Gå til innhold

Klart for masse­utleveringer: Tesla Model Y kan bli den mest registrerte bilen i august


Anbefalte innlegg

Zeph skrev (10 timer siden):

BYD er veldig fersk og frå eit nytt merke her i landet. Om bilen er så god som dei påstår og kvaliteten er på plass så kan det fort bli ein suksess, men foreløpig er det ikkje så mange testar å finne. Det er RSA som tar inn BYD, og det kan nok vere positivt for kjøparane at dei har ein forhandlar som er godt etablert i landet.

BYD er ferske på personbiler her i landet, men har levert en del elektriske busser. Sånn sett er det det av Kina-merkene jeg har mest tro på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stigmv skrev (2 minutter siden):

BYD er ferske på personbiler her i landet, men har levert en del elektriske busser. Sånn sett er det det av Kina-merkene jeg har mest tro på.

BYD er vel en av de bilmerkene i verden som har drevet med elbiler lengst. Mener å ha lest at de også var den største elbilprodusenten i verden en periode. Men det er et godt poeng at det er et nytt merke i både i Norge og Europa, så blir spennende å se. Så langt har de jo bare solgt den elektriske varebilen T3. På en annen side så har jo andre kinesisk-bygde elbiler som Polestar og MG ZS solgt som varmt hvetebrød, så man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kajac said:

BYD er vel en av de bilmerkene i verden som har drevet med elbiler lengst. Mener å ha lest at de også var den største elbilprodusenten i verden en periode. Men det er et godt poeng at det er et nytt merke i både i Norge og Europa, så blir spennende å se. Så langt har de jo bare solgt den elektriske varebilen T3. På en annen side så har jo andre kinesisk-bygde elbiler som Polestar og MG ZS solgt som varmt hvetebrød, så man vet jo aldri.

Blir spennende å se. Utseendemessig så virker det å være fine biler. Personlig ikke så kjempefan av designet på Model Y, og håper de kommer med en refresh om ikke så lenge når den får den nye batteripakken.

Polestar selger godt siden det er "Volvo" og MG ZS selger godt fordi den er sabla billig. Begynner vel på 230 tusen her til lands.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Blir spennende å se. Utseendemessig så virker det å være fine biler. Personlig ikke så kjempefan av designet på Model Y, og håper de kommer med en refresh om ikke så lenge når den får den nye batteripakken.

Polestar selger godt siden det er "Volvo" og MG ZS selger godt fordi den er sabla billig. Begynner vel på 230 tusen her til lands.

Den eneste Teslaen jeg liker designen på, og som jeg til gjengjeld liker veldig godt, er Model S. Det er en nydelig bil. Dessverre har de fucket til hele greien med yoke-rattet og den absurd høye prisen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (23 minutter siden):

Den eneste Teslaen jeg liker designen på, og som jeg til gjengjeld liker veldig godt, er Model S. Det er en nydelig bil. Dessverre har de fucket til hele greien med yoke-rattet og den absurd høye prisen. 

Enig! Der er det brukt eller ingenting som gjelder etter min mening.

Model Y synes jeg er for dyr og det er for mye teknologi som står på vent til senere utgaver, så der mener jeg tålmodighet er tingen.

Med BYD så vil Xi Jinping sitte å kikke på deg inne i kupeen gjennom en kameralinse. (Ikke les meg helt bokstavelig nå da) Den har også lav troverdighet på miljø i produksjonen, så den ville jeg fått en uggen følelse av å eie. Derfor uaktuelt. Skal jeg bytte merke så blir det nok til noe tysk.

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Kajac said:

Den eneste Teslaen jeg liker designen på, og som jeg til gjengjeld liker veldig godt, er Model S. Det er en nydelig bil.

 

23 minutes ago, Simen1 said:

Enig!

Dette er nok litt av grunnen til at de beholdte designet på nye Model S, selv om det er gammelt design.
Det er en veldig pen bil og folk ser fortsatt ut til å like dem. Så får bare "haters" fortsette å le av at bilen er lik som før.

Rich Rebuilds har vel forøvrig plukket en Plaid i småbiter nå, og han mener prisen er forsvarlig:

rich.jpg.ae2ab6fcce3a6c3171fd77dbab2624bc.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Plaid er sikkert helt grei for de som er ute etter en vanvittig rask familiebil uten å være veldig nøye på finishen (som Doug Demuro sa). Men den er også prismessig i et annet segment enn det Tesla solgte biler i før. For min del er det et savn / trist at de ikke har noen model S i prisklassen litt over halvmillionen lengre. Joda, valuta og prisstigning har noe av skylda, men billigere batterier og nedbetalte produksjonslinjer burde trekke godt i motsatt retning også. De mangler en 75D-erstatter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Simen1 said:

For min del er det et savn / trist at de ikke har noen model S i prisklassen litt over halvmillionen lengre. Joda, valuta og prisstigning har noe av skylda, men billigere batterier og nedbetalte produksjonslinjer burde trekke godt i motsatt retning også. De mangler en 75D-erstatter.

Tja, det er ikke mange som satser på lave biler i det segmentet.  Det er vel bare Polestar 2, og så kommer BMW  med i4. Og Tesla har jo allerede en ganske sprek Model 3 variant, for de som ikke vil kjøre oppstyltet.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Polestar og i4 kan foreløpig ikke benytte Teslas superladernettverk og TM3 er en vesentlig mindre bil enn TMS og ikke noen åpenbart god erstatning etter min mening. Tesla burde lansert en ny 75D.

Ja, jeg kunne godt tenkt meg en lavt priset TMS,  hvis den hadde fått hengerfeste. Men det er tydeligvis høyere biler som slår an.  Selv Mustang endte jo opp som en SUV. Og SUV varianten av  Polestar 2 (XC40) selger bra.   Det er vel til en viss grad forståelig, siden parkeringsplasser og ferger ikke er laget for brede biler.  Men ekstra høyde går jo ut over både forbruk og kjøreegenskaper.  

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Plaid er sikkert helt grei for de som er ute etter en vanvittig rask familiebil uten å være veldig nøye på finishen (som Doug Demuro sa). Men den er også prismessig i et annet segment enn det Tesla solgte biler i før. For min del er det et savn / trist at de ikke har noen model S i prisklassen litt over halvmillionen lengre. Joda, valuta og prisstigning har noe av skylda, men billigere batterier og nedbetalte produksjonslinjer burde trekke godt i motsatt retning også. De mangler en 75D-erstatter.

I 2013/14 kostet en Model S ca. 450 000 kr.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Blir ca 540 tusen om man regner inflasjon til i dag. Tipper de solgte bilene med tap på den tiden for å komme seg på markedet.

Tesla selger alt de klarer å produsere og mere til så de kunne sikkert justert prisene enda høyere om de ville.

Nei, ca. 515 000 kr.

image.png.b2336fbad268dfe92f3fa13387c62e14.png

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Plaid er sikkert helt grei for de som er ute etter en vanvittig rask familiebil uten å være veldig nøye på finishen (som Doug Demuro sa). Men den er også prismessig i et annet segment enn det Tesla solgte biler i før. For min del er det et savn / trist at de ikke har noen model S i prisklassen litt over halvmillionen lengre. Joda, valuta og prisstigning har noe av skylda, men billigere batterier og nedbetalte produksjonslinjer burde trekke godt i motsatt retning også. De mangler en 75D-erstatter.

Einig, dei kunne godt fortsatt med ein Model S nokre hundretusen lågare i pris. Model S er meir stasjonsvogn, mens dei fleste større familiebilane i dag siktar seg meir mot SUV-kundane, sjølv om omgrepet SUV ikkje er verdt så mykje lengre. MEB-bilane er eit stykke unna dei store ICE-SUV-ene. Ein slags mellomting mellom stasjonsvogn og SUV.

Det er populært med SUV i desse dagar, men synest nokon kunne laga stasjonsvogn-elbil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

At Ionity sine 800V ladere leverer for lite ampeer for at en Tesla skal lade der på 400V betyr jo bare at Ionity sine ladere er for dårlig på 400V, ikke at Teslan ikke kan ta imot den effekten?

Skal sies at Tesla forvarmer batteriet sitt før man ankommer en superlader, og at dette ikke funker på 3eparts ladere enda som også kan gi utslag. Batteriet må være ganske varmt for å takle 250kW.

På denne tiden klarte vel ikke Model 3 mere enn 190kW heller. 250kW kom med en software update når de begynte å bygge ut V3 laderne sine.

De blir vel forøvrig oppgradert til 300kW nå som nye S/X skal få kose seg med.

Det med forvarming før man ankommer SuC-lader men ike andre leverandørers ladestasjoner, Ionity inkludert, er et "selvpåført" problem. Tesla har vel blitt bedt om å legge inn støtte for å vise andre ladenettverks sine plasseringer og, og om nettverket er kjent som ladested, bør det ikke være vanskelig å aktivere forvarming ved navigasjon til disse også.

Jeg håper dette kommer på plass snart, spesielt til fordel for de som bor og beveger seg i områder der SuC-lading vil bli en omvei.  Men klart, slik som de bygger ut, så blir det stadig færre plasser der dette blir en reell problemstilling for andre enn de som oppsøker andre merkers ladere for rent testformål.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...