Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Barnefordelingssak - datteren flyttet til meg - er rettsak verdt det?


Asgeirsk

Anbefalte innlegg

Datteren min på 15 år flyttet inn til meg 12. april. Hun har tidligere bodd hos mor og jeg har hatt annenhver helg type ting.

Nå sier mor at hun kan skrive under på 50/50, men ikke mer enn det. I morgen starter datteren vår i 10. klasse på ny skole og dette faller naturligvis mer på meg, og med alle forpliktelser det fører med seg. Eksen min er en heks og jeg er en drittsekk, men vi lever vel med hverandre på en rar måte hvor ingen fornærmelser blir glemt og begge ønsker at den andre brenner i helvete ved livets slutt. Uansett så fungerer vi for det meste bra ovenfor jentungen.

Gjennom 3 meglingstimer i juni, juli og august står mor på at 50/50 er det lengste hun noengang vil strekke seg, men jeg ser jo at det er jeg som nå må "ofre" livet mitt (Det er ikke et stort offer, men dere skjønner greia) hver eneste dag. Hun har hatt 14 overnattinger hos mor siden april, og jeg ser ingen endring på dette i nærmeste fremtid, uansett hvor mye både jeg og mor forteller datteren vår at det er viktig at hun også tilbringer tid med henne. Ja, jeg skulle gjerne hatt mer tid med kjæresten på hytta, eller hjemme. Annenhver helg hadde vært strålende.

Jeg skjønner den emo-jentungen så godt, hun har nemlig en helikopter-mamma av ekte merke.. mens jeg er litt mer laid-back. Det blir rett og slett for mye for mye for henne der borte.

Gidder jeg å ta dette til retten? Jeg er singel, tjener over gjennomsnittet, men ser allikevel at både skattefradrag, barnetrygd og kanskje en 500 lapp i bidrag hadde kommet godt med nå som jeg bor alene og har en helt annen økonomi enn da jeg hadde samboer.

Så er det jo det jævla prinsippet også. Hun sto alltid på det, men nå som rollene er byttet så er det ikke prinsippet hva det en gang var.

Endret av Asgeirsk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rutgerus skrev (12 minutter siden):

Er poenget at du ønsker mer eller mindre tid med ungen? 
 

Dersom det er sistnevnte - du spør seriøst om du skal gå rettens vei for å slippe et jevnt fordelt ansvar for ungen du har vært med å lage? 

Mulig jeg var uklar og ikke skrev nok om dette, men det jeg mener er at det er egentlig ikke relevant om jeg ønsker mer eller mindre tid. Jeg har henne så mye som hun vil være hos meg. Og ja, vi stortrives sammen og har det veldig fint.

Jeg har henne bortimot 90% nå. Jeg vil gjerne ha en avtale som samsvarer med virkeligheten. Mor er ikke villig til å gå med på en avtale som sier at hun har barnet mindre enn 50%.

Lenke til kommentar
Asgeirsk skrev (12 minutter siden):

.
Jeg har henne bortimot 90% nå. Jeg vil gjerne ha en avtale som samsvarer med virkeligheten. Mor er ikke villig til å gå med på en avtale som sier at hun har barnet mindre enn 50%.

Om du har barnet langt over 50% skal selvfølgelig det gjøres en avtale om. Din eks vil jo selvfølgelig ikke det når det blir å koste henne en del penger.

Lenke til kommentar
Rutgerus skrev (2 timer siden):

Er poenget at du ønsker mer eller mindre tid med ungen? 
 

Dersom det er sistnevnte - du spør seriøst om du skal gå rettens vei for å slippe et jevnt fordelt ansvar for ungen du har vært med å lage? 

Ser TS har endret, men nå står det ihvertfall tydelig at TS ikke vil betale 50% når TS har henne 90%

Lenke til kommentar

Hvis barnebidrag er en vesentlig del av motivasjonen din, så kan NAV fastsette dette utfra faktisk samvær og ikke utfra hvorvidt dere har delt bosted. Det kreves noe dokumentasjon, men det kan helt sikkert NAV svare på. Undersøk med NAV og les veilederen til forskrift om fastsetting av fostringstilskudd. 

Uansett: hvis det er slik at barnet ditt er 15 og VIL være mest hos deg, og mor skygger banen og det ellers ikke er noe å sette fingern på ved deg, så har du en god sak om du vil gå den veien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Jeg ville absolutt gått for å få en riktig fordeling, basert på hvor hun bor mest, av flere grunner. Du bruker mer penger på mat, og husholdningsartikler, og ikke minst, det er ikke slik at du skal gjøre deg rik på mors bekostning, det er barnets penger (i den forstand at de skal brukes på livskvalitet til barnet. Litt ekstra penger i mnd kan frigjøre midler til at dere kan dra på kino etc sammen eks) 

I tillegg så virker det som om dere krangler mye, og dersom du får hovedomsorg slipper du issues som at eksen må signere i nettbanken når barnet skal ha konto, og eksen må ned på politistasjonen når barnet skal ha pass, etc. Det sekundet hun ikke kan bruke dette og andre ting som pressmidler mer vil fjerne konflikt. 

Pluss en hel haug med andre småproblemer som bare forsvinner når ting blir gjort riktig. Jeg ville ringt familiekontoret om jeg var deg, og så ville jeg selvsagt snakket med datteren din og hørt hva hun ville. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt sett bør "papiret" stemme med virkeligheten. Du bør få klarhet i om 50/50 er noe mor ønsker på papiret (og i så fall hvorfor) eller om hun faktisk ønsker så mye samvær eventuelt mot barnets vilje. Barnet er nå 15 år. Det kan nær sagt utelukkes at namsmyndighetene vil tvangsfullbyrde samvær mot barnets vilje. 

Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg har kontaktet advokat og vil ta den tunge vegen via rettsystemet.

Jeg ga eks-kone beskjed om dette. Da begynte hun plutselig å skulle diskutere igjen. Herregud, hun som har sittet i 3 meglingstimer og bare kastet dritt og ikke rikket seg av 50/50 stolen en eneste gang.

Jaja, uansett så har vi faktisk et fungerende samarbeid. Pass, ferier og alt annet går på skinner. Det er bare det at tenåringen plutselig ikke vil til mammaen sin, og da er helikopter-mammaen fullstendig knust. Det går vel egentlig ut over meg. Noe som er bra. Jeg er voksen og tåler å bli kjefta på. Det burde ikke gå utover datteren vår.. og jeg er litt redd vi er på veg dit om ting fortsetter å "flyte". Jeg trenger rammer og en ryddig avtale med eks-kona. Da blir jeg også en bedre pappa selv.

Igjen. Takk for innspill!

 

Endret av Asgeirsk
Lenke til kommentar
krikkert skrev (På 17.8.2021 den 12.49):

Generelt sett bør "papiret" stemme med virkeligheten. Du bør få klarhet i om 50/50 er noe mor ønsker på papiret (og i så fall hvorfor) eller om hun faktisk ønsker så mye samvær eventuelt mot barnets vilje. Barnet er nå 15 år. Det kan nær sagt utelukkes at namsmyndighetene vil tvangsfullbyrde samvær mot barnets vilje. 

Takk. Hun ønsker så mye samvær, men hun vil aldri tvinge datteren vår til det. Både min eks-kone og jeg er enige om at datteren vår selv kan bestemme hvor hun vil være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...