Gå til innhold

Hvorfor er det så lav takhøyde for islamkritikk?


Anbefalte innlegg

Windfarmer skrev (3 minutter siden):

 

Det store spørsmålet er hvorfor USA og resten av den vestlige verden ikke angriper kilden for denne kreftsvulsten, men i stedet har de som sine allierte. 

Det er åpenbart, man vil ikke være fiender med både sunni- og shia-islam på en gang. Det er nok lurt. Om de samler seg mot vesten/USA så har vi et mye større problem alle sammen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PerBertil skrev (1 time siden):

Ser flere her inne synes at den muslimske verden var så mye bedre på alle måter, så...... Jeg er ikke enig.

Hvorfor flytter ikke de som svermer for islam og den kulturen, samt hater vesten til disse drittlandene?

Det som er mest oppsiktsvekkende her er hvor vanvittig lite interessert du er i å stoppe opp og vurdere det folk sier til deg. I denne tråden er det mange som har kommet med både kloke, velskrevne og innsiktsfulle betraktninger. Jeg sier ikke at noen sitter på en fasit her, men det må da være mulig å lese hva folk skriver og tenke seg om før du går videre. 

Hver gang noen problematiserer det du skriver så kaster du ut en ny påstand eller tillegger folk meninger de ikke har. For eksempel, det er ingen i denne tråden som har sagt at "den muslimske verden er bedre på alle måter". Det folk prøver å vise deg er at sannsynligvis så er ikke muslimer hverken spesielt mye verre eller bedre enn mennesker generelt. Alle etnisiteter, religioner og kulturer har flust med svin på skogen og skjeletter i skapet. Og verden er stort sett alltid veldig mye mer kompleks enn du fremstiller den som. 

Hva med å puste med magen og vurdere muligheten for at du ikke sitter på alle svarene selv? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Windfarmer said:

Der er stor takhøyde for islam kritikk i vesten, minst like stor takhøyde som kritikk mot andre religioner/kulturer, 

Tror du på det der selv? Det er en god grunn til at mange aviser ikke tør å trykke Muhammed-karikaturer og tegnere ikke tør tegne ham. 
I det man kritiserer islam setter man sin egen helse på spill -  det er ikke sammenlignbart med noen andre religoner i vesten. 
1, 2, 3, 4

Norsk islamkritiker:
Lars Thorsen i SIAN dømt etter Rasismeparagrafen til betinget fengsel for  spreding av Anti-Islamske brosjyrer – Hva sier de? | Tore W. Tvedt

Islamkritikk i vesten: vær sikker på at du har skrevet ferdig ditt testamente før du begir deg ut på slik ekstremsport. Bare i tilfelle. 

Terrorists Strike Charlie Hebdo Newspaper in Paris, Leaving 12 Dead - The  New York Times

Endret av debattklovn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
PerBertil skrev (54 minutter siden):

Omkring 3000 ble henrettet i en periode på 250 år under den spanske inkvisisjon. Ikke en million. De drepte altså like mange som Pinochet regimet gjorde på 17 år, på 250 år.

At de fleste spanjoler har afrikanske gener tror jeg ikke noe på. Du får eventuelt dokumentere påstanden.

De kunne vært en million nå, sier kollegaen. Jeg bare hørte feil. 

Ang afrikanske gener i Spania, så får det vente til jeg husker hvilken bok jeg leste det i. Dette er bare et forum.

Lenke til kommentar
PerBertil skrev (1 time siden):

Ser flere her inne synes at den muslimske verden var så mye bedre på alle måter, så...... Jeg er ikke enig.

Jeg har ikke sett noen som har hevdet at den muslimske verden er «mye bedre på alle måter» (enn den Norske?). Kan du henvise til noen som har gjort det?

Jeg er veldig fornøyd med å bo i Norge heller enn i Saudi Arabia. Det betyr ikke at jeg mener at _alt_ er galt i Saudi Arabia, at alt som _er_ galt i Saudi Arabia nødvendigvis bare skyldes de som bor der og religionen deres, eller at Norge er feilfritt.

For å bruke Disney-metaforen som andre dro inn i diskusjonen: verden består sjelden av aktører som er bare skurker eller bare helter. Norge eller USA er ikke Mikke Mus, og få kulturer er som Svarte-Petter. Som regel finnes det noe å kritisere og noe godt, men noen kan ha en stor overvekt av positive egenskaper, mens andre har en overvekt av negative egenskaper. Litt som i filmer og bøker for et litt mer voksent publikum hvor selv helten har mørke sider, og hvor skurken kan ha noen gode.


-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (18 timer siden):


Det er korrekt at friheter innen det aller meste, er langt dårligere i muslimske land, enn i for eksempel vestlige land.
Det er likevel vanskelig å spesifikt peke på islam som den store synderen.

De aller fleste muslimske land ligger i steder av verden hvor frihet generelt er mangelvare, og det er også gjennomgående lite frihet i naboland med andre dominerende religioner, enten det er hinduisme, kristendom eller annet.

I vestlige land har vi de siste par hundre årene fått svært mye frihet, og det er verdt å nevne at Bosnia og Albania, hvor Islam er den dominerende religion, også ligger langt over gjennomsnittet i verden når det kommer til frihet, og er omtrent like fritt som andre vestlige sammenlignbare land.

Ser man på et kart over frihet i verden, vil man raskt oppdage at religion ikke nødvendigvis er den drivende faktoren, men ofte har beliggenhet en hel del å si.

I Afrika kan man se at Marokko, som er nærmest utelukkende muslimsk, har en relativt høy frihet i forhold til mange andre afrikanske land. Dette kommer trolig av nærhet til Europa, og noe bedre levestandard og kultur enn for eksempel Angola, Rwanda eller Kongo, hvor ~95% av befolkningen er kristne, men hvor det gjerne har vært lange borgerkriger, og generasjoner med vanskjøtsel av landet, uavhengig av religion.

Det i seg selv tilsier at Islam ikke nødvendigvis er hovedårsaken til lite frihet, men at det er mer kulturelt, og at religion brukes for å holde denne friheten unna folket i enkelte land, slik også nær sagt alle religioner har blitt brukt opp gjennom århundrene.

Det muslimske brorskap sier det jo selv: "Ja vi skal ha ytringsfrihet men INNENFOR de islamske rammer". 

Iran kunne ha vært Norge, dersom viljen var der. At oljen ble benyttet til fordel for egen befolkning istedet for eget presteskap.

Man har andre aktører som tar langt større steg i rett retning. Flere afrikanske land gjør det stadig bedre. Israel har fått til ett topp 20-30 demokrati på kort tid og Tel Aviv er en av verdens viktigste byer for teknologi, selv om Israel tidvis vært omringet av fiender. Nå har de jo fått til fred og diplomati med stadig flere, spesielt de siste åra. Så selv på ei lita sandstripe i ørkenen er det mulig å være en megasuksess. Kanskje dog til venstresiden sin store frustrasjon, akkurat dette tilfellet. Det står mye faenskap i Toraen, men av en eller annen grunn har jødene innsett dette selv. Her er det også viktig å påpeke at de fleste jødene i Israel er arabiske jøder og ikke europeiske jøder som en del ser ut til å tro. 

En annen megasuksess er Sør-Korea, der nærområdet heller ikke akkurat skulle tilsi noe slikt. Men etter at de implementerte vestlige prinsipper og verdier så har alt gått så meget bedre. 

Så det er mulig, til tross for område/kultur. Det er først og fremst grunntanke/ideologi som er viktig. Islam som styresett er og blir en katastrofe. Selv de land du nevner er ikke land der du ønsker at dattera di skal vokse opp, akkurat. Islam som personlig tro? Kjør på, jeg kunne ikke brydd meg mindre. Folk kan gå i hijab og niqab uten at jeg bryr meg. Det er det å styre samfunn/nasjon etter islam jeg er kritisk til.

Endret av Ka9nen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ingen religiøse krigsmenn har drept flere mennesker og jaget flere på flukt enn de muslimske. Og ingen har drept og jaget flere MUSLIMER på flukt enn dem, altså deres egne. De siste 40 år. De har drept ca 150 mill mennesker siden myten Muhammeds tid. Det samme som sosialismen har tatt av dage på mange måter på mindre enn 200 år. I Midtøsten siden 1950 har muslimene selv drept flere muslimer enn alle fiendene (de vantro) til sammen har drept. De har jaget ut flere jøder fra sine 50 land enn noen andre har jaget andre minoriteter, unntatt i De Renes Land : Pakistan. Der tok 200 muslimske storfamilier makten, delte landet i to og jaget alle skitne vantro ut, bl a til India og startet konflikt med India. Resultatet er dårlig: landet Pakistan går bare halvparten så bra økonomisk og på mange andre måter. Samarbeider med terroristgrupper og beskytter dem gjør de også.

Tror jeg sannelig.

Lenke til kommentar
mickey1928 skrev (27 minutter siden):

Det som er mest oppsiktsvekkende her er hvor vanvittig lite interessert du er i å stoppe opp og vurdere det folk sier til deg. I denne tråden er det mange som har kommet med både kloke, velskrevne og innsiktsfulle betraktninger. Jeg sier ikke at noen sitter på en fasit her, men det må da være mulig å lese hva folk skriver og tenke seg om før du går videre. 

Hver gang noen problematiserer det du skriver så kaster du ut en ny påstand eller tillegger folk meninger de ikke har. For eksempel, det er ingen i denne tråden som har sagt at "den muslimske verden er bedre på alle måter". Det folk prøver å vise deg er at sannsynligvis så er ikke muslimer hverken spesielt mye verre eller bedre enn mennesker generelt. Alle etnisiteter, religioner og kulturer har flust med svin på skogen og skjeletter i skapet. Og verden er stort sett alltid veldig mye mer kompleks enn du fremstiller den som. 

Hva med å puste med magen og vurdere muligheten for at du ikke sitter på alle svarene selv? 

Selv om dette er noe som sanker tomler og det gir godfølelse på samme måte som "likes" i sosiale media, kan du ikke droppe persondebatt og heller diskutere saken?

Endret av Ka9nen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dart skrev (Akkurat nå):

Ingen religiøse krigsmenn har drept flere mennesker og jaget flere på flukt enn de muslimske. Og ingen har drept og jaget flere MUSLIMER på flukt enn dem, altså deres egne. De siste 40 år. De har drept ca 150 mill mennesker siden myten Muhammeds tid.

150 millioner? Skulle likt å sett en kilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ka9nen skrev (3 minutter siden):

Det muslimske brorskap sier det jo selv: "Ja vi skal ha ytringsfrihet men INNENFOR de islamske rammer". 

Jepp.
Og de har laget sin egen versjon av menneskerettighetene. Den er lik FNs på mange måter, men hver eneste innrømmelse av rettigheter for mennesker følges av :  "Hvis ikke Allahs lover pålegger oss noe annet" Så f eks apostasi eller blasfemi eller overgang til en annen religion (inkl ateisme) fører fremdeles til dødsstraff.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Aiven skrev (2 minutter siden):

150 millioner? Skulle likt å sett en kilde.

Det skulle jeg også 🙂  Kan ikke du søke litt på nettet dah? Alt står jo der Jeg har bare en bok blant så mange andre, som jeg stort sett har lånt. Hvis det ikke var sosialisme du mener? 

Muslimene har drept ca 7-9 mill mennesker bare de siste 30-40 år og jaget tre-fire ganger så mange fra hus og hjem. F eks  Syria var det ille.

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Dart skrev (2 minutter siden):

Jepp.
Og de har laget sin egen versjon av menneskerettighetene. Den er lik FNs på mange måter, men hver eneste innrømmelse av rettigheter for mennesker følges av :  "Hvis ikke Allahs lover pålegger oss noe annet" Så f eks apostasi eller blasfemi eller overgang til en annen religion (inkl ateisme) fører fremdeles til dødsstraff.

Å lage et sett av universale rettigheter uavhengig av eget ståsted er da også veldig vanskelig, og mange vil hevde at FN har vært kraftig farget av et vestlig-kristent-humanistisk ståsted. Når andre kulturer får en posisjon i FN som er proporsjonal med folketall, økonomisk og militær makt så knaker det hele i sammenføyningene.

Personlig skulle jeg ønske at vestlig filosofi kunne fortsette å dominere globalt, men jeg forstår at kulturer som er radikalt forskjellig motsetter seg det.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dart skrev (3 minutter siden):

Det skulle jeg også 🙂  Kan ikke du søke litt på nettet dah? Alt står jo der Jeg har bare en bok blant så mange andre, som jeg stort sett har lånt. Hvis det ikke var sosialisme du mener? 

Liker bare ikke at folk driver og finner på tall, men jeg antar at det er slik du ruller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Å lage et sett av universale rettigheter uavhengig av eget ståsted er da også veldig vanskelig, og mange vil hevde at FN har vært kraftig farget av et vestlig-kristent-humanistisk ståsted. Når andre kulturer får en posisjon i FN som er proporsjonal med folketall, økonomisk og militær makt så knaker det hele i sammenføyningene.

Personlig skulle jeg ønske at vestlig filosofi kunne fortsette å dominere globalt, men jeg forstår at kulturer som er radikalt forskjellig motsetter seg det.

-k

Hvilke rettigheter er det du reagerer på her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (7 minutter siden):

Selv om dette er noe som sanker tomler og det gir godfølelse på samme måte som "likes" i sosiale media, kan du ikke droppe persondebatt og heller diskutere saken?

Litt frustrasjon knyttet til det jeg oppfatter som dårlig debattkultur må da være lov å lufte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 2021-8-20 den 13.54):

Dette er bare tull. Det er masse, masse kritikk av islam/islamister som blir behandlet på en saklig måte. Det er for eksempel massiv kritikk av Taliban sin håndheving/tolkning av islam, som overhode ikke møter kritikk.

Det er dog mange rasister som prøver å skjule rasismen som religionskritikk. Veldig mye av det blir heldigvis avslørt og en spade blir kalt for en spade. Dersom rasistene ikke hadde gjemt seg bak en falsk fasade av religionskritikk, så hadde religionskritikerne fått langt mer gjennomslagskraft. 

 

Vel, sier jeg til dette. Ingen jeg har hørt om har blitt truet på livet for å ha laget en kristen karikatur av Jesus. Kurt Westergaard derimot ble truet på livet etter å ha lagd en karikatur av profeten Mohammed 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ventet på at noen skulle protestere på 150 mill, og jeg husket bare at det var mye mere 😞 

Det var bare i India.....

Kompisen stakk innom med boka nå, jeg skannet inn med OCR og oversatte: 

Historiske estimater anslår at rundt 1,7–2 milliarder mennesker er døde som følge av islam.
Bare i India står islamske raid, invasjoner og erobring av India for et dødstall på mellom 120 - 170 millioner uskyldige hinduer, jainister, buddhister, sikher og parseere. Den blodige utvidelsen av islam fra år 700 - 1700 har etterlatt et gigantisk teppe av død, slaveri, undertrykkelse og diskriminering, ødeleggelse av innfødte religioner, ødelagt kunst og arkitektur av de rike og sofistikerte kulturer de erobret. De forsøkte uten hell å erobre Europa ved flere anledninger, men ble avvist med enorme tap av liv. Den svære islamske flåten av sjørøvere i Middelhavet inntil 1870 drepte ca 130 000 før de fem stormaktene knuste de ca 2000 skipene før muslimene nådde sitt mål om å drepe alle vantro i Middelhavet. De siste drapsbølgene før 1. VK var det osmanske Tyrkias pogromer mot grekerne og armenerne fra 1910 - 1918, så fulgte massedrapene på 1,5 millioner kristne armeniere under første verdenskrig i det armenske folkemordet, 600 000 syriske kristne ble også myrdet da. Dette er ubehagelige sannheter som de færreste liker å erkjenne. En hel arabisk og muslimsk verden prøver å skjule alle bevis for alt dette grusomme og alle bevis for at profeten IKKE levde." 

Endret av Slettet+6132
Skrivefeil
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (35 minutter siden):

Tror du på det der selv? Det er en god grunn til at mange aviser ikke tør å trykke Muhammed-karikaturer og tegnere ikke tør tegne ham. 
I det man kritiserer islam setter man sin egen helse på spill -  det er ikke sammenlignbart med noen andre religoner i vesten. 
1, 2, 3, 4

Norsk islamkritiker:
Lars Thorsen i SIAN dømt etter Rasismeparagrafen til betinget fengsel for  spreding av Anti-Islamske brosjyrer – Hva sier de? | Tore W. Tvedt

Islamkritikk i vesten: vær sikker på at du har skrevet ferdig ditt testamente før du begir deg ut på slik ekstremsport. Bare i tilfelle. 

Terrorists Strike Charlie Hebdo Newspaper in Paris, Leaving 12 Dead - The  New York Times

Jo det er absolutt sammenlignbart hvis du tar hensyn til de ulike utviklingsstadier de samfunnene religioner har utviklet seg i.

Hvilke herjinger har den kristne kirke stått bake de siste 1000 årene? Islam skal faktisk herje på i noen hundre år til før de når Den Katolske Kirke opp til knærne.

Du må se dette i kontekst, de som protesterer mot Muhamed tegningene kommer fra føydalsamfunn der begreper som menneskerettigheter og ytringsfrihet er totalt ukjente, og der presteskapet hugger hodet av folk som antyder noe negativt om Islam, omtrent slik vi drev og brant hekser i Europa for noen hundre år siden.

Et helt annet spørsmål er om vi skal ta disse gruppene inn i det norske samfunn. Kultur er nemlig noen svært trege greier, en rister ikke av seg slike holdninger over natten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå kommer det snart et innlegg som sier: DE KRISTNE VAR VERRE.

Og så tror innlegger at det gjør saken bedre.....  Men har de OGSÅ begått drap, så er jo saken enda verre. Et drap forsvarer ikke et annet drap, det gjør alt verre. 

Bibelen sier: øye for øye, tann for tann. Hvis vi skulle ta det på alvor ville det ikke vært tenner og øyne igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...