Jump to content
Mathias Klingenberg

Klart for masse­utleveringer: Tesla Model Y kan bli den mest registrerte bilen i august

Recommended Posts

Guest Slettet+6132
2 hours ago, MrMarbles said:

Fint å se at trollene klarer å avspore trådene med en eneste gang. Alle biter på?

Dessverre ja.. 
Inntil de mest ihuga Tesla-forsvarere ikke vill bruke det kill-filteret er til for, og innse at <dere-vet-nickene> kun er her for å snakke ned deres favoritt elbil-produsent, så må vi se disse evinnelige avsporingene...

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (23 timer siden):

Plaid er sikkert helt grei for de som er ute etter en vanvittig rask familiebil uten å være veldig nøye på finishen (som Doug Demuro sa). Men den er også prismessig i et annet segment enn det Tesla solgte biler i før. For min del er det et savn / trist at de ikke har noen model S i prisklassen litt over halvmillionen lengre. Joda, valuta og prisstigning har noe av skylda, men billigere batterier og nedbetalte produksjonslinjer burde trekke godt i motsatt retning også. De mangler en 75D-erstatter.

Model Y?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Complexity skrev (22 timer siden):

Blir ca 540 tusen om man regner inflasjon til i dag. Tipper de solgte bilene med tap på den tiden for å komme seg på markedet.

Nei, det ser ut som Tesla gikk i overskudd på selve bilsalget i 2013-2014:

https://tesla-cdn.thron.com/static/GW22JM_Q4_14_Shareholder_Letter_Final_VM8409.pdf

Faktisk tror jeg de alltid har gått med overskudd på selve salget? Det som har medført tap er nok investeringer i fremtidig vekst og fremtidige produkter.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Pål Hansen skrev (21 timer siden):

Mange brandbomber på vei til Norge hadde vært en bedre overskrift .

Kutt nå ut trolling nå.

Elbiler tar sjeldnere fyr enn fossilbiler uansett, det burde selv du ha fått med deg.1

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
uname -i skrev (21 timer siden):

Jeg vil tippe 2 millioner var en sarkastisk kommentar til den meningsløse floskelen "Tesla selger alt de produserer".  Alle gjør det. Alle biler blir solgt, alle leiligheter blir solgt. Det i seg selv sier lite om etterspørselen. Det er bare snakk om å sette rett pris.

Hva er poenget med å kverulere over dette når ingen egentlig er uenige her? Selvsagt kan ikke Tesla sette prisene skyhøyt og selge det samme. Det sier seg selv. Ingen har påstått noe annet.

Selvsagt sier det noe om etterspørselen at Tesla selger alt de klarer å produsere. Og nå kan ikke haterne engang påstå at Tesla selger med tap for å få solgt biler. (Ikke at de noen gang har gjort det. De har såvidt jeg vet alltid gått med overskudd på selve bilsalget. Se f.eks. linken til kvartalsrapporten i 2014 som jeg linket til like over her.)

Jeg mener, helt seriøst, hva er poenget? Negative, giftige kommentarer i alle tråder som handler om Tesla?

Sitat

Hadde Tesla kunnet øke prisene betydelig så hadde de gjort det. For eksempel så vil jeg tro at prisen på Plaid+ er satt rimeliig høyt selv om det bare er en gammel modell som er fikset litt på. De vet at de første kjøperne er blodfans som vil ha den nesten uansett.

Den er ikke bare fikset litt på. Det er gjort en ganske omfattende oppgradering.

Hvordan vet du hvem de første kjøperne er? Nei, ikke svar på det. Det er en total avsporing, og bare mer trolling. Du vet selvsagt ikke, men du klarer ikke å la være å legge inn flere anti-Tesla-kommentarer.  

uname -i skrev (20 timer siden):

Det er bare å sette prisen lavt nok, noe Tesla har gjort i flere år hvor de har solgt biler med tap.

Igjen, nei. Se på rapportene deres fra tidligere år, og se på automotive revenue vs. cost of revenue:

https://ir.tesla.com/

Edited by hekomo
  • Like 3

Share this post


Link to post
hekomo skrev (20 minutter siden):

Model Y?

Eller bare gjeninnføre model S 75D for de som vil ha en billigere model S i stedet for en model Y.

  • Like 1

Share this post


Link to post
hekomo skrev (1 minutt siden):

Selvsagt sier det noe om etterspørselen at Tesla selger alt de klarer å produsere.

Nei, det gjør det selvfølgelig ikke. Jeg har lyst til å si jeg er overrasket over at du ikke behersker det mest trivielle innenfor tilbud/etterspørsel, men det ville vært en løgn.

hekomo skrev (3 minutter siden):

De har såvidt jeg vet alltid gått med overskudd på selve bilsalget. Se f.eks. linken til kvartalsrapporten i 2014 som jeg linket til like over her.)

Nei, det har de ikke. Dine stadige påstander om at "investeringer" har gjort at de går med underskudd er nok en misforståelse av det mest basale i et selskapsregnskap.

hekomo skrev (4 minutter siden):

Den er ikke bare fikset litt på. Det er gjort en ganske omfattende oppgradering.

Nei, det er noe som er laget i hui og hast med et skinn av oppgradering. For eksempel den "chrome delete" hvor kromdeler skal erstattes med svart plast. Hva har Tesla gjort? Jo de har bare malt over krommen med tynn svart lakk som flasser av etter noen  ukers bruk. Jeg skjønner ikke at noen tør kjøpe en bil hvor slums og "ere så nøye a" går som en rød tråd gjennom alt.

Fra Tesla egne fansider. Bil til $140 000.  LOL.

Makes me sad to hear many reviews of the New S complain about build quality!

 

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Kajac skrev (1 time siden):

Du får bare la vær å kjøpe deg Model Y da. For min del så spiller det ingen trille. To barn som til sammen veier 50kg og to normalevektige voksne vil gi oss plass til masse bagasje på tur. Når barna er tenåringer begge to, så ville vi sikkert hatt en annen bil uansett. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Det kan jo hende at hen som forventer snarlig levering av sin Y allerede har 3 tenåringer og har planlagt nettopp litt lengre turer med mye bagasje. Da får man plutselig et uventet problem.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Det kan jo hende at hen som forventer snarlig levering av sin Y allerede har 3 tenåringer og har planlagt nettopp litt lengre turer med mye bagasje. Da får man plutselig et uventet problem.

En 5-seter vil uansett være i overkant optimistisk med 3 tenåringer. ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Det kan jo hende at hen som forventer snarlig levering av sin Y allerede har 3 tenåringer og har planlagt nettopp litt lengre turer med mye bagasje. Da får man plutselig et uventet problem.

My point exactly. Mange har jo valgt Model Y fordi de trenger mer lasteplass enn hva som er tilgjengelig i Model 3. De får seg fort en kalddusj nå.

Share this post


Link to post

Nja, øynene på mobilen hele tida og de fleste har vokst av seg bilsjuke. Ser for meg det går bedre enn for de i bilsjuke-alder.

Share this post


Link to post

Helt klart feil fokus. Masseutlevering!! Når jeg kjøper en bil til 500' + forventer jeg et møte med selger og gjennomgang av bilen. Tid til å beskue og godkjenne leveringen. Det er ikke noe rart at de kan levere ut biler med dårlig lakk, dører og luker som ikke sitter rikt etc. når de gjør dette sånn. Lukter ikke Premium segment av det.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Guest Slettet+6132
42 minutes ago, VW6IJBLU said:

Helt klart feil fokus. Masseutlevering!! Når jeg kjøper en bil til 500' + forventer jeg et møte med selger og gjennomgang av bilen. Tid til å beskue og godkjenne leveringen. Det er ikke noe rart at de kan levere ut biler med dårlig lakk, dører og luker som ikke sitter rikt etc. når de gjør dette sånn. Lukter ikke Premium segment av det.

Tesla er vel ikke "premium-segment"? Har aldri vært det selv om det startet med TMS som "liksom" så litt eksklusiv ut.
Mer en forkledd "høyytelse-liksom-sporty-bil". Eller en datamaskin på fire hjul.
For de som har slike "behov" som du skriver over her så er Tesla uansett modell ikke noe å tenke på engang.
Må du ha en selger til å fortelle deg om bilen du har kjøpt og gjøre en "skikkelig" gjennomgang så kjøp fra tradisjonelle forhandlere.
Jeg blir bare irritert da jeg uansett skal lese manualen og finne ut av bilen/motorsykkelen sjøl.
Sånn sett er jeg jo klar for Tesla, men jeg forstår godt at man vil bli behandlet som en konge når man skal kjøpe "premium".
Men jeg ser ikke på Tesla som "premium" i ordets forstand relatert til bil. Ikke engang en TM Plaid til godt over millionen. 
Men den er definitivt "premium" eller mer korrekt "ultra" når det gjelder ytelser.

Share this post


Link to post
uname -i skrev (På 2021-8-20 den 11.14):

Nei, det har de ikke. Dine stadige påstander om at "investeringer" har gjort at de går med underskudd er nok en misforståelse av det mest basale i et selskapsregnskap.

Jeg linket til regnskapene for mange år bakover i tid. Les heller dem i stedet for å kverulere her. Så kan vi få tråden tilbake til å handle om tema, og ikke den jævla kveruleringen og avsporingen som alltid kommer med de samme personene.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
VW6IJBLU skrev (På 20.8.2021 den 12.20):

Helt klart feil fokus. Masseutlevering!! Når jeg kjøper en bil til 500' + forventer jeg et møte med selger og gjennomgang av bilen. Tid til å beskue og godkjenne leveringen. Det er ikke noe rart at de kan levere ut biler med dårlig lakk, dører og luker som ikke sitter rikt etc. når de gjør dette sånn. Lukter ikke Premium segment av det.

Det at Tesla er premium er et argument som ble skapt av noen uten særlig kunnskap om Tesla. 

Dårlig lakk, feil i montering (løse gjenstander) og andre kosmetiske feil er det en sjanse for at du opplever, men det gjelder ikke alle bilene deres. Jeg valgte bort Tesla pga en liten usikkerhet rundt deres kvalitet, men ser man på brukeropplevelser ser man at det er ikke helt krise.

De opererer på en helt annen måte enn noen andre, på godt og vondt. Det er kult at de prøver å endre hvordan vi ser på bilhold.

  • Like 4

Share this post


Link to post
DrAlban3000 skrev (29 minutter siden):

Det at Tesla er premium er et argument som ble skapt av noen uten særlig kunnskap om Tesla. 

Dårlig lakk, feil i montering (løse gjenstander) og andre kosmetiske feil er det en sjanse for at du opplever, men det gjelder ikke alle bilene deres. Jeg valgte bort Tesla pga en liten usikkerhet rundt deres kvalitet, men ser man på brukeropplevelser ser man at det er ikke helt krise.

De opererer på en helt annen måte enn noen andre, på godt og vondt. Det er kult at de prøver å endre hvordan vi ser på bilhold.

Tesla er et premium-merke. Det er kanskje ikke Mercedes S-klasse-luksus, men det er definitivt premium. Men på grunn av det norske avgiftssystemet så kommer de, i hvert fall Model 3, ganske greit ut.

Og hvordan opererer de på en helt annen måte enn alle andre? Du drar på Tesla-butikken, prøvekjører, og enten leaser eller kjøper bilen hvis du liker den. Du tar bilen inn på Teslas merkeverksted når ting skal fikses eller den skal på service. Booking av service gjøres online som hos alle andre. Dette høres veldig vanlig ut for meg. Faktisk nøyaktig slik det var når jeg kjøpte min Ioniq. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...