Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lån til søsken


Gjest a0503...291

Anbefalte innlegg

Gjest a0503...291

Hei,
Jeg er økonomisk og har jobb. Min yngre bror har også jobb. Han har lånt penger i bank og kjøpt leilighet og bil. Men han har også forbrukslån slik at inntekten ikke strekker til. Utgiftene er mellom 50000-100000 kr høyere enn inntekten hvert år. Jeg har i flere år lånt ut penger for å hjelpe, men han betaler ikke særlig mye tilbake enda lånet jeg har gitt er rentefritt.
Nå har jeg lånt ut flere hundre tusen kroner og må sette en grense, for jeg kan jo ikke låne ut ubegrenset uten sikkerhet selv om jeg gjerne vil han skal klare seg.
I så fall føler jeg at jeg må ha sikkerhet i leiligheten han har kjøpt og lurer på om det kan gjøres med en slags bankgaranti. Leiligheten har nok steget i verdi og han har betalt ned noe av lånet. Jeg er takknemlig for innspill og forslag :).

Anonymous poster hash: a0503...291

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp, her har du vært utrolig dumsnill. Det er broren din som har satt seg selv i den situasjonen og du har intet ansvar for å finansiere hans livsstil.
Hvis han ikke har betalt tilbake noe av betydning enda, så kan du anse de som tapt.
Aldri lån han noe mer penger, ikke under noen omstendigheter. Han er voksen, du er ikke moren/faren hans.

Han må ta ansvar for sin egen økonomi.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du hjelper jo ikke til om du låner penger for å støtte ett overforbruk, må han låne av deg får å få økonomien til å gå rundt får han jo bare mer gjeld.
Så klart han ikke betaler tilbake noe særlig, han går jo i minus, så alle pengene han betaler tilbake er bare enda mer minus og enda mer i lån fra andre steder.

Jeg antar han har makset boliglånet i banken? I så fall er ikke neppe en sikkerhet i boligen som banken alt har sikkerhet i mye verdt.
Om det er noe penger å hente på boligen hans, bør han selge denne så heller leie, for å bli kvitt boliglånet, forbrukslånet og lånet ditt, evt mest mulig av de.
Selge bilen også.

Han kommer aldri til å få råd til å betale deg tilbake med mindre han begynner å gå i pluss økonomisk sett, for hver måned han går i minus graver han seg bare dypere ned i det økonomiske hullet det ser ut som om han alt er dypt nede i, og det ser ut til at han vil ha med deg ned..

Du har neppe noen måte å få sikkerhet på, og finnes det noe å ta sikkerhet i, så bør han heller kontakte banken slik at de tar sikkerhet i det, og betale tilbake gjeld til deg og forbruksgjeld.

Endret av aklla
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kanskje sette ned foten litt. Det er flott at man stiller opp for noen som trenger det. Men han kan og bør gjøre tiltak for å endre på forbruket sitt. Det er åpenbart at han ikke klarer å håndtere penger.

Det er mye han kan gjøre for å endre litt på forbruket:

  • Selg bolig og selg bilen
  • Skaffe en sekundærjobb og ha litt inntekt ved siden av i en periode
  • Betal så ned forbrukslånet og ordne seg en rimeligere bolig
  • Han bør ødelegge ethvert kredittkort og tilsvarende fristelser
  • Han kan deretter betale deg tilbake

 

Lærdommen bør være at man ikke lever større enn man har økonomisk rom for. Forbrukslån og kredittgjeld er noe man bør ha så lite av som mulig, og helst ikke i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her har TS bidratt til at broren har brukt mer penger, og fått mer gjeld.

Det du skulle ha gjort, når du ga lån, er å garantere at de ble brukt til å nedbetale forbrukslånet.
Du kunne betalt regningen hans i din egen nettbank.

og deretter redusert kredittten.

Endret av Dubious
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Et vanlig pant i eiendommen på hele summen han skylder bør du få han til å signere på.

Det skal tinglyses hos Kartverket. Renter skal du også ha.

https://www.kartverket.no/eiendom/tinglyse-rettigheter/pantsette-eiendom 

https://www.kartverket.no/eiendom/skjema/pantedokument---fast-eiendom

Uten pant, og han dør - eller det hele går på tvangsauksjon, så taper du kanskje alt.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Pant er fint det, men banken går foran alle andre, så om boliglånet er makset ut og litt til så er det ingenting å hente der.
Om det ikke er makset så bør det bli det og bruke de pengene til å betale annen gjeld.

Vil anta det ikke er noe å hente på pantsetting heller.

Det kan jo så klart tenkes at store deler av boliglånet er nedbetalt slik at det er igjen nok penger etter ett tvangssalg til at andre kreditorer og TS får pengene sine, men jeg vil jo ikke anta det ikke er tilfelle her.

Lenke til kommentar

Denne situasjonen har veldig lett for å gå til helvete. 

Generelt sett er sikkerhet i bolig alltid greit å ha. Dette bør du sikre deg, fordi det kommer hans andre kreditorer til å gjøre hvis han misligholder hos dem. Du har lyst til å stå først i køen etter kommune, borettslag, og bank. Skjemaer for tinglysing av pantesikkerhet finnes på Kartverkets hjemmesider. Du kan få veiledning av din bankforbindelse. Dette er også til gunst for din bror, fordi en kreditor kan ikke kreve tvangssalg hvis det ikke er rimelig sikkerhet for at alle foran ham i køen får dekning. Du kan dermed beskytte din bror mot andre kreditorer. Et annet alternativ er å kjøpe deg inn i huset. 

Selv om boliglånet er "makset" (85 %) vil en normalt vedlikeholdt bolig stige i verdi, og banken kan ikke øke sin pantesikkerhet over totalt tinglyst beløp uten ditt samtykke som etterstående panthaver (derimot kan banken øke innenfor tinglyst beløp - dette kalles opptrinnsrett). 

Å gå 5-10k i måneden i underskudd er ikke en farbar vei. Det må strukturelle endringer til i hans privatøkonomi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
krikkert skrev (1 minutt siden):

Selv om boliglånet er "makset" (85 %) vil en normalt vedlikeholdt bolig stige i verdi, og banken kan ikke øke sin pantesikkerhet over totalt tinglyst beløp uten ditt samtykke som etterstående panthaver (derimot kan banken øke innenfor tinglyst beløp - dette kalles opptrinnsrett). 

Alt etter hvor flink personen er, så kan man få lån på langt over 85% av verdien også.

Kjenner noen i lignende situasjon som TS beskriver, der var personen lur nok til å få lån til langt over salgsverdien, og gikk ut av salget med gjeld på flere hundre tusen etter å ha bodd der i mange år..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
krikkert skrev (9 timer siden):

Selvsagt kan man det, men pantesikkerhet er aldri en ulempe for TS.

Nettopp. Når det ikke finnes sikkerhet så er det som ikke å ta lodd i et lite lotteri. Du vinner ikke uten loddet.

Lenke til kommentar

Her synes jeg det gis råd om hvordan broren til TS skal få tilgang til mere penger for å opprettholde livsstilen, som å selge leiligheten og bilen for å frigjøre mere penger som kan brukes. Hva skjer når disse også er brukt opp? Hva med se på hva pengene i nåværende situasjon går til? Kan man redusere eller kutte i forbruket uten selge hus og heim?

Få broren til å sette opp en oversikt over hva månedslønna går til, bruk gjerne bankutskrift til hjelp og ta med ALT. Det kan være veldig mye som noen tror man "må ha", men som strengt tatt er unødvendig og kan kuttes uten videre. Synliggjør hva pengene går til i løpet av en måned og i løpet av et år. Da er det enklere å se hvor store summer det er snakk om, og enklere å motivere seg til å kutte overforbruket.

Men det forutsetter at broren innser at det er et problem og at han er villig til å finne en løsning. Hvis han ikke innser det, kommer man ingen vei....

Lenke til kommentar
Gjest a0503...291

Hei igjen.

Jeg har studert innleggene og takker så mye for alle innspillene. Det er godt å kunne dele mine tanker. Først må jeg si meg enig i at jeg har vært dumsnill.

Våre foreldre er pensjonister og har ikke penger til overs til å hjelpe min bror. Samtidig beskytter min mor han og det blir lett grining og krisestemning når han er blakk. Da blir letteste vei ut av det for meg å betale for å skape ro, selv om jeg vet at problemet ikke er forsvunnet. Jeg føler vel at det spilles litt på min samvittighet og at jeg er forpliktet fordi jeg har fått økonomigenet i familien som han mangler. Men jeg blir ofte sint når jeg tenker på at han lever over evne og jeg betaler for at hans kreditorer skal få pengene sine.
Bolig og bil ville han nok klare å betale, men forbrukslån forårsaket av uvettig forbruk og spilling er nok det som velter lasset for han.

Pantesikkerhet virker som en god mulighet. Jeg tror ikke han har lånt fullt opp hva boligen er verdt i dag og han har nedbetalt et par år mens verdien har øket, så noe verdi er det sikkert verdi i boligen utover lånesummen.
Betyr pantesikkerhet at jeg er sikret mine penger også hvis han senere selger boligen på vanlig måte?

Løsning med å kjøpe meg inn i boligen er kanskje mulig, men da får jeg vel boligskatt og får andel av fellesutgifter. Det måtte vel skje med at det beløpet han skylder meg er en del av kjøpesummen? Er vel redd jeg blir mer involvert i hans økonomi med å kjøpe meg inn.

Anonymous poster hash: a0503...291

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gjest a0503...291 skrev (51 minutter siden):

Betyr pantesikkerhet at jeg er sikret mine penger også hvis han senere selger boligen på vanlig måte?

Når han selger vil megler søke å betale all gjeld etter prioritet, eller det må opprettes nytt pant på en evt ny bolig.
Ja du er på en måte sikret å få penger så lenge salgssummen er over gjelda.

Pass på å få pant på alt han skylder.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest a0503...291 skrev (54 minutter siden):

Hei igjen.

Jeg har studert innleggene og takker så mye for alle innspillene. Det er godt å kunne dele mine tanker. Først må jeg si meg enig i at jeg har vært dumsnill.

Våre foreldre er pensjonister og har ikke penger til overs til å hjelpe min bror. Samtidig beskytter min mor han og det blir lett grining og krisestemning når han er blakk. Da blir letteste vei ut av det for meg å betale for å skape ro, selv om jeg vet at problemet ikke er forsvunnet. Jeg føler vel at det spilles litt på min samvittighet og at jeg er forpliktet fordi jeg har fått økonomigenet i familien som han mangler. Men jeg blir ofte sint når jeg tenker på at han lever over evne og jeg betaler for at hans kreditorer skal få pengene sine.
Bolig og bil ville han nok klare å betale, men forbrukslån forårsaket av uvettig forbruk og spilling er nok det som velter lasset for han.

Pantesikkerhet virker som en god mulighet. Jeg tror ikke han har lånt fullt opp hva boligen er verdt i dag og han har nedbetalt et par år mens verdien har øket, så noe verdi er det sikkert verdi i boligen utover lånesummen.
Betyr pantesikkerhet at jeg er sikret mine penger også hvis han senere selger boligen på vanlig måte?

Løsning med å kjøpe meg inn i boligen er kanskje mulig, men da får jeg vel boligskatt og får andel av fellesutgifter. Det måtte vel skje med at det beløpet han skylder meg er en del av kjøpesummen? Er vel redd jeg blir mer involvert i hans økonomi med å kjøpe meg inn.

Anonymous poster hash: a0503...291


Nei nei, du må ikke finne på å låne han penger eller på noen måte gi han økonomisk støtte.
Du kan rådgive, men han er nødt til å rydde opp i egen økonomi, eller så kommer han til å dra deg ned i dragsuget.
Det får bare bli grining og krisestemning, krisen er det han som har skapt.
Du gjør bare ting verre ved å gi han penger for å skape ro. Det virker som de forsøker å "guilt trippe" deg, du har ikke noe ansvar bare fordi du er økonomisk oppegående.

Det er selvsagt lett for meg å si, det er ikke min familie. Men jeg er redd det kan bli en livslang affære som vil gi deg mye frustrasjon hvis du ikke strekker en strek i sanden nå.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest a0503...291 said:

Jeg føler vel at det spilles litt på min samvittighet og at jeg er forpliktet fordi jeg har fått økonomigenet i familien som han mangler.

Dette er bare tull og en dårlig undskyldning.  Der finnes ikke noe "økonomigen" og det bunner ut i om man velger å sette tæring etter næring eller bare bruke løs fordi man selv syns man fortjener å få det man peker på selv om man ikke faktisk har gjort seg fortjent til det.  

Lenke til kommentar

Ser det nevnes at TS kan  betale ned brorens forbrukslån direkte fra sin konto men vil ikke anbefale det uten at TS har full kontroll* på brorens økonomi all den tid TS risikerer at broren kan ta opp nye (forbruks-) lån andre steder. Lån som da dukker opp etterhvert… 
 

*’Full kontroll’ på en annens økonomi fordrer vel noen form for umyndiggjøring 🤔. Bedre å la namsmannen/-fogden stå for slike grep.

 

TS: Få satt opp en full oversikt over hva du har lånt din bror, hva han faktisk skylder deg samt hvor lite han har betalt tilbake, og vis dette til deres mor. Kanskje litt kalde fakta kan få henne til å forstå ar det er utidig av henne å legge ansvaret på deg for at din bror skal fortsette å leve over evne. Fint om du kan eksemplifisere med ting du vet han har kjøpt (varer, ferie etc.) som ikke er strengt nødvendige og som er med på å dra ham ned, økonomisk. 
 

Om din bror er villig til å ta en ‘Luksusfellen’-gjennomgang (og følge opp endringer) av egen livsstil og økonomi er det bra men ikke gi ham mer penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...