Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjelder den norske forbrukerkjøpsloven her?


Gjest 6d064...9f5

Anbefalte innlegg

Gjest 6d064...9f5

Hei, 

Har en pågående sak med en nettbutikk der jeg har handlet noen klær. Kjøpet er gjort fra en norsk nettside men jeg ser at selskapet jeg har handlet hos holder til i Sverige. Gjelder da norsk forbrukerkjøpslov? Jeg ser at i kjøpsbetingelsene henviser de til blant annet til norsk angrerettslov. 

 

Saken er at pakken jeg bestilte aldri ble mottatt. Den ble sendt som brevpost uten sporing og etter ca 10 uker og x antall purringer har jeg plutselig fått beskjed om at de har fått pakken i retur og de krever nå at jeg betaler 350kr i gebyr samt at de nekter å refundere kjøpssummen. 

 

Nettbutikken det gjelder er DennisMaglic.no

 

Anonymous poster hash: 6d064...9f5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven er fullharmonisert innenfor EØS, så hvorvidt norsk eller svensk lovgivning gjelder får ikke betydning. 

Situasjonen reguleres for øvrig nokså direkte av DMs kjøpsvilkår pkt. 9: 

9. Transportrisiko

Ditt ordre sendes som vanlig brev, det vil si uten sporingsnummer. Skulle pakken forsvinne eller ta skade under frakten til deg, står DM ansvarlig for dette. Ved en eventuell retur til DM er det du sammen med Posten som står ansvarlig for fraktrisikoen. Dersom din retur ikke kommer frem til DM må du betale for ditt ordre. For din egen sikkerhet anbefaler DM at returer sendes som sporbar post. Du skal ved anmodning fra DM sende sporingsnummer for returen.

I dette tilfellet har pakken forsvunnet "under frakten til deg", noe som innebærer at DM står ansvarlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Gjest 6d064...9f5

Oppdatering:

Selger nektet å ta ansvar så klaget de inn for forbrukerrådet. 

Da kunne de plutselig dokumentere hva som var skjedd med pakken, det viste seg at den var blitt stoppet i tollen i oslo pga det jeg tolker som manglende dokumentasjon. I følge kundeservice til posten ble det sendt et brev for å innhente informasjon men dette dukket aldri opp. Og så ble pakken returnert.

image.png.db2a2eb5d2af83fe907d7e0f96234d81.png

Både odrebekreftelsen og fakturaen innholder full navn og postadresse til kjøper, så kan ikke skjønne hvorfor posten mangler noe, med mindre DM har glemt å legge med et eller annet som dokumenterer hva pakken er?

Hun som jeg har snakket med i forbrukerrådet mente at så lenge selger skriftlig bekreftet i e-post at pakken var sendt, så var risikoen overdratt til kjøper, og løsningsforslag etter mekling med DM er at de sløyfer gebyret men beholder kjøpssum uten å levere pakken.

Jeg synes ikke det var en god løsning... eller er jeg på bærtur her?

 

 

 

Anonymous poster hash: 6d064...9f5

Lenke til kommentar
Gjest 6d064...9f5 skrev (2 timer siden):

Hun som jeg har snakket med i forbrukerrådet mente at så lenge selger skriftlig bekreftet i e-post at pakken var sendt, så var risikoen overdratt til kjøper, 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 6d064...9f5

Hun du snakket med burde lese §14 i Forbrukerkjøpsloven, som i klartekst sier at risikoen ikke blir overdratt til kjøper ved levering til transportør, med mindre det er kjøper selv som har bestilt transporten av transportør.

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§14

Sitat

Ved sendekjøp går risikoen over på forbrukeren når forbrukeren, eller en tredjeperson forbrukeren har pekt ut som ikke er fraktføreren, fysisk har fått varene i sin besittelse. Risikoen går likevel over på forbrukeren når varene overlates til fraktføreren, dersom det er forbrukeren som har gitt fraktføreren transportoppdraget, og det ikke var selgeren som tilbød dette transportalternativet. Annet punktum berører ikke forbrukerens rettigheter overfor fraktføreren.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så de har fått varene tilbake, og nekter å betale tilbake kjøpssum men har sløyfet returgebyret? Det høres utrolig bakvendt ut.

De burde heller ha krevd gebyret, og betalt tilbake kjøpssum. For regner med at denne er høyere enn gebyret?

Uansett er det vel butikken sin feil at de ikke har sendt med tilstrekkelig dokumentasjon til tollbehandling, noe de burde ha rutiner på ettersom de fremstår som en norsk nettbutikk. Det skal da ikke du lastes for.

Med andre ord;

*Du skal ikke betale gebyr.
*Du skal ikke betale kjøpssum (eller at du evt. faktisk mottar varene du har bestilt).

Lenke til kommentar
Llandari skrev (På 27.4.2022 den 22.33):

Hun du snakket med burde lese §14 i Forbrukerkjøpsloven

Det jobber for mange uten tilstrekkelig kjennskap til forbrukerkjøpsloven i forbrukerrådet... ironisk nok. Ringte dit en gang, måtte snakke med tre personer, og alle tre hadde forskjellig mening om saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...