Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
On 8/22/2021 at 7:45 PM, omp9 said:

Dama syntes lukten fra Omo forsvinner etter tørk, og vil ha noe som dufter mer

Dette er virkelig noe av det dummeste jeg hører. Og det er mange av dere med den forskrudde mentaliteten der.

Grunnen til at dama di ikke lukter noe fra Omo etter tørk, er fordi hun er blitt luktimmum. Det lukter fremdeles godt av plagget (gå ut på gata og spør hvem som helst), dere bare lukter det ikke selv lenger. 

Jeg har ei søster som holder på sånn som det der, og som heller oppi en kvart flaske med tøymykner i tillegg fordi klærne visstnok ikke lukter noen ting etter vask. Resultatet er at hun, gubben og de tre ungene går rundt å stinker syntetisk kvalmende eple/vanilje/tortur-lukt som gjør at det svir i øynene på meg og alle andre rundt de. Hun satt i ene sofaen min i en halvtime i mai,  og det stinker fremdeles her.

Ikke fatter jeg hvordan f.eks barnehagestaff holder ut den konstante lukten som oser fra klær, hud og hår på disse ungene.

Hvorfor skal det på død og liv lukte noe av klærne deres? At de "ikke lukter noen ting" er jo BRA? Da er det jo rent? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
9 minutes ago, slumdog said:

Jeg har ei søster som holder på sånn som det der, og som heller oppi en kvart flaske med tøymykner i tillegg fordi klærne visstnok ikke lukter noen ting etter vask. Resultatet er at hun, gubben og de tre ungene går rundt å stinker syntetisk kvalmende eple/vanilje/tortur-lukt som gjør at det svir i øynene på meg og alle andre rundt de. Hun satt i ene sofaen min i en halvtime i mai,  og det stinker fremdeles her.

Det tror jeg på, det greiene lukter jo helt j*vlig og det sitter som bare fy! 😂

Lenke til kommentar
slumdog skrev (6 timer siden):

Dette er virkelig noe av det dummeste jeg hører. Og det er mange av dere med den forskrudde mentaliteten der.

Grunnen til at dama di ikke lukter noe fra Omo etter tørk, er fordi hun er blitt luktimmum. Det lukter fremdeles godt av plagget (gå ut på gata og spør hvem som helst), dere bare lukter det ikke selv lenger. 

Jeg har ei søster som holder på sånn som det der, og som heller oppi en kvart flaske med tøymykner i tillegg fordi klærne visstnok ikke lukter noen ting etter vask. Resultatet er at hun, gubben og de tre ungene går rundt å stinker syntetisk kvalmende eple/vanilje/tortur-lukt som gjør at det svir i øynene på meg og alle andre rundt de. Hun satt i ene sofaen min i en halvtime i mai,  og det stinker fremdeles her.

Ikke fatter jeg hvordan f.eks barnehagestaff holder ut den konstante lukten som oser fra klær, hud og hår på disse ungene.

Hvorfor skal det på død og liv lukte noe av klærne deres? At de "ikke lukter noen ting" er jo BRA? Da er det jo rent? 

Det tror jeg ikke på, har selv merket folk hvor klærne har luktet mye parfyme. Og merker selv at klærne jeg har i feriehuset lukter altid mer og bedre enn de jeg har hjemme. Dama prøvde surf nå, uten at de heller ikke luktet spesielt mye. Tørket ute også. Begynner å mistenke leiligheten jeg bor i, det er en lukt som har tatt over lukten i klærne.

Lenke til kommentar
omp9 skrev (15 timer siden):

Begynner å mistenke leiligheten jeg bor i, det er en lukt som har tatt over lukten i klærne.

Det kan også være at lukten sitter i vaskemaskinen. Rester av såpe, skyllemiddel, skitt og fett(!) vil skape lukt og gi grobunn for bakterier i maskinen og dermed skape dårlig lukt i klærne. Jeg lar alltid døren stå åpen mellom hver vask samt åpner skuffen hvor man fyller på såpe og skyllemiddel for at maskinen skal tørke; bakteriene trenger fuktigheten for å gro.

Kjør ‘Renseprogram’ hvis maskinen har det, alternativt kjør den på 90 grader (kokvask) uten noen klær inni. Det finnes midler (‘vaskemaskinens’) man kan kjøpe  som skal hjelpe men man kan også bruke eddik. Fyll på 1-2 dl med klar mateddik (7%) og kjør en kokvask (90 grader). Kjør gjerne et skylleprogram etterpå for å få ut rester av eddiken. Første klesvask kan gjerne være tøy som det ikke gjør noe om har en svak eim av eddik. Uansett bedre duft enn surtluktende bakterier.

Redigert: Bruk Natron i en ny runde med kokvask etter eddikvasken så får man ut eddiken og renset maskinen ekstra godt. Se artikkel hos dinside.no med tips og fremgangsmåte hvor det blant annet anbefales å gå over maskinen innvendig med mikrofiberklut til slutt.

Endret av NoBo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...