Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2 eller 5 år reklamasjon på dieseldyse?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er privatperson, og min 2011 modell dieselbil er ikke i orden.

Da jeg kjøpte den brukt på østlandet i 2016, fikk jeg med en bruktbilforsikring.
Kort før denne utløp, gikk to av fire dieseldyser i stykker.
Jeg bad mitt faste merkeverksted  (ikke dem jeg kjøpte bilen av) skifte alle fire dieseldysene mens de var i gang, men de nektet å skifte mer enn de to som var defekte. Dette ble dekket av bruktbilforsikringen.

Så langt alt vel? Neida. De to andre dieseldysene feilet i Haugesund noen måneder senere når bruktbilforsikringene nylig var utløpt.
Så dette måtte jeg betale selv. 16.000 kroner er mye penger. Ikke min feil at mitt faste merkeverksted ikke skiftet alle i samme slengen, så hadde dette vært unngått.

Det er nå circa 3.5 år siden de to første dieseldysene røyk og ble skiftet på bruktbilforsikringens kostnad.
En av disse dysene er igjen defekt, og den er altså 3.5 år gammel.
Å skifte denne koster ca. 11.000 kroner, og jeg tar vel neppe mye feil om jeg gjetter at neste dyse ryker innen et år.
Er ikke disse ment å vare vesentlig over 2 år, og har dermed 5 års reklamasjonsrett?
De prøver å avspise meg med at de har sjekket, og denne delen har "2 års garanti".

Jeg finner dette på NRK:
SITAT NRK
REKLAMASJONSRETT: Du har fem års reklamasjonsrett på biler og bildeler, men det er ikke sikkert bilverkstedet ditt etterlever lover og regler.
 Ifølge kjøpsloven har bileiere rett til fem års reklamasjonsfrist på biler og bildeler.
For forbrukerne, betyr det at en feil på bilen som ikke kommer av uforsvarlig bruk, skal bli dekket av andre enn bileieren.
SITAT SLUTT
https://www.nrk.no/okonomi/bilverksteder-nekter-reklamasjon-1.553975

Så hva er løsningen? Skal jeg komme tilbake årlig å skifte disse dieseldysene enkeltvis etterhvert som de ryker? Og punge ut selv?
En dieseldyse kan vel normalt forventes å vare mer enn 2 år, selv på en Peugeot?
Jeg mener jeg har betalt nok. Den dieseldysa de monterte for 3.5 år siden burde vare vesentlig over 5 år, og dette er reklamasjon, ikke en frivillig garanti.
Bilen har ikke vært brukt på noen unormal måte, og alt drivstoff har vært fylt på normale, norske bensinstasjoner. Den har ikke gått spesiellt langt, da jeg har andre kjøretøy til småturer og jobbpendling.
En kan neppe beskylde meg for å ha ødelagt den med uvettig bruk.

Håper på et fornuftig svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Mannen med ljåen said:

Har ikke prøvd dyserens. Er det for sent nå?

Feilmeldingen "Engine fault: Repair needed" kommer og går, og den er kjørbar med feilen.

 

Om dette er en kvikk fiks, hvilket produkt burde jeg kjøpe, og hvilke produkter bør jeg styre unna?

Aner ikke med Peugot men når bilen min gikk i nødmodus og tulla på grunn av Dysene var det bare å nullstille feilkodene og mate på med dyserens på tanken så var alt i orden.

En gang (når den gikk i skikkelig limp mode og knapt ville gå) måtte jeg omprogramere dysen. La bare inn samme kode som sto på den fra før for å lure systemet så var det greit igjen.

Kjørte rundt med dette "problemet" i mange år. Bestilte meg 4 nye brukte (men fungerende) dyser på ebay til en brøkdel av prisen til nye men siden det alltid fungerte med en flaske dyserens kom jeg meg aldri til å bytte dem. Så jeg la ved 2 stk når jeg solgte bilen og la de 2 andre ut på finn og de var solgt på 5 minutter, så jeg var nok ikke alene om å ha dyseproblemer :p

Kan være greit å bytte dieselfilteret hyppig også for å hindre problemer med dysen. Det er gjort på 5 minutter på noen biler men kjenner jeg Peugeot rett er det mere plunder der og krever kansje spesialverktøy..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...