Gå til innhold

Snodig lyd fra PC, mistenker pumpe


Anbefalte innlegg

Hei, når jeg cold-booter PC'en får jeg denne lyden i et par minutter før det blir stille:

 

 

 

Etter et par minutter så forsvinner den.

 

 

Fant lignende lyd i en annen video:

 

 

 

Er det pumpen som er "problemet"? Noe å bekymre seg om ettersom lyden forsvinner? Vært slik i et par måneder nå og PC'en er ~3.5mnd gammel.

 

Vannkjøling er denne: https://www.komplett.no/product/1154902/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/cooler-master-ml240l-v2-rgb

Endret av SIR WOLFIE 87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  

7 minutes ago, KriZZ said:

Er pumpen din plassert høyere enn inntaket hvor slangene går inn i radiator? 
 

 

se eksempel for riktig plassering for å unngå luft i pumpen: EgEWNr9UwAAwKFu.jpg

 

Nei, alt er plassert korrekt (Av Komplett). Radiator ligger i topp, pumpen nedenfor.

Komplett sa at pumpen kan være i ferd med å dø, så jeg skal nok få de til å sende meg en ny bare så jeg har. Relativt nybegynner, men håper ikke installasjonen er altfor vanskelig. Blir vel lettere når jeg ser hvordan alt er montert nå.

 

EDIT: I følge bildet ditt så er pumpen øverst? Er det riktig plassering?

Endret av SIR WOLFIE 87
Lenke til kommentar
1 minute ago, KriZZ said:

Toppen av radiator litt høyere enn pumpe, men inntak og uttak på radiator lavere enn pumpe.

 

Dette føre til at luften legger seg øverst i radiator og aldri når pumpen.

 

Relativt enkelt å montere ny pumpe og gjort på få minutter :)

Slik er min og det skal være ypperlig i følge Corsair f.eks:

 

spacer.png

 

https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360049358271-How-should-I-mount-the-radiator-of-my-AIO-cooler-

 

Quote

One good mounting position is to place the radiator at the top of the case with the tubes pointing downwards. This ensures the pump is below the radiator and that air will sit at the top of the loop and not be sucked into the tubes.

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, sedsberg said:

Har du fått bekreftet 100% at det er pumpa og ikke en vifte?

Nei, vet mer i morgen. Åpner kabinettet og sjekker hvor lyden kommer fra, bør være lett å finne ut. Kan jo selvfølgelig være vifta og, men rart at lyden ikke er konstant isåfall. Er litt mer logisk om det er luft i vann som flyttes fra pumpe til radiator ved oppstart.

Lenke til kommentar
2 hours ago, KarvaBlad said:

Høres ut som en ledning som kommer innat viftebladene. Men der er jo snodig hvis det forsvinner av seg selv etter x minutter.

Det jeg trodde når jeg begynte å høre lyden for rundt 1.5mnd siden også. I dag tidlig forsøkte jeg å finne frem til lyden og det virker som at den kommer fra høyere opp enn selve pumpa, nær vifta bak i kabinettet eller selve radiatoren i toppen. Virka hvertfall ikke som at det var pumpa som lagde lyden.

Uansett har Komplett sendt en ny kjøler, så om lyden blir verre eller kjølingen endrer seg så vil jeg bytte. Nå ligger CPU (5900x) på rundt 37c idle og max 80-85c ved gaming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...