Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ladeplass i sameie


alhajoth

Anbefalte innlegg

Bor i et sameie. Vi har felles parkeringsplass, vi får tildelt en plass som er min egen mot en månedlig leie. Ca 15 plasser totalt.

Jeg bestilte før sommeren en elbil, og kontaktet da styret for å høre om ladeplass. De svarte at sameiet IKKE ville bygge en felles løsning, fordi det ble for dyrt, og det var opp til hver enkelt å sette opp egen ladestasjon. Jeg hadde litt videre dialog med styret om å bytte min plass med en annens, da min daværende plass lå langt unna selve bygget. Styret sa det var greit og at de skulle kontakte forretningsfører for å få en oppdatert avtale. Jeg byttet så plass med en annen, vi ordnet dette oss i mellom. Hørte aldri noe mer fra styret.

 

Nå nærmer det seg levering av ny bil, og jeg kontaktet styret for en bekreftelse på at min nye parkeringsplass faktisk står på meg. De svarer at forretningsfører sier "det ikke er så enkelt å lage avtaler med hver enkelt leietager". Styret ser derfor nærmere på en løsning for felles ladeanlegg.

 

I og med at jeg, så vidt jeg vet, er den eneste i sameiet som ønsker betale for en ladestasjon hjemme, frykter jeg at dette blir en langdryg prosess som kanskje også ender med at det ikke blir satt opp noen ting.

 

Hvilke rettigheter har jeg her, i henhold til de nye reglene? Kan jeg kreve å få sette opp min egen stasjon umiddelbart? Kan styret senere komme og kreve den demontert/fjernet? Kan jeg sette en tidsfrist for en felles løsning før jeg setter opp min egen stasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant problemstilling. Man kan som kjent etter det nye regelverket kreve å få satt opp ladeplass, evt. at borettslaget setter opp felles ladeplasser dersom det ikke er faste parkeringsplasser. 

Styret kan imidlertid avslå boligeiere å sette opp ladepunkt på egen parkeringsplass under enkelte forutsetninger. En av disse er dessverre dersom det er satt i gang med å bygge ladesystem i fellesskap

Sitat

En annen grunn til å utsette at beboere får laderett på enkeltparkeringsplasser, er dersom det er prosess i gang for å investere i et større felles ladeanlegg.

og

Sitat

Loven oppfordrer dessuten til fellesløsninger, og det er fornuftig at man planlegger utbyggingen av ladeinfrastruktur helhetlig i felles garasjeanlegg. Styret kan altså si nei til at du setter opp et enkelt ladepunkt som dekker ditt kortsiktige behov dersom de er en helhetlig utbygging på vei.

Kilde: https://elbil.no/om-lading-i-borettslag-og-sameier/

Jeg tolker det derfor slik at om prosessen med felles ladesystem for hele sameiet er satt i gang, så kan styre nekte deg å sette opp eget punkt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
alhajoth skrev (Akkurat nå):

Takk for informativt svar!

Da får jeg sitte rolig og avvente hva styret kommer frem til.

Det kan virke som det er det lureste ja. Men jeg hadde nok fulgt godt med, og passet på at prosessen ble fulgt opp og ikke bare sled ut i sanden. Lademuligheter vil jo også øke verdien på bolig, så det burde være i alles interesse egentlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg kan ikke skjønne at forretningsfører egentlig trenger å ha noe med dette å gjøre da man får tjenestene man velger betale for, dog kan det blir en dyr fornøyelse.

Det styret/eller en ildsjel fint kan gjøre er å avregne ladingen for samtlige og fakturere en gang i halvåret eller kvartalsvis, helt uten innblanding fra forretningsfører bortsett fra et årlig oppgjør. På denne måten kjører man et eget fakturasystem på ladingen, drevet av formann/ildsjel, og overleveres forretningsfører en gang i blant. Litt som om når man håndterer kontanter med bilag/kasse.

Lenke til kommentar

Den vanligste ordningen er at hver enkelt bruker tegner abonnement hos ladetilbyder (som også står for infrastrukturen) og faktureres direkte etter faktisk forbruk.

Bare pass på at ladepunktene installeres i riktig carport/parkeringsplass, og ikke sånn som i mitt gamle borettslag (Ladepunkt til carport A i carport B, B i C, osv).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Med så få plasser er det liten vits å ha noen ladetilbyder. Boligkomplekset ordner strøm og bileier kjøper ladeboks. Deretter leses strømmåler til hver enkelt av og man utsteder faktura 4 ganger i året.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (22 timer siden):

Med så få plasser er det liten vits å ha noen ladetilbyder. Boligkomplekset ordner strøm og bileier kjøper ladeboks. Deretter leses strømmåler til hver enkelt av og man utsteder faktura 4 ganger i året.

Det er åpenbart det enkleste. Problemet er når noen henger seg opp i hvor mye man skal betale for strømmen.
Siden strømprisen nå varierer hele tiden (gitt at man har en spotpris-avtale), så kan du være sikker på at noen vil krangle på dette.

Andre i sameiet vil klage på han som alltid lader når strømmen er dyrest. Han med elbilen som alltid lader når det er billigst, klager på at han betaler overpris til sameiet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sk0yern skrev (5 timer siden):

Det er åpenbart det enkleste. Problemet er når noen henger seg opp i hvor mye man skal betale for strømmen.
Siden strømprisen nå varierer hele tiden (gitt at man har en spotpris-avtale), så kan du være sikker på at noen vil krangle på dette.

Andre i sameiet vil klage på han som alltid lader når strømmen er dyrest. Han med elbilen som alltid lader når det er billigst, klager på at han betaler overpris til sameiet...

Slikt er bare å overse. Man må betale for lekeplasser og annet man aldri bruker heller så i boligkomplekser er det vanlig å enten dra nytte av noe man ikke betaler for, eller motsatt. Man kan dog gjøre at avregninger osv. blir så riktig som mulig uten for mye arbeid eller kostnader, og det gjør man jo i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (12 timer siden):

Andre i sameiet vil klage på han som alltid lader når strømmen er dyrest. Han med elbilen som alltid lader når det er billigst, klager på at han betaler overpris til sameiet...

Dette løses ved at alle betaler "overpris".
Skrev i en annen tråd at vanlig måte var å kreve 1-2 kroner per kWh.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dubious skrev (9 timer siden):

Dette løses ved at alle betaler "overpris".
Skrev i en annen tråd at vanlig måte var å kreve 1-2 kroner per kWh.

Forstår ikke hvorfor det skal være vanlig å betale "overpris". Man bør etterstrebe å fakturere eksakt innkjøpspris. Det er et boligkompleks man drifter og ikke en butikk.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (47 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor det skal være vanlig å betale "overpris". Man bør etterstrebe å fakturere eksakt innkjøpspris. Det er et boligkompleks man drifter og ikke en butikk.

Ikke gratis å drifte et ladesystem, eller parkeringsplasser.
Har man ikke egen måler, så må man sette en pris hvor alle betaler like mye.

Lenke til kommentar
alhajoth skrev (På 2021-8-17 den 12.22):

Hvilke rettigheter har jeg her, i henhold til de nye reglene? Kan jeg kreve å få sette opp min egen stasjon umiddelbart? Kan styret senere komme og kreve den demontert/fjernet? Kan jeg sette en tidsfrist for en felles løsning før jeg setter opp min egen stasjon?

Så lenge du disponerer parkeringsplass, så kan du kreve å få etablert lading. Styret kan i utgangspunktet ikke nekte. Det er faktisk deres plikt å påse at lading blir mulig. Hvis de ikke gjør dette, bryter de sin plikt som styre.

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (23 timer siden):

Det er åpenbart det enkleste. Problemet er når noen henger seg opp i hvor mye man skal betale for strømmen.
Siden strømprisen nå varierer hele tiden (gitt at man har en spotpris-avtale), så kan du være sikker på at noen vil krangle på dette.

Andre i sameiet vil klage på han som alltid lader når strømmen er dyrest. Han med elbilen som alltid lader når det er billigst, klager på at han betaler overpris til sameiet...

De får bare klage. Lading er en rettighet. De som ikke liker det kan bare klappe igjen.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 timer siden):

Dette løses ved at alle betaler "overpris".
Skrev i en annen tråd at vanlig måte var å kreve 1-2 kroner per kWh.

Det skal ikke i utgangspunktet betales overpris. I utgangspunktet skal man betale for det man lader for. Man kan for eksempel ikke øke ladeprisen for å betale ned på felles anlegg.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
On 8/17/2021 at 12:22 PM, alhajoth said:

Bor i et sameie. Vi har felles parkeringsplass, vi får tildelt en plass som er min egen mot en månedlig leie. Ca 15 plasser totalt.

Jeg bestilte før sommeren en elbil, og kontaktet da styret for å høre om ladeplass. De svarte at sameiet IKKE ville bygge en felles løsning, fordi det ble for dyrt, og det var opp til hver enkelt å sette opp egen ladestasjon. Jeg hadde litt videre dialog med styret om å bytte min plass med en annens, da min daværende plass lå langt unna selve bygget. Styret sa det var greit og at de skulle kontakte forretningsfører for å få en oppdatert avtale. Jeg byttet så plass med en annen, vi ordnet dette oss i mellom. Hørte aldri noe mer fra styret.

Nå nærmer det seg levering av ny bil, og jeg kontaktet styret for en bekreftelse på at min nye parkeringsplass faktisk står på meg. De svarer at forretningsfører sier "det ikke er så enkelt å lage avtaler med hver enkelt leietager". Styret ser derfor nærmere på en løsning for felles ladeanlegg.

I og med at jeg, så vidt jeg vet, er den eneste i sameiet som ønsker betale for en ladestasjon hjemme, frykter jeg at dette blir en langdryg prosess som kanskje også ender med at det ikke blir satt opp noen ting.

 

Tar opp igjen denne da det har vært en utvikling jeg lurte på om dere kan hjelpe meg med. :)

Vi har som nevnt 15 plasser, ser det står flere el-biler i bakgården. Jeg ønsket sette opp egen ladeplass, men fikk i september beskjed fra styret at de ønsket bygge felles løsning.

Når jeg ba om status nå, fikk jeg beskjed om at jeg er eneste som har bedt om ladeplass og de allikevel er i tvil om de vil sette opp en felles løsning. Om de setter opp en løsning vil de kreve 1500,- per måned i leie, strøm er ikke inkludert. Vi betaler i dag 400, men har fått beskjed om at dette økes til 600.

Jeg reagerer på at de har brukt så lang tid på ingenting, når de bare kunne latt meg ordne ladeplass på egen hånd. Månedsleien de snakker om på 1500,- virker på meg opplagt urimelig, 900 ekstra hver eneste måned + strøm høres helt hinsidig ut. 

Å sette opp lader vil koste meg 10-15k som en engangssum.

Hva tenker dere om prisøkningen? I og meg at ingenting skjer i forhold til å sette opp felles løsning, kan jeg kreve å få sette opp egen plass? Hvor lang tid er det rimelig at de skal få på seg?

Lenke til kommentar
alhajoth skrev (2 timer siden):

Tar opp igjen denne da det har vært en utvikling jeg lurte på om dere kan hjelpe meg med. :)

Vi har som nevnt 15 plasser, ser det står flere el-biler i bakgården. Jeg ønsket sette opp egen ladeplass, men fikk i september beskjed fra styret at de ønsket bygge felles løsning.

Når jeg ba om status nå, fikk jeg beskjed om at jeg er eneste som har bedt om ladeplass og de allikevel er i tvil om de vil sette opp en felles løsning. Om de setter opp en løsning vil de kreve 1500,- per måned i leie, strøm er ikke inkludert. Vi betaler i dag 400, men har fått beskjed om at dette økes til 600.

Jeg reagerer på at de har brukt så lang tid på ingenting, når de bare kunne latt meg ordne ladeplass på egen hånd. Månedsleien de snakker om på 1500,- virker på meg opplagt urimelig, 900 ekstra hver eneste måned + strøm høres helt hinsidig ut. 

Å sette opp lader vil koste meg 10-15k som en engangssum.

Hva tenker dere om prisøkningen? I og meg at ingenting skjer i forhold til å sette opp felles løsning, kan jeg kreve å få sette opp egen plass? Hvor lang tid er det rimelig at de skal få på seg?

Høres ikke greit ut i det hele tatt. Dette høres ut som noe de finner på for å slippe å gjøre noe. Elbilforeningen har listet opp en del ting rundt regelverket her: https://elbil.no/om-lading-i-borettslag-og-sameier/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 2/16/2022 at 6:02 PM, alhajoth said:

Tar opp igjen denne da det har vært en utvikling jeg lurte på om dere kan hjelpe meg med. :)

Vi har som nevnt 15 plasser, ser det står flere el-biler i bakgården. Jeg ønsket sette opp egen ladeplass, men fikk i september beskjed fra styret at de ønsket bygge felles løsning.

Når jeg ba om status nå, fikk jeg beskjed om at jeg er eneste som har bedt om ladeplass og de allikevel er i tvil om de vil sette opp en felles løsning. Om de setter opp en løsning vil de kreve 1500,- per måned i leie, strøm er ikke inkludert. Vi betaler i dag 400, men har fått beskjed om at dette økes til 600.

Jeg reagerer på at de har brukt så lang tid på ingenting, når de bare kunne latt meg ordne ladeplass på egen hånd. Månedsleien de snakker om på 1500,- virker på meg opplagt urimelig, 900 ekstra hver eneste måned + strøm høres helt hinsidig ut. 

Å sette opp lader vil koste meg 10-15k som en engangssum.

Hva tenker dere om prisøkningen? I og meg at ingenting skjer i forhold til å sette opp felles løsning, kan jeg kreve å få sette opp egen plass? Hvor lang tid er det rimelig at de skal få på seg?

God link fra Kajac, har interessant betraktninger rundt kostnadsdelingen som virker ganske rimelig. Utgangspunktet er at sameiet er pliktig til å tilrettelegge faste parkeringsplasser for ladning. 

Med bare en plass hvor du har du egen lader og betaler for strømmen til denne selv, via egen måler, er det vanskelig å se hvorfor du skulle trenge å betale noe ekstra til sameiet. Sameiet må dekke infrastrukturen for at du kan ha en ladeplass, men etableringen av den og driften av den må du dekke selv.

Du må finne ut av den den prisøkningen egentlig skal dekke.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
11 hours ago, nor.jorgen said:

God link fra Kajac, har interessant betraktninger rundt kostnadsdelingen som virker ganske rimelig. Utgangspunktet er at sameiet er pliktig til å tilrettelegge faste parkeringsplasser for ladning. 

Med bare en plass hvor du har du egen lader og betaler for strømmen til denne selv, via egen måler, er det vanskelig å se hvorfor du skulle trenge å betale noe ekstra til sameiet. Sameiet må dekke infrastrukturen for at du kan ha en ladeplass, men etableringen av den og driften av den må du dekke selv.

Du må finne ut av den den prisøkningen egentlig skal dekke.

 

 

 

 

Jeg har fått regnestykket. Alt av kostnader for infrastruktur og etablering legges på de som leier plassene. Kostnaden per plass vil være nedbetalt etter 2 år. (ca 22 000 per plass, 10 800 ekstra å betale per år). Etter det vil leieprisen ikke gå ned igjen, men pengene skal gå som ren inntekt til sameiet.

Jeg synes det er rart at sameiet skal tjene penger på dette, når de er pliktig til å tilrettelegge for lading. Har vært i kontakt med elbilforeningen for å høre deres mening, venter enda på svar.

Lenke til kommentar
alhajoth skrev (23 minutter siden):

Jeg synes det er rart at sameiet skal tjene penger på dette, når de er pliktig til å tilrettelegge for lading. Har vært i kontakt med elbilforeningen for å høre deres mening, venter enda på svar.

Utifra det som står på elbilforeningens nettside, har de ikke anledning til dette. Om de skal øke leieprisen på parkeringsplassene, må det gjelde alle, ikke bare de med elbil. At det er økt pris i et år eller to (pga. investering i infrastruktur) er imidlertid innenfor tror jeg.

I mitt borettslag ble det implementert ladeinfrastruktur ved at alle beboere betalte 1000 kr ekstra i felleskostnader/mnd i 1 eller 1,5 år. Når anlegget var nedbetalt forsvant også denne tusenlappen fra felleskostnadene. Alle som ønsker å benytte seg av lading må selv investere i ladeboks og elektriker til å koble den opp, men det er helt fair synes jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...