Gå til innhold

Økonomiske råd


Anbefalte innlegg

Jeg er i en situasjon jeg føler jeg hører svært lite om, og henvender meg derfor til dere på internett for gode råd.

Jeg har nylig solgt en leilighet av ulike grunner som jeg ikke skal gå nærmere inn på. Men det har hvert fall gjort at etter jeg har betalt ned mitt boliglån sitter igjen med ca. 2 000 000. Jeg har ingen gjeld utover dette bortsett fra studielån. 

Planen er jo på sikt å kjøpe en ny leilighet, men det kommer uansett til å ta litt tid før jeg får gjort dette (jeg regner med at å investere i eiendom er det første rådet som dukker opp). Jeg har redusert mine månedlige boutgifter med mellom 5000-6000 fra når jeg eide leilighet selv, men ettersom jeg nå leier er regnestykket vel litt mer intrikat enn som så.

For å etablere noen faste rammer for dette scenarioet, la oss si at jeg tidligst vil forsøke å kjøpe en ny leilighet om 6 mnd.

Nå vet jeg at det er lite å spare på å sette pengene på en sparekonto mtp inflasjon, men med det jeg anser som en noe usikker økonomisk horisont med tanke på renteøkning, boligmarked osv, så er dette uansett noe jeg anser som mitt beste alternativ mtp sikkerhet. Ikke at jeg tror jeg har evnen til å forutse det økonomiske landskapet fremover i tid, men jeg føler det likevel er grunn til å ha noen forbehold mtp vekst i både bolig- og aksjemarked fremover. Nå er det ikke egentlig så viktig om man er ening eller uenig i det. Poenget er at jeg ønsker å forvalte disse 2 millionene på best mulig måte frem til jeg får kjøpt meg ny leilighet. Å sette alt i feks fond anser jeg feks som for risikabelt på et så kort tidsperspektiv. 

Så spørsmålet blir; hva bør jeg gjøre?

Min tanke er å plassere det brorparten av det på en sparekonto, og en liten av det i fond (+ kanskje en endra mindre del i noe mer risikabelt som krypto eller aksjer). Nå tilbyr min bank en svært dårlig rente på sparekonto (0,15%). Men det er vel ikke noe i veien for å opprette et kundeforhold i en bank med noe gunstigere rente? Det vil jo kunne utgjøre både noen hundrelapper og tusenlapper? Jeg ser feks Lillestrømbanken har 1,1% på beløp over 1 mill. Hvis man uansett skal sette de på en sparekonto (plasseringskonto i dette tilfelle), så er det vel greit å få best mulig avkastning. Er det noen fallgruver for meg dersom jeg åpner konto her kun for å spare i en kortere periode? Hva ville dere gjort? Kan nevne at jeg har fylt opp BSU for året (dette er også siste år hvor dette er særlig lønnsomt. Jeg er 33 år). Jeg vil vel også få inntektsskatt dersom jeg ikke kjøper ny leilighet innen årsskifte (jeg er ikke stødig på disse reglene, men det er slik jeg har forstått det). Det er da en vurdering for meg å gå til anskaffelse av ny bil og da betale deler med et gunstig lån. Typ Tesla til 0,25% rente for å "redusere formuen"). Ikke at jeg går til anskaffelse av bil kun for dette, men fordi det uansett er en del av planen, og at anskaffelse av det både reduserer formuen og øker gjelden. Jeg er ikke fremmed for at jeg misforstår reglene helt mtp dette, så gjerne korriger meg. Jeg er komfortabel med å investere lånebeløpet i låneperioden og satse på at det gir mer avkastning enn selve lånet, og er innforstått med at det ikke nødvendigvis trenger å gå i min favør.  

Endret av gamlefilm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (12 minutter siden):

Anbefalingen er nok å kjøpe ny bolig med pengene før 2021, så du unngår formueskatt.
Eller Tesla som du skriver.

Ja, så lenge formue ikke overskrider 1,5 mill er jeg innafor, ikke sant? Studielånet mitt er på er på ca 300.000 tror jeg, så med bil vil jeg evt havne under. Ettersom jeg nå ikke eier leilighet vil jeg også få full skattelette for BSU om jeg forstår det rett (selv om det nå er siste året)? 

Lenke til kommentar

Det finnes mellomting mellom bankkonto og aksjer når det kommer til risiko vs avkastning. F.eks obligasjonsfond. Det går fint an å velge en med lav risikoprofil.

Angående formue, så lurer jeg på om det går an å "lure bort" formue ved å reservere en Tesla Roadster eller Semi. Så får du refundert beløpet etter nyttår. Jeg er usikker på om dette går, men kan være et spor som er verdt å sjekke ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

 

Angående formue, så lurer jeg på om det går an å "lure bort" formue ved å reservere en Tesla Roadster eller Semi. Så får du refundert beløpet etter nyttår. Jeg er usikker på om dette går, men kan være et spor som er verdt å sjekke ut.

det å gjøre dette bevist (altså bestille bil for så å levere den tilbake) blir vel på høyde med å ta ut pengene i kontanter og la være å opplyse om dem.

Så vidt jeg kan huske så verdsettes bil som er kjøpt i året til 60% av listeprisen formuesmessig.

Det skal ha 0 betydning om du låner til den eller betaler kontant. 

Formueskatt hvis du har 2 000 000 i banken. Og 300 000 i studielån blir vel noe sånt som 200 000 i skattbar formue og 2000 kr i skatt. Ikke verdt å tenke veldig mye på. 

 

Jeg tror det kommer til å være 45 % rabatt på formueverdsettelsen av aksjer ved ligningen for 2021. 

Så hvis du kjøper aksjefond for 444 444 kr så har du redusert formuen din med 200 000 kr. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Angående formue, så lurer jeg på om det går an å "lure bort" formue ved å reservere en Tesla Roadster eller Semi. Så får du refundert beløpet etter nyttår. Jeg er usikker på om dette går, men kan være et spor som er verdt å sjekke ut.

Det trenger du ikke lure på; det går selvsagt ikke.

Lenke til kommentar
HW1 skrev (På 19.8.2021 den 20.07):

det å gjøre dette bevist (altså bestille bil for så å levere den tilbake) blir vel på høyde med å ta ut pengene i kontanter og la være å opplyse om dem.

Ja, men vil det virke? Graver man ned en kiste med kronestykker i hagen så er det jo langt i fra sikkert at noen oppdager det. Jeg ser det som tillitsbasert formueoppgivelse i selvangivelsen.

Sverre1969 skrev (På 19.8.2021 den 20.23):

Det trenger du ikke lure på; det går selvsagt ikke.

Interessant bastanthet. Jeg er nysgjerrig (har ingen planer om noe sånt selv), men hvordan konkret avsløres det så selvsagt?

Lenke til kommentar

Ikke bestille men reservere. Man overfører reservasjonsbeløpet til Tesla like før nyttår og avreserverer den etter nyttår med full refusjon. Man eier hverken beløpet eller bilen i mellomtida. Beløpet står på Teslas bankkonto og bidrar til deres formue i mellomtida. Motytelsen er en "kølapp". Konkret, hvordan havner den representative verdien til denne kølappen i skatteetatens systemer, hvis det ikke gjøres kun på tillit?

Beløpet kan velges både ved å velge kjøretøy og antall reservasjoner. Reserverer man for eksempel en Tesla Roadster Founder series så er beløpet på 2,04 millioner, altså i nærheten av det trådstarter snakket om.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Simen1 said:

Ikke bestille men reservere. Man overfører reservasjonsbeløpet til Tesla like før nyttår og avreserverer den etter nyttår med full refusjon. Man eier hverken beløpet eller bilen i mellomtida. Beløpet står på Teslas bankkonto og bidrar til deres formue i mellomtida. Motytelsen er en "kølapp". Konkret, hvordan havner den representative verdien til denne kølappen i skatteetatens systemer, hvis det ikke gjøres kun på tillit?

Beløpet kan velges både ved å velge kjøretøy og antall reservasjoner. Reserverer man for eksempel en Tesla Roadster Founder series så er beløpet på 2,04 millioner, altså i nærheten av det trådstarter snakket om.

Reservasjonsbeløpet skal selvsagt føres opp i skattemeldingen som en formuespost.

Ser ut for at du ønsker å diskutere ulovlige skatteundragelser, det er ikke jeg.

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (På 19.8.2021 den 20.23):

Det trenger du ikke lure på; det går selvsagt ikke.

Uthevet. Det er dette jeg lurer på. Hva er så selvsagt med det?

Jeg ser selvsagt likheten med å putte 2 mill i madrassen, men lurte bare på hvorfor det var så selvsagt at det ikke går?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Uthevet. Det er dette jeg lurer på. Hva er så selvsagt med det?

Jeg ser selvsagt likheten med å putte 2 mill i madrassen, men lurte bare på hvorfor det var så selvsagt at det ikke går?

Jeg glemte å legge til «på en lovlig måte». Trodde dette var en selvfølge, men det var det visst ikke.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Sverre1969 said:

Reservasjonsbeløpet skal selvsagt føres opp i skattemeldingen som en formuespost.

Ser ut for at du ønsker å diskutere ulovlige skatteundragelser, det er ikke jeg.

Herregud, ikke være så håpløst moralistisk. La være å svare, da. Hvis du syntes det å diskutere temaet er så avskyelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...