Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykemelde seg før/rett etter lønnsøkning


Gjest 54322...589

Anbefalte innlegg

Gjest 54322...589

Det kan kanskje høres ut som «jeg fikk ikke lønnsøkningen / etterbetalingen jeg ønsket så nå sykemelder jeg meg» . Men da blir det litt hva kom først av høna eller egget. 

Jeg har alle symtomene for Utbrendthet og  er så og si textbook eksempel. 
Har Særlig uavhengig stilling og har rett og slett jobbet med syk . Og det til en lønn som ikke reflekterer arbeidsmengden og tilgjengelighet på fritid. 
Fikk tilbud om lønnsøkning, men den dekker såvidt inflasjonen siden sist jeg fikk lønn. Ikke var de villig til å gi noe som helst kompensasjon etter flere år med utnyttelse av særlig uavhengig stilling tittelen.
 

Jeg kan alltids ta det til retten og krevd etterbetaling. Men det er ikke en kamp jeg har krefter eller penger til å ta. 
 

Vurderer å prøve å få 100%sykemelding. Men er redd for at den lille lønnsøkningen ryker om jeg er ærlig før jeg skriver under. 
Bør jeg bare skrive under på den nye kontrakten og sykemelde meg rett etterpå? 
Kan de trekke tilbake lønnsøkning/tilbudet om jeg gir utrykkerfor  at det går mot sykemelding?

Anonymous poster hash: 54322...589

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 54322...589
Gjest 91286...26b skrev (Akkurat nå):

Bytt jobb.

Anonymous poster hash: 91286...26b

Er nok ikke klar for å gå rett ut i ny jobb.
Har som sakt jobbet meg syk. 
Ikke har jeg råd til å gå ulønnet/redusert inntekt i en periode heller. 

Jeg kunne trengt en sykemeldingsperiode for å samle kreftene før en eventuelt ny jobb.  
 

Anonymous poster hash: 54322...589

Lenke til kommentar
Gjest 54322...589 skrev (2 timer siden):

Men er redd for at den lille lønnsøkningen ryker om jeg er ærlig før jeg skriver under. 

Bør jeg bare skrive under på den nye kontrakten og sykemelde meg rett etterpå? 
Kan de trekke tilbake lønnsøkning/tilbudet om jeg gir utrykkerfor  at det går mot sykemelding?

Er det inngått ny avtale om at ditt arbeid er verdt X kroner så kan ikkje ein av partane trekke seg på avtalen utan at det føreligg spesielle omstendigheiter. Arbeidsgiver kan like lite redusere lønna di som at du kan redusere arbeidstida di for lik lønn. 

Det kan være grunnlag for å trekke avtalen på bakgrunn av bristande forutsetningar. Men det blir ei vurderingssak. Fyrst og fremst på om du reelt blir sjuk og 100% arbeidsufør eller om du lyger på deg sjukdom. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 54322...589 skrev (På 21.8.2021 den 11.19):

Det kan kanskje høres ut som «jeg fikk ikke lønnsøkningen / etterbetalingen jeg ønsket så nå sykemelder jeg meg» . Men da blir det litt hva kom først av høna eller egget. 

Jeg har alle symtomene for Utbrendthet og  er så og si textbook eksempel. 
Har Særlig uavhengig stilling og har rett og slett jobbet med syk . Og det til en lønn som ikke reflekterer arbeidsmengden og tilgjengelighet på fritid. 
Fikk tilbud om lønnsøkning, men den dekker såvidt inflasjonen siden sist jeg fikk lønn. Ikke var de villig til å gi noe som helst kompensasjon etter flere år med utnyttelse av særlig uavhengig stilling tittelen.
 

Jeg kan alltids ta det til retten og krevd etterbetaling. Men det er ikke en kamp jeg har krefter eller penger til å ta. 
 

Vurderer å prøve å få 100%sykemelding. Men er redd for at den lille lønnsøkningen ryker om jeg er ærlig før jeg skriver under. 
Bør jeg bare skrive under på den nye kontrakten og sykemelde meg rett etterpå? 
Kan de trekke tilbake lønnsøkning/tilbudet om jeg gir utrykkerfor  at det går mot sykemelding?

Anonymous poster hash: 54322...589

Hvis du sykemelder rett etter lønnsøkningen trår i kraft så har ikke lønnsøkningen noe å si for hvor mye sykepenger du får fra NAV, men du vil motta høyere lønn når du begynner å arbeide igjen. Som The Avatar skriver så har ikke arbeidsgiver uten videre lov til å trekke tilbake lønnsøkningen som følge av sykemelding, så hvis du har det dokumentert at du har fått tilbud om lønnsøkning så vil jeg tro det skal gå fint.

 

Korreksjon: hvis lønnsøkningen gjelder tilbake i tid, så ser jeg at folketrygdloven § 8-28 åpner opp for at du kan få en høyere sykelønsssats.

Edit: endret teksten for å unngå misforståelser.

Endret av Rawls
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (39 minutter siden):

Det spørs kva som er avtalt. Vanlegvis vil det være avtalt at lønnsaukninga trår i kraft på ein bestemt dato, enten det er ein dato tidlegare i år eller ein dato i framtida. 

Det har du helt rett i. Jeg så for meg en situasjon hvor lønnsøkningen skjedde fra neste lønning, men hvis TS sykemelder rett etter avtalen er underskrevet og det tar litt tid før avtalen trår i kraft så er det ikke sikkert han har høyere lønn når sykemeldingen er over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...