Gå til innhold

Dronen går langs skinnegangen og flyr når det kommer et tog


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel bare et tidsspørsmål før dette skjærer seg. Jobber selv som lokfører, så blir nok å knærte ett par slike etterhvert! I 200 km/t er det heller ikke utenkelig at det blir relativt store skader på toget, selv om disse er relativt lette. Får den vel gjerne midt i frontruta også når den panisk prøver å fly vekk. Eller så hekter den seg fast i kontaktledningen og medfører at neste tog river ned ett par kilometer med kontaktledning. Ingenting som kan gå galt her...

 

Endret av ITtraktor
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hydrogen? Er da plenty av strøm tilgjengelig for å lade batteri langs linja. Hvis den er så intelligent kan den vel bare fly opp til strøm-kabelen og lade litt ved behov? Og denne dingsen bør vel være koblet til EMRTS systemet slik at tog blir varslet om at den jobber på linja, så de kan senke farta mens de kjører forbi. Er jo passe bra dragsug fra et togsett som suser forbi i 200 kmt så dronen bør vel ha en avstand på 10m fra togsettet for ikke å bli vippet av pinnen?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Jan Høydahl said:

Hydrogen? Er da plenty av strøm tilgjengelig for å lade batteri langs linja. Hvis den er så intelligent kan den vel bare fly opp til strøm-kabelen og lade litt ved behov? Og denne dingsen bør vel være koblet til EMRTS systemet slik at tog blir varslet om at den jobber på linja, så de kan senke farta mens de kjører forbi. Er jo passe bra dragsug fra et togsett som suser forbi i 200 kmt så dronen bør vel ha en avstand på 10m fra togsettet for ikke å bli vippet av pinnen?

Jeg regner med de har tenkt å  bruke denne Dronen også på ikke elektrifiserte strekninger som det fortsatt finnes en god del av i Norge.

Lenke til kommentar

Er det en togkyndig her som kan forklare meg hvorfor "smøring av kontaktpunkter langs skinnegangen" er nødvendig, og hvor slike finnes? Jeg trodde alle kontaktpunkter var behørig boltet til skinnegangen med korrosjonssikre skruer. Er det kontaktledningen som menes? Blir den overhodet smurt?

Lenke til kommentar
AFRT5DDB skrev (7 minutter siden):

Er det en togkyndig her som kan forklare meg hvorfor "smøring av kontaktpunkter langs skinnegangen" er nødvendig, og hvor slike finnes? Jeg trodde alle kontaktpunkter var behørig boltet til skinnegangen med korrosjonssikre skruer. Er det kontaktledningen som menes? Blir den overhodet smurt?

Jeg vil anta det er snakk om sporveksler. Sporveksler finnes i hovedsak inne på stasjonene, med unntak av sidespor ute på linja.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
timberull skrev (På 2021-8-17 den 14.56):

Hadde det ikke vært lurere å lage en drone som senker seg ned og trekker inn hjulene og lar toget kjøre over? Med stor nok batteripakke så vil tyngen hindre den i å bli med i dragsuget

Det var min tanke også. Den så temmelig vimsete ut, så jeg regner med denne vil flakse godt når et tog passerer på nabosporet. Kanskje vil en gripearm eller to som hekter seg på svillene eller under selve sporene mellom svillene, gjøre at den ikke trenger å være så veldig tung.

Lenke til kommentar
On 8/18/2021 at 12:26 PM, ITtraktor said:

Jeg vil anta det er snakk om sporveksler. Sporveksler finnes i hovedsak inne på stasjonene, med unntak av sidespor ute på linja.

Når man vet at sporvekslere på engelsk kalles "points", så kan man vel ane hvordan man endte opp med "kontaktpunkter" i artikkelen ...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...