Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp av hund som har blitt syk


Zeroh

Anbefalte innlegg

Hei!

Februar 2021 kjøpte jeg en valp til kr 16.000 av en seriøs oppdretter som jeg nå har litt trøbbel med. Cirka 4 måneder etter overtagelse av valpen begynte den å halte noe voldsomt på den ene framlabben. Etter diverse undersøkelser hos veterinær viser det seg at valpen har pådratt seg en arvelig sykdom i skulderen. På bakgrunn av dette ble det gjennomført en operasjon til kr 26.000. Det har i tillegg vært utlegg til røntgen, konsultasjon og medisin. Ifølge veterinær er sykdommen helt klart arvelig. 

Jeg mener at i henhold til kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven så har salg av kjæledyr som alle andre ting i kjøpsloven fem års garanti. Slik at om det skulle oppstå sykdom eller mangler ved hunden som kan sies å være nedarvet kan jeg kreve erstatning eller deler av kjøpesummen tilbake. 

Akkurat nå er situasjonen veldig fastlåst og det er ikke noe respons fra oppdretter. 

Er det noen som er kjent med hva jeg kan kreve?
Jeg har tilbydd oppdretter refusjon av kjøpesum minus hans utlegg (ID-chipping og førstegangsvaksinasjon) noe jeg synes er rettferdig. På den måten får jeg redusert mine utgifter, samt at oppdretter går i null og ikke tjener penger på en syk valp. 
Jeg er for øvrig ikke interessert i å levere tilbake valpen. 

Takk for tilbakemelding på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en god del slike saker fra Forbrukerklageutvalget. Du kan søke i eldre saker her: https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukerklageutvalget/forbrukerklageutvalget-sok-i-vedtak-for-2021 . ("Valp" er et ok søkeord.)

Hvilken lov som gjelder - kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven - avhenger av om selger "opptrer i næringsvirksomhet", jf. fkjl. § 1 (2). Inntrykket mitt er at en "seriøs oppdretter" som oftest opptrer i næringsvirksomhet og dermed blir det forbrukerkjøp.

Gitt at det er en mangel kan du potensielt kreve prisavslag og erstatning. Dette kan bli mer en kjøpesummen. (Erstatningsbeløpet kan dog begrenses etter fkjl. § 54. Jeg vet ikke hvordan dette håndteres i praksis.)

 

(Det er forøvrig ikke snakk om noen "fem års garanti". Det må foreligge en mangel og du må ha reklamert i tide etter reglene i den loven som gjelder.)

Lenke til kommentar
Gjest 7ac52...70d

Du kan kanskje kreve prisavslag - men å kreve hele kjøpssummen refundert (minus ID-chipping og førstegangsvaksinasjon) - det blir å ta det vel litt langt. Hvis du skal ha hele kjøpssummen refundert - så krever vel normalt seriøse oppdrettere hunden i retur, slik at den eventuelt kan omplasseres.

Anonymous poster hash: 7ac52...70d

Lenke til kommentar
Gjest b24a2...3f7
PantZman skrev (20 minutter siden):

Pleier det ikke å være en form for forsikring på dyre kjøledyr?

Tja, det er noe man tegner selv. Det ble vel for dyrt for trådstarter.

Anonymous poster hash: b24a2...3f7

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (58 minutter siden):

Med mindre selger har gitt garanti er det ikke 5 år garanti på slike kjøp. 

Dette stemmer ikke, juridisk sett behandles en hund på samme måte som en brødrister. Oppdretter opptrer som næringsdrivende. Det fungerer heller ikke å  "selge varen som den er" om tingen/hunden er i dårlige stand enn forbrukeren kan forvente.

Lenke til kommentar
Gjest b24a2...3f7 skrev (23 minutter siden):

Tja, det er noe man tegner selv. Det ble vel for dyrt for trådstarter.

Anonymous poster hash: b24a2...3f7

Morsomt. Om man har økonomi til det er det lite vits å forsikre seg mot småbeløp. Man forsikrer seg mot katastrofer og ikke bagateller. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (37 minutter siden):

Høres ut som du kanskje har kjøpt en rase som typisk har slike problemer. Har den ikke vært forsikret? Med operasjon til 26k høres det ut som dere mangler forsikring. 
 

Er dette noe oppdretter har glemt å opplyse om? En sykdom du ikke visste lå i genene men som oppdretter var klar over?

Nei, har ikke forsikring. Sykdommen er utbredt blant rasen men ikke vanlig. Sykdommen er arvelig så en plass må den komme fra. Videre benekter han all kjennskap til at det lå i genene. 

Lenke til kommentar
Ståle Nordlie skrev (1 time siden):

Det er en god del slike saker fra Forbrukerklageutvalget. Du kan søke i eldre saker her: https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukerklageutvalget/forbrukerklageutvalget-sok-i-vedtak-for-2021 . ("Valp" er et ok søkeord.)

Hvilken lov som gjelder - kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven - avhenger av om selger "opptrer i næringsvirksomhet", jf. fkjl. § 1 (2). Inntrykket mitt er at en "seriøs oppdretter" som oftest opptrer i næringsvirksomhet og dermed blir det forbrukerkjøp.

Gitt at det er en mangel kan du potensielt kreve prisavslag og erstatning. Dette kan bli mer en kjøpesummen. (Erstatningsbeløpet kan dog begrenses etter fkjl. § 54. Jeg vet ikke hvordan dette håndteres i praksis.)

 

(Det er forøvrig ikke snakk om noen "fem års garanti". Det må foreligge en mangel og du må ha reklamert i tide etter reglene i den loven som gjelder.)

NKK (Norsk kennel klubb) sier følgende: se vedlegg.

Er det feil?
 

Skjermbilde 2021-08-20 kl. 17.30.24.png

Lenke til kommentar
Zeroh skrev (1 time siden):

Dette stemmer ikke, juridisk sett behandles en hund på samme måte som en brødrister. Oppdretter opptrer som næringsdrivende. Det fungerer heller ikke å  "selge varen som den er" om tingen/hunden er i dårlige stand enn forbrukeren kan forvente.

Det er vel heller ikke 5 år garanti på en brødrister, med mindre selgeren/produsenten faktisk gir 5 år garanti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeroh skrev (1 time siden):

NKK (Norsk kennel klubb) sier følgende: se vedlegg.

Er det feil?
 

Skjermbilde 2021-08-20 kl. 17.30.24.png

Fjerde avsnitt, andre setning:"Arvelige lidelser eller andre sykdommer som begynner å utvikle seg først etter levering er ikke en skjult feil."

Det er Agria sin tolkning på det du har lagt inn, at det er noe som er genetisk arvelig, betyr ikke at det er noe som er registrert på foreldrene til valpen. Men hvis det er registrert i NKK er det vel enkelt å finne ut av, der legges jo sånt inn. 

At du velger operasjon som er relativt dyrt betyr ikke at du har rett på de pengene igjen, så lenge du gjorde det på eget initiativ iallefall. 

ITtraktor skrev (49 minutter siden):

 

Men den har 5 års reklamasjon. 

Lenke til kommentar

Når man har slått fast at forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse, blir det neste spørsmålet om det faktisk foreligger en mangel. Når man skal vurdere om en gjenstand (valp) har en mangel er hovedregelen at man legger til grunn ”det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren”, “selv om mangelen først viser seg senere”, jfr. forbrukerkjøpsloven § 18 første ledd. Etter forbrukerkjøpsloven går risikoen for tap eller skade på gjenstanden som hovedregel over på kjøper ved levering, jfr. § 14 første ledd første punktum, og feilen må altså ha foreligget ved levering for å kunne utgjøre en mangel. Den trenger imidlertid ikke å ha vært synlig på dette tidspunktet.

I mange tilfeller oppdager man ikke feilen på hunden før det er gått noe tid, men dette er altså uten betydning dersom man kan bevise at feilen forelå ved levering. Avgjørende er ”om mangelen har sin årsak i en omstendighet som forelå på det tidspunktet som skal legges til grunn for mangelsvurderingen”, også formulert slik at `spiren ́ til det som seneremanifesterer seg som en mangel, må være til stede allerede ved risikoens overgang”.

Dette vil for eksempel være tilfelle hvis hunden har en arvelig sykdom, siden sykdommen da allerede ligger der latent ved levering, men den bryter kanskje ikke ut før hunden er ett år gammel. Det samme gjelder dersom hunden for eksempel har en medfødt svakhet i hjertet som over tid vil føre til helseproblemer, men som enda ikke er synlig fordi hunden er så ung ved levering.

I saken som du skisser, gitt at alle opplysninger er korrekte, er det ikke unormalt å få full refusjon av kjøpesummen. Du vil nok derimot ikke få noe refusjon for dine utlegg knyttet til sykdommen. 

Lenke til kommentar
Gjest 7ac52...70d skrev (5 timer siden):

Du kan kanskje kreve prisavslag - men å kreve hele kjøpssummen refundert (minus ID-chipping og førstegangsvaksinasjon) - det blir å ta det vel litt langt. Hvis du skal ha hele kjøpssummen refundert - så krever vel normalt seriøse oppdrettere hunden i retur, slik at den eventuelt kan omplasseres.

Anonymous poster hash: 7ac52...70d

Det har oppdretter ingen adgang til å kreve. Det er kjøper som velger hvilke mangelsrettigheter han velger å bruke, og selger kan ikke kreve å få gå fra kjøpet hvis kjøper krever prisavslag/erstatning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PavilionI7 skrev (14 timer siden):

 

Tusen takk for et godt svar. Dette var nyttig.

Nimrad skrev (27 minutter siden):

Har du sjekket opp historikken på forfedrene? Vår hund hadde også en arvelig sykdom, mye mindre seriøs enn deres, men vi oppdaget at oppdretter også har hatt dette på mor til vår hund uten å si fra om det. Vi krevde prisavslag og fikk det tvert.

Jeg har sjekket opp historikken på dogweb og kan ikke finne noe der. Er det greit å spørre de andre oppdretterne, f.eks faren til valpen eller foreldrene til valpen min? Usikker på om de bare kommer til å benekte alt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...