Gå til innhold

Nytt høyttaleroppsett for PC + TV (+ etc?)


Anbefalte innlegg

I 2004 kjøpte jeg ny PC (i en liberal versjon av hjemme-PC-ordningen) med Creative/Cambridge MegaWorks THX 5.1 550 høyttalersystem. Sub'en med forsterker tok kvelden i 2012/2013 (elns), og da ble den erstattet av en Logitech Z-906. I går kveld, etter at jeg kom fra ferie, ga den fra seg et par høye brak etter et kvarter bruk, så ble det stille og mens røyken sev ut fra bassrefleks-åpningen, ble stanken av brent elektronikk ganske påtakelig her i leiligheten. Hele greia ble levert som EE-avfall i formiddag.

Logitech Z-906 er fortsatt på markedet, men har ikke BT, USB, WiFi eller HDMI - derimot optisk S/PDIF, RCA, 3,5mm. Tidligere hadde jeg kobling fra TV-PCen (3,5mm) til systemet og en kobling fra TV (optisk) til systemet, mens jeg de senere år har latt lyd gå fra PC til TV på HDMI og fra TV til lydystem på optisk S/PDIF. Dette funker fint, og jeg har egentlig mest lyst til å kjøpe en ny Z-906 og fortsette med det gamle oppsettet. Ikke mange alternativer som har optisk inngang og stor sub (grom bass er stilig for film, i overkant dominerende for musikk).

Men manglende tilkoblingsmuligheter for BT, USB, WiFi og HDMI holder meg igjen fra å trykke "Bestill" ... Bør jeg tenke nytt? Andre måter å koble ting sammen på? Andre produkter som kan gi meg det samme som er mer fremtidsrettet? Håper på gode råd her :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje en lydplanke som Samsung HW-Q800T kan funke? Har WiFi, HDMI, BT - men mangler USB og 3,5mm. Sånn som jeg brukte det gamle anlegget, burde det gå greit. Men om jeg skulle ønske å å bruke det som et rent PC-lydanlegg uten å gå via TV blir det vel tungvint uten 3,5mm?

Ser at prisen nå er 4490,- som i utgangspunktet er mer enn jeg tenkte å bruke. Mulig jeg jeg stikker innom Elkjøp og tar med et anlegg hjem for å teste det ut i Åpent-kjøp-perioden.

Noen som er kjent med modellen og kan dele erfaringer/tanker?

Lenke til kommentar

Var en tur innom Elkjøp før stengetid og snuste på utvalget, og endte med å kjøpe TCL Ray Danz TS9030, samme pris som Samsung HW-Q800T, men med USB og 3,5mm AUX-inngang i tillegg.

Dette blir nok retur allerede tidlig neste uke. Lyden er ikke i nærheten av det jeg hadde med Logitech Z906 - mye mindre romfølelse, mer sentralisert lyd, mindre dynamikk, pinglete subwoofer. Merkbar forsinkelse på lyd.

Hvis dette er omtrentlig representativt for lydplanker i 4-5000,- klassen, så er det ikke noe for meg. Da får jeg heller akseptere begrensede tilkoblingsmuligheter (og fare for svidd elektronikk om 10 år), og gå for et nytt Z906-anlegg.

Med mindre noen har andre forslag, selvsagt? ;) 

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (31 minutter siden):

Sonos beam + One kanskje? Ikke prøvd selv men skal i teorien virke.

Tror det kommer til å koste mer enn jeg liker med sub og evt høyttalere, dessverre.

RRhoads skrev (30 minutter siden):

Jeg ville gått for en forsterker og høyttalere. Trenger ikke være dyrt, og man får en del på bruktmarkedet også. 

Tja, Z-906 er jo en stor sub med integrert forsterker for 5 høyttalere i tillegg - alle kablet, så jeg gadd ikke bruke bakhøyttalerne og brukte to andre høyttalere på sidene fremme. Den store svakheten er null trådløse tilkoblinger, ikkeno "smart-funksjonalitet" med apper og sånt noe. Det er rett og slett en gammel konstruksjon, som ikke har tatt opp seg siste 10 år med utvikling ... Men kraftfull og dynamisk lyd for pengene.

Vet ikke helt hva jeg skal gå for. Men jeg tviler på at det lydplanke på meg.

Lenke til kommentar
a_aa skrev (9 minutter siden):

Tror det kommer til å koste mer enn jeg liker med sub og evt høyttalere, dessverre.

Tja, Z-906 er jo en stor sub med integrert forsterker for 5 høyttalere i tillegg - alle kablet, så jeg gadd ikke bruke bakhøyttalerne og brukte to andre høyttalere på sidene fremme. Den store svakheten er null trådløse tilkoblinger, ikkeno "smart-funksjonalitet" med apper og sånt noe. Det er rett og slett en gammel konstruksjon, som ikke har tatt opp seg siste 10 år med utvikling ... Men kraftfull og dynamisk lyd for pengene.

Vet ikke helt hva jeg skal gå for. Men jeg tviler på at det lydplanke på meg.

Skjønner den. Hva er budsjettet da?

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Hva er budsjettet da?

Det er vel litt løselig... Z-906 selges nå for 2 295,- og der var jeg fornøyd med lyden, men er nå noe tvilende til fremtidstilrettelegging pga manglende tilkoblingsmuligheter. Hvis jeg ikke får noe med tilsvarende lyd og komplettert med moderne tilkoblingsmuligheter til en pris inntil 3 ganger Z-906-prisen, så går jeg heller for gamlingen Z-906. Sånn sett er vel budsjettet max 6 900,- men med klare forbehold om lyd. ;) 

Jeg tror det er den fislete suben som skuffet mest med lydplanken fra TCL, jeg spilte nettopp The Knife "Silent Shout" og Kelis "Milkshake" (disse låtene er sub-intensive med noen uvanlig dype toner) - og det ble en annen og mer puslete opplevelse. Så en stor og kraftfull sub er høy prioritert fra meg, altså.

Endret av a_aa
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ligger stadig gode stereoanlegg/surround-systemer ute på finn.no, som smaker mer enn det koster. Dette ligger til 3500,- og selges med en ganske heftig subwoofer. Og dette fant jeg etter bare litt kjapp surfing. Kan sikkert hende du finner noe som er billigere og bedre totalt sett, men dette rocker bra.

Finnes og tilkoblingsbokser som gir deg støtte for BTm WIFI  og streaming (f.eks. Google Chromecast Audio, om du finner brukt, da den er stoppet salget på), som ikke koster allverden, men som utvider tilkoblingsmulighetene.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=231058992

For all del, Z-906 er ikke dårlige PC-høyttalere, og fungerer brillefint i mindre lokaler. Men jeg synes nå egentlig musikk fortjener et bedre anlegg som kan gjengi mere av frekvensbåndet. Og denne suben går passe dypt. Dessuten egner den seg og om du har et litt større rom.

Du finner forresten både Z-906 og z-5500 på finn.no til langt lavere enn nypris, dog uten noen garanti.

En ting som var spesielt med sistnevnte, som jeg ikke husker om z-906 har, er innebygd fot som også er veggfeste. Men den er vel lik med tanke på innganger og features, selv om z-906 var erstatningen. Dog, mange som likte Z-5500 bedre.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=232912495

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=201472697

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det ble til slutt denne: Edifier S760D (på Prisjakt). Grei nok, men går ikke inn i historien som mitt beste kjøp... :huh:

Noen merknader etter å ha hatt den tilkoplet (som 3:1) i en uke:

  • Mangler de fleste av de nye tilkoblingstypene jeg ville ha, men har jo ellers mange tilkoblinger av eldre type. (Kjøpte forresten med en DAB-adapter med Bluetooth-funksjonalitet, foreløpig kun brukt som radio.)
  • Sub-en går ikke riktig like dypt som z906, men oppleves til gjengjeld som mer organisk og mindre kunstig.
  • Byggekvaliteten virker å være minst en divisjon over z906 (skulle bare mangle utfra prisen).
  • Satellitt-høyttalerne låter muligens bedre enn på de originale z906, men ikke like oppløst og klart som de Sony-høyttalerne (fra et gammelt stereo-anlegg) jeg hadde koblet opp på z906 - den kombinasjonen var rett og slett god., med sømløs overgang mellom sub og satellitter. Men ettersom z906 tok kvelden med brak og røyk med Sony-ene tilkoplet, har jeg ikke lyst til å koble mulige feilkilder til S760D.

Så jeg har bestemt meg for at jeg får leve med et litt trangere og mattere (men muligens mer naturlig) lydbilde enn jeg hadde før.

Jeg er overbevist om at jeg kunne fått bedre lyd for samme beløp, eller samme lyd for lavere beløp - dersom jeg hadde tatt meg tid til å teste ulike løsninger. Men det gjør jeg ikke, dette får være godt nok - og jeg har jo også sikkerheten med 5 års reklamasjonsrett ved feil. Men det tar sikkert 9-10 år før det siver blårøyk utav denne også ;) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...