Gå til innhold

Nyttelasten på Tesla Model Y er mye lavere enn hos konkurrentene: Fire røslige mennesker kan ikke ha med seg mye bagasje


Anbefalte innlegg

Samms skrev (2 timer siden):

Det interessante spørsmålet, grunnen for låg nyttelast er ikkje stillt.

Kva tekniske eller juridiske overlegningar har Tesla for å setje nyttelasta så låg?

Når nokre blir registrert så kan i all fall vognkorta studerast. Er det til dømes lastindeks til dekk som set grensa for totalvekt?

Interessant spørsmål. Jeg ser jo at alle Teslas modeller har forholdvis høy makshastighet, noe som blant annet gjør dekkene dyrere(og levetiden kortere). Vi må nesten anta at bilene er godkjent for kombinasjonen maks fart/maks vekt. Da er det jo nærliggende å tenke at lavere makshastighet vil kunne gi høyere nyttelast, uten andre tekniske endringer.

Min TM3 har makshastighet på 235km/t. Veldig kult men fullstendig unødvendig. Om jeg kunne brukt billigere dekk og fått høyere nyttelast ved for eksempel å sette makshastighet til 150km/t hadde jeg sagt ja takk. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er konsekvensene om en overskrider tillatt nyttelast med feks 50kg? Er det slik at en ikke merker noe betydelig (les:kun forventet forskjeller som lengre bremselengde, osv) forskjell fra om en laster med maks tillatt nyttelast på 390kg sammenlignet mot 440kg? Eller er det slik at ting begynner å svikte?

Og vil bruk av tilhenger stjele noe av tillatt nyttelast? 

Lenke til kommentar

Vektgrenser for dekk, kjøreeigenskapar, bremselengder. Eg antar dei har ein del sikkerheitsmarginar, så det største problemet med overvekt er kanskje sikkerhetsfunksjonar, raske unnamanøvrer og den slags. For høg belastning på drivsystem og bremsar i oppover- og nedoverbakkar. Bilens evne til å ta dempe ein kræsj og beskytte dei inni.

I tilfelle kollisjon der dei finn ut at bilen var overbelasta kan det tenkast at det går ut over utbetaling av forsikring.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (11 minutter siden):

Interessant spørsmål. Jeg ser jo at alle Teslas modeller har forholdvis høy makshastighet, noe som blant annet gjør dekkene dyrere(og levetiden kortere). Vi må nesten anta at bilene er godkjent for kombinasjonen maks fart/maks vekt. Da er det jo nærliggende å tenke at lavere makshastighet vil kunne gi høyere nyttelast, uten andre tekniske endringer.

Min TM3 har makshastighet på 235km/t. Veldig kult men fullstendig unødvendig. Om jeg kunne brukt billigere dekk og fått høyere nyttelast ved for eksempel å sette makshastighet til 150km/t hadde jeg sagt ja takk. :)

Det er eit godt poeng som det kan vere noko i. Sjølv ein Q4 e-tron har maksfart på 180 km/t. På TMY er det 217 km/t. Ikkje alltid meir er betre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (58 minutter siden):

Har mange bekjente mannfolk på 185-190cm+ som veier alt fra 90-120kg. Med 4 av dem i TM3 og TMY så er det faktisk en ting man må tenke over. Ikke ofte vi drar på tur men det skjer jo at man drar på tur med 2-4 sykler, fiskestang osv. til ei hytte.

Jeg som er en del på fisketurer må jo også beregne plass til fangsten på vei hjem. :p

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (27 minutter siden):

Vektgrenser for dekk, kjøreeigenskapar, bremselengder. Eg antar dei har ein del sikkerheitsmarginar, så det største problemet med overvekt er kanskje sikkerhetsfunksjonar, raske unnamanøvrer og den slags. For høg belastning på drivsystem og bremsar i oppover- og nedoverbakkar. Bilens evne til å ta dempe ein kræsj og beskytte dei inni.

I tilfelle kollisjon der dei finn ut at bilen var overbelasta kan det tenkast at det går ut over utbetaling av forsikring.

Juridiske konsekvenser er jeg med på.

Teknisk så tenker jeg at drivverk må være kraftig nok med tanke på at den kan trekke henger. Kollisjon tenker jeg at det i så tilfelle burde være en maks vekst for hvert sete, bagasjerom fremme og bak, men klart et poeng. En grense må jo settes en plass. 

Sikkerhets funksjoner er også ett godt poeng. 

Men mye henger nok sammen med dekk type bilen blir solgt med, vil jeg anta, det er vel slik at en må justere dekk trykk om en skal ha høy last. 

Lenke til kommentar

Om å lide overlast:

- Ferien er i gang, du har sneglet deg frem 10 km den siste timen, vinkes inn til kontroll, og får valget om svigermor eller fire sykler og to kajakker må stå igjen. Dårlig stemning blir det uansett.

- Du er fullastet, krasjer, og det blir en del personskade. forsikringsselskapet teller opp fem voksne mannfolk i bilen og en del skade på last. Pga tyngre bil enn tillatt ble krasjen kraftigere enn nødvendig, i alle fall i følge motpartens selskap. Nå har vi ikke tradisjon for utbetaling for tort og svie som i USA, men reell skade som kunne vært begrenset om jeg lastet riktig? Jeg er glad i huset mitt, og har ikke tenkt å prøve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (3 timer siden):

Kan virke som tek.no synes moderatorene har fått for lite å gjøre med disse "click-bait" artiklene om Tesla 🤪

Når det er sagt:
Med tanke på hvor utbredt det er med overvekt i det landet Tesla har sin base, så virker det unektelig litt svakt å sette max-vekt for total nyttelast så lavt.

Det er litt morosamt at det i manualen til Model Y er eit eksempel for nyttelast:

Sitat

Driver and four passengers

Vehicle capacity weight: 433 kg
Subtract occupant weight: (5 x 68 kg)
Available cargo weight: 93 kg

Fem personar på 68 kg per stykk der altså.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (2 timer siden):

Hva er konsekvensene om en overskrider tillatt nyttelast med feks 50kg? Er det slik at en ikke merker noe betydelig (les:kun forventet forskjeller som lengre bremselengde, osv) forskjell fra om en laster med maks tillatt nyttelast på 390kg sammenlignet mot 440kg? Eller er det slik at ting begynner å svikte?

Og vil bruk av tilhenger stjele noe av tillatt nyttelast? 

Hvis man ser helt bort fra det juridiske, så kommer det helt an på hvor vekten plasseres.

Det er nok sjeldent man har overvekt som følge av for mange tjukkaser i midten av bilen (de får tross alt ikke plass i bilen hvis de er feite nok). Er de i midten, så påvirker det kjøreegenskapene lite under vanlig kjøring og bilen tåler det fint. Du har i verste fall litt mer krenging dersom du kjører fort gjennom svinger og litt lenger bremselengde, men det er ubetydelig. Men som regel kommer overvekt fra et overfylt bagasjerom. Da har du ikke bare 50 kg overvekt, men du har alt for mye vekt over bakhjulene i tillegg til de 50 kg overvekt. Det er bare å se hvor mye en vanlig bil beveger seg når en normalvektig voksen person setter seg på bagasjekanten til en stasjonsvogn. Hele bakenden av bilen gynger ned. Det gjør at du har betydelig redusert grep på forhjulene, siden veiene våre aldri er helt jevne. Selv en alminnelig sjåfør bør kunne kjenne dette. Rattet føles lettere og bilen føles mer vinglete. 

Men det er nok alt for mange som kan for lite om bil til å forstå konsekvensene når de kjenner det. Tankene går nok ikke lenger enn at bilen føles tung ut. Jeg så for eksempel en Avensis stasjonsvogn på motorveien her om dagen. Det så ut som en lowrider, med vanlig høyde på bilen foran og bagasjerommet som nesten lå oppå bakhjulene. Bagasjerommet var stappet til taket. Over hver ujevnhet på motorveien, så duvet bilen opp og ned flere sekunder etterpå. Og vedkommende kjørte et sted mellom 120 og 130 km/t. Det er kjempefarlig.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 timer siden):

I praktisk bruk spiller det kanskje ikke så stor rolle? Ser ikke for meg at jeg drar med meg 4 røslige karer og legger ut på langtur spesielt ofte i en model Y. Og om en ser for seg Y som familiebil så veier vel barna neppe 70+kilo hver? Her virker det nesten som noen konstruerer et problem. 

Det sagt er jo ikke alles behov like. Om noen støtt trenger høy nyttelast så får de vel velge en annen bil, vente på Y fra Tyskland, eller kanskje ta en gjennomgang av familiens matvaner og bevegelsesmønster. Litt fokus på mat og mosjon over tid har jeg hørt kan gi rett store utslag på kroppsvekt. Og om barna veier like mye som mor og far eller mor og far alene fyller mer enn halve nyttelasten så er det kanskje ikke model Y's nyttelast som er det egentlige problemet?

Uansett, folk må jo velge den bilen som passer bruksområdet best. Det er jo ingen som sier at alle skal kjøre Tesla eller model Y. Og det finnes jo andre elbiler med større nyttelast. 

Det er dog fort å bli helt fastlåst i situasjoner som ikke beskriver hverdagsbruken. Har hatt noen diskusjoner rundt dette med hengerfeste på elbil blant annet. En av mine bekjente som var mest opphengt i at krok var et absolutt krav var helt fastlåst på krok og ikke villig til å vurdere biler uten krok. Til noen ba ham redegjøre for bruken av tilhenger, hva han brukte tilhenger til og hvor ofte. Det viste seg at sist han brukte tilhenger var når han ryddet hageavfall for 4 år siden, nå bodde han sentralt og i leilighet. Så mente han at alle uansett trengte turer med henger feks for å kaste annen avfall, og da regnet de på kostnader på container leie vs pris for krok+tilhenger. Det ble ikke et godt argument for krok det heller. Han hadde aldri kjørt med eller eid campingvogn og han endte opp med en Leaf som han er godt fornøyd med. 

Som flere har nevnt, gutteturer med 5 voksne karer og bagasje, og man er fort på overvekt. Fyller bilen med 5 kompiser, for å dra på harryhandel, så er det lite en får med seg. Full familie der ungene er i tenårene, så er det ikke mye som skal til før en teknisk kontroll fører til ubehagelig opplevelse, og man må sette igjen kanskje en person og bagasje, for å tømme bilen og så dra tilbake å plukke opp resten. Men hva gjør man videre, når man alt har blitt stoppet en gang? Dette er et reelt problem som det kun er produsenten å klage på.

Jeg gikk sterkt ut mot Maxus Euniq over flere ting, men også der var et av de store ankepunktene den lave nyttelasten. Dog, den er på 466 kg, som er godt over TMY. Den er riktignok en 7-seter i utgangspunktet, men med 5 voksne karer, selv om de ikke nødvendigvis er røslige på vekta, vil fort bli et problem. Jeg vil faktisk si at det er skammelig av Tesla å tiby så latterlig lav nyttelast.

Henger er selvsagt en løsning, men de fleste campingvogner har ikke nødvendig så stor nyttelast i seg selv, og da er det plutselig masse annet en skal ha med seg. Og det burde definitivt ikke være behov for en varehenger for normalt med bagasje som man klarer å pakke inn i en bil. Varehenger bør være for det man ikke får plass til, og ekstra tungt gods man ikke bør frakte i bilen.

Må sies at ingen elbiler har spesielt store tall her, heller ikke disse varebil-baserte personbilene. Men det er fremdeles et godt stykke opp. 

keramikklampe skrev (1 time siden):

Hva er konsekvensene om en overskrider tillatt nyttelast med feks 50kg? Er det slik at en ikke merker noe betydelig (les:kun forventet forskjeller som lengre bremselengde, osv) forskjell fra om en laster med maks tillatt nyttelast på 390kg sammenlignet mot 440kg? Eller er det slik at ting begynner å svikte?

Og vil bruk av tilhenger stjele noe av tillatt nyttelast? 

Som flere nevner, med mindre overlast, så må du kvitte deg med vekt. Enten ved å sette igjen noe eller tømme ut søppel og annet som du egentlig ikke trenger. Eller få noen til å komme og plukke det opp for deg. Med større overskridelser så kan du få bot.

Henger har egen nyttelast. Den kan du utnytte så lenge det ikke begrenses av bilens kapasitet eller begrensninger i eget førerkort. For en med bare B i førerkortet, kan man a) ha maks 3500 kg i vogntogvekt (mindre om det er begrensninger for bilen) som er bilens vekt og tilhengerens totalvekt (henger og maks nyttelast) eller b) bil på maks 3500 kg og tilhenger med brems maks 750 kg totalvekt (henger + nyttelast).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Hvis man ser helt bort fra det juridiske, så kommer det helt an på hvor vekten plasseres.

Det er nok sjeldent man har overvekt som følge av for mange tjukkaser i midten av bilen (de får tross alt ikke plass i bilen hvis de er feite nok). Er de i midten, så påvirker det kjøreegenskapene lite under vanlig kjøring og bilen tåler det fint. Du har i verste fall litt mer krenging dersom du kjører fort gjennom svinger og litt lenger bremselengde, men det er ubetydelig. Men som regel kommer overvekt fra et overfylt bagasjerom. Da har du ikke bare 50 kg overvekt, men du har alt for mye vekt over bakhjulene i tillegg til de 50 kg overvekt. Det er bare å se hvor mye en vanlig bil beveger seg når en normalvektig voksen person setter seg på bagasjekanten til en stasjonsvogn. Hele bakenden av bilen gynger ned. Det gjør at du har betydelig redusert grep på forhjulene, siden veiene våre aldri er helt jevne. Selv en alminnelig sjåfør bør kunne kjenne dette. Rattet føles lettere og bilen føles mer vinglete. 

Men det er nok alt for mange som kan for lite om bil til å forstå konsekvensene når de kjenner det. Tankene går nok ikke lenger enn at bilen føles tung ut. Jeg så for eksempel en Avensis stasjonsvogn på motorveien her om dagen. Det så ut som en lowrider, med vanlig høyde på bilen foran og bagasjerommet som nesten lå oppå bakhjulene. Bagasjerommet var stappet til taket. Over hver ujevnhet på motorveien, så duvet bilen opp og ned flere sekunder etterpå. Og vedkommende kjørte et sted mellom 120 og 130 km/t. Det er kjempefarlig.

Takker for info, da tenker jeg konklusjonen blir at overvekt er ikke så teknisk farlig om en har lastet bilen korrekt, og at det er farligere å laste bilen feil, selv om en ikke bruker opp hele kapasiteten av tillatt nyttelast. Og at bilen tåler dette teknisk sett, men greit å ta forhåndsregler. 

 

Snowleopard skrev (1 time siden):

Som flere nevner, med mindre overlast, så må du kvitte deg med vekt. Enten ved å sette igjen noe eller tømme ut søppel og annet som du egentlig ikke trenger. Eller få noen til å komme og plukke det opp for deg. Med større overskridelser så kan du få bot.

Henger har egen nyttelast. Den kan du utnytte så lenge det ikke begrenses av bilens kapasitet eller begrensninger i eget førerkort. For en med bare B i førerkortet, kan man a) ha maks 3500 kg i vogntogvekt (mindre om det er begrensninger for bilen) som er bilens vekt og tilhengerens totalvekt (henger og maks nyttelast) eller b) bil på maks 3500 kg og tilhenger med brems maks 750 kg totalvekt (henger + nyttelast).

Ok, litt rart at henger ikke stjeler noe av vekten. Men vil anta at sykkel "henger" (uten hjul) vil stjele av nyttelasten. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Trestein said:

Å ha en bil som man ikke kan kjøre med 4voksne på hyttetur med 20kg sekker er uaktuelt for mitt bruk. Vi er ofte flere som går lange turer i fjellet og har bil i begge ender. Sist var vi 5 stykk med tunge sekker. 

Hvor mye laster konkurrentene? 5x110kg må jo være et minimum?

Ja du om det. Ikke hadde jeg orket å sitte i trang bil i timesvis med 4 svette ballhester etter flere dags tur på fjellet. Hadde nok kjørt opp med maks en eller to kompiser i bilen for mer komfort og for å slippe så sitte tett inntil svette armuhuler. Tenk på den stakkar'n som blir sittende trangt i midtsete bak. Mulig jeg er sær altså, men tror ikke jeg har fylt bilen med mannfolk siden dagen jeg tok lappen. 

Men om du ikke alt har bestilt model Y er det jo ikke noe stress, bare kjøp en annen bil også er det ikke noe stress. Kanskje en model X vil passe bedre for deg? Da får dere også mer komfort når du fyller opp med 4 grove mannfolk og bagasje. Eller en minibuss?

Btw. Har ingen av venna dine biler? Må dere fylle opp din bil hver gang?

Endret av bojangles
  • Liker 6
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 minutter siden):

Ja du om det. Ikke hadde jeg orket å sitte i trang bil i timesvis med 4 svette ballhester etter flere dags tur på fjellet. Hadde nok kjørt opp med maks en eller to kompiser i bilen for er komfort og for å slippe så sitte tett inntil svette armuhuler. Tenk på den stakkar'n som blir sittende trangt i midtsete bak. Mulig jeg er sær altså, men tror ikke jeg har fylt bilen med mannfolk siden dagen jeg tok lappen. 

Men om du ikke alt har bestilt model Y er det jo ikke noe stress, bare kjøp en annen bil også er det ikke noe stress. Kanskje en model X vil passe bedre for deg? Da får dere også mer komfort når du fyller opp med 4 grove mannfolk og bagasje. Eller en minibuss?

Nå hadde vi badet i et fjellvann og to var damer. Tror alle satt bra på turen tilbake til den andre bilen. Var egentlig mest spent på om det var plass til 5 ryggsekker.

Har ikke hørt om folk som unngår å ta med så mange som bilen er registrert for før. Har du vert på et fly?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snowleopard said:

Som flere har nevnt, gutteturer med 5 voksne karer og bagasje, og man er fort på overvekt. Fyller bilen med 5 kompiser, for å dra på harryhandel, så er det lite en får med seg. Full familie der ungene er i tenårene, så er det ikke mye som skal til før en teknisk kontroll fører til ubehagelig opplevelse, og man må sette igjen kanskje en person og bagasje, for å tømme bilen og så dra tilbake å plukke opp resten. Men hva gjør man videre, når man alt har blitt stoppet en gang? Dette er et reelt problem som det kun er produsenten å klage på.

Jeg gikk sterkt ut mot Maxus Euniq over flere ting, men også der var et av de store ankepunktene den lave nyttelasten. Dog, den er på 466 kg, som er godt over TMY. Den er riktignok en 7-seter i utgangspunktet, men med 5 voksne karer, selv om de ikke nødvendigvis er røslige på vekta, vil fort bli et problem. Jeg vil faktisk si at det er skammelig av Tesla å tiby så latterlig lav nyttelast.

Henger er selvsagt en løsning, men de fleste campingvogner har ikke nødvendig så stor nyttelast i seg selv, og da er det plutselig masse annet en skal ha med seg. Og det burde definitivt ikke være behov for en varehenger for normalt med bagasje som man klarer å pakke inn i en bil. Varehenger bør være for det man ikke får plass til, og ekstra tungt gods man ikke bør frakte i bilen.

Må sies at ingen elbiler har spesielt store tall her, heller ikke disse varebil-baserte personbilene. Men det er fremdeles et godt stykke opp. 

Som flere nevner, med mindre overlast, så må du kvitte deg med vekt. Enten ved å sette igjen noe eller tømme ut søppel og annet som du egentlig ikke trenger. Eller få noen til å komme og plukke det opp for deg. Med større overskridelser så kan du få bot.

Henger har egen nyttelast. Den kan du utnytte så lenge det ikke begrenses av bilens kapasitet eller begrensninger i eget førerkort. For en med bare B i førerkortet, kan man a) ha maks 3500 kg i vogntogvekt (mindre om det er begrensninger for bilen) som er bilens vekt og tilhengerens totalvekt (henger og maks nyttelast) eller b) bil på maks 3500 kg og tilhenger med brems maks 750 kg totalvekt (henger + nyttelast).

 

Hvem drar med seg 4 voksne karer for å dra på harryhandel? Tror ikke det er veldig vanlig blant kundegruppen til model Y men jeg er åpen for at jeg tar feil. Om noen drar på harrytur så har de sikkert planlagt litt storkjøp av ymse varer, så da fyller de neppe kupeen til bristepunktet med kamerater? Kult når du er 18 kanskje men om du skal handle til familien, og det skal også dine 4 kompiser så har dere jo valgt feil transportmiddel om dere reiser til Sverige i en femseter personbil. Men du om det. Har du virkelig et reelt behov forå støtt kjøre til Sverige med bilen full av kompiser og dere skal handle alle kvoter pluss mange flak brus og kjøtt osv så har kanskje en av dine 4 kompiser en bil som passer bedre til turen? Evt. bare leie en dertil egnet bil?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trestein said:

Nå hadde vi badet i et fjellvann og to var damer. Tror alle satt bra på turen tilbake til den andre bilen. Var egentlig mest spent på om det var plass til 5 ryggsekker.

Har ikke hørt om folk som unngår å ta med så mange som bilen er registrert for før. Har du vert på et fly?

Jaja da kjøper du bare en annen bil. Fint for deg at du ikke sjeneres av andres kropslukt og svett turtøy. Tesla klarer seg nok uten salget og du blir langt gladere om du velger riktig bil. Har du vurdert minibuss, stasjonsvogn eller en suv? Vet ikke om jeg hadde orket å kjøre en ordinær femseter om jeg støtt skal langt med max passasjerer pluss tunge tursekker. 

Du sa dine passasjerer veide 110 kilo hver inkludert 20 kilo ryggsekk. De damene svettet nok som ekte mannfolk om vekta stopper på 90 kilo og da hadde 20 kilos sekker. Den bilturen hørtes ikke mer komfortabel ut bare fordi du hadde noen svette damer med. Dere fikk neppe vasket tøyet i bekken mens dere badet?

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus said:

Gjør en undersøkelse i Østfold på det, så får du deg nok ei overraskelse. 

Nå lager dere problemer. Lei en bil, bruk bilen til av vennene, kjør i 2 biler eller få levert på døren av ODA. 

Jeg hadde ikke valgt bil utifra behovene til mine venner. Men folk er forskjellige. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...