Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre som kutter kontakt med barna.


Anbefalte innlegg

Vi vet alle om barn som kutter kontakt med foreldre. Det blir som regel forstått og akseptert, og det er ikke vanskelig å skjønne når de oppgir grunnen. 

Men blir foreldre akseptert når de oppgir kontakt med barna? La oss si at de er kriminelle, som ikke bryr seg. At de er rusmisbrukere som manipulerer og stjeler. At de faktisk er psykopater. Har dere forståelse for foreldre som kutter ut (voksne) barn? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sampson skrev (13 minutter siden):

Rus og kriminalitet er jo enkelt å forstå, jeg kjenner til foreldre som har kuttet kontakten kun over krangling og krangling om arv osv. Det er på noen måter enda mer trist spør du meg.

Er enig i at det er trist. Jeg syns ikke at det er så enkelt å forstå med kriminalitet og rus heller jeg da. Det er klart, hvis du rocker opp familiens øvrige medlemmer som andre barn, at du må ta grep. Det skjønner jeg jo selvfølgelig. Men ellers. Tja. Jeg vet ikke helt hva jeg tenker om at familie kutter ut hverandre hvis det går an å reparere med litt innsats. 

Lenke til kommentar

Jeg er så (u)heldig at jeg gjennom mitt virke, er kjent med flere familiekonstellasjoner der foreldre har vært nødt til å avvise sine barn. I alle av situasjonene finnes det en svært sterk årsak til hvorfor det skjer.

Min konklusjon av egen erfaring, og det som litteraturen beskriver, er at ingen foreldre kutter sine barn uten en reell årsak.
Hva som er å anse som en "reell årsak" blir et normspørsmål. Her må terskelen være lav for forståelse at ikke alle er like.

Det er svært vanskelig å forholde seg nøytral i alle situasjoner. Selv om jeg har forståelse for hvorfor, vil jeg likevel aldri akseptere noen tilfeller. F.eks foreldre i Jehovas som av forsamlingsledelsen beordres forlate sine myndige barn fordi barna har en viss preferanse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...