Gå til innhold

Hvorfor fungerer ikke LAN når WAN/internett-tilkoblingen mistes?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg leier en andreetasje i tomannsbolig hvor utleier har eget internettabo. (Telenor) hvor jeg får internett fra en WiFi-extender på deres nett (la oss kalle nettet deres for TelenorWiFi). Deres ruter er på 10.x.y.z. Jeg har trukket en TP-kabel fra WiFi-extenderen til min Netgear Orbi som kjører WiFi ("Orbi-nettet") på 172.æ.ø.å. God gammeldags dobbel-NAT, altså. Jeg gjør dette for å isolere mitt nett (til en viss grad..) fra huseiers nett, vel viten om at all trafikk går igjennom hans ruter. Jeg får i alle fall ikke opp hans trådløse skrivere og appleTV-er, og visa-versa. 

Til min Orbi-ruter har jeg også tilkoblet bl.a. en NAS, AppleTV, IKEA-hub og Homey. Dette fungerer fint. Problemet oppstår når Orbi-ruteren mister WAN-tilkoblingen fra WiFi-extenderen på TelenorWiFi-nettet. Da virker det som Orbi-ruteren kveler helt og LANet mitt slutter også å fungere. Jeg forstår selvsagt at internettet detter ut når jeg mister forbindelse til TelenorWiFi-nettet, men hvorfor slutter mitt LAN å fungere? 

Jeg får pinget enhetene på nettet mitt, men jeg får ikke tilgang på annet vis. E.g. får jeg pinget min NAS, men får ikke lastet ned filer fra "Drive" applikasjonen, og tilkobling via https (til NASen) fungerer ikke, eller svært tregt. 

Så igjen, hvorfor faller mitt LAN ut når WAN-tilkoblingen feiler? 

En interessant tanke ville vel vært å frakoble TP-kabelen mellom Orbi-ruteren (Orbi-nettet) min og WiFi-extenderen (TelenorWiFi) for å isolere LANet mitt helt, og se hva som skjer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal forsøke dette senere idag etter jobb.

Om dette hjelper feilsøkingen:

Nå har jeg samme situasjon med WAN som er nede, men jeg kommer nå inn på ruteren i alle fall. Men det går ufattelig tregt. Mye tregere enn når WAN fungerer. Jeg får ikke dette til å henge på greip. HomeKIT (jeg styrer IKEA-lamper via IKEA bridge, Homey og Home-kit på iPhone) slutter også å fungere når WAN er nede.. 

 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Hmm, ny oppdagelse.

Akkurat nå ser jeg at jeg har WAN (ved å logge meg direkte inn på TelenorWiFi-nettet som extenderen sender ut). Ca. 10 min senere sjekker jeg internettforbindelsen på Orbi-nettet igjen, og nå har jeg WAN-tilgang. Nå fungerer også smart-dingsene mine (altså, via Ikea-bridge -> Athom Homey --> HomeKit på iPhone). 

NULL: Jeg skal forsøke som du sier, å koble til NAS direkte via smb i Finder neste gang WAN er nede. 

Lenke til kommentar

Min erfaring har vært at LANet er ustabilt når WAN er nede, og det skjønner jeg ikke helt. I mitt hode burde LAN fungere like fint med eller uten WAN tilkobling. Er det noen grunn til at LAN blir ustabilt når WAN/internett faller ut?

Forsøkte IP-tilkobling til NAS. Men nå fungerer det, kan kanskje ha vært en samtidig tilfeldighet… Kan kanskje være noe med at Orbi ikke liker dobbel NAT. Det hender også at jeg ikke kommer på nett på «Orbi-nettet»  til tross for at det er nett på TelenorWiFi-nettet. Det sier vel mer om Orbi-ruteren vil jeg tro….

 

Minner om topologien her:

Kabel til hus —> Telenor modem/ruter/WiFi (huseier) med trådløst nett («Telenor WiFi-nett» på 10.x.x.x) —> trådløs WiFi-extender i min andre-etasje («Telenor WiFi-nett»)—> TP-kabel til min Orbi-ruter med WiFi («Orbi-nett» på 172.x.x.x), samt Orbi-satellitt på samme Orbi-nett. 

Lenke til kommentar

Nå er dobbel NAT sjeldent optimalt, men for min egen del, kunne vi utelukket to ting?

1. Du sier 172.x.x.x på ditt innerste LAN. Kun 172.16.x.x er "lov" å bruke til eget LAN. Alt annet 172.x.x.x er ikke noe du bør bruke verken internt på LAN'et eller ute på WAN (Internett). Har du noe annet enn 172.16.x.x innerst så kan det tenkes at du normalt routes ut til Telenor-routeren og at den igjen står for routingen tilbake til ditt lan (og mao at din egen router ikke switcher denne trafikken).

2. Er du helt dobbelt og trippelt sikker på at du ikke har noen form for hostname->ip oppslag (og at dette trenger Internett-forbindelse) når du prøver å nå NAS'en din? Kanskje du når den via en app og denne appen egentlig går ut på nettet og tilbake?

 

Og bare for min egen nysgjerrighet sin skyld: Hvorfor kunne ikke bare du og huseier hatt hver sin public IP? Uansett om dere har Coax, Fiber eller ADSL så bør det være null problem å lure Telenor til å gi både huseier og deg en WAN IP så dere slipper dobbel NAT (og får da helt adskilte nett som du selv sier du ønsker)?

Lenke til kommentar
2 hours ago, AnthonyEdwardS said:

Nå er dobbel NAT sjeldent optimalt, men for min egen del, kunne vi utelukket to ting?

1. Du sier 172.x.x.x på ditt innerste LAN. Kun 172.16.x.x er "lov" å bruke til eget LAN. Alt annet 172.x.x.x er ikke noe du bør bruke verken internt på LAN'et eller ute på WAN (Internett). Har du noe annet enn 172.16.x.x innerst så kan det tenkes at du normalt routes ut til Telenor-routeren og at den igjen står for routingen tilbake til ditt lan (og mao at din egen router ikke switcher denne trafikken).

Godt poeng . Riktignok en liten detalj - det er 172.16.0.0/12, med andre ord 172.16.x.x til 172.31.x.x

Quote

2. Er du helt dobbelt og trippelt sikker på at du ikke har noen form for hostname->ip oppslag (og at dette trenger Internett-forbindelse) når du prøver å nå NAS'en din? Kanskje du når den via en app og denne appen egentlig går ut på nettet og tilbake?

Kan vel tenkes at i hvert fall Drive-applikasjonen for NAS-en krever forbindelse, uten at jeg er helt sikker på hvilken applikasjon dette er. Derfor tidligere poster ved å prøve å bruke smb direkte og med å oppgi ip-addrese.

Quote

Og bare for min egen nysgjerrighet sin skyld: Hvorfor kunne ikke bare du og huseier hatt hver sin public IP? Uansett om dere har Coax, Fiber eller ADSL så bør det være null problem å lure Telenor til å gi både huseier og deg en WAN IP så dere slipper dobbel NAT (og får da helt adskilte nett som du selv sier du ønsker)?

Det er vel ikke akkurat snakk om noen form for å lure. Er vel bare å sette opp en svitsj bak fiber- eller HFC-modemet. Blir vel riktignok mer komplisert på DSL, da man evt. må sette en ruter først i bridge-mode, deretter svitsj, og så to rutere (hvis de også på DSL deler ut flere offentlige ip-er).

Lenke til kommentar

Takk for svært gode tilbakemeldinger!

 

1) Det er 172.16.x.x

2) Etter å ha restartet mine Orbi-rutere (rbk og rbs 50, ac3000), virker det som jeg får LAN tin å fungere uten WAN, med IP-adresser. Også mot NAS. Men det virker å fungere tregere sammenlignet med når jeg har WAN-tilgang. Som om Orbi-ene ikke liker at WAN er tilkoblet, men ikke fungerer…

Hostname-ip oppslag kan jeg ingen ting om… Jeg bruker ip-adresse:port om det betyr noe.

 

Hvordan vil topologien da bli med to eksterne IPer? Nå får jeg jo internett trådløst (wifi) fra wifi-extender på huseiers ruter, som kanskje er en «Telenor alt-i-ett»sak… 

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Anterialis said:

Hvordan vil topologien da bli med to eksterne IPer? Nå får jeg jo internett trådløst (wifi) fra wifi-extender på huseiers ruter, som kanskje er en «Telenor alt-i-ett»sak… 

Blir i praksis som om man skulle hatt to separate bredbåndsforbindelser, riktignok med deling av båndbredde. Poenget blir at man slipper ruter-bak-ruter og man vil ikke være avhengig av at alt funker med ruter og mesh-AP-et som står foran din ruter... 

Lenke til kommentar

Ok, forstår den. Da måtte jeg evt. kjøpt ny ruter, eller brukt én av orbiene mine, og satt den nede hos dem. Kabel er dessverre ikke en reell mulighet mellom etasjene uten for stor intervensjon. Dobbel-NATingen er kanskje ikke så ille, vet jo ikke om det er det som gir meg ustabilt nett og LAN.. 

 

Har nå forsøkt å flytte WiFi-extenderen til et annet sted i leil. i håp om bedre kommunikasjon mot hovedenheten i huseiers (første) etasje. 
 

De siste par dagene har ting fungert bedre. Gjorde reboot av Orbiene og WiFi-extender. I tillegg fikk jeg vite av huseier at Telenor har jobbet på linjen og gitt ustabilt nett. Det forklarer dog ikke ustabilt LAN hos meg. 
 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...