Gå til innhold

Klart for masse­utleveringer: Tesla Model Y kan bli den mest registrerte bilen i august


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (6 minutter siden):

Kvalitet og eigenskapar betyr ingenting? I så fall er ordet "premium" unødvendig og kan erstattast med "dyr".

Og Model 3 er premium? Er alle andre bilar du kan få for lik pris premium òg då?

Om det er kvalitet og egenskaper som gjelder, så er jo plutselig Toyota og Mazda blitt premium-merker. Og Casio er plutselig blitt et premium klokkemerke? Denne definisjonen tror jeg de fleste vil være uenig i.

Premium-produkter er premium først og fremst fordi de er dyre (eksklusive varer ikke hvermannsen har råd til). Og det er jo selvsagt en forventning om at premium-produkter holder høyere kvalitet og bedre egenskaper enn "vanlige" produkter. Men et produkt av høy kvalitet er jo ikke premium av den grunn alene.

Det er uansett her Tesla bommer; bilene er dyre, men er bygget som Kia fra 90-tallet. Både Tesla og "alle andre" omtaler bilene som premium-biler, men de lever ikke opp til forventningen av et premium produkt.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Kan dette måles på en objektiv måte? Eller blir det bare synsing? Altså '7 av 10 motorjournalister mener merke nn kan definereres som premium'?

Etter min mening går "premium" i bilsammenheng i samme ordklasse som "fin", "sportslig", "praktisk", osv. Med andre ord ullent og subjektivt, best egnet til subjektiv sammenligning og ikke som en absolutt-verdi.

Endret av mr. papp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Tesla er et premium-merke. Det er kanskje ikke Mercedes S-klasse-luksus, men det er definitivt premium. Men på grunn av det norske avgiftssystemet så kommer de, i hvert fall Model 3, ganske greit ut.

Og hvordan opererer de på en helt annen måte enn alle andre? Du drar på Tesla-butikken, prøvekjører, og enten leaser eller kjøper bilen hvis du liker den. Du tar bilen inn på Teslas merkeverksted når ting skal fikses eller den skal på service. Booking av service gjøres online som hos alle andre. Dette høres veldig vanlig ut for meg. Faktisk nøyaktig slik det var når jeg kjøpte min Ioniq. 

Det får stå for din regning, jeg ser ikke på Tesla som premium pga prisnivå de ligger på i Norge idag.

Jeg har kjørt flere såkalte premiumbiler, og i den kategorien vil jeg ikke sette Tesla. Det er mulig du synes det er en slik type bil, men der er vi uenige.

De opererer med hjemmebesøk ved verkstedtime, fjerndiagnose og oppdaterer selv gamle biler til dagens standard. Når det kommer en ny BMW med ny idrive kan jeg ikke oppdatere, det kan Tesla eiere.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (44 minutter siden):

Det får stå for din regning, jeg ser ikke på Tesla som premium pga prisnivå de ligger på i Norge idag.

Jeg har kjørt flere såkalte premiumbiler, og i den kategorien vil jeg ikke sette Tesla. Det er mulig du synes det er en slik type bil, men der er vi uenige.

De opererer med hjemmebesøk ved verkstedtime, fjerndiagnose og oppdaterer selv gamle biler til dagens standard. Når det kommer en ny BMW med ny idrive kan jeg ikke oppdatere, det kan Tesla eiere.

 

Så basically OTA-oppdateringer, da, som gjør at Tesla har snudd opp ned på bilindustrien? Og hjemmebesøk tilbyr jo en rekke bilmerker, bla. Mercedes.

Jeg synes ikke Tesla er en premium-bil når det gjelder utstyr eller kvalitet. Snarere tvert i mot. Men prismessig er de i premium-segmentet, og konkurrerer derfor mot dyre biler fra Audi, BMW, Lexus, Mercedes, etc. Hvorvidt norske avgifter gjør at de kommer rimeligere ut enn i andre land, påvirker ikke dette IMO. Og at de også omtaler seg selv som et premium-merke sier vel sitt. Som et premium-merke er kvalitetsproblemene til Tesla fullstendig uakseptable.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (22 minutter siden):

Så basically OTA-oppdateringer, da, som gjør at Tesla har snudd opp ned på bilindustrien? Og hjemmebesøk tilbyr jo en rekke bilmerker, bla. Mercedes.

Jeg synes ikke Tesla er en premium-bil når det gjelder utstyr eller kvalitet. Snarere tvert i mot. Men prismessig er de i premium-segmentet, og konkurrerer derfor mot dyre biler fra Audi, BMW, Lexus, Mercedes, etc. Hvorvidt norske avgifter gjør at de kommer rimeligere ut enn i andre land, påvirker ikke dette IMO. Og at de også omtaler seg selv som et premium-merke sier vel sitt. Som et premium-merke er kvalitetsproblemene til Tesla fullstendig uakseptable.

Ok. Om du mener Tesla er premium ikke pga kvalitet eller utstyrsnivå, men PRIS? Denne premiumdebatten har du laget oppi ditt eget hode, det er rett og slett ikke riktig. 

Model Y, som er større, har mer utstyr og koster det samme som en Hyundai Ionic, er premium = Hyundai er premium(?)

Diskusjonen er over for min del, dette ser jeg at kan trekke ut i det evige.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 3
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (43 minutter siden):

Ok. Om du mener Tesla er premium ikke pga kvalitet eller utstyrsnivå, men PRIS? Denne premiumdebatten har du laget oppi ditt eget hode, det er rett og slett ikke riktig. 

Model Y, som er større, har mer utstyr og koster det samme som en Hyundai Ionic, er premium = Hyundai er premium(?)

Diskusjonen er over for min del, dette ser jeg at kan trekke ut i det evige.

Tror du blander Hyundai Ioniq og Ioniq 5. Den førstnevnte koster fra 288 til 328 K (pluss tillegg for metallic lakk), Ioniq 5 koster fra 475 til 505 K (+ tillegg matt og metallic lakk, 20" felger og Vision Roof). Kror kommer i tillegg på begge.

TMY koster fra 535 til 590 (pluss tillegg for metallic lakk og EAP/FSD-klargjøring). Vinterdekk eller andre felger/dekk koster ekstra på alle. Leveringskostnader kommer i tillegg på TMY, dette var ihvertfall inkludert på min Hyundai Kona, og er heller ikke noe jeg ser er nevnt, etter skumlesing nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Snowleopard said:

Tror du blander Hyundai Ioniq og Ioniq 5. Den førstnevnte koster fra 288 til 328 K (pluss tillegg for metallic lakk), Ioniq 5 koster fra 475 til 505 K (+ tillegg matt og metallic lakk, 20" felger og Vision Roof). Kror kommer i tillegg på begge.

TMY koster fra 535 til 590 (pluss tillegg for metallic lakk og EAP/FSD-klargjøring). Vinterdekk eller andre felger/dekk koster ekstra på alle. Leveringskostnader kommer i tillegg på TMY, dette var ihvertfall inkludert på min Hyundai Kona, og er heller ikke noe jeg ser er nevnt, etter skumlesing nå.

EAP/FSD pakken er ganske unødvendig da.

Bilen kommer med Autopilot som standard som er overlegen de fleste andre systemer alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

EAP/FSD pakken er ganske unødvendig da.

Bilen kommer med Autopilot som standard som er overlegen de fleste andre systemer alene.

De er tillegg, så det er en selvfølgelighet at det er forskjellige vurderinger på hvor nødvendig de er. EAP har vel sine tilhengere, mens FSD er gambling på om Tesla får til noe som gir Level 3, 4 eller 5 i bilene innen bilen det er kjøpt til, skrotes. 

Poenget med å nevne de, er at dette kan velges, og gjør bilene tildels mye dyrere. Det var for å understreke at det definitivt ikke er lik pris, selv om det ikke er skrekkelig mye dyrere.

Om standard AP er overlegen skal jeg være forsiktig å uttale meg om. Men både VW, Skoda, Seat/Cupra, Audi og Ioniq 5 kommer med en god del mer avansert "autopilot" enn på tidligere modeller, og langt nærmere hva Tesla leverer.

Har hørt lite om hvor god/dårlig systemene til Nissan, MB og BMW er, men de to siste har vel hatt relativt gode systemer lenge. Men tror det skal holde hardt å kalle det overlegent. Bedre på flere områder, men er vel definitivt Tesla som sliter mest med Ghost Braking, som definitivt er med på å definere totalopplevelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Ok. Om du mener Tesla er premium ikke pga kvalitet eller utstyrsnivå, men PRIS? Denne premiumdebatten har du laget oppi ditt eget hode, det er rett og slett ikke riktig. 

Model Y, som er større, har mer utstyr og koster det samme som en Hyundai Ionic, er premium = Hyundai er premium(?)

Diskusjonen er over for min del, dette ser jeg at kan trekke ut i det evige.

Ioniq 5 nærmer seg premium ja. Og du vet, det er mulig for et ikke-premiummerke å lage enkelte biler som er premium og vice versa. F.eks. kan ikke BMW i3 regnes som noen premiumbil akkurat, selv om den kommer fra BMW. Og luksus-SUVen Land Cruiser kommer jo fra ikke-premiummerket Toyota.

Jeg kan heller gå med på at Tesla Model 3 ikke er priset helt i premium-segmentet. Men den er også unntaket i Tesla-familien. Og siden alle de andre bilene deres er i premium-prissegmentet, anser jeg Tesla som et premium-merke. Tross alt, en bil som starter på 929 990 kr, flere hundre tusen mer enn konkurrenten fra Porsche, er helt klart en premiumbil, uansett hva du måtte mene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (14 timer siden):

Så basically OTA-oppdateringer, da, som gjør at Tesla har snudd opp ned på bilindustrien?

Når jeg tenker over det ja. 'Premium' må nødvendigvis være noe ikke alle andre har, en positiv kvalitet ut over det vanlige. Tesla er, om ikke alene, en av de få med velfungerende OTA som brukes ikke bare til fikser og tilbakekallinger men også ny funksjonalitet. Det siste der, ny funksjonalitet på allerede solgte biler, gratis,  er definitivt Premium! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er litt premium at biler fra 2013 fortsatt får oppfølging i form av oppdateringer og nye funksjoner. Skal sies at hardwaren i de eldste bilene ikke klarer å følge med så de går glipp av litt ting, men siden de nye Teslane får en "ps5" innabords så har de vel eliminert det problemet for fremtiden.

Morro å se den Mercedes VS Tesla videoen hvor de spiller Cyberpunk i Teslan og en hakkete utgave av Tetris i Mercedesen. Tro hvilken bil som vil slite med utdatert hardware om noen år :p

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er spent på hvordan Model Y er i forhold til Model 3 kvalitetsmessig. Jeg har hatt både Model S og Model 3, men valgte å heve kjøpet på min Model 3 fordi den hadde store kvalitets utfordringer, og Tesla nektet å utbedre det de mente var "innenfor standarden" deres. Jeg har sett flere flett nye Model 3 i sommer med masse skjevheter. Mange har også helt feil innstilte/monterte frontlykter (blir blendet) , så det virker ikke som om Tesla har fått kontroll på problemene sine. Likevel velger de å sende ut nye modeller. Jeg holder meg derfor langt unna Tesla. 

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...