Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sommerdekk med lav støy


fva002

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I NAF sin siste test av sommerdekk kom Michelin Primacy 4 til personbil dårlig ut ift. komfort, men SUV-utgaven av dekket er ikke det samme, så det kan jo være bedre. Goodyear Efficient Performance 2 kommer derimot best ut på støy, men også dette er "personbil-utgaven". Generelt har jeg god erfaring med de sportslige utgavene av Goodyear ift. støy, så dette er mest sannsynlig enda bedre.

I den andre testen det vises til over her er det målt utvendig støy, det burde vært målt innvendig. Men støy oppleves også forskjellig. Et dekk kan ha høyere støy målt i dB, men likevel være mer behagelig for øret fordi lyden ikke er lik. I tillegg kan det være forskjellig hvordan det blir på grov, norsk asfalt.

I utenlandske tester har det kommet på 1. og 2. plass og den ene testen kommenterer at dekket har lavest støy i testen: https://www.tyrereviews.com/Tyre/Goodyear/EfficientGrip-2-SUV.htm

Så mitt tips er Goodyear Efficient Performance 2 SUV.

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet. :cool:

Bare litt informasjon: dekk med lite støy (som er et resultat av lavere rullemotstand) har generelt også dårligere bremseegenskaper.
Er bilen dårlig støyisolert, og rundt hjulbuene er særlig utsatt for støyinntrenging, så kan jeg forstå ønske om mer stillegående dekk. Bare vær oppmerksom på de negative sidene med slike dekk.

NAF gjennomfører årlig dekktester, og har nå også egne SUV-dekktester. Kan være noe nyttig info der.
https://nye.naf.no/bilhold/dekk/sommerdekktest-2020

https://motor.no/tester/motors-store-test-av-sommerdekk-til-suv-modeller-2020/136159

https://motor.no/tester/her-er-dekkenes-score-i-hver-deltest/194907

Nokian Hakka Blue 2 SUV gjør det generelt bra på støysiden.
https://motor.no/2020-22560-r18-dekktest/gode-tall-pa-vatt-underlag/136177

Lenke til kommentar
fva002 skrev (8 timer siden):

Tusen takk for mange gode svar! Skal ta med meg dette når nye sommerdekk snart skal kjøpes!

Og dette blir første og siste SUV for min del. Kom fra Passat GTE, og forskjellen i hjulstøy var SJOKKERENDE!

 

Ingen kritikk, men baserer du din negative opplevelse av suv basert på mye dekkstøy på én eneste bil? Og én dekkmodell

Jeg skjønner for all del problemet, men hvis du er fornøyd med bilen ellers, både når det gjelder biltype/størrelse og generelle ting som kjørekomfort, drivstofforbruk etc., så ville jeg prøvd andre dekk før jeg evt. dømte bilen nord og ned.
Dessuten syns jeg det virker veldig overdrevet å dømme SUV som biltype nord og ned pga. én bil, særlig hvis du ikke har prøvekjørt andre SUVer og sjekket hvordan støyisoleringen er på andre merker og modeller.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje prøvd RAV4 eller Passat GTE, men du kan ikkje avskrive alt av SUV-er basert på ein bil. Min SUV har langt mindre støy enn dei fleste andre bilar eg har prøvd, så det vil variere veldig frå modell til modell. I tillegg er dekkene avgjerande. Ein SUV har ofte større dekk, som kan vere negativt mtp. støy, men det er totalen som betyr noko.

Ikkje at det er noko i veien med stasjonsvogn, men du baserer dette på ein bil, ikkje SUV generelt.

Lenke til kommentar

Takk for flere svar! 🙂 Ikke meningen å tråkke alle SUV-eiere på tærne, og ser ikke bort fra at det finnes SUV'er med mindre hjulstøy enn RAV4!..

Jeg er forresten fornøyd med RAV4 16 mod, men plages da som nevnt med hjulstøy/dekkstøy. Har forsøkt med dempematter i dør og gulv, men det hjalp lite. Som et siste håp tenkte jeg å spørre andre om dekkvalg, og har fått gode tips i denne tråden!

Har lest i div forum, også engelske, og ser at enkelt omtaler Rav4 som en "Noisy little bugger", så innser at modellen kanskje ikke er av den stilleste typen...

Så hovedformålet med denne tråden var å høre med andre Rav4-eiere om de har opplevd forskjell med dekk, og i tilfelle hvilke! 

Lenke til kommentar
8 hours ago, fva002 said:

Jeg er forresten fornøyd med RAV4 16 mod, men plages da som nevnt med hjulstøy/dekkstøy. Har forsøkt med dempematter i dør og gulv, men det hjalp lite. Som et siste håp tenkte jeg å spørre andre om dekkvalg, og har fått gode tips i denne tråden!

Opplevd hjulstøy kan være veldig forskjellig på et spesifikt dekk fra bil til bil - så det er ikke gitt at det dekket som har lavest støy i test er det som oppleves som mest stille i din bil.

Jeg ville tatt en prat med merkeforhandler om hva slags erfaringer de har.

Lenke til kommentar
On 8/24/2021 at 9:39 AM, PaladinNO said:

Bare litt informasjon: dekk med lite støy (som er et resultat av lavere rullemotstand) har generelt også dårligere bremseegenskaper.

Nei, det er mer enn bare rullemotstand som har sammenheng med dekkstøy, deriblant gummiblanding. Finnes mange dekk som er omtrent like på bremseegenskaper, men stor forskjell i støy. Et sportslig dekk med hardere gummiblanding vil gjerne ha høyere støy osv.

Lenke til kommentar
liehen skrev (18 minutter siden):

Nei, det er mer enn bare rullemotstand som har sammenheng med dekkstøy, deriblant gummiblanding. Finnes mange dekk som er omtrent like på bremseegenskaper, men stor forskjell i støy. Et sportslig dekk med hardere gummiblanding vil gjerne ha høyere støy osv.

Sant nok. Sportslige dekk har gjerne også større felger og mindre gummi, i tillegg til å være hardere for høyere fartssertifisering (som videre er nødvendig for å tåle mer varmeutvikling), som også vil lage mer støy.
Støyproduksjonen vil være den samme i et dekk på stor felg, men lyden vil ha mindre plass inni dekket til å forsvinne på - og dermed sende mer inn i kupeen. Men her var det SUV-dekk jeg refererte til.

Lenke til kommentar
3 hours ago, PaladinNO said:

Støyproduksjonen vil være den samme i et dekk på stor felg, men lyden vil ha mindre plass inni dekket til å forsvinne på - og dermed sende mer inn i kupeen. Men her var det SUV-dekk jeg refererte til.

Det er sant. SUV-dekk har også normalt stivere sider. Men uansett om det er SUV-dekk, sportslige dekk eller vanlige dekk, så blir det etter min mening feil å si at dekk med lite støy kommer av at de har lav rullemotstand alene, da det er mye mer som spiller inn :)

Lenke til kommentar
liehen skrev (38 minutter siden):

Det er sant. SUV-dekk har også normalt stivere sider. Men uansett om det er SUV-dekk, sportslige dekk eller vanlige dekk, så blir det etter min mening feil å si at dekk med lite støy kommer av at de har lav rullemotstand alene, da det er mye mer som spiller inn :)

Ikke bare din mening, det ER mer enn rullemotstanden som spiller inn på støyen - dekkbredde, felgstørrelse, lufttrykk i dekket, gummiblanding, hastighet, underlag og mer til er involvert. Jeg ville bare holde det enkelt. :)

Poenget mitt var egentlig bare at såkalte "økodekk" har stort sett dårligere styre- og bremseegenskaper. Ikke noe jeg ville ofret for å få mindre dekkstøy.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
17 hours ago, Dubious said:

Er lite støy viktig, så kjøper man en bil med personbildekk i premium kategorien.

Har selv sett på dekk, og det blir muligens dekk som støyer mer.
Fremkommelighet >> Støy.

Du er langt fra garantert mindre støy med premium dekk. Jeg kan ta en Audi A6 jeg hadde for noen år siden som eksempel, for der fikk jeg prøvd flere dekk i samme dimensjon. To forskjellige dekk fra pirelli oppførte seg totalt forskjellig. Da jeg kjøpte den stod det Pirello P-Zero Rosso på. Veldig stillegående, men sporet veldig. Jeg byttet til noen som kun het Pirelli P-Zero, de støyet veldig, men sporet ikke og var litt sportsligere. Solgte de pga støyen, satte på Dunlop Sportmaxx som havnet et sted mellom disse i støy, men pga at dekkene hadde feil (urunde) byttet jeg nok en gang, denne gang til Goodyear Eagle F1 Asymmetric. Fortsatt et sportslig dekk, men rimelig bra på støy. Akkurat nå har jeg Falken FK510 som har fått god omtale i NAF sin sommerdekktest, bl.a. er lavt støynivå nevnt. Prismessig på linje med Dunlop Sportmaxx, men ikke definert som premiumdekk og støyer langt mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...