Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billig bil


Triangel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rust er jo liksom en stor greie med biler. Kan fort bli avskiltet hvis det er for mye rust på vitale steder. Mønsterdybde/gode dekk er viktig...vel egentlig veldig viktig. KM stand er også veldig elementært og denne har jo veldig høy KM stand. Hvor lenge tenkte du å ha denne bilen? Kan være en god ide å se på hvor mange som har annonsen som favoritt, kan si noe om hvor godt kjøpt det er. Er det ingen som har annonsen som favoritt, da er det vel ikke så veldig mye interesse heller.  

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Har ikke noen særlige ambisjoner med denne bilen, men det hadde jo vært fint om den i hvert fall varte til neste EU-kontroll. 

Det er mulig jeg er blind, men hvordan ser jeg hvor mange som har lagt til som favoritt? Eller står det bare når det er over et visst antall?

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Kajac said:

KM-stand har ikke så mye å si lenger. Så lenge motoren har fått riktig vedlikehold er det bemerkelsesverdig hvor langt de kan kjøre. 

Min erfaring er at det er sjeldent motoren som fører til vraking. Som regel er det rust pluss kombinasjon av veldig mange småting som gjør reparasjonene til sammen dyrere enn det bilen er verdt. Småting som bremsecalipere, skiver, stabstag, foringer, oljelekkasjer, dekk, lager etc. Ting som hver for seg ikke er spesielt dyre men som fort hoper seg opp. Spesielt når bilene har såpass mange km på baken.

Lenke til kommentar

Om bilen virker som den skal så er vel dette greit til prisen. En kan ta NAF test om en er usikker på tilstand. Jeg tenker at dette er en bil en kjører til det blir noe blir for dyrt å reparere.

Edit:

Rust må ikke være så mye at den ikke blir godkjent.

Jeg tenker at en på neste eu kontroll kanskje må reparere noe også har du den registerreimen, så da blir det fort til at en må selge bilen som delebil/vrak.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Mechablast skrev (6 minutter siden):

Har en golf 2012 4 motion med ødelagt turbo og egr

Koster fletta å reparere, første gang jeg bytta egr kosta det ca 24000

Kan hende jeg har vært uheldig

Vurderer egentlig å parkere den og skaffe annen bil, verksted kom med pris på ca 35000 for å ordne den

Selg drittbilen, etter at vw jukset med utslippsdataene så har de måttet justert til en meget aggressiv egr syklus og det tåler verken egr systemet eller partikkelfilteret.

Dessuten er justeringen dem har gjort kun til en slik grad at de er lovlige å kjøre, de har ikke klart å få utsleppene ned til det nivået dem er solgt eller godkjent for, dette slipper dem unna med pga vi styrt av Merkel og co og norske politikere er muldvarper fra EU.

Drittbilene fra VW og Stoltenberg co2 mania har gjort luftkvaliteten i byen har forverret seg, men så klart så får jo bilen generelt med forbrenningsmotor skylda, når den faktiske årsaken er ræva diesel motorer fra vag gruppen.

Lenke til kommentar

"-Registerreim skal byttes på 300 000 km
-en del rust på karosseriet 
-2 sommerdekk må byttes"

Her snakker vi i praksis en bil du har til neste gang den skal på EU. 2 billige sommerdekk må kjøpes. Registerreim og karoserirust blir for dyrt til å utbedre mot å bare kjøp en ny bil.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Wisd0m said:

"-Registerreim skal byttes på 300 000 km
-en del rust på karosseriet 
-2 sommerdekk må byttes"

Her snakker vi i praksis en bil du har til neste gang den skal på EU. 2 billige sommerdekk må kjøpes. Registerreim og karoserirust blir for dyrt til å utbedre mot å bare kjøp en ny bil.

I praksis en bil som er verdt 3 tusen. Kjør til den stopper, vrak den.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, kremt said:

I praksis en bil som er verdt 3 tusen. Kjør til den stopper, vrak den.

Vanligvis har man jo 20-30 tusen i avskrivninger på en bil.

Beste er ca. 5 år gammel bil til rundt 100 000 å kjøre den til den er 10-12 år. Da har man 7 år brukstid, med verditap på rundt 100 000. 100 000 / 7 = 15 000 kr/år. Og kjøpe bil som er på "end of life" har jeg lite tro på.

Eksempel på finn søk

https://www.finn.no/car/used/search.html?mileage_to=110000&price_from=90000&price_to=130000&sort=PUBLISHED_DESC&year_from=2016&year_to=2019 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjøpt en del biler i den kategorien og det er litt lotto.

Bilen jeg har nå ble kjøpt for 20.000 i 2019. Den gikk gjennom en kontroll i fjor med bagateller, så nå har jeg hatt bil for ca en tusenlapp i måneden i innkjøp, reperasjoner og verditap regnet over de siste 30 månedene.

"Trikset" med sånn bil er å kunne ta de enkle tingene selv, og vite når det er slutt og kvitte seg med sakene i tide uten å gå på noe "sunk cost fallacy".

Regnet mot verdifallet på en nyere bil tåler faktisk farbausende mye i reperasjoner før man er i nærheten av hva det koster, men det blir billigere å vrake/selge som deler og kjøpe nytt lenge før det. Selv en "gammel" bil til rundt 10000 taper seg jo tilsvarende et clutchbytte i året...

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (20 minutter siden):

På den andre siden kjenner jeg flere som er helt overbevist om at det mest lønnsomme er å kjøpe fluss ny bil hvert 5. år.

Det eneste som kan være mindre lønnsomt enn det er å kjøpe splitter ny bil hvert 2. år. Min erfaring er at om man fikser selv, og ikke er så nøye på å ha nyeste utstyr og teknologi, så er det ingen ting som er mer lønnsomt enn en 10-15 år gammel billig-bil (bortsett fra å ikke ha bil i det hele tatt).

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Kajac said:

Det eneste som kan være mindre lønnsomt enn det er å kjøpe splitter ny bil hvert 2. år. Min erfaring er at om man fikser selv, og ikke er så nøye på å ha nyeste utstyr og teknologi, så er det ingen ting som er mer lønnsomt enn en 10-15 år gammel billig-bil (bortsett fra å ikke ha bil i det hele tatt).

Ja si ikke det. Er forholdsvis mange som bytter ofte og har svært lave bilkostnader. Gode kjøp og salg er nøkkelen her, samt rabatter. Kjøp det som er hot i markedet og lett å kvitte seg med. Hold bilene rundt 4-6 måneder, maks 12. Det krever jo litt jobb dette også selvsagt, men de som mestrer det kan ha gratis bil i mange år. Mange som kjøpte Kona, Ampera-E osv før prisøkning kunne selge med 70-80 tusen i profitt. Det er flere slike eksempler. Mange som kjøper Tesla ser også ut til å komme bra ut fra det, hvertfall fra Finn annonser å bedømme. Virker som at så snart bilen er tatt ut fra Tesla er den plutselig verdt 50 tusen mer enn nyprisen.

Lenke til kommentar
kremt skrev (17 minutter siden):

Ja si ikke det. Er forholdsvis mange som bytter ofte og har svært lave bilkostnader. Gode kjøp og salg er nøkkelen her, samt rabatter. Kjøp det som er hot i markedet og lett å kvitte seg med. Hold bilene rundt 4-6 måneder, maks 12. Det krever jo litt jobb dette også selvsagt, men de som mestrer det kan ha gratis bil i mange år. Mange som kjøpte Kona, Ampera-E osv før prisøkning kunne selge med 70-80 tusen i profitt. Det er flere slike eksempler. Mange som kjøper Tesla ser også ut til å komme bra ut fra det, hvertfall fra Finn annonser å bedømme. Virker som at så snart bilen er tatt ut fra Tesla er den plutselig verdt 50 tusen mer enn nyprisen.

Hvis du har litt peiling og driver med det som hobby, så forstår jeg det. Men for den vanlige mannen i gaten så lønner det seg ikke å bytte bil hvert 2/5. år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...