Gå til innhold

Nyttelasten på Tesla Model Y er mye lavere enn hos konkurrentene: Fire røslige mennesker kan ikke ha med seg mye bagasje


Anbefalte innlegg

bojangles skrev (3 minutter siden):

Nå lager dere problemer. Lei en bil, bruk bilen til av vennene, kjør i 2 biler eller få levert på døren av ODA. 

Lav nyttelast vil jo selvfølgelig ha en effekt mot kjøpekraft for bilen. Et eksempel angående harryhandel er kun ett eksempel på mulig brutt kjøpekraft for bilen det gjelder. 

Øk heller nyttelasten og tål at bilen ikke får like lang WLTP rekkevidde istedenfor. Det er jo elbiler som har mer nyttelast, så det er sikkert ikke bremser og dempere og dekk som gjør det. Bilen er jo en av de lettere bilene innenfor segmentet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (7 minutter siden):

 

Hvem drar med seg 4 voksne karer for å dra på harryhandel? Tror ikke det er veldig vanlig blant kundegruppen til model Y men jeg er åpen for at jeg tar feil. Om noen drar på harrytur så har de sikkert planlagt litt storkjøp av ymse varer, så da fyller de neppe kupeen til bristepunktet med kamerater? Kult når du er 18 kanskje men om du skal handle til familien, og det skal også dine 4 kompiser så har dere jo valgt feil transportmiddel om dere reiser til Sverige i en femseter personbil. Men du om det. Har du virkelig et reelt behov forå støtt kjøre til Sverige med bilen full av kompiser og dere skal handle alle kvoter pluss mange flak brus og kjøtt osv så har kanskje en av dine 4 kompiser en bil som passer bedre til turen? Evt. bare leie en dertil egnet bil?

Så alle mulige problemer bare avviser du med kjøp ny/annen bil, bruk en av de andre sin eller lei en bil? Skal ikke en normal bil dekke relativt normale forhold?

Er ikke nødvendigvis at man skulle fylle alle kvoter, da trenger man henger på en MB Sprinter. Er snakk om å kunne ta med seg kanskje en bag hver om man vil gjøre helgetur av det, og drar hjem igjen med noen handleposer hver med kjøttvarer og sprit/vin/øl-kvoten.

Det burde jo gå greit, bortsett fra vekta som TMY takler. Skulle man fyllt med alle kvoter kunne man selvsagt kjørt to biler, men igjen helt unødvendig til den bruken jeg skisserer.

Dessuten, å leie bil når man har en bil som duger/burde dugd, ser jeg på som helt uvesentlig og veldig lite ønskelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snowleopard said:

Så alle mulige problemer bare avviser du med kjøp ny/annen bil, bruk en av de andre sin eller lei en bil? Skal ikke en normal bil dekke relativt normale forhold?

Er ikke nødvendigvis at man skulle fylle alle kvoter, da trenger man henger på en MB Sprinter. Er snakk om å kunne ta med seg kanskje en bag hver om man vil gjøre helgetur av det, og drar hjem igjen med noen handleposer hver med kjøttvarer og sprit/vin/øl-kvoten.

Det burde jo gå greit, bortsett fra vekta som TMY takler. Skulle man fyllt med alle kvoter kunne man selvsagt kjørt to biler, men igjen helt unødvendig til den bruken jeg skisserer.

Dessuten, å leie bil når man har en bil som duger/burde dugd, ser jeg på som helt uvesentlig og veldig lite ønskelig. 

Hvordan er det når du kjøper bolig? Kjøper du leilighet for å ha soveplass til alle dine venner i tilfelle dere havner på nachspiel hos deg? Eller velger du en bolig som passer ditt behov og ikke behovet til alle dine venner og tenkelige og utenkelige situasjoner?

Jeg får ikke gjort noe med hva som blir max nyttelast i vognkortet til model Y. Det får neppe du heller. Da gjenstår enten å velge en annen bil. revurdere dine behov og kanskje ta en realitetssjekk for å avdekke om dine behov er faktiske behov eller noe du er opphengt i og fastlåst i. Som han fyren som måtte ha krok på elbil og stor henger. Og som etter litt tankevirksomhet kjøpte seg en Leaf uten krok og som klarer seg helt fint. 

Kanskje er ikke behovet veldig reelt, eller kanskje bør du tenke mer på deg selv og din lommebok enn å kjøpe bil for å dekke behovet til kompiser. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (2 timer siden):

Takker for info, da tenker jeg konklusjonen blir at overvekt er ikke så teknisk farlig om en har lastet bilen korrekt, og at det er farligere å laste bilen feil, selv om en ikke bruker opp hele kapasiteten av tillatt nyttelast. Og at bilen tåler dette teknisk sett, men greit å ta forhåndsregler. 

 

Ok, litt rart at henger ikke stjeler noe av vekten. Men vil anta at sykkel "henger" (uten hjul) vil stjele av nyttelasten. 

Som sagt, hengeren har egen nyttelast. Det du fyller på, skal gå på hengerens kapasitet. Det går selvsagt inn i vogntogvekten.

stoffix skrev (59 minutter siden):

Hvor har du det fra at tilhengeren ikke trekker i fra på nyttelasta?

du må trekke ifra kuletrykket fra tilhengeren. Med en korrekt lastet tilhenger har du ikke så voldsomt kuletrykk men det skal alltid være positivt. (At tilhengeren presser ned på kula)

Nå har ikke jeg BE, så har ikke gått på kurs på dette. Var for meg ukjent at kuletrykket man belaster kroken med skal beregnes inn i nyttelasten på bilen. Ser gjerne frem til link hvor dette fremkommer. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (6 minutter siden):

Hvordan er det når du kjøper bolig? Kjøper du leilighet for å ha soveplass til alle dine venner i tilfelle dere havner på nachspiel hos deg? Eller velger du en bolig som passer ditt behov og ikke behovet til alle dine venner og tenkelige og utenkelige situasjoner?

Ville du trudd meg om jeg sier at begge deler eksisterer? Ei leilighet med kun 1 soverom luker ut mulig kjøpekraft mot folk som ønsker 2 soverom osv? 

Spørsmålet her er jo hvorfor TMY får så lav nyttelast når den er designet for å være ei 7 seters SUV. Det finnes elbiler som har dekk, dempere og bremser som takler mer kilo innenfor samme bilklasse, så hvilke forklaringer ligger igjen som mulig årsak? Jeg tipper som sagt mot WLTP lek og morro. WLTP inkluderer nyttelast i sine tester, så hvis bilen har lav nyttelast, så får man opp WLTP tallene. Innenfor denne logikken så burde vi ha forventet at de som spilte WLTP best mulig med slike triks, også hadde lengst avstand til WLTP tallene jo høyere hastighet man måler mot det. Er det ei mulig årsak? Om du viste at dette var en mulig årsak, og du spurte Tesla om å øke nyttelasten og få lavere WLTP rekkevidde, en rekkevidde du ikke ville merket forskjell på i det daglige liv, hadde du ønsket at de økte nyttelasten slik at du fikk et høyere tall i vognkortet å leke med for ulike turer og behov? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

TMY har lågare nyttelast enn dei fleste direkte konkurrentane. Til å vere ein større bil med stort bagasjerom er det ganske lite. For nokon betyr det kanskje at bilen ikkje er aktuell, mens for andre betyr det ingenting.

Tesla vil nok selge massevis av TMY uansett.

TMY-bilane i USA har for øvrig tilsvarande låg nyttelast.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (11 minutter siden):

Hvordan er det når du kjøper bolig? Kjøper du leilighet for å ha soveplass til alle dine venner i tilfelle dere havner på nachspiel hos deg? Eller velger du en bolig som passer ditt behov og ikke behovet til alle dine venner og tenkelige og utenkelige situasjoner?

Jeg får ikke gjort noe med hva som blir max nyttelast i vognkortet til model Y. Det får neppe du heller. Da gjenstår enten å velge en annen bil. revurdere dine behov og kanskje ta en realitetssjekk for å avdekke om dine behov er faktiske behov eller noe du er opphengt i og fastlåst i. Som han fyren som måtte ha krok på elbil og stor henger. Og som etter litt tankevirksomhet kjøpte seg en Leaf uten krok og som klarer seg helt fint. 

Kanskje er ikke behovet veldig reelt, eller kanskje bør du tenke mer på deg selv og din lommebok enn å kjøpe bil for å dekke behovet til kompiser. 

Jeg kjøper selvsagt bolig etter mitt behov, og de bruksområdene jeg ønsker og har råd til å bake inn. Om det tilsier ett eller flere gjesterom, blir selvsagt en økonomisk avveining i mange tilfeller. Noen folk velger derfor å flytte vekk fra byen, fordi de vurderer plass til slikt som viktigere enn å ha Kaffebrenneriet, Baker Hansen og Lawo innen gangavstand, eller adresse i Holmenkollen.

Men sammenligningen er jo fullstendig på viddene. Jeg kjøper selvsagt bil etter mine ønsker og behov. Og når man forventer at en bil med såpass plass skal kunne brukes med både setene og bagasjerommet i bruk samtidig, så er det klart man blir overrasket når det viser seg at dette ikke er mulig. Det er jo dette som kritiseres.

En måte å vise dette på, vil jo da være å ikke kjøpe, svare på slikt ved eventuelle spørreundersøkelser eller diskutere dette i forum, så folk blir klar over dette. Men rart man skal måtte være så nøysom med å bruke en slik bil, fordi den kommer med veldig lav nyttelast. Kritiser heller Tesla, enn folk som forteller at dette vil bli problemer.

Hadde jeg dratt frem hyttetur med 5 kompiser som alle skal ha både slalomutstyr, langrennsutstyr, carvingski, snowboard og hvert sitt/sine brett med øl med seg, samt et svært lammelår med alt tilbehør, og mat ellers for en langhelg, så hadde jeg kanskje skjønt kritikken bedre.

Men her kan det altså stoppe allerede med 5 voksne menn med hver sin bag med klær og toalettartikler til en helg. Som f.eks. når man kjører til en konferanse eller jobb-event. Selv 4 personer, hver sin bag, laptops og ettpar esker med brosjyrer etc. vil fort bli problematisk, om de ikke er 75 kg hver i snitt.

Som sagt, jeg vist til flere scenarier, hvorav du kastet deg på harryhandel-argumentet. Mon tro hvorfor. Men saken er altså at bilen fort blir ubrukbar til relativt vanlige bruksområder.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (11 minutter siden):

TMY har lågare nyttelast enn dei fleste direkte konkurrentane. Til å vere ein større bil med stort bagasjerom er det ganske lite. For nokon betyr det kanskje at bilen ikkje er aktuell, mens for andre betyr det ingenting.

Tesla vil nok selge massevis av TMY uansett.

TMY-bilane i USA har for øvrig tilsvarande låg nyttelast.

Den har til og med lavere nyttelast enn min Hyundai Kona. Her vil jeg fort slite mer med plassproblemer før jeg sliter med vektproblemer. Her er det jo heller ikke anbefalt å ha 2 voksne i baksetet på langtur, og knapt nok på mindre turer, om folk er litt røsslige.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (30 minutter siden):

Som sagt, hengeren har egen nyttelast. Det du fyller på, skal gå på hengerens kapasitet. Det går selvsagt inn i vogntogvekten.

Nå har ikke jeg BE, så har ikke gått på kurs på dette. Var for meg ukjent at kuletrykket man belaster kroken med skal beregnes inn i nyttelasten på bilen. Ser gjerne frem til link hvor dette fremkommer. 

ALL vekt du tilfører kjøretøyet inngår i nyttelasten. Dette er innlysende og burde ikke kreve noen "link der det fremkommer". For å ta et tåpelig eksempel: la oss si at du laster tilhengeren skjevt og får et kuletrykk på 150kg, skal ikke dette inngå i nyttelasten!?

(Til og med føreren inngår i nyttelasten, det er derfor førervekten er oppgitt til en spesifikk vekt (75kg) slik at du som faktisk fører kan ta høyde for dette om det ikke stemmer for akkurat deg.

Store norske leksikon sier:

Sitat

Nyttelast er tillat last inklusive fører, drivstoff og annet materiell som medbringes i kjøretøyet. I vognkortet står tillatt nyttelast oppført, inkludert passasjerer. Dette betyr at du må trekke fra vekten på eventuelle passasjerer for å finne ut hva du kan laste av verktøy, varelager og annet nødvendig utstyr.

Varebilinnredning utgjør også en del av bilens tillatte nyttelast, samt takstativ, skiboks og lignende.

Enda et eksempel fra brukerhåndboka til Volvo V90 Cross Country:

Sitat

Legg lasten slik på tilhengeren at presset på bilens tilhengerfeste ikke overskrider oppgitt maksimalt kuletrykk. Kuletrykket regnes som en del av bilens nyttelast.

 

Når du regner vekt og stabilitet på noe, uansett om det er bil båt traktor truck eller hva som helst -så må du ta med _alle_ vektene. Ingenting er gratis her i verden, ikke en gang lastekapasitet ;)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
stoffix skrev (3 minutter siden):

ALL vekt du tilfører kjøretøyet inngår i nyttelasten. Dette er innlysende og burde ikke kreve noen "link der det fremkommer". For å ta et tåpelig eksempel: la oss si at du laster tilhengeren skjevt og får et kuletrykk på 150kg, skal ikke dette inngå i nyttelasten!?

(Til og med føreren inngår i nyttelasten, det er derfor førervekten er oppgitt til en spesifikk vekt (75kg) slik at du som faktisk fører kan ta høyde for dette om det ikke stemmer for akkurat deg.

Store norske leksikon sier:

Enda et eksempel fra brukerhåndboka til Volvo V90 Cross Country:

 

Når du regner vekt og stabilitet på noe, uansett om det er bil båt traktor truck eller hva som helst -så må du ta med _alle_ vektene. Ingenting er gratis her i verden, ikke en gang lastekapasitet ;)

Takker, fant det akkurat i en annen volvo-artikkel. Som sagt, jeg tenkte at reglene tolket all vekt på hengeren. Men bøyer meg selvsagt i støvet for det.

Da betyr det jo bare at man må dra av vekta for det også, for å finne praktisk nyttelast. Og enda mindre blir det jo om man skal ha en skiboks på taket i tillegg. Igjen helt normale øvelser fordi man ikke tar seg råd til en bil som er så stor at den gir plass til et helt fotball-lag, inkludert nyttelasten dette fører til. Stiller jo TMY i enda mer merkelig lys. Jeg kjøper ihvertfall ikke passe stor bil for så å bli stoppet av en latterlig lav nyttelast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Jeg kjøper selvsagt bolig etter mitt behov, og de bruksområdene jeg ønsker og har råd til å bake inn. Om det tilsier ett eller flere gjesterom, blir selvsagt en økonomisk avveining i mange tilfeller. Noen folk velger derfor å flytte vekk fra byen, fordi de vurderer plass til slikt som viktigere enn å ha Kaffebrenneriet, Baker Hansen og Lawo innen gangavstand, eller adresse i Holmenkollen.

Men sammenligningen er jo fullstendig på viddene. Jeg kjøper selvsagt bil etter mine ønsker og behov. Og når man forventer at en bil med såpass plass skal kunne brukes med både setene og bagasjerommet i bruk samtidig, så er det klart man blir overrasket når det viser seg at dette ikke er mulig. Det er jo dette som kritiseres.

En måte å vise dette på, vil jo da være å ikke kjøpe, svare på slikt ved eventuelle spørreundersøkelser eller diskutere dette i forum, så folk blir klar over dette. Men rart man skal måtte være så nøysom med å bruke en slik bil, fordi den kommer med veldig lav nyttelast. Kritiser heller Tesla, enn folk som forteller at dette vil bli problemer.

Hadde jeg dratt frem hyttetur med 5 kompiser som alle skal ha både slalomutstyr, langrennsutstyr, carvingski, snowboard og hvert sitt/sine brett med øl med seg, samt et svært lammelår med alt tilbehør, og mat ellers for en langhelg, så hadde jeg kanskje skjønt kritikken bedre.

Men her kan det altså stoppe allerede med 5 voksne menn med hver sin bag med klær og toalettartikler til en helg. Som f.eks. når man kjører til en konferanse eller jobb-event. Selv 4 personer, hver sin bag, laptops og ettpar esker med brosjyrer etc. vil fort bli problematisk, om de ikke er 75 kg hver i snitt.

Som sagt, jeg vist til flere scenarier, hvorav du kastet deg på harryhandel-argumentet. Mon tro hvorfor. Men saken er altså at bilen fort blir ubrukbar til relativt vanlige bruksområder.

Heldigvis kan du fortsatt velge hvilken bil du skal ha. Jeg aner ikke hvorfor nyttelasten er som den er. Men de som kjøper seg en Y må forholde seg til den til. Hva som er vanlige bruksområder vil sikkert variere etter hvem du spør. 

Men det er veldig underlig at hver eneste gang man diskuterer elbil så henger folk seg opp i alle begrensningene. Ja ok, du skal på konferanse med jobben. Kjør selv og få km godtgjørelse. Ta med en el 2 og be resten kjøre selv. Da har du plass også til brosjyrer. Roll ups og presentasjonsmateriell. Du kjører for deg også lar du resten løse sitt transportbehov, selv om det er jobb event så er du jo ikke transportansvarlig for hele teamet? Voksne folk må da klare å komme seg på konferanse på egenhånd? 

Hva er problemet med å bruke en kamerats bil den ene helgen dere skal på hyttetur? Eller hva er problemet med å kjøre i 2 el flere biler? De færreste biler dekker alle behov. Ei heller biler fra Tesla. Er det ikke bare å akseptere at slik er det? 

Passer ikke Y ditt behov så velger du noe annet. Selv om vi fortsetter å diskutere dette side opp og ned så løser vi jo ikke det med nyttelasten. Kanskje kan du forsøke å kontakte Tesla om du virkelig ønsker deg en Y? På varebiler så får en jo ofte samme modell med forskjellig nyttelast, alt etter behovet. Så det er jo mulig. Om du føler du har mange og gode argumenter så kan det jo tenkes at Tesla lytter? De fjernet jo ventilerte seter, men etter at mange ønsket ventilerte seter så kom de tilbake. Awd var det også stort påtrykk av blant annet fra Norge, Canada og spesielt i de nordlige statene i USA. Det ble awd også. 

Om det er slik Ophuus spekulerer på, om det har med wltp rekkevidde å gjøre, så takler nok Tesla at en spesiell model av Y med større nyttelast får noe lavere rekkevidde? Det vil jo da være en versjon av model Y som primært skal dekke behovet for økt nyttelast, slik at da får jo folk takle at de må lade oftere. For da var jo nyttelast viktigere enn rekkevidde. 

Du kan jo samle gjengen her fra forumet som trenger mer nyttelast også kan dere sammen lage en face gruppe eller på annen måte samle flere med de samme ønskene og dermed få mer makt bak ordene når dere kontakter Tesla? 

Det er mange tilnærminger til nyttelasten. Å bare skrive "jeg kjøper aldri Y pga nyttelast" på et forum hjelper neppe spesielt mye. Ikke tror jeg det er veldig spennende for andre lesere heller hva andre folk velger å bruke pengene sine på. Men for de som har produkter å selge så er kanskje den informasjonen verdt å lytte til. Men da må dere ta det i de riktige kanalene. 

Å fortsette denne diskusjonen blir vel egentlig for meg som å diskutere hvorvidt noen har behov for 1000 km rekkevidde. Eller max ladetid på 7 minutter fra tom til full. Det er for meg ikke et reelt behov, men et oppkonstruert behov. Om du virkelig vil ha Y men det stopper seg på nyttelast så kontakt Tesla. Kanskje finnes det en løsning.  

Som avslutning vil jeg likevel si at ingen biler dekker alle behov. Gjør en nøye gjennomgang av egne transportbehov, og når du har laget en liste så går du over alle punktene. Hva er reelt og hva er mindre reelt? Hvor ofte har du 4 svære karer med i bilen + bagasje? Er svaret ofte, velg noe annet. Er svaret sjeldent aksepter begrensningene og finn praktiske løsninger hver gang disse spesielle behovene oppstår. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Snowleopard said:

Takker, fant det akkurat i en annen volvo-artikkel. Som sagt, jeg tenkte at reglene tolket all vekt på hengeren. Men bøyer meg selvsagt i støvet for det.

Da betyr det jo bare at man må dra av vekta for det også, for å finne praktisk nyttelast. Og enda mindre blir det jo om man skal ha en skiboks på taket i tillegg. Igjen helt normale øvelser fordi man ikke tar seg råd til en bil som er så stor at den gir plass til et helt fotball-lag, inkludert nyttelasten dette fører til. Stiller jo TMY i enda mer merkelig lys. Jeg kjøper ihvertfall ikke passe stor bil for så å bli stoppet av en latterlig lav nyttelast.

Men om du først skal trekke en henger hva skal du da med en skiboks på taket? Har du hele flyttelasset med hver gang du drar på hytta? Om du har et helt ekstremt transportbehov så må/bør du se på ekstreme løsninger. Ikke familiebiler som dekker behovet til folk flest. Det blir litt som å kjøpe en Polo og klage på plassen i bilen. Ja Polo har vokst seg på størrelse med gamle Golfer, men det er fortsatt en liten bil. Om Polo ikke dekker behovet så kjøper man en annen bil. Å sutre over av VW ikke laget Polo med større kupe, lengre akselavstand eller med større bagasjerom eller nyttelast hjelper liksom ikke. 

Men hver gang det handler om elbil så er det et voldsomt fokus på begrensningene, og ofte er det de samme som veldig tydelig bekjentgjør hvorfor akkurat denne elbilen med dens begrensninger ikke passer dem. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (Akkurat nå):

Men om du først skal trekke en henger hva skal du da med en skiboks på taket? Har du hele flyttelasset med hver du drar på hytta? Om du har et helt ekstremt transportbehov så å du se på ekstreme løsninger. Ikke familiebiler som dekker behovet til folk flest. 

Jeg skrev OM... Altså ikke at jeg har det behovet. Men noen skal pakke med seg halve leiligheta når de skal på ferie. Dessuten, man velger kanskje en campingvogn bak på bilen, og må likevel ha ting i takboks.

bojangles skrev (12 minutter siden):

Heldigvis kan du fortsatt velge hvilken bil du skal ha. Jeg aner ikke hvorfor nyttelasten er som den er. Men de som kjøper seg en Y må forholde seg til den til. Hva som er vanlige bruksområder vil sikkert variere etter hvem du spør. 

Men det er veldig underlig at hver eneste gang man diskuterer elbil så henger folk seg opp i alle begrensningene. Ja ok, du skal på konferanse med jobben. Kjør selv og få km godtgjørelse. Ta med en el 2 og be resten kjøre selv. Da har du plass også til brosjyrer. Roll ups og presentasjonsmateriell. Du kjører for deg også lar du resten løse sitt transportbehov, selv om det er jobb event så er du jo ikke transportansvarlig for hele teamet? Voksne folk må da klare å komme seg på konferanse på egenhånd? 

Hva er problemet med å bruke en kamerats bil den ene helgen dere skal på hyttetur? Eller hva er problemet med å kjøre i 2 el flere biler? De færreste biler dekker alle behov. Ei heller biler fra Tesla. Er det ikke bare å akseptere at slik er det? 

Passer ikke Y ditt behov så velger du noe annet. Selv om vi fortsetter å diskutere dette side opp og ned så løser vi jo ikke det med nyttelasten. Kanskje kan du forsøke å kontakte Tesla om du virkelig ønsker deg en Y? På varebiler så får en jo ofte samme modell med forskjellig nyttelast, alt etter behovet. Så det er jo mulig. Om du føler du har mange og gode argumenter så kan det jo tenkes at Tesla lytter? De fjernet jo ventilerte seter, men etter at mange ønsket ventilerte seter så kom de tilbake. Awd var det også stort påtrykk av blant annet fra Norge, Canada og spesielt i de nordlige statene i USA. Det ble awd også. 

Om det er slik Ophuus spekulerer på, om det har med wltp rekkevidde å gjøre, så takler nok Tesla at en spesiell model av Y med større nyttelast får noe lavere rekkevidde? Det vil jo da være en versjon av model Y som primært skal dekke behovet for økt nyttelast, slik at da får jo folk takle at de må lade oftere. For da var jo nyttelast viktigere enn rekkevidde. 

Du kan jo samle gjengen her fra forumet som trenger mer nyttelast også kan dere sammen lage en face gruppe eller på annen måte samle flere med de samme ønskene og dermed få mer makt bak ordene når dere kontakter Tesla? 

Det er mange tilnærminger til nyttelasten. Å bare skrive "jeg kjøper aldri Y pga nyttelast" på et forum hjelper neppe spesielt mye. Ikke tror jeg det er veldig spennende for andre lesere heller hva andre folk velger å bruke pengene sine på. Men for de som har produkter å selge så er kanskje den informasjonen verdt å lytte til. Men da må dere ta det i de riktige kanalene. 

Å fortsette denne diskusjonen blir vel egentlig for meg som å diskutere hvorvidt noen har behov for 1000 km rekkevidde. Eller max ladetid på 7 minutter fra tom til full. Det er for meg ikke et reelt behov, men et oppkonstruert behov. Om du virkelig vil ha Y men det stopper seg på nyttelast så kontakt Tesla. Kanskje finnes det en løsning.  

Som avslutning vil jeg likevel si at ingen biler dekker alle behov. Gjør en nøye gjennomgang av egne transportbehov, og når du har laget en liste så går du over alle punktene. Hva er reelt og hva er mindre reelt? Hvor ofte har du 4 svære karer med i bilen + bagasje? Er svaret ofte, velg noe annet. Er svaret sjeldent aksepter begrensningene og finn praktiske løsninger hver gang disse spesielle behovene oppstår. 

For min del vil er det vanligste behovet plass, og der vil TMY definitivt gjøre susen sammenlignet med den jeg har nå. For min del prøver jeg å minimere, men jeg ser at jeg trenger mer plass. 

Og jeg vil som sagt ha plass til voksne passasjerer, og samtidig noe last. hvorfor synes du det er så sære krav jeg fremstiller? Dette er jo krav som de fleste biler takler fint. Elbiler bruker dog mere vekt pga batteriene, men man kan selvsagt spørre seg hvorfor en bil som skal fremstå som et alternativ for familier, eller venner på tur, har så lav nyttelast.

Hvorfor ikke flere biler sier du? Det kan være at arbeidsgiver ikke vil betale for flere kjøregodtgjørelser enn nødvendig. Spesielt ikke om det bare er 5 stykk, og avstanden ikke er så innmari lang.  Eller det kan være at jeg/vi liker å bruke turen til å skravle med hverandre. Uten å bruke mobil eller andre elektroniske hjelpemidler. 

Noe av forklaringen på den lave vekten kan selvsagt være på det at den skal yte godt både i toppfart og aks, og da går det ut over nyttelasten. Men sitter man på et diskusjonsforum, så er det faktisk diskutere man skal/kan gjøre. Da synes jeg det er merkelig å unnskylde relativt normale krav. Altså intet veldig spesielt. Men jeg har ikke sansen for å gamble på å ikke bli stoppet og kontrollert. Jeg vil ha bil som takler normale fraktbehov.

Dette er heller ikke krav a la 1000 km uten pause og lading, med 3 500 kg hengerlast, opp dovrefjell i 30 minus. Sammenlign det heller med å klare Oslo til Bergen eller Oslo til Trondheim uten alt for mange stopp. Bergen vil jeg gjerne nå uten å lade, Trondheim så tar jeg gjerne ett stopp. Med henger så bør dette kunne klares med hhv 1 og 2 ladestopp.

Og jeg vurderer faktisk Opels kassevogn, men jeg tror jeg hadde blitt fort lei om jeg må stoppe 4 ganger på strekningen Oslo til Trondheim. Eller om jeg vil snu snuten mot Europa, så vil samme distanse fort bli 6 eller flere stopp pga høyere hastighet, spesielt siden den må slite for å klare 130 km/t (toppfarta, etter det jeg har lest).

Men du har rett i en ting, og det er at det er lite nytteløst å diskutere frem og tilbake når vi absolutt ikke blir enig. Jeg synes dog det er rart at du bare skyver ansvaret på alle andre. Det er tross alt Tesla som bygger bilene, og vil selge de. Selvsagt innser jeg at mange ikke bryr seg. Men det kan være mange som rett og slett ikke leser forum slik vi gjør, og dermed ikke får med seg slikt før de plutselig er blitt vinket inn til siden.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg synes dog det er rart at du bare skyver ansvaret på alle andre. Det er tross alt Tesla som bygger bilene, og vil selge de. Selvsagt innser jeg at mange ikke bryr seg. Men det kan være mange som rett og slett ikke leser forum slik vi gjør, og dermed ikke får med seg slikt før de plutselig er blitt vinket inn til siden.

Jeg skyver da ikke ansvaret for hva Tesla gjør på noen andre enn Tesla. Det eneste jeg sier er at det ikke finnes en bil som dekker alle behov. Uansett hvilken bil du kjøper så blir det alltid avveininger. Salgstallene til model Y vil nok vise hva folk fleste tenker om nyttelasten. 

12 minutes ago, Snowleopard said:

Noe av forklaringen på den lave vekten kan selvsagt være på det at den skal yte godt både i toppfart og aks, og da går det ut over nyttelasten. Men sitter man på et diskusjonsforum, så er det faktisk diskutere man skal/kan gjøre. Da synes jeg det er merkelig å unnskylde relativt normale krav. Altså intet veldig spesielt. Men jeg har ikke sansen for å gamble på å ikke bli stoppet og kontrollert. Jeg vil ha bil som takler normale fraktbehov.

Mulig det er jeg som har rare referanser. Men eksemplene som har kommet i tråden på hvorfor folk trenger større nyttelast kan jeg virkelig ikke hverken skjønne eller forstå. Det er nevnt 4 passasjerer med tunge sekker, full bil på handletur til Svinesund og full bil på konferanse osv. Om folk gjør slike hele tiden, ofte eller ofte nok til at det er viktig så må de jo faktisk bare velge seg en annen bil, eller ta dette med Tesla direkte. 

 

14 minutes ago, Snowleopard said:

Hvorfor ikke flere biler sier du? Det kan være at arbeidsgiver ikke vil betale for flere kjøregodtgjørelser enn nødvendig. Spesielt ikke om det bare er 5 stykk, og avstanden ikke er så innmari lang.  Eller det kan være at jeg/vi liker å bruke turen til å skravle med hverandre. Uten å bruke mobil eller andre elektroniske hjelpemidler. 

Men er det ditt problem om sjefen din er helt idiot? Da får du jo enten sitte på med en som har større bil, kjøre selv, det er tross alt elbil eller kanskje bytte til en skikkelig jobb? Du planlegger jo ikke et bilkjøp utifra at sjefen din er kjip. Da er det jo ikke bilen som er problemet men sjefen din samt at du ikke makter å sette foten ned når sjefen er en tulling. Om dere skal skravle så er kanskje tog en grei løsning? Eller buss? 

Sålangt i tråden har jeg ikke sett eksempler som jeg tenker mange andre mennesker også vil ha. Og tar jeg feil og det faktisk er veldig mange som er enige i at nyttelasten er en dealbreaker, så blir det vel veldig mange som velger annerledes. Og da tvinges kanskje Tesla til å gjøre endringer på Y eller i det minste lage en egen ext nyttelast versjon av Y. 

For meg så virker det som det aller meste er oppkonstruerte problemer som ikke er reelle. Det er derfor jeg har svart som jeg har gjort. 

Jeg kjøper jo ikke en Yaris om en jeg egentlig trenger noe helt annet. Og jeg bruker heller ikke tid på å klage på alt Yaris ikke er. Om behovet ikke dekkes av Yaris kjøper jeg noe annet. Ferdig med det liksom. Hvorfor tar ting alltid av når det gjelder elbiler, og Tesla spesielt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Litt av en krangel om ingenting. Bombe.
Det er vel ikke til å komme utenom fakta som er at TMY ser ut til å *ha* en veldig liten lastekapasitet.
Greit nok for min del, og sikkert irrelelevant for mange i denne tråden som "disser" mest da de aldri kommer til å kjøpe en Tesla uansett om den laster ett tonn. 🤪
Og dersom man skal frakte mange/mye er kanskje en MultiVan best? Ikke såå mange gode kandidater med eldrift kanskje?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
On 8/20/2021 at 10:43 AM, Simen1 said:

Jeg har sagt det mange ganger før, spesielt om bil-reservasjoner: Vent med kjøp til man ser hva man får. Ikke kjøp usett, uten ferdige spesifikasjoner, uten ferdig pris og uten tester og brukererfaringer.

Bare sånn til info. Min forhåndsbestilte Nissan Leaf måtte jeg ta om jeg ville eller ikke. Min forhåndsbestilte Tesla avbestilte jeg over telefonen med ønske om at de skulle få meg som kunde senere. Gjett hva jeg endte opp med å kjøpe et par år senere?

 

Man kan greit forhåndsbestille Tesla. Med de andre ville jeg vært ytterst forsiktig.

Endret av Tallak Tveide
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Heiti said:

Dette er alt for dårlig. Mye av grunnen til at jeg avbestilte. Blir også vanskelig med full bil og tilhenger. 

 

Tror Porschen min har rundt 600kg pluss fører. Må nesten være såpass om en skal ha 4 I bilen, tilhenger og takboks.

Bra. Da gjorde du noe med situasjonen fremfor å sutre på et forum over at bilen ikke dekket dine behov. En pragmatisk løsning. Hvorvidt behovet ditt for full bil og henger er relevant vet du nok best selv, eller kanskje kona vet bedre? ;) men du tok tak i probleet og løste det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...