Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lagde ripe i parketten - hvordan fikse?


Anbefalte innlegg

Hei!

Klarte under montering i går å lage en ganske stygg ripe i gulvet :( 10-15 centimeter lang. Den er ikke bældyp, men kraftig nok til at det ikke er spesielt fint å se på.

Har lest litt på nettet, og blant annet sett råd om våt klut/håndkle + strykejern. Nå har ikke vi strykejern, men så på en video fra Dinside at man også kunne bruke kokende vann. Synes samtidig det ser litt skummelt ut; er ikke noen fare for at vi klarer å ødelegge gulvet noe mer? Også finnes det retusjeringspenn, formtre og andre ting. Har også fått inntrykk av at det i verste fall skal kunne gå an å bytte et bord.

Så, ja, det ser jo ut som det finnes muligheter. Stikker også til Jernia i dag for å forhøre meg.

Men Diskusjon.no er alltid lurt å spørre :) Noen som har noen erfaringer/råd? Kjennskap til dette trikset med varmt vann? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Ripe betyr at materiale er revet opp.
Dent eller bulk betyr at materiale er komprimert av noe butt som f eks falt, en krukke?

Jeg mistet et maskingevær på 7 kilo rett i eike-laminatet, bomma på tåa heldigvis. Det ble en solid bulk. Den måtte sparkles med Pergo reparasjonsvoks fra Megaflis. (Nå blir vel dette sletta for reklame. Jeg mista to uskyldige innlegg i går, som jeg la mye arbeid i)  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Oida. På tvers av flere bord og med en skarp kant? Litt riving på ene siden?

Det er verd et forsøk med vann, forutsatt at dette er treverk?

Legg en klut med varmt vann på langs ripa. Treverk sveller lett hvis det ikke er lakkert eller impregnert.

Hvis ingen virkning, legg en tykk stripe vann nedi/oppå og still strykejernet på laveste og hold det like over for å varme vannet uten å svi lakken. Prøv ene enden først.

En tversgående ripe som denne er ganske vanskelig rent kunstnerisk å kamuflere med voks.

Til slutt har du jo mulighet til å bytte bordene. Et nytt gulv er ikke like stas når det er en slik lang irriterende ripe i det?

Kluten skal ligge lenge, og varme flere ganger. en time? To?

Kan også varme kluten med strykejern.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Du har allerede funnet løsningen. Varm klut + strykejern. Strykejern koster 300 kroner, og det har du vel omtrent livet ut. Det er i tillegg så mye enklere og billigere enn andre løsninger.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4862743

Edit: Betinger selvfølgelig at trefibrene er bøyd og ikke brutt. Men det blir uansett penere enn om det skulle være brutt. 

Endret av Wisd0m
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for fine svar :)

Ja, nei, var ikke noe stas med den ripa 😕 Vi har ikke strykejern, men har nå hatt et par runder der vi har helt på kokvann. Det har hatt en viss effekt, så kanskje med flere forsøk senere i dag? 

Å bytte bord kan jo være en mulighet. Veldig kjipt med den ripa, og jeg er lei meg for at fruen har noe sånt noe å se på midt på det fine gulvet vårt. Vet ikke hvor vanskelig/dyrt det er? Ripa går jo, som du sier, over flere bord, men jeg er beredt til å bla opp noen kroner for å få det fint igjen.

Takk til deg også, Wisd0m :) Kan altså hende at srtykejern gir enda bedre effekt enn kokvann? Da er jo ikke den investeringa noe å lure på.

Edit: er det sånn at vi burde dampe/ha på kokvann så fort som mulig, og at det øker sannsynligheten for godt resultat, eller er det ett fett om vi gjør det nå eller om en uke?

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Varmtvannet kan du vente lenge med. Treet venter på deg. Det sveller bare opp til et visst nivå, så flere ganger uten effekt betyr end of line. Litt lakk til slutt kan forsegle så det ikke kommer svartsopp nedi. Ha på og tørk av lakken med en fille med en gang.
 

Til slutt: parkett skal bare tørrmoppes eller det brukes spesialvaskemiddel. ALDRI grønnsåpe og aldri splæsje med vann 💧. Da blir det svarte fuger av sopp som har "fest" på vann, treverk og såpe. Det fins også flere typer voks for slike gulv, det forsegler sprekkene.

Grønnsåpe skal bare brukes på sykehus for å bløte opp bandasjer - og er fryktelig gammeldags fra den gangen man også brukte en eggeplomme i vaskevannet 😝 Egg skal stekes til frokost.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Må fortelle om snekker som nesten var ferdig med et gulv. Han satte sirkelsaga ned på det nylagte gulvet. Da fant fjæra som holdt vernedekselet ut at den skulle ryke. Dermed kom det fremdeles hurtig-roterende bladet i kontakt med parketten og den tunge maskinen la i vei over gulvet der den etterlot et jernbanelignende frest spor med sirkelsagtenna tvers over halve gulvet før den stoppet med en siste demonisk raspende ulyd. Mannen ble så sint at han kastet hammeren tvers gjennom stuevinduet. 😡

Bjarnemann skrev (På 2021-8-21 den 10.03):

Nå hadde jeg en fire-fem runder med kokvann på i stad - var det veldig dumt?

Gjerne vann som en akutt behandling bare i dag. Lokalt under kontrollerte forhold bare for å svelle skaden.

Det jeg mente var periodisk/ukentlig renhold/støvtørking, at det foregår med så lite vann som mulig.

Kan også bruke engangs "parkettkluter" i pakke fra butikken. De er påført litt renset luktfri parafin, som så fordamper og etterlater en blank og fin flate. Husk å lukke pakken med kluter så ikke parafinen fordamper. 

Lenke til kommentar

Noe slikt hadde irritert meg for alltid. Om dette hadde skjedd under montering hadde jeg tatt meg bryet med å ta opp igjen gulvet og byttet de bordene som er skadet. Alt er jo i riktig lengde fra før så sånn sett er det jo fort gjort selv om det er en kjedelig jobb.

Alternativt bruke strykejern som alt foreslått. Har brukt dette med hell selv på benkeplate, men hvordan det vil gå på et lakkert gulv er jeg mer spent på.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Bjarnemann said:

Tusen takk for fine svar :)

Ja, nei, var ikke noe stas med den ripa 😕 Vi har ikke strykejern, men har nå hatt et par runder der vi har helt på kokvann. Det har hatt en viss effekt, så kanskje med flere forsøk senere i dag? 

Å bytte bord kan jo være en mulighet. Veldig kjipt med den ripa, og jeg er lei meg for at fruen har noe sånt noe å se på midt på det fine gulvet vårt. Vet ikke hvor vanskelig/dyrt det er? Ripa går jo, som du sier, over flere bord, men jeg er beredt til å bla opp noen kroner for å få det fint igjen.

Takk til deg også, Wisd0m :) Kan altså hende at srtykejern gir enda bedre effekt enn kokvann? Da er jo ikke den investeringa noe å lure på.

Edit: er det sånn at vi burde dampe/ha på kokvann så fort som mulig, og at det øker sannsynligheten for godt resultat, eller er det ett fett om vi gjør det nå eller om en uke?

Du kan nok vente litt uten at det er noe problem.

Jeg greide iallfall ikke å få det til å bli like bra med kokende vann som strykerjern. Du får høyere temp over lengre tid.

Edit:

Og det er mulig å bytte ett og ett bord. Se her:

 

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Den er lei, Dart 😂 😂 😂 Og en liten trøst: ting kunne alltids vært verre. 

Ellers: tusen takk for fine, flotte svar, folkens :) :)

Gått til innkjøp av strykejern nå - spent på om det fikser sakene! 

Også fint å se at det finnes løsninger. Jeg slipper ekstremt billig unna om strykejern funker, men hvis ikke fr man vurdere bytte av bord. I hvert fall fint å se at det kan reddes. 

Takk!! 

Lenke til kommentar

Angående kokende vann, hvorfor ikke bare koke opp en kjele med vann, la den hvile et halvminutt på en kald plate og deretter sette kjelen på parketten?

Angående mangel på strykejern: se over.

Det fine med vann er at man begrenser temperaturen til 100°C. Det gjør man ikke nødvendigvis med et strykejern. Kjelen gjør at du får varmen fra vannet ned på parketten uten at vannet fukter parketten.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Simen1 said:

Angående kokende vann, hvorfor ikke bare koke opp en kjele med vann, la den hvile et halvminutt på en kald plate og deretter sette kjelen på parketten?

Angående mangel på strykejern: se over.

Det fine med vann er at man begrenser temperaturen til 100°C. Det gjør man ikke nødvendigvis med et strykejern. Kjelen gjør at du får varmen fra vannet ned på parketten uten at vannet fukter parketten.

Fungerer sikkert greit nok. Jeg har et strykejern med dampfunksjon, og det virker som det gjør at det fungerer ekstra bra.

Lenke til kommentar

Takk for både flere innspill og interesse :)

Det der var irriterende smart, Simen1! Kunne jo i det minste ha prøvd det før jeg gikk till innkjøp av strykejern.

steinrawr: faktisk ikke ennå. Bjarne har vært så ekstremt travel og utslitt i det siste at strykejernet fortstt ligger uåpna.. 😂 Skriver en oppdfatering straks jeg har fått testa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...