Gå til innhold

– Mange kom til skytterstevnet for å konkurrere med AG3 for siste gang


Anbefalte innlegg

On 8/18/2021 at 9:44 AM, Espen Hugaas Andersen said:

Handler nok mye om at en 5,56 kule veier 4 gram mens en 7,62 kule veier 9,3 gram. Altså om man skal bære med seg 2 kg ammunisjon så får man heholdsvis 500 kuler eller 215 kuler.

Vekten du referer til er bare prosjektilet, ikke resten av patronen(hylse+tennhette+kruttladning). Ingen soldater bærer med seg bare prosjektiler. Vekten på skuddklar patron er henholdsvis 11.8g for 5.56 og 25.4g for 7.62. Med 10kg i sekken får en soldat 660 patroner 5.56 i magasiner eller +- 300 patroner7.62 i magasiner. 
 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (10 minutter siden):

Vekten du referer til er bare prosjektilet, ikke resten av patronen(hylse+tennhette+kruttladning). Ingen soldater bærer med seg bare prosjektiler. Vekten på skuddklar patron er henholdsvis 11.8g for 5.56 og 25.4g for 7.62. Med 10kg i sekken får en soldat 660 patroner 5.56 i magasiner eller +- 300 patroner7.62 i magasiner. 
 

Dessverre ble aldri G11 offisielt lansert, men stoppet opp før den gikk i produksjon. Det våpenet var designet for hylseløs ammo, som ville gitt stor vektbesparelse, samtidig som man samtidig kunne ha flere skudd med seg, på ca samme plassbruk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Heckler_%26_Koch_G11

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (På 19.8.2021 den 13.30):

Spørs en hel del på hva slags propper. Jeg våger å påstå at det finnes gode propper der ute som gir bedre beskyttelse alene vs. utlevert kombo.

Mulig "utlevert kombo" ikke er spesielt bra. Men er ikke klokker i seg selv et poeng? For å beskytte vevet også utenfor øret? I hvert fall var det en produsent en gang i tiden som gjorde et poeng ut av at klokkene deres beskyttet vevet bak og nedenfor øret. Har dog ikke sett noe til dem på mange år. Og Peltor er fremdeles ovale i formen, så... 🤔

Jeg har alltid sett på kun propper som uansvarlig, men mulig det ikke stemmer med de beste proppene? Selv har jeg brukt "oransje propper" og de mest dempende Peltor-klokkene. Da har jeg ikke hørt ildkommando, men ventet til det begynner å smelle rundt meg. Med "gule propper" hører jeg kommando selv med klokker over.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 2021-8-19 den 15.18):

Dessverre ble aldri G11 offisielt lansert, men stoppet opp før den gikk i produksjon. Det våpenet var designet for hylseløs ammo, som ville gitt stor vektbesparelse, samtidig som man samtidig kunne ha flere skudd med seg, på ca samme plassbruk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Heckler_%26_Koch_G11

G11 var unektelig spennende ja, og hadde trolig faktisk blitt noe av dersom muren ikke hadde falt (man fikk plutselig en mye større hær som skulle bevæpnes, i tillegg til alt annet av økonomiske utfordringer som fulgte med da det skakkjørte øst skulle integreres med vest). US Army sitt NGSW-prosjekt (6,8mm kaliberet som ble nevnt tidligere) inkluderer varierende grader av nye typer ammunisjon: https://asc.army.mil/web/portfolio-item/fws-cs-2/ SIG sin løsning bruker ganske tradisjonelle hylser, men hvor deler av hylsen består av lettere metall. General Dynamics bruker en hylse med tradisjonell form, men som er laget av polymer. Og Textron bruker en teleskopisk plasthylse, altså en hylse der prosjektilet ikke stikker ut, men er omkapslet i sin helhet. Blir spennende om det blir noe av og hvilken løsning man lander på i så fall.

Dovreekspressen skrev (På 2021-8-20 den 20.07):

Mulig "utlevert kombo" ikke er spesielt bra. Men er ikke klokker i seg selv et poeng? For å beskytte vevet også utenfor øret? I hvert fall var det en produsent en gang i tiden som gjorde et poeng ut av at klokkene deres beskyttet vevet bak og nedenfor øret. Har dog ikke sett noe til dem på mange år. Og Peltor er fremdeles ovale i formen, så... 🤔

Jeg har alltid sett på kun propper som uansvarlig, men mulig det ikke stemmer med de beste proppene? Selv har jeg brukt "oransje propper" og de mest dempende Peltor-klokkene. Da har jeg ikke hørt ildkommando, men ventet til det begynner å smelle rundt meg. Med "gule propper" hører jeg kommando selv med klokker over.

Har selv hørt den påstanden også, men aldri sett noen dokumentasjon på den. Alt jeg har lest, tilsier at hovedfordelen med øreklokker er at de passer til "alle", er enkle å ta av og på, og gir rom for at man faktisk kan ha propper i tillegg.

Formtilpassede ørepropper gir svært god beskyttelse ja - dB vil selvsagt variere med typen. En utfordring med alt av hørselvern, er at de - i likhet med alt av beskyttelsesutstyr - har en "best før" dato som jeg tror de fleste velger glatt å overse. Det ble vel også påpekt ifbm. Arbeidstilsynets sak hos Forsvaret nå. Utleverte standard Peltor har nok i de aller fleste tilfeller vært i systemet lenge. Heldigvis skjer det jo nå en utskiftning ved at stadig flere får utlevert Peltor Comtacs.

Aktive hørselvern er også løsningen på det sikkerhetsproblemet du påpeker; at tilstrekkelig beskyttelse medfører en ny risiko knyttet til at man ikke hører skytebaneleder. Propper + aktive klokker med volumet jasset godt opp gjør at man får både god beskyttelse og får med seg skytebaneleder.

Lenke til kommentar
On 8/19/2021 at 2:10 PM, Sutekh said:

Næh.

Du kommer deg i dekning når kuler begynner å fly rundt deg, uansett. Ikke som om du kan se forskjell på dem i luften.

Man ser ikke forskjell nei, men man merker forskjellen nå prosjektilene treffer ting i nærheten. Dette var noe vi ble fortalt i Forsvaret, at AG-ens større kaliber inngir mer respekt. Kanskje det ikke er helt riktig, men jeg tror ikke det kan være helt feil. Det kan komme an på situasjonen. Hvis du er i åpent landskap utgjør det kanskje ingen forskjell. Men forestill deg at du er i en bygning eller bak et tre. Du vil merke forskjell på kalibrene. Og om du ikke har dekning, vet du at 7,62x51 stiller andre krav til dekningen du søker.

 

On 8/19/2021 at 2:30 PM, Hugo_Hardnuts said:

MG-3 er fortsatt i bruk i bla. HV, og FN MAG som den er faset ut til fordel for, benytter også 7,62 NATO ja. Men så må man huske at rollen til en MMG/GPMG er noe annet enn for en angrepsrifle/automatgevær.

Jeg undersøkte litt. Dersom Wikipedia ikke tar feil er FN MAG over ti år eldre. MG-3 ble først tatt i bruk av Vest-Tyskland i 69. FN MAG ble utviklet på 50-tallet. Det er jo en interessant vei å gå....

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Helm skrev (7 minutter siden):

Man ser ikke forskjell nei, men man merker forskjellen nå prosjektilene treffer ting i nærheten. Dette var noe vi ble fortalt i Forsvaret, at AG-ens større kaliber inngir mer respekt. Kanskje det ikke er helt riktig, men jeg tror ikke det kan være helt feil. Det kan komme an på situasjonen. Hvis du er i åpent landskap utgjør det kanskje ingen forskjell. Men forestill deg at du er i en bygning eller bak et tre. Du vil merke forskjell på kalibrene. Og om du ikke har dekning, vet du at 7,62x51 stiller andre krav til dekningen du søker.

Høres ut som et sånt typisk feltrykte ala "husk å dunke 3 ganger på magasinet når dere lader det opp, slik at patronene blir liggende riktig". Har null tiltro til at man registrerer noen forskjell på prosjektilet hvis man ender opp med å bli skutt på. Alt jeg har lest om hva som virker inn, handler om i hvilken grad man treffer nær nok til at han du skyter på opplever det som tilstrekkelig ubehagelig til at han lar seg påvirke av ilden.

Sitat

Jeg undersøkte litt. Dersom Wikipedia ikke tar feil er FN MAG over ti år eldre. MG-3 ble først tatt i bruk av Vest-Tyskland i 69. FN MAG ble utviklet på 50-tallet. Det er jo en interessant vei å gå....

MG-3 er bare en videreutvikling av MG-42, og tilnærmet identisk med unntak av kaliber og litt lavere skuddtakt. Så det vil være merkelig å regne MG-3 for et nyere våpen. Så handler utskiftningen av MG-3 mest av alt om at de norske våpnene er utslitte, og når man da skulle ha en erstatning, så har FN MAG noen fordeler over MG-3, i tillegg til at man allerede hadde våpenet i systemet etter kjøpet av brukte Leopard 2 fra Nederland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...