Gå til innhold

Ingeniører mener de er tilbudt lavere lønn på grunn av bosted [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er nytt her? Nitos egen lønnsstatistikk viser at forskjellige bransjer har forskjellige nivå. Den viser også at det er forskjellig nivå innenfor bransjene ut fra hvor du bor.

Det er en av fordelene til distriktene at du lever bedre og rimeligere og dermed kan utkonkurrere storbykonkurrentene.

Men er du ettertraktet nok så kan du bytte jobb. Da får en som regel en lønnsøkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (57 minutter siden):

Hva er nytt her? Nitos egen lønnsstatistikk viser at forskjellige bransjer har forskjellige nivå. Den viser også at det er forskjellig nivå innenfor bransjene ut fra hvor du bor.

Det er en av fordelene til distriktene at du lever bedre og rimeligere og dermed kan utkonkurrere storbykonkurrentene.

Men er du ettertraktet nok så kan du bytte jobb. Da får en som regel en lønnsøkning.

Mulig en av forskjellene er nå at dette gjelder folk ansatt ved samme avdeling. Skulle tatt seg ut om en på Oslo-kontoret fikk dårligere betalt fordi at vedkommende ved ansettelse bor i Gjøvik, sammenlignet med kolleger bosatt i Asker eller Bærum til eksempel.

Hva hvis man ønsket å bosette seg i et bedre strøk fordi man vil nærmere arbeidssted, og ikke har sett seg råd før. Skal man da kunne gå til samme arbeidsgiver og be om lønnspålegg pga endret bosted? Tipper den samme sjefen hadde sett rart på deg med en slik begrunnelse for en lønnsøkning.

I utgangspunktet forventer man jo lik lønn for likt arbeid så lenge kvalifikasjonene er tilsvarende, og så aksepterer man gjerne at det likevel er en viss forskjell ut fra hvor bedriften holder til, og om man har mere utdannelse og/eller praksis fra før. Men om de skal begynne å differensiere de ansatte ved samme arbeidssted etter bosted ved ansettelse, så er man i tilfelle på ville veier.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (48 minutter siden):

Mulig en av forskjellene er nå at dette gjelder folk ansatt ved samme avdeling. Skulle tatt seg ut om en på Oslo-kontoret fikk dårligere betalt fordi at vedkommende ved ansettelse bor i Gjøvik, sammenlignet med kolleger bosatt i Asker eller Bærum til eksempel.

Hva hvis man ønsket å bosette seg i et bedre strøk fordi man vil nærmere arbeidssted, og ikke har sett seg råd før. Skal man da kunne gå til samme arbeidsgiver og be om lønnspålegg pga endret bosted? Tipper den samme sjefen hadde sett rart på deg med en slik begrunnelse for en lønnsøkning.

I utgangspunktet forventer man jo lik lønn for likt arbeid så lenge kvalifikasjonene er tilsvarende, og så aksepterer man gjerne at det likevel er en viss forskjell ut fra hvor bedriften holder til, og om man har mere utdannelse og/eller praksis fra før. Men om de skal begynne å differensiere de ansatte ved samme arbeidssted etter bosted ved ansettelse, så er man i tilfelle på ville veier.

Vel, det begynner vel å bli ganske utbredt i norsk arbeidsliv at man lønner folk etter bosted og leveomkostninger. Det er jo litt av utfordringen som følger med bruk av utenlandske underleverandører og arbeidskraft. Likevel så har ikke kostnadsnivået i Norge gått ned, men norske bedrifter som betaler norske lønninger mister konkuransekraft og marginene.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Og slik er det med et fritt marked. Her må ikke NiTO kjøre seg inn i LO sporet hvor de mener at det skal være tarifflønn, hvor en ansatt skal tjene samme lønn uavhengig av om arbeidsmarkedet der er bra eller ikke.

Det er ikke noe nytt at man tjener bedre en plass i Norge enn andre. Det har TU skrevet om før:

https://www.tu.no/artikler/en-ingenior-fra-rogaland-tjener-59-000-kroner-mer-enn-snittet-sjekk-hvor-ingeniorene-tjener-mest-og-minst/378971

100 000 skiller topp og bunn i snitt i Norge for ingeniører. Klart at om man kan ansette deler av arbeidsstokken med ingeniører i Trøndelag istedenfor i Rogaland til 60 000 - 100 000 lavere lønn så gjør man det. Det er bra for ingeniørene i Trøndelag som kanskje nærmest går opp i lønn, og bra for selskapet som får tilgang til konkurransedyktig og billigere arbeidskraft.

 

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er vell helt åpenbart? En betaler ikke folk som bor i lav kost områder det samme som folk som bor i høykost. De har forskjellige utgifter og vill 'kreve' forskjellig lønn for å akseptere tilbudet. Supply and demand. 

Om en skulle betalt alle mennesker likt, hvor skulle vi sette standarden? Lønne som Uganda? Eller NYC?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Mulig en av forskjellene er nå at dette gjelder folk ansatt ved samme avdeling. Skulle tatt seg ut om en på Oslo-kontoret fikk dårligere betalt fordi at vedkommende ved ansettelse bor i Gjøvik, sammenlignet med kolleger bosatt i Asker eller Bærum til eksempel.

Hva hvis man ønsket å bosette seg i et bedre strøk fordi man vil nærmere arbeidssted, og ikke har sett seg råd før. Skal man da kunne gå til samme arbeidsgiver og be om lønnspålegg pga endret bosted? Tipper den samme sjefen hadde sett rart på deg med en slik begrunnelse for en lønnsøkning.

I utgangspunktet forventer man jo lik lønn for likt arbeid så lenge kvalifikasjonene er tilsvarende, og så aksepterer man gjerne at det likevel er en viss forskjell ut fra hvor bedriften holder til, og om man har mere utdannelse og/eller praksis fra før. Men om de skal begynne å differensiere de ansatte ved samme arbeidssted etter bosted ved ansettelse, så er man i tilfelle på ville veier.

Hvis vedkommende har vært på hjemmekontor på Gjøvik lenge over Teams. Flytter til byen, og da naturlig nok kan komme med konkurrerende tilbud på jobb han har søkt med fysisk oppmøte i Oslo, må enten sjefen akspetere å gi høyere lønn eller ansette noen på nytt. 

Om det er greit at folk sitter på hjemmekontor, lurer jeg litt på hvorfor de har dyre folk ansatt i Oslo 😄

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (59 minutter siden):

Hvis vedkommende har vært på hjemmekontor på Gjøvik lenge over Teams. Flytter til byen, og da naturlig nok kan komme med konkurrerende tilbud på jobb han har søkt med fysisk oppmøte i Oslo, må enten sjefen akspetere å gi høyere lønn eller ansette noen på nytt. 

Om det er greit at folk sitter på hjemmekontor, lurer jeg litt på hvorfor de har dyre folk ansatt i Oslo 😄

Noen dyre ansatte er jo verdt pengene også :) Om det var helt hipps om happ hadde vi hatt remote arbeidere fra uganda eller andre lavkost land. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel uten at jeg kan bevise det har jeg faktisk vært i lønnsamtaler hvor man gir høyere lønn til enkelte arbeidstakere med følgende argument. "Hen bor i Oslo og har nok vesentlig høyere boutgifter, har barn og et dermed et høyere utgiftsnivå enn deg". Til og med hørt argumenter "Det er ikke lett å etablere seg som ung i Oslo i dag, derfor har vi gjort det slik".

Det skjer ikke ofte at en leder har turt å innrømme det men det har skjedd hos 2 arbeidsgivere at bosted og antatt utgiftsnivå har blitt brukt i slike sammenhenger.

Nå har jeg som regel alltid ligget i lønnstoppen i avdelinger jeg har jobbet men i noen tilfeller har jeg også fått denne beskjeden.

Så at det "diskrimineres" basert på demografi kan forekomme.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har vært gjennom mange lønnsforhandlinger hvor lederen aktivt bruker bosted som begrunnelse for at jeg ikke har kunne krevd snittlønn basert på NITO lønnsstatistikk. Dette er helt legitimt, det er halve prisen for bolig her så at en ikke får samme lønn som ingeniører i Oslo eller andre storbyer har jeg forståelse for, så intet nytt dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Mulig en av forskjellene er nå at dette gjelder folk ansatt ved samme avdeling. Skulle tatt seg ut om en på Oslo-kontoret fikk dårligere betalt fordi at vedkommende ved ansettelse bor i Gjøvik, sammenlignet med kolleger bosatt i Asker eller Bærum til eksempel.

Hva hvis man ønsket å bosette seg i et bedre strøk fordi man vil nærmere arbeidssted, og ikke har sett seg råd før. Skal man da kunne gå til samme arbeidsgiver og be om lønnspålegg pga endret bosted? Tipper den samme sjefen hadde sett rart på deg med en slik begrunnelse for en lønnsøkning.

I utgangspunktet forventer man jo lik lønn for likt arbeid så lenge kvalifikasjonene er tilsvarende, og så aksepterer man gjerne at det likevel er en viss forskjell ut fra hvor bedriften holder til, og om man har mere utdannelse og/eller praksis fra før. Men om de skal begynne å differensiere de ansatte ved samme arbeidssted etter bosted ved ansettelse, så er man i tilfelle på ville veier.

Gode poenger.

Jeg har akseptert at en arbeidsgiver på Røros opererer med lavere lønn enn en i Oslo fordi levekostnader er lavere, og fordi knivingen om personell ikke er så kvass. Forsåvidt også at en arbeider i Bangalore tjener mindre enn en i Silicon Valley fordi... sånn er det.

Når bosted, arbeidssted løses opp ved å jobbe hjemmefra så vil det utfordre noen av disse forestillingene. Hvorfor skal en som sitter på Røros og jobber for en arbeidsgiver lokalisert i Oslo ha mindre lønn enn en som sitter i Oslo? Og hvorfor skal hun ha mer lønn enn en som sitter i Bangalore? Og skal en som bor i Røros og ringer inn til Oslo ha mer i lønn enn en som bor i Røros og sykler 5 minutter til en lokal arbeidsgiver?

På mange måter gir det mening at man får betalt ut fra evner og resultater. For et eksklusivt marked av arbeidere så har det nok vært slik lenge - en maskinlærings-spesialist med 10 års erfaring kan hente ut en solid lønn hvor som helst i verden, og kan lett relokere hvis en annen arbeidsgiver lokker (som er noe av grunnen til at lønna deres er globalt utjevnet). For de fleste av oss som er middels ettertraktet, eller tilogmed lite ettertraktet så er det neppe sånn. En kontorbetjent som har enkle rutineoppgaver på Voss kan kanskje erstattes av en sulten Kenyaner som kan leve for noen dollar dagen. For oss i Norge vil det kunne gi store utfordringer med lønnsmodellen.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg har vært gjennom mange lønnsforhandlinger hvor lederen aktivt bruker bosted som begrunnelse for at jeg ikke har kunne krevd snittlønn basert på NITO lønnsstatistikk. Dette er helt legitimt, det er halve prisen for bolig her så at en ikke får samme lønn som ingeniører i Oslo eller andre storbyer har jeg forståelse for, så intet nytt dette.

Når man jobber på et kontor i Oslo men bor i Lillestrøm så synes jeg argumentet blir svakere ovenfor kolleger som har valgt å bosette seg i Oslo.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er som regel enkelt å løse slike opplevde urettferdigheter ved å sette hardt mot hardt. Den ene gangen jeg har sagt opp en jobb, ble alt jeg hadde meldt om men ikke blitt hørt på plutselig veldig enkelt å fikse når man forsøkte å få trukket tilbake oppsigelsen, men da hadde jeg allerede ordnet meg bedre vilkår og arbeidsoppgaver annet sted og var mentalt ferdig med forrige arbeidsgiver.

Ellers er erfaringen fra mitt yrke at arbeidsform (fast vs. utleie/oppdragsbasert) har veldig mye mer å si enn bosted for hvor mye man ender opp med å tjene.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Salvesen. said:

Noen dyre ansatte er jo verdt pengene også :) Om det var helt hipps om happ hadde vi hatt remote arbeidere fra uganda eller andre lavkost land. 

Enig i det, og mulighet til å møte på lokasjon kan også være et fortrinn. Men er man først på fjernarbeid er det kompetansen man ansetter på.

 Etter mitt syn har vi to arbeidsmarked:

1) Behov for oppmøte helt eller delvis på lokasjon

2) Kun fjernarbeid

Mange faller inn under kategori 1. Kategori 2 har endel IT-arbeidere blitt satt i. Det er ikke uten grunn at mange har IT-support til 1/3 av kostnaden i Tsjekkia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (Akkurat nå):

Enig i det, og mulighet til å møte på lokasjon kan også være et fortrinn. Men er man først på fjernarbeid er det kompetansen man ansetter på.

 Etter mitt syn har vi to arbeidsmarked:

1) Behov for oppmøte helt eller delvis på lokasjon

2) Kun fjernarbeid

Mange faller inn under kategori 1. Kategori 2 har endel IT-arbeidere blitt satt i. Det er ikke uten grunn at mange har IT-support til 1/3 av kostnaden i Tsjekkia.

Ja det har absolutt vært poppis å ha førstelinje i lav kost land. Dette blir nok erstattet mye av roboter i fremtiden, som kan ta de enkle avgjørelsene. Men eksperter, de betaler en. Om en har lyst til å levere skikkelig support. Og en får gjerne god kompetanse i lavkost land også, har god erfaring i fra feks Polen. 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Saftis said:

Det er som regel enkelt å løse slike opplevde urettferdigheter ved å sette hardt mot hardt. Den ene gangen jeg har sagt opp en jobb, ble alt jeg hadde meldt om men ikke blitt hørt på plutselig veldig enkelt å fikse når man forsøkte å få trukket tilbake oppsigelsen, men da hadde jeg allerede ordnet meg bedre vilkår og arbeidsoppgaver annet sted og var mentalt ferdig med forrige arbeidsgiver.

Ellers er erfaringen fra mitt yrke at arbeidsform (fast vs. utleie/oppdragsbasert) har veldig mye mer å si enn bosted for hvor mye man ender opp med å tjene.

Jepp, har selv opplevd det i den sammenhengen. Og enig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 timer siden):

Mulig en av forskjellene er nå at dette gjelder folk ansatt ved samme avdeling. Skulle tatt seg ut om en på Oslo-kontoret fikk dårligere betalt fordi at vedkommende ved ansettelse bor i Gjøvik, sammenlignet med kolleger bosatt i Asker eller Bærum til eksempel.

Aibel har kontorer i Oslo, Bergen, Stavanger og Haugesund. Der difrensierer de etter lokasjon. 

 

Evil-Duck skrev (13 timer siden):

Jeg har vært gjennom mange lønnsforhandlinger hvor lederen aktivt bruker bosted som begrunnelse for at jeg ikke har kunne krevd snittlønn basert på NITO lønnsstatistikk. Dette er helt legitimt, det er halve prisen for bolig her så at en ikke får samme lønn som ingeniører i Oslo eller andre storbyer har jeg forståelse for, så intet nytt dette.

Det er bare piss. Vedkommende som får bedre lønn for samme arbeid pga lokasjon sitter igjen med betydelig mer en andre etter endt karriere. 

 

Glad jeg gikk tilbake til reisejobb kjenner jeg. Dette provoserer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Evil-Duck said:

Jeg har vært gjennom mange lønnsforhandlinger hvor lederen aktivt bruker bosted som begrunnelse for at jeg ikke har kunne krevd snittlønn basert på NITO lønnsstatistikk. Dette er helt legitimt, det er halve prisen for bolig her så at en ikke får samme lønn som ingeniører i Oslo eller andre storbyer har jeg forståelse for, så intet nytt dette.

Med andre ord:  De med høyere formue skal få mer betalt enn de med mindre formue for samme jobb...

Ufattelig for meg om folk aksepterer det, men dem om det.  

Lønnen burde selvfølgelig ideelt sett være en funksjon av verdiskapningen til den enkelte, fuldstendig uavhengig av kriterier som ikke er relatert til dette. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (15 timer siden):

Vel, det begynner vel å bli ganske utbredt i norsk arbeidsliv at man lønner folk etter bosted og leveomkostninger. Det er jo litt av utfordringen som følger med bruk av utenlandske underleverandører og arbeidskraft. Likevel så har ikke kostnadsnivået i Norge gått ned, men norske bedrifter som betaler norske lønninger mister konkuransekraft og marginene.

Mulig det ikke kom klart nok frem, men jeg sammenlignet 2 stykk som jobber på samme kontor, men som ved ansettelse bor 2 forskjellige steder. Normalt vil folk flytte nærmere, og får de samme høye bokostnadene. Men om ene personen fremdeles ønsker å bo billigere, men få lengre reisevei, så ser ikke jeg det som god nok grunn til å skille på lønn. Da må det være andre kriterier hvor man har forskjeller.

Hadde det vært, som noen nevner, en på Oslokontoret og en på Gjøvik-kontoret, så vil det være mer naturlig at den på Oslo-kontoret blir kompensert litt for ekstra utgifter til bolig etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (6 minutter siden):

Med andre ord:  De med høyere formue skal få mer betalt enn de med mindre formue for samme jobb...

Ufattelig for meg om folk aksepterer det, men dem om det.  

Lønnen burde selvfølgelig ideelt sett være en funksjon av verdiskapningen til den enkelte, fuldstendig uavhengig av kriterier som ikke er relatert til dette. 

Som ingeniør oppleves mye når det kommer til lønn som urettferdig, dårlig strukturert og mye hemmelige lønnsavtaler og store forskjeller mellom folk som gjør samme jobb. Jeg kranglet meg til mye høyere lønn enn mer passive folk som hadde 10 års høyere ansiennitet enn meg  med samme stilling. Hvorvidt en aksepterer at det er lønnsforskjeller mellom folk som bor i storbyene eller på bygda spiller jo liten rolle, krever en samme lønn som oslo ingeniører så får en seg ikke jobb, det er jo egentlig bare så greit. Var mye enklere når jeg var trikker, der hadde alle samme lønna basert på ansiennitet så kom eventuelle fastsatte tillegg på toppen for å ta på seg mer ansvar som bas eller formanns stillinger. Men som ingeniør må du ha ben i nesa å kjempe med nebb og klør for å få en rettferdig lønn, Norge er egentlig et generelt dårlig land å være ingeniør i om penger er motivasjonen. 

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...