Gå til innhold

17-åring laget sin egen prosessor i garasjen i 2018. Nå er versjon 2 klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tar poenget ditt, men jeg lurer på hva disse dingsene som man trenger for å lage transistorer koster i praksis. Snakker vi om flere millioner kroner, eller kanskje om rundt ca. 100 000 kroner. Uansett kan man vel si at det er overkommelig for private å lage integrerte kretser.

NB! Så vidt som jeg kan se lager Zeloof foreløpig mange transistorer på hver wafer, men han har ennå ikke kommet så langt at han lager fungerende elektriske kretser på selve waferen, men dette kommer nok. Uansett er det imponerende, og det viser at ingen kan få et monopol på å lage integrerte kretser.

Lenke til kommentar
L11I9SZV skrev (2 timer siden):

Derfor tipper jeg at kost er langt under 100k.

Du overvurderer kjøpekraften til 100k. Jeg har selv elektronikklab og mekanisk verksted der mye er laget selv og ellers skaffet på billigst mulige måte. Og jeg kan love deg at selvkost er på langt over 100k...

Lenke til kommentar
L11I9SZV skrev (4 timer siden):

Det står jo at han lagde mye av utstyret selv. Han kan også ha klart å få tak i utdatert utstyr fra bedrifter. Derfor tipper jeg at kost er langt under 100k.

Eg såg han hadde HP Agilent testutstyr.

Eg betalte $300+frakt og T(r)OLL or moms for min Logikkanalysator, og tilleggskorta har kosta meg rundt $150 hver. 

(16702A med 2 x 16550 probe kort, et 16534 2kanal 500MHz DSO, en 16522A Pattern Generator. Lurer på kva eg skal ha i siste slot) 

En 4145 Semiconductor Parameter analyzer ser ut til å koste fra 4000Kr til 13000Kr + frakt og anna mas.   

Kraftig oppvarming gjør han med en propanesse, så den er heller ikkje så mange tusenlappene.   

Sentrifuga hans var fin, og neppe så veldig dyr.   

Eg aner ikkje hvilke krav han har til et vakuumkammer, men mitt(for å bli kvitt bobler i resin) kosta rett under 3000Kr.   

Litografistepperen er tydeligvis basert på et mikroskop. Eg aner ikkje kva et brukt i rett kvalitet koster. 

 

Har man tålmodighet så burde det være mulig å skaffe alt til under 100K.   

 

Lenke til kommentar

Imponerende. Man kan om man vil og har tålmodighet og ikke har to hender med ti tommeltotter.

-Penger hjelper jo, men er ikke et krav.

Det har jo vært flere tilfeller av hjemmesnekra atomreaktorer.

-Ikke så sunt for egen, eller andres helse, men, men.

I 2021 er de fleste for dovne i hodet til å lage sine egne EEPROM’s fra scratch, men det er fullt mulig. Med litt Lego Mindstorm, kan man hurtig lage mange morsomme robotter.

-Det morsomme med Lego er at det er ekstremt værbestandig.

Bygg en ‘legodrone’, lim solcellepaneler på den, fly den til, og parker den et nærmest utilgjengelig sted, voilá. Man har nådd next-level-troll. 

Endret av Sandormen
Lenke til kommentar

>NB! Så vidt som jeg kan se lager Zeloof foreløpig mange transistorer på hver wafer

Denne kretsen er en matrise med transistorer. Den første han lagde var en enkel opamp.

I videoen fra da han laget den første forteller han mye om utstyret. Mye å finne på e-bay. Han kjøpte en del defekt utstyr og fikset. Utdatert utstyr kan man ofte få veldig billig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...