Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC ustabil, kommer seg ikke igjennom en nyinstall av windows


Anbefalte innlegg

PCen har fungert feilfritt siden sommer 2017, men for en uke siden begynte blåskjerm kjøret. Til slutt bootet ikke maskinen. Plukket den fra hverandre, reseated CPU, ny kjølepasta etc og den booter fint nå, men er ustabil. Case in point, bestemte meg for å reformatere, men maskinen er for ustabil til å komme seg forbi installeringen av windows 10.

Noen av bluescreen feilene jeg fikk før jeg reformaterte var:

  • kmode exception not handled
  • clock watchdog timeout
  • irql not less or equal

Dette luktet minne problemer lang vei, men memtest86 klarte 4 passes uten noen problemer, hvilket overasket meg at systemet er dønn stabilt når memtest kjører men klarer knapt 2 minutter med en linux terminal boot eller cmd fra win10 install usben.

 

Specs:

ASUS Prime Z270-P

Intel Core i7-7700K Kaby Lake

Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 64GB

Testet 2 stk GPU og integrated grafikk

 

Skal legge til at jeg har tidligere jobbet med nettopp datamaskin reparasjoner i Datakjeden typ 10 år siden og håper jeg ikke har gjort noe åpenbart galt i diagnoseringen her. Jeg mistenker at hovedkortet kanskje har tatt kvelden da det er ekstremt usannsynlig at CPUen plutselig skal ta kvelden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Radford said:

Det er sjelden CPU som er årsaken til slike problemer. Ikke umulig, selvsagt, men usannsynlig.

Har du forsøkt å resette eller oppdatere BIOS?

Har nullstilt BIOS ved å ta klokkebatteriet, kan prøve å flashe men er tvilsom.

 

2 minutes ago, Tåkefyrste said:

Enig i at det sjelden er CPU som tar kveld, men i mitt tilfelle var det det, og jeg hadde akkurat samme feilmeldinger som deg.

 

Er jo alltids mulig, får se etter noen alternativer på komplett hvis det er tilfelle

Lenke til kommentar
cowsnipe skrev (12 minutter siden):

Har nullstilt BIOS ved å ta klokkebatteriet, kan prøve å flashe men er tvilsom.

 

Er jo alltids mulig, får se etter noen alternativer på komplett hvis det er tilfelle

Skjønner, vel maskinen booter i alle fall sier du, så da er det nok ikke BIOS om en nullstilling ikke løste problemet.

Når det gjelder RAM, har du forsøkt å bytte om på minnespor og minnebrikker for å utelukke defekt RAM og/eller minnespor?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Radford said:

Skjønner, vel maskinen booter i alle fall sier du, så da er det nok ikke BIOS om en nullstilling ikke løste problemet.

Når det gjelder RAM, har du forsøkt å bytte om på minnespor og minnebrikker for å utelukke defekt RAM og/eller minnespor?

Kjørt full memtest86 test, men kan jo seff løsne stikker og prøve en og en

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...