Gå til innhold

Nyttelasten på Tesla Model Y er mye lavere enn hos konkurrentene: Fire røslige mennesker kan ikke ha med seg mye bagasje


Anbefalte innlegg

bojangles skrev (1 minutt siden):

Vel igjen, få biler passer alle. Har noen behov for virkelig høy nyttelast så er kanskje ikke klasse B nok. Da kan C1 være et alternativ slik at alt som skal fraktes kan fraktes lovlig. 

Det er jo ingen menneskerett å kunne kjøpe digre biler med svær nyttelast. Om budsjettet kun holder til en Yaris så må en akseptere at slik er det akkurat nå og enten kjøpe brukt eller billigere og mindre bil. 

Ford'n skal komme rundt 40K $ eller noe under i billigste versjon. Om det ikke blir store endringer på elbil mva neste år så kan det bli et alternativ som prismessig kan havne rundt model Y. 

Hvorfor trekker du stadig frem det argumentet med menneskerett? Det er ingen andre enn deg som antyder noe brudd på noen menneskerett.

Heller ikke det argumentet ditt om at få biler passer alle. Selvsagt ikke, og det har da heller ingen andre påstått. 

Og så kommer du nå med Yaris-eksempelet ditt. Folk som vurderer en Yaris, vil neppe se på en TMY med tanke på kjøp, ei heller motsatt. Så hvorfor drar du inn slike selvfølgeligheter?

Diskusjonen går fordi TMY passer mange både størrelsesmessig, utseendemessig, statusmessig, kulhetsmessig, sikkerhetsmessig, plassmessig, prismessig og behovsmessig, og sikkert mange flere *messig. Med et unntak som få så for seg, nemlig en veldig lav nyttevekt.

Jeg ser du hyllet en som sa han avbestilte fordi bilen sviktet på dette kravet. Samtidig føler jeg at du angriper alle og enhver som skulle finne på å si at dette er et problem, dersom de ikke samtidig sier at de allerede har funnet et alternativ.

Den stadige repetisjonen av "hold kjeft om du ikke er fornøyd"-reglen din, fører dessverre ikke til annet en å forsure diskusjonen. Er du fornøyd, så si heller at dette ikke er et problem for deg, og FAKTISK aksepterer at det er et problem for andre. 

Det hjelper ikke at du sier at du innrømmer det er et problem, men det får ingen gjort noe med. Faktisk så er disse repetisjonene av å gå etter de som forteller at det er problem for de, en sterk indikasjon på at du egentlig ikke aksepterer at det er et problem.

Du spurte tidligere i diskusjonen hva du burde gjøre, og her har du det. Så får du gjøre det vil med det. Det er ditt frie valg. Men forvent at det vil bli reagert tilsvarende om du har tenkt å holde på som du gjør nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@SnowleopardJeg ser at du mener det, og jeg så det jo også i et par av dine tidligere innlegg. Helt greit det og det er din rett å si og mene akkurat det. Hvorfor jeg sa at det ikke er en menneskerett å få kjøpt alt det en vil sa jeg fordi du straks jeg skrev noe finleste det for å kunne klage på ett eller annet. Og da klagde du på prisen. Du nevnte ikke et ord om at Rivian ville løse alle problemene folk har presentert. Nyttelast, hengervekt, skiboks, som jo på Rivian er innbygd, låsbart og plassert mellom plan og baksetet. Men neida, det ble å klage også Rivian. Er du egentlig bare imot alt av elektriske biler, er det som plager deg?

Prisen var aldri et moment blant de andre som klagde, de klagde på nyttelasten. Kanskje er prisen en faktor for noen og kanskje ikke, derfor nevnte jeg også Ford F. Du bringer inn nye momenter når løsninger presenteres. Og du fremstår vel egentlig litt som en kranglefant i mine øyne akkurat nå. 

Men hva tenker du vi skulle gjort istendenfor da? Samlet oss i en virtuell støttegruppe for krenkede elbilkjøpere og mentalt satt oss i ring og snakket sammen om våre følelser rundt nyttelasten på model Y?

Jeg både ser og forstår at for noen så vil nyttelasten på model y bli en hindring. Men jeg personlig tror ikke det gjelder alle de som har skrevet i tråden. Så kanskje burde jeg oversett noe eller i det minste latt være å svare? Ja ja gjort er gjort, og det kan jeg ikke endre på nå. 

Jeg har faktisk kommet med konkrete løsningsforslag utover det å velge et annet kjøretøy enn model y, uten at det virket som noen fikk tenning på akkurat det. Du virker ikke å forstå at folk faktisk kan stemme på et produkt med sin lommebok. Om mange heller velger noe annet enn model Y så er det en temmelig klar tale til Tesla om at her har det bommet på deler av markedet i Norge. Så det å velge noe annet er jo også et statement. Og det alene kan få Tesla til å endre nyttelasten, eller komme med en spesialversjon med ekstra stor nyttelast. 

Så hvorfor du skal kritisere det å be folk velge et kjøretøy som bedre passer behovet de har blir litt underlig for meg. Om bilen ikke passer, tenker du at da bør de likevel kjøpe model y også bare leve med problemene som måtte komme? Eller er det mer det at du ønsker at diskusjonen i seg selv ikke skal være løsnings-orientert men heller bli en endeløs diskusjon om alle mangler på Tesla? Vi har sett nå i løpet av tråden at noen sier nyttelasten er problematisk for dem, vel da er det vel ikke mer å si om den saken? Jeg skjønner virkelig ikke hvor du vel hen her, bortsett fra at det kanskje føles litt som du nyter å få kjeklet med meg. Og det er greit vi kan krangle vi, man da kan vi jo ta det på pm heller?  Eller er innleggene dine bare ennå mer av anti elbil greier som vi har sett fra noen andre på forumet? Dette må du gjerne tegne og forklare som om jeg var tungnem, for jeg skjønner virkelig ikke hvor du vil i diskusjonen og jeg skjønner ikke hvorfor du forsøker å vri alt til å være negativt og trist. Er en løsning for teknisk god i forhold til problemene i tråden, ja da er den faktisk for dyr. 

 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (17 minutter siden):

@SnowleopardJeg ser at du mener det, og jeg så det jo også i et par av dine tidligere innlegg. Helt greit det og det er din rett å si og mene akkurat det. Hvorfor jeg sa at det ikke er en menneskerett å få kjøpt alt det en vil sa jeg fordi du straks jeg skrev noe finleste det for å kunne klage på ett eller annet. Og da klagde du på prisen. Du nevnte ikke et ord om at Rivian ville løse alle problemene folk har presentert. Nyttelast, hengervekt, skiboks, som jo på Rivian er innbygd, låsbart og plassert mellom plan og baksetet. Men neida, det ble å klage også Rivian. Er du egentlig bare imot alt av elektriske biler, er det som plager deg?

Prisen var aldri et moment blant de andre som klagde, de klagde på nyttelasten. Kanskje er prisen en faktor for noen og kanskje ikke, derfor nevnte jeg også Ford F. Du bringer inn nye momenter når løsninger presenteres. Og du fremstår vel egentlig litt som en kranglefant i mine øyne akkurat nå. 

Men hva tenker du vi skulle gjort istendenfor da? Samlet oss i en virtuell støttegruppe for krenkede elbilkjøpere og mentalt satt oss i ring og snakket sammen om våre følelser rundt nyttelasten på model Y?

Jeg både ser og forstår at for noen så vil nyttelasten på model y bli en hindring. Men jeg personlig tror ikke det gjelder alle de som har skrevet i tråden. Så kanskje burde jeg oversett noe eller i det minste latt være å svare? Ja ja gjort er gjort, og det kan jeg ikke endre på nå. 

Jeg har faktisk kommet med konkrete løsningsforslag utover det å velge et annet kjøretøy enn model y, uten at det virket som noen fikk tenning på akkurat det. Du virker ikke å forstå at folk faktisk kan stemme på et produkt med sin lommebok. Om mange heller velger noe annet enn model Y så er det en temmelig klar tale til Tesla om at her har det bommet på deler av markedet i Norge. Så det å velge noe annet er jo også et statement. Og det alene kan få Tesla til å endre nyttelasten, eller komme med en spesialversjon med ekstra stor nyttelast. 

Så hvorfor du skal kritisere det å be folk velge et kjøretøy som bedre passer behovet de har blir litt underlig for meg. Om bilen ikke passer, tenker du at da bør de likevel kjøpe model y også bare leve med problemene som måtte komme? Eller er det mer det at du ønsker at diskusjonen i seg selv ikke skal være løsnings-orientert men heller bli en endeløs diskusjon om alle mangler på Tesla? Vi har sett nå i løpet av tråden at noen sier nyttelasten er problematisk for dem, vel da er det vel ikke mer å si om den saken? Jeg skjønner virkelig ikke hvor du vel hen her, bortsett fra at det kanskje føles litt som du nyter å få kjeklet med meg. Og det er greit vi kan krangle vi, man da kan vi jo ta det på pm heller?  Eller er innleggene dine bare ennå mer av anti elbil greier som vi har sett fra noen andre på forumet? Dette må du gjerne tegne og forklare som om jeg var tungnem, for jeg skjønner virkelig ikke hvor du vil i diskusjonen og jeg skjønner ikke hvorfor du forsøker å vri alt til å være negativt og trist. Er en løsning for teknisk god i forhold til problemene i tråden, ja da er den faktisk for dyr. 

 

Sitter på jobb nå., så får komme tilbake med et bedre svar senere, men jeg er definitivt ikke anti elbil.

Har jo nevnt flere ganger at jeg har en Hyundai Kona (EV) som har rekkevidde på høyde med Tesla, effektivitet relativt på høyde med Tesla (innenfor norske lovlige fartsgrenser, butter litt mot i fart pga høyden), men langt mindre plass, lader betydelig saktere og har ingen SuC-tilgang.

Og nettopp plass og treg lading er grunnen til at jeg vurderer om jeg skal selge Kona, og gå for en større bil. Foreløpig har det vært Ioniq 5, EV6 og TMY som har fristet definitivt mest, og SuC-nettverket gjør TMY veldig mye mere attraktivt. Jeg har og vært innom tanken om en TM3 LR hadde gjort jobben (både lengre rekkevidde og større plass, men jeg holder på at jeg vil ha noe med større dør bake. Og grei kapasitet til å dra henger når jeg har slikt behov.

Men klart, om du har gått rundt og trodd at jeg er EV/Teslahater (Gud vite hvor du i tilfelle har fått den idéen fra), så går det opp mange lys for meg for hvorfor du har reagert sånn som du har gjort her.

Men jeg skrev jo vitterlig flere ganger at bilen tikker veldig mange bokser for flere som nå retter en kritisk røst til Tesla for den ene feilen/begrensningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (19 minutter siden):

Sitter på jobb nå., så får komme tilbake med et bedre svar senere, men jeg er definitivt ikke anti elbil.

Har jo nevnt flere ganger at jeg har en Hyundai Kona (EV) som har rekkevidde på høyde med Tesla, effektivitet relativt på høyde med Tesla (innenfor norske lovlige fartsgrenser, butter litt mot i fart pga høyden), men langt mindre plass, lader betydelig saktere og har ingen SuC-tilgang.

Og nettopp plass og treg lading er grunnen til at jeg vurderer om jeg skal selge Kona, og gå for en større bil. Foreløpig har det vært Ioniq 5, EV6 og TMY som har fristet definitivt mest, og SuC-nettverket gjør TMY veldig mye mere attraktivt. Jeg har og vært innom tanken om en TM3 LR hadde gjort jobben (både lengre rekkevidde og større plass, men jeg holder på at jeg vil ha noe med større dør bake. Og grei kapasitet til å dra henger når jeg har slikt behov.

Men klart, om du har gått rundt og trodd at jeg er EV/Teslahater (Gud vite hvor du i tilfelle har fått den idéen fra), så går det opp mange lys for meg for hvorfor du har reagert sånn som du har gjort her.

Men jeg skrev jo vitterlig flere ganger at bilen tikker veldig mange bokser for flere som nå retter en kritisk røst til Tesla for den ene feilen/begrensningen.

Så en som var veldig enig med deg. Tror han hoppet over nyttelasten. Men den passer perfekt til en gruppe mennesker!

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 20.8.2021 den 11.53):

Hvor mye laster konkurrentene? 5x110kg må jo være et minimum?

Liten ikke-el digresjon; Om jeg har regnet riktig så tar S-maxen vår med 816kg nyttelast 5x163kg eller 7x116 (7 seter). Skal godt gjøres å stappet så mye i bilen, selv med takboks.

Kan ikke se noen gode el-alternativ til S-maxen, men vi vurderer en bil #2 så da blir det nok en liten el-bybil

Lenke til kommentar
On 8/26/2021 at 9:33 PM, PantZman said:

Liten ikke-el digresjon; Om jeg har regnet riktig så tar S-maxen vår med 816kg nyttelast 5x163kg eller 7x116 (7 seter). Skal godt gjøres å stappet så mye i bilen, selv med takboks.

Kan ikke se noen gode el-alternativ til S-maxen, men vi vurderer en bil #2 så da blir det nok en liten el-bybil

Det er jo flere modeller av s max men såvidt jeg husker er vel forskjellen på noe over hundre kilo i nyttelast på størst vs minst av xmax. 

Om du ofte er helt på grensen og har tett opp med 800+ kilo i bilen da blir forståelig nok Y for snau. Og det gjør vel model x også, den har vel max nyttelast på 540 kilo eller noe slikt. Til gjengjeld så kan du vel trekke ca 3/4 tonn mer i henger på model x enn på ford'n. Om du klarer deg med rundt halvt tonn nyttelast så gjør jo kanskje model x nytten. Og det er jo endel brukt ute også. Og når x Plaid og faceliften(?) kommer til landet neste år så blir det kanskje ennå større utvalg av brukt model x? Ja om brukt er et alternativ da. 

Hvor mange seter har du i Forden? Eller hvor mange trenger du? Om du klarer deg med 5 så er kanskje el pick up et reelt alternativ? Feks Ford F150 som kommer neste vår? Da får du stor nyttelast, stort lasteplan, stor frunk og kan trekke opptil  5 tonn på henger'n om sertifikatet tillater den vekten. Eller om lommebok eller banksjef tillater så er jo Rivian også en spennende el pick up. Og den "skiboksen" de har stablet under baksetet og mellom lasteplanet med åpning i begge ender jo bare genialt. Pluss at det ikke bidrar til dårlig svingkjøring som en litt tung skiboks på taket vil gjøre. Forresten, SUV'n til Rivian blir vel å få som 7 seter ;)

Glemte jo helt den kinesiske Byd Tang en suv med 7 seter. Startpris på 600 og max nyttelast på et halv tonn. Kan trekke stor henger. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Sitter på jobb nå., så får komme tilbake med et bedre svar senere, men jeg er definitivt ikke anti elbil.

Har jo nevnt flere ganger at jeg har en Hyundai Kona (EV) som har rekkevidde på høyde med Tesla, effektivitet relativt på høyde med Tesla (innenfor norske lovlige fartsgrenser, butter litt mot i fart pga høyden), men langt mindre plass, lader betydelig saktere og har ingen SuC-tilgang.

Og nettopp plass og treg lading er grunnen til at jeg vurderer om jeg skal selge Kona, og gå for en større bil. Foreløpig har det vært Ioniq 5, EV6 og TMY som har fristet definitivt mest, og SuC-nettverket gjør TMY veldig mye mere attraktivt. Jeg har og vært innom tanken om en TM3 LR hadde gjort jobben (både lengre rekkevidde og større plass, men jeg holder på at jeg vil ha noe med større dør bake. Og grei kapasitet til å dra henger når jeg har slikt behov.

Men klart, om du har gått rundt og trodd at jeg er EV/Teslahater (Gud vite hvor du i tilfelle har fått den idéen fra), så går det opp mange lys for meg for hvorfor du har reagert sånn som du har gjort her.

Men jeg skrev jo vitterlig flere ganger at bilen tikker veldig mange bokser for flere som nå retter en kritisk røst til Tesla for den ene feilen/begrensningen.

Ok bra du forklarte for jeg begynte å tro at du enten trollet eller var imot elbil på generelt grunnlag. Tommel opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er bilen lagd av stål eller aliminium? Hvordan er det med lakkproblemene til Tesla? Er de faktisk lagd for å kunne holde 10 år i norsk klima med salting og slaps? Eller er det slik at du føler du bør selge bilen etter 3-4 år fordi du er redd for problemer med dette og annet?

Er det en bil du kan kjøpe som familie med ikke alt for god økonomi til å kunne kjøpe ny bil hvert 5 år?

Jeg er ikke så kjent med tesla, men jeg har lest litt artikler på slike problemer, og byggekvalitet og da lurer jeg på om det er en bil for flere år, eller kun en bil du helst bør eie med garanti. 

Hvis det er slik, da tror jeg endel heller bør holde seg til kjente bilmerker som har lagd biler i mange år, og som heller har litt flere fysiske knapper i elbilene de nå lanserer og har fått gode skussmål. 

Forstår at den er bedre på tek, men man har jo smartphone, android auto, dashboard camera kan du innstallere. 

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...