Gå til innhold

MDG vil legge ned all oljeutdanning i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som flere peker på, oljen vil være viktig i mange år fremover, minst 25, antakeligvis minst det dobbelte. Det vil fremdeles være behov for å skifte ut arbeidsstokken etterhvert som dagens arbeidere beveger seg mot pensjonisttilværelsen. I tillegg vil det ikke være veldig vanskelig å omskolere seg til andre sektorer, også innen grønn teknologi.

Og selv om vi klarer å vri til 100 % elektrisk drift av kjøretøy innen de neste 10-15 årene, så er det fremdeles masse produkter hvor vi ikke har en fullgod erstatning i produkter fra gjenvinnbare materialer som holder til lang levetid til det de er ment for. Å utvikle alternativer, vil nok være de neste 100 års store utfordring. Her er vi foreløpig bare i startgropen.

Jeg kjører selv elbil, og håper og tror vi har snudd markedet innen 20 år, kanskje mindre. Jeg er all inn for å dekke ethvert mulig tak med solceller, gjerne og vegger og vinduer der dette er eller vil bli mulig. Og jeg tror vi er nødt til å akseptere en større utbygging av vindfarmer, både til fjells og til havs, fordi vi er allerede sterkt begrenset på mulighet til å bygge nye vannkraftmagasin, som uansett har stor påvirkning på fauna og dyreliv. Jeg tror CO2-lagring er et fullstendig blindspor, et ekstremt kostbart bomskudd.

Men jeg innser som sagt at det å erstatte oljen til alle formål, er en minst like stor oppgave, som det å faktisk klare å reformatere CO2. Og ikke tro det forsvinner ved å pumpe det ned i bakken. Det er bare å utsette problemet mens vi skader planeten vår. Da er det bedre å plante mer trær og planter, gjerne i dekke av solcelle-farmene.

Lenke til kommentar

De fleste utdannelser og arbeidsoppgaver knyttet til olje- og gassutvinning er versatile og kan brukes i mange felt. Industrirørlegger for eksempel, det er ikke kun for olje, ei heller er logistikkutdanninger kun for olje.

Det er flere fordeler enn ulemper ved økte temperaturer. Hvorfor vil dere være disipler for falske profeter som kun fokuserer på å lete frem ulemper og har skylapper for fordelene?

 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 timer siden):

Det er flere fordeler enn ulemper ved økte temperaturer. Hvorfor vil dere være disipler for falske profeter som kun fokuserer på å lete frem ulemper og har skylapper for fordelene?

Jeg tror det er rett og slett fordi det gir mer oppmerksomhet. De mest ekstreme i begge leire får alt for mye spalteplass. Det er fordeler med økt CO2 i atmosfæren, problemet er at vi ligger an til helt vanvittige økninger om vi ikke får gjort noe. Når vi passerer 1000 ppm, har jeg vanskelig for å se noe positivt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc
On 8/18/2021 at 11:28 AM, Dajus said:

Hva med å sende alle som har utdanning ut over grunnskole på tvangsarbeid i jordbruket? Grønne Khmer ønsker vel ikke være dårligere enn Røde Khmer?

Jøss, trodde alle medlemmer i FRykt og Propagandapartiet for lengst var innlagt til psykiatrisk behandling jeg, eller returnert til barneskolen for å starte første klasse om igjen.

Lenke til kommentar

Når jeg gikk på vgs(mekanisk, elektro og 2 år automasjon) var stort sett alt rettet mot olje og gass. Vet ikke om det er likt enda, men det er påtide å fokusere på fremtiden også. Og ja, jeg er utdannet langs Vestlandet. Forøvrig mye av det samme på universitetet også, men mer balansert. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Om man liker det eller ei, oljen er nok ikke fremtiden og det burde politikere og rektorer innsett for mange år siden. Vi må se fremover og ikke tviholde på fortidens rikdom, vi må skape morgendagen. Behovet for oljearbeidere vil gå ned og det er nok ikke en dum ide å legge ned en del studieplasser innen det feltet, men samtidig er det ikke nødvendigvis sånn at vi baserer antall studieplasser på hvor mange jobber det finnes innen for det feltet. Hvis det hadde vært tilfellet måtte vi lagt ned en del linjer innen kunst, historie, samfunnsfag og generelt sett innen de myke vitenskapene. 

Personlig mener jeg at det er et dårlig valg å utdanne seg som oljeingeniør i dag, men vi får la folk ta det valget. Noen av dere påpeker at man lærer seg mye som kan overføres til andre fagfelt og det stemmer kanskje, men er det ikke bedre å bare lære seg de fagfeltene med engang? Det er ganske bortkasta å utdanne en haug med mennesker til oljearbeid hvis det ikke er behov for de og det er lite effektivt å omskolere disse menneskene til å jobbe med andre ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...