Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diselbiler med og uten Eu6 godkjennelse?


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MdG-ungdom vil forby elbiler i byene også.

https://www.nettavisen.no/nyheter/raser-mot-elbil-forslag-useriost-og-virkelighetsfjernt-av-mdg/s/12-95-3424144838
De gir seg ikke før alle bor i klimanøytrale minkbur i sovjetblokker langs toglinja.
Dette er ikke bra for psyken, en elendig måte å oppdra barn og fullstendig urealistisk å fungere i et langstrakt land med mye terreng og dårlig vær. Vi har ikke nok befolkning til å opprettholde og rettferdiggjøre det busstilbudet som trengs for å erstatte bilen.
Pendlere som ikke kan tilpasse arbeidsplass og bosted med bussruta vil bruke mye lengre tid på venting og overgang mellom busser og tog, særlig når de skal hente og levere barn i barnehage og skole på vei til og fra jobb.

 

Men nok om det.
Bare glem å modifisere en bil registrert som EU5 til EU6.

Selg den og kjøp ny, gjerne elektrisk om du får dårlig samvittighet av å forurense i byen.
Eller bare bruk den som den er. Det er ikke forbudt helt ennå, og bomstasjonene gir deg ikke rabatt for å være EU6.

De mest miljøvennlige dieselbilene er vedlikeholdskrevende Rube Goldberg-maskiner, med partikkelfilter som tettes til, påfylling av AdBlue og enda flere feilmeldinger enn du er vant til fra tidligere. Vær glad du har EU5.

La den neste være elektrisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Skal du kjøre i byer, så kjøp elbil.
Det blir nok totalforbud mot fossilbiler i byer før 2035.
(Unntatt lastebiler og utrykningskjøretøy)

tåpelig i elbilforumet var rådet motsatt fordi elbillading er dyrere i tyskland.

Tja hva med traktor og lingdene for fiber og gravemaskin gressklipper sier seg selv hvor idiotisk det er. Staten får sponse folk elbil.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (19 minutter siden):

tåpelig i elbilforumet var rådet motsatt fordi elbillading er dyrere i tyskland.

Tja hva med traktor og lingdene for fiber og gravemaskin gressklipper sier seg selv hvor idiotisk det er. Staten får sponse folk elbil.

Allerede elektriske gravemaskiner i Norge, som lades med diesel-aggregat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 23.8.2021 den 18.59):

Men nok om det.

Bare glem å modifisere en bil registrert som EU5 til EU6.

Selg den og kjøp ny, gjerne elektrisk om du får dårlig samvittighet av å forurense i byen.
Eller bare bruk den som den er. Det er ikke forbudt helt ennå, og bomstasjonene gir deg ikke rabatt for å være EU6.

De mest miljøvennlige dieselbilene er vedlikeholdskrevende Rube Goldberg-maskiner, med partikkelfilter som tettes til, påfylling av AdBlue og enda flere feilmeldinger enn du er vant til fra tidligere. Vær glad du har EU5.

La den neste være elektrisk.

Men er mye problemer med elektiske biler også, kun nissan har pris på batteri:

https://www.tu.no/artikler/satser-pa-brukte-celler-nissan-vil-tilby-batteribytte-til-halve-prisen/433708

Men girs ingen garanti for alle som trenger nytt batteri eller får nedgradert batteri får den prisen, selv om man har naf medlemskap og kjøpt nybilgaranti.

Så er vel også verditapet, når nyeste hurtiglandene kommer: https://www.eenewsautomotive.com/news/next-step-fast-charging-1000-kw

her vil selv de dyreste bilene komme dårlig ut, selv Lucid Air klarer kun (CCS) 300kW

På Disel\bensin avgjøres pompehastigheten kun av tykkelsen på rør på pumpen og til tanken, er usikker om større biler har nærmere 8 cm tykke rør (Lastebiler\busser) med opp til 60 liter eller mere, mens vanlig bil har 4 cm vanligvis kun 30 liter, tar rundt 30 sekunder for full tank.

https://www.caranddriver.com/nissan/ariya

Men tviler på den vil støtte over 150 kw lading kanskje under?

Så vi ser vel ikke voldsomt økt lenge, selv om 87.0-kWh ikke er så dårlig, bør vel holde 40 mil. minst på sommeren.

 https://www.caranddriver.com/news/a27507168/nissan-propilot-2-0-hands-free-driving/

Faktisk vil nok nissan komme forran tesla på nivå 3 på selvkjøring hvis det ikke blir endringer?

Men det blir nok økt vedlikehold kostnader også her, usikkert om det er gode sikkerhet mot degradering av batteri og hvilken merke vil ha mist fall av verditap, tror verditapet blir større på nye biler en gamle, siden koster mere for reprasjon og høyere krav til utdannelse for reprasjon.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...