Gå til innhold

Elbilader og sikring


ikariam1234

Anbefalte innlegg

Hei. Vet ikke om dette er rett sted, men prøver meg.

Har nå fått elbil og har fått installert elbil lader. Det ble koblet til en egen kurs med 6 kvadrat ledning og 20A sikring. Laderen lader med 20A. Er det egentlig sånn at denne skal lade mindre eller er dette helt innenfor? Merker også at sikring blir litt varm, men dette er kanskje helt normalt? Var også en elektriker som satt det opp, så da burde det være riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ikariam1234 skrev (27 minutter siden):

Hei. Vet ikke om dette er rett sted, men prøver meg.

Har nå fått elbil og har fått installert elbil lader. Det ble koblet til en egen kurs med 6 kvadrat ledning og 20A sikring. Laderen lader med 20A. Er det egentlig sånn at denne skal lade mindre eller er dette helt innenfor? Merker også at sikring blir litt varm, men dette er kanskje helt normalt? Var også en elektriker som satt det opp, så da burde det være riktig?

Sikringen burde vært 25 eller 32A. Det er mer enn nok å gå på på kabeltverrsnittet. Stusser på at en elektriker har installert med såpass nepper margin. Du burde påpeke det til leverandør/installatør.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 minutt siden):

Sikringen burde vært 25 eller 32A. Det er mer enn nok å gå på på kabeltverrsnittet. Stusser på at en elektriker har installert med såpass nepper margin. Du burde påpeke det til leverandør/installatør.

Kan være å unngå søknad til everk. Mange har grense på 16/20A. Med større kabel er en sikret om en vill øke i fremtiden. Har lagt opp 4mm2 hos meg(16A 400V), det er dog langt strekk men også muligheter for å øke om en ønsker det. Dog 16A som er grensen her for å ikke søke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 timer siden):

Kan være å unngå søknad til everk. Mange har grense på 16/20A. Med større kabel er en sikret om en vill øke i fremtiden. Har lagt opp 4mm2 hos meg(16A 400V), det er dog langt strekk men også muligheter for å øke om en ønsker det. Dog 16A som er grensen her for å ikke søke.

Såpass ja, har ikke vært ren serviceelektriker siden sent 90-tallet så er ikke helt oppdatert😄👍

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...