Gå til innhold

Senket fregatt med to NSM skutt fra land: – Lykke til med å finne vårt kystartilleri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
toreibjo2 skrev (1 time siden):

Denne er en såkalt "gamechanger" i litoralt forsvar. Vi burde heie på dette her. Selv om våpen er noe helvetesmakt, så må man ha forsvar.

Er det sannsynlig at vi noensinne her hjemme kommer til å fyre av et eneste skudd/rakett fra noen av forsvars våpnene våre? Hvis ikke kan vi vel ha ‘våpen’ uten innmat slik at isla…terroristene fortsatt blir skremt?

De relativt få gangene vi har hjulpet NATO med «forsvar» har ikke vi egentlig alltid i ettertid angret på at vi ble med?

De enorme mengdene med forsvars våpen som vi lot være igjen i Kabul var vel ikke en særlig god ide…?

Jeg bare spør jeg 🙃

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joooakim:

Er det sannsynlig at vi noensinne her hjemme kommer til å fyre av et eneste skudd/rakett fra noen av forsvars våpnene våre? Hvis ikke kan vi vel ha ‘våpen’ uten innmat slik at isla…terroristene fortsatt blir skremt?

De relativt få gangene vi har hjulpet NATO med «forsvar» har ikke vi egentlig alltid i ettertid angret på at vi ble med?

De enorme mengdene med forsvars våpen som vi lot være igjen i Kabul var vel ikke en særlig god ide…?

Jeg bare spør jeg 🙃

Proton svar:

Du har så rett, så rett. Det er på høy tid at vi i den siviliserte del av verden legger bort tanken om at vi skal bli angrepet av "en fiende", og derfor må bruke masse ressurser på å opprettholde et forsvar. Har vi ikke lært noe av de tragiske krigene vi har deltatt i? Kan noe mene at noe godt har kommet ut av de? Om våre politiske leder skulle være så stupide at de trekker landet vårt inn i ny krig, burde det være krav at Statsministeren og Forsvarsjefen går først i felttoget, dermed er forhåpentligvis krig avskaffet.

Lenke til kommentar
Joooakim skrev (14 timer siden):

Er det sannsynlig at vi noensinne her hjemme kommer til å fyre av et eneste skudd/rakett fra noen av forsvars våpnene våre? Hvis ikke kan vi vel ha ‘våpen’ uten innmat slik at isla…terroristene fortsatt blir skremt?

De relativt få gangene vi har hjulpet NATO med «forsvar» har ikke vi egentlig alltid i ettertid angret på at vi ble med?

De enorme mengdene med forsvars våpen som vi lot være igjen i Kabul var vel ikke en særlig god ide…?

Jeg bare spør jeg 🙃

Jeg er fullstendig enig i alt du sier. Jeg tenker isolert sett og kun på at dette systemet kan erstatte det tomrommet - om noe, som er etter nedleggelsen av kystfortene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
KjeRogJør skrev (11 timer siden):

Jeg trodde man ville ufarliggjøre det som motparten kom til å finne, dumme meg...

Det vil nok legges en termittgranat på vitale deler av alt det som ikke kan tas med. Den smelter alt som befinner seg under den, f eks en motor, et løp eller et kanonsluttykke.

De fleste våpen og utstyr har små vitale løse deler som Talibanerne ikke kan erstatte. F eks sluttstykker, elektronikk og topplokk på motorer.

De fleste avanserte kommunikasjonsenhetene, radarer, rakettpaneler, siktemidlene og kampstasjoner har et vitalt kort som kan vippes ut og knekkes i biter etter utfreste riller og huller, som så er umulig å reparere for talibaner. Det er ikke bare å lappe sammen en gruppe fiberoptisk kabler i keramisk innfatning med gaffateip 🙂  

Kretser kan også destrueres med en bærbar EMP enhet som brenner alle de tynne forbindelsene i chip'er.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (4 timer siden):

Men det fartøyet er da ikke en Perry-klasse fregatt?

 

bbolsoy skrev (8 timer siden):

Video fra øvelsen.

Ved 43s kan man se det som trolig er de to NSM-missilene som treffer blink.

 

Den første skipet er ikke ne Perry klasse fregatt, den siste i videoen er en Perry klasse.

 

Øvelsen er en del av en veldig stor øvelse USA holder på begge kystene, Laste skipet var i Atlanteren for den dellen av US Navy. Mens Perry var i Stillehavet for den andre delen av øvelsen og det er der de skøyt med NSM.

 

Den i Atlanteren, fikk Harpoon "massage"

Lenke til kommentar
Hermina skrev (8 timer siden):

Avvikl hele forsvaret og opprett en automatisk telefonsvarer med meldingen:

 

Vi overgir oss

 

Utrolig mye penger spart som kan benyttes til noe fornuftig.

 

Gjør vi det, så vil Amerikaneren komme og si at de vil etablere svære baser i Norge, med unnskyldningen at de vil beskytte oss... og man vet hvordan Alkisene, jeg mener Russland vil reagere. Så i den forstand fungere vi som en fin buffer mellom de to store "kranglefantene"

Lenke til kommentar
Joooakim skrev (På 19.8.2021 den 23.03):

Er det sannsynlig at vi noensinne her hjemme kommer til å fyre av et eneste skudd/rakett fra noen av forsvars våpnene våre? Hvis ikke kan vi vel ha ‘våpen’ uten innmat slik at isla…terroristene fortsatt blir skremt?

De relativt få gangene vi har hjulpet NATO med «forsvar» har ikke vi egentlig alltid i ettertid angret på at vi ble med?

De enorme mengdene med forsvars våpen som vi lot være igjen i Kabul var vel ikke en særlig god ide…?

Jeg bare spør jeg 🙃

Hele vitsen å ha et forsvar og våpen er avskrekking. Og om avskrekkingen virker, så blir våpnene heldigvis aldri brukt mot mål.

 

Mange mislykkede NATO-oppdrag / involveringer av i andre land ja. Afganistan, Irak, Libya, Syria, mm er blitt ødelagt av konflikter som vestlige land og andre land - særlig andre land i Midt-Østen - har vært med på å starte / opprettholde. De opprinnelige regimene i landene var nok ikke mors beste barn, men de opprettholdt en nødvendig balanse og stabilitet. Det ble bare krig og verre da andre land blandet seg inn. Stabiliteten og balansen forsvant. Absolutt ikke bra at våpen blir igjen i Afganistan.
 

Men det i forrige avsnitt er et annet spørsmål. Forsvaret vårt og det til våre allierte, trenger våpen selv om mange land har tabbet seg alvorlig ut utenlands.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar

De gjør som Norge med jagerflyene, går for få og dyre. Men mange mulige fiender har ikke dyre våpen hvor en 15 millioners rakett kan være kostnadseffektiv. Taliban hadde bare menn, geværer og IED's. Da ville stridsvogna vært mer effektiv for den kan dele ut både dyre granater og billige kuler. Akkurat som ubemannede Predator droner lenge har vært mer kostnadsefektive enn dyre og bemannede jagerfly.

Disse rakettene er imponerende, men antagelig ikke engang avskrekkende for de som amerikanerne aldri vil komme i kamp med som russere og kinesere, men skremte aldri Taliban. Et bråkende stalinorgel ville antagelig vært mer skremmende. Akkurat som sirena pa Stuka'en ikke i seg selv drepte noen men hadde en billig psykologisk effekt. Norge produserer dyre men i praksis ubrukelige våpen. Intet annet enn showpieces for utstillinger og demonstrasjoner. Må det være teknologi kunne vi forst finne opp en drone som ikke blir sjøsyk om den ikke sendes opp fra et flatt stillestående underlag.

For å finne de riktige våpen må amerikanerne begynne a tenke på i hvilket århundre deres fiender befinner seg. Samt alvorlig begynne med mer psyops og fremtidsplanlegging. Ikke tenkte de på hva som skjedde når de hadde vunnet slagene i Irak og ikke hadde de en exit-strategi for Afghanistan. De kan erobring men er eledige på okkupasjon.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...