Gå til innhold

vil bli lastebilsjåfør


Gjest f55e8...149

Anbefalte innlegg

Gjest f55e8...149

yo! jeg er en gutt på 17 år som har startet lære tiden min og er ferdig om 2 år, etter det har jeg hatt lyst til å bli lastebil sjåfør men kommer neppe in på vgs igjen siden jeg ikke har ungdoms rett, noen som vet hva jeg kan gjøre etter læretiden for å oppnå drømmen om å bli lastebilsjåfør?

Anonymous poster hash: f55e8...149

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest f55e8...149 skrev (1 minutt siden):

yo! jeg er en gutt på 17 år som har startet lære tiden min som tømrer og er ferdig om 2 år, etter det har jeg hatt lyst til å bli lastebil sjåfør men kommer neppe in på vgs igjen siden jeg ikke har ungdoms rett, noen som vet hva jeg kan gjøre etter læretiden for å oppnå drømmen om å bli lastebilsjåfør?

Anonymous poster hash: f55e8...149

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (56 minutter siden):

Har du funnet ut at du ikke liker tømrerfaget?
Sikkert en mer stabil jobb enn lastebil, altså at du får faste arbeidstider og mindre stress.

jeg synes tømrer faget er ok men ikke helt min ting :) synes lastebil kjøring er mer min ting (og alt det innebærer) så vill heller bytte til det etter lære tiden (og jeg er ikke så enormt glad i fysisk arbeid men går fint), det å ikke ha faste arbeids tider er helt ok for min del :) 

Lenke til kommentar

mange av landslinjene tilbyr voksne, altså personer som ikke har ungdomsrett et gratis 19 ukers yrkessjåførkurs for å bli bla. lastebilsjåfør. Starer normalt på vinterstid for voksne og da er du ferdigutdannet til sommerferien. Sikkerhetskurs på vei (glattkjøring) må du selv ordne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
BertNaked skrev (1 time siden):

mange av landslinjene tilbyr voksne, altså personer som ikke har ungdomsrett et gratis 19 ukers yrkessjåførkurs for å bli bla. lastebilsjåfør. Starer normalt på vinterstid for voksne og da er du ferdigutdannet til sommerferien. Sikkerhetskurs på vei (glattkjøring) må du selv ordne.

Den er god 👍søkte litt på landslinjer og så de har en på hadsel 👍

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest c04e4...7a3

Jeg drømte om dette i mange år, så jeg la 100.000,- til side og tok CEDE ved en privat kjøreskole over ca 6 uker, YSK og det hele. Tid og penger spart, rett ut i arbeid. Fant ut at det for min del var mest økonomisk å gjøre det slik, fremfor å gå på landslinjer. Om du vil unngå fysisk arbeid så langt det lar seg gjøre, så kan du jo f.eks kjøre tank.

Dette svarer ikke på spørsmålet ditt, men du har fortsatt god betenkningstid, derfor er mitt tips: vær åpen for alt, tenk deg godt om, og om dette er noe du virkelig vil trives med. Jeg hadde alle forutsetninger for å like dette skikkelig godt. Likte generelt godt det å kjøre, var veldig interessert og motivert i yrket, og fikk tidlig gode tilbakemeldinger på storbilkjøringen min. Til min store overraskelse og skuffelse, mistrivdes jeg allerede de første dagene som tungbilsjåfør. Jeg har prøvd å variere med forskjellig kjøring, både lokalt og langtransport, og det var null sjanse for meg å bli værende. Endte opp med å sette meg på skolebenken igjen for noe helt annet.

Anonymous poster hash: c04e4...7a3

Lenke til kommentar

Er bittelitt fysisk arbeid med å være lastebilsjåfør - mye rengjøring av bil og tanker, litt dekkskifte, flytting av utstyr, mye klatring opp og ned i bilhus (nesten alle tidligere sjåfører, og sjåfører jeg har snakket med når de blir litt eldre har mye plager etter å ha hoppet for mye ut av bil-huset), ikke verdens hardeste arbeid alt i alt- men litt slitasje er det. En f.eks. taxi-sjåfør, har mye mindre fysisk arbeid.

Uansett, ett lastebil-sertfikat er sikkert fint å ha, og vil gi deg mange muligheter fremover, som både deltids buss-sjåfør o.l.

Nå til dags, så tror jeg mange bussjåfører, kan velge timer på app'en fra arbeidsplassen, når de kan og vil kjøre - tror du har litt missforstått faste arbeidstider også, en lastebilsjåfør har veldig strikse  faste arbeidsteider hvor du kan (og må) - og når du ikke kan kjøre. 😕 

Kunne kanskje vært en grei ide, å stoppe å snakke med noen sjåfører en kveld om du ser en står i veikanten som venter på at kjøre-data'en skal gi han lov til å kjøre videre, sannsynligvis dagen etterpå. :) Høre om hva jobben innebærer - om det er flere sjåfører som deler bil, og hva som forventes av deg. etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KongRudi skrev (På 15.9.2021 den 2.08):

Er bittelitt fysisk arbeid med å være lastebilsjåfør - mye rengjøring av bil og tanker, litt dekkskifte, flytting av utstyr, mye klatring opp og ned i bilhus (nesten alle tidligere sjåfører, og sjåfører jeg har snakket med når de blir litt eldre har mye plager etter å ha hoppet for mye ut av bil-huset), ikke verdens hardeste arbeid alt i alt- men litt slitasje er det. En f.eks. taxi-sjåfør, har mye mindre fysisk arbeid.

Uansett, ett lastebil-sertfikat er sikkert fint å ha, og vil gi deg mange muligheter fremover, som både deltids buss-sjåfør o.l.

Nå til dags, så tror jeg mange bussjåfører, kan velge timer på app'en fra arbeidsplassen, når de kan og vil kjøre - tror du har litt missforstått faste arbeidstider også, en lastebilsjåfør har veldig strikse  faste arbeidsteider hvor du kan (og må) - og når du ikke kan kjøre. 😕 

Kunne kanskje vært en grei ide, å stoppe å snakke med noen sjåfører en kveld om du ser en står i veikanten som venter på at kjøre-data'en skal gi han lov til å kjøre videre, sannsynligvis dagen etterpå. :) Høre om hva jobben innebærer - om det er flere sjåfører som deler bil, og hva som forventes av deg. etc.

kan ikke kjøre buss med klasse C 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Mato said:

kan ikke kjøre buss med klasse C 

Javel, googlet det nå, og ser du har rett. Det er litt flere klasifikasjoner enn jeg trodde.

De sjåførene jeg har snakket mest med.har vært tankbil-sjåfører, tidligere bønder o.l., håper de hadde D-sertfikat - da de også avogtil kjørte buss. :)

 

Endret av KongRudi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

Har kjørt klasse C og CE i 6 år. Har fått prøvd det meste av kjøringer. Langt og  forskjellige typer distribusjon. Er mye jeg kan fortelle om yrket. Det har kommet seg veldig iforhold til det eldre sjåfører forteller som har vært med i gameet i mange år. Arbeidsvilkårene er bedret samt lønn. Men som mange skriver er dette et veldig tungt yrke. Enn så rart det høres ut. Etter 6 år bak rattet føler det mere ut som jeg har jobbet 12 år. Det er kanskje ikke så rart hvis vi begynner å se på arbeidstimene. Jeg hadde 270 arbeidstimer på det meste i måndene. Arbeidsdagene er lange og arbeidstidene er uforutsigbare samt ugunstig. Dette går igjen i mange sjåførjobber. Kundene skal ha varene når arbeidsplassen åpner. 

Dette er en bransje som er sterkt utfordret og utkonkurrert med land og firmaer som bokstavelig talt jobber gratis. Tror det må være en veldig tøff bransje å drive. Og de gode gamle seige sjåførene tropper av.

Du er enda ung. Å kjøre lastebil vil garantert gi deg jobbmuligheter. Det skrikes etter sjåfører i hele landet. Det er en fin og enkel måte for å tjene seg mye penger på. Men da må du være villig til å jobbe for det. Jeg syntes timene bak rattet gikk veldig fort. Hver gang jeg så på klokken var den alltid langt over det jeg trodde. Tankene flyr når du sitter der inne sent på kvelden å hører på nattønske. Jeg følte jeg ikke stresset i jobben. Jeg har mye mere telefoner og mas nå som jeg jobber i en 9-16 jobb. Sånn sett trivdes jeg på et vis.. Men de fleste tenker nok dette er et yrke man er født til eller er en snartur innom. Jeg angrer ikke på jeg tok sertifikatene. Jeg fikk sett mye av Norge. Fikk møte mye flotte folk. Og jeg har alltids mulighet å falle tilbake på dette senere. Lurer du på noe kan du spørre meg. Gikk på vg2 transport og logistikk samt 19 ukers kurset på melbu hadsel. 

Endret av Labelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (22 timer siden):

Kan kjøre opp til C og D "samtidig"
Trenger bare en ekstra teroriprøve og oppkjøring om du allerede har gjort alt for C.

Mange som har kjørt taxi eller lastebil, som bytter til å kjøre buss.
Mye mer stabil arbeidstid.

når jeg kjørte opp var det dedikerte kjøretimer for klasse D, deg var og eget opplegg for buss på glattkjøringa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...