Jump to content
NTB - digi

Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene

Recommended Posts

Just now, AL123 said:

Selvfølgelig mye mer interessant å sitte i et ekkokammer...

Hm. Det virker som det ekkoet jeg ofte hører her inne er vrøvl fra deg....tilbake til ignore knappen. 

  • Like 1
  • Heart 2

Share this post


Link to post
bojangles skrev (1 minutt siden):

Hm. Det virker som det ekkoet jeg ofte hører her inne er vrøvl fra deg....tilbake til ignore knappen. 

Er det vrøvl å påpeke at et spesifikt av dine innlegg ikke har rot i virkeligheten? At du sprer feilinfo på forumet?

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
AL123 skrev (På 20.10.2021 den 12.25):

Meld deg inn i SAE...

Nå har jeg gjort det.

 

Hvor kan jeg lese om at Tesla ikke har tilgang til noen av de pyrotekniske styreenhetene i bilene de lager? At de er avhengig av at leverandeøren av disse computerene utfører den programmeringen som skal til?
 

  • Like 1
  • Heart 1

Share this post


Link to post
3irik skrev (3 timer siden):

Nå har jeg gjort det.

 

Hvor kan jeg lese om at Tesla ikke har tilgang til noen av de pyrotekniske styreenhetene i bilene de lager? At de er avhengig av at leverandeøren av disse computerene utfører den programmeringen som skal til?
 

Les det du kommer over om Bosch sine styreenheter og hvordan de hindrer kundene tilgang til å programmere de. Finnes flere artikler og foredrag om det. Det burde jo uansett være kjent for Teslamenigheten, all den tid deres kritikk av andre bilfabrikker går på hvor lite kontroll de har på software (som for europeiske produsenter sin del skyldes at den ofte tilhører Bosch). Autoliv har forøvrig samme policy.

En annen ting er at Tesla ikke har adgang til kollisjonsdata fra bilene. Det er forbudt iflg amerikansk lov å hente ut disse dataene uten rettslig kjennelse.

Edited by AL123
  • Like 4

Share this post


Link to post
On 10/22/2021 at 2:35 PM, 3irik said:

Nå har jeg gjort det.

 

Hvor kan jeg lese om at Tesla ikke har tilgang til noen av de pyrotekniske styreenhetene i bilene de lager? At de er avhengig av at leverandeøren av disse computerene utfører den programmeringen som skal til?
 

Tror nok Tesla har rimelig kontroll på det utstyret det bruker, se åssen de har håndtert chip shortage. 

Tesla har jo hatt en håndfull kreative varianter av sikringer til batteripakkene. De to, tre siste versjonene har faktisk brukt pyrotekniske styringsenheter. Og siden Tesla kan gjøre endringer og OTA oppdateringer på disse så taler det vel for at Tesla har full kontroll på disse og ikke trenger gå via produsenten? Kanskje kjøper de inn disse "kruttboksene" basert på egne skisser og design slik de er produsert nettopp med tanke på at Tesla kan gjøre endringer i fremtiden OTA? Da kjøper de kanskje inn bare selv "kruttlappen" og bruker egne controllere til de?

Dermed er det neppe utenkelig at Tesla også kan endre feks tidspunkt for innslag osv på airbag, el beltestrammere eller whatever else de en gang kanskje skal benytte disse til. Selv bremsene ble jo forbedret OTA. Naturligvis ikke kalipper eller klosser, men selve styringsenheten. Og det virket jo suverent. 

Om Tesla har en strategi på det aller meste bør løses via OTA updates så ville det vel vert kontraproduktivt for dem å ikke kunne kontrollere styringsenhetene som brukes i de pyrotekniske "kruttlappene"? 

Han er slu den fyren. Jeg nevnte noe om at en "billig bil" som var ansett som hel ved og driftssikker av en fyr som jobbet på NAF stasjon, og da var han raskt ute med å si at en av de større modellene fra samme periode var den aller dårligste bilen på den tiden. Vi snakker jo 20+ år tilbake i tid så sånt er jo vanskelig ta han på. Konklusjonen hans var at siden den dyrere og større versjonen var norges dårligste bil så var også den billigere og mindre modellen fiasko. Det trenger jo faktisk ikke ha noen sammenheng. Det kan ha men trenger ikke. Dessuten er det jo ikke sikkert at det stemmer at den dyrere modellen var blant de minst driftssikre bilene i landet. Jeg tror rett og slett han har et generelt Tesla hat som er så sterkt også har han brukt alle mulige skitne triks i debatter for å råke Tesla i så lang tid at han rett og slett bare er blitt vant til en uredelig debattstil. Det er sikkert ikke gjort i ondskap. 

Edited by bojangles
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
bojangles skrev (1 time siden):

Tror nok Tesla har rimelig kontroll på det utstyret det bruker, se åssen de har håndtert chip shortage. 

 

Tror, eller vet? De siste årene har Tesla brukt airbagcomputere som er standard hyllevare fra Bosch.

bojangles skrev (1 time siden):

Tesla har jo hatt en håndfull kreative varianter av sikringer til batteripakkene. De to, tre siste versjonene har faktisk brukt pyrotekniske styringsenheter. Dermed er det neppe utenkelig at Tesla også kan endre feks tidspunkt for innslag osv på airbag, el beltestrammere eller whatever else de en gang kanskje skal benytte disse til. Selv bremsene ble jo forbedret OTA. Naturligvis ikke kalipper eller klosser, men selve styringsenheten. Og det virket jo suverent. 

 

Pyrotekniske styreenheter?? Regner med du mener pyrotekniske sikringer? Akkurat der er jeg ikke 100% sikker, men regner med at de er levert av Autoliv i Sverige.

bojangles skrev (1 time siden):

Dermed er det neppe utenkelig at Tesla også kan endre feks tidspunkt for innslag osv på airbag, el beltestrammere eller whatever else de en gang kanskje skal benytte disse til. nt. 

 

Det kan de selvsagt, men de må be Bosch om nye programfiler basert på de data som du hevder de kan fremskaffe i forbindelse med kollisjon. Det kan de selvsagt ikke, da det er en helt spesifik lov i USA som forbyr dette. Kun veimyndigheter og påtalemyndigheter kan fremskaffe disse dataene, og da først etter en rettslig kjennelse.

bojangles skrev (1 time siden):

 

Om Tesla har en strategi på det aller meste bør løses via OTA updates så ville det vel vert kontraproduktivt for dem å ikke kunne kontrollere styringsenhetene som brukes i de pyrotekniske "kruttlappene"? 

Han er slu den fyren. Jeg nevnte noe om at en "billig bil" som var ansett som hel ved og driftssikker av en fyr som jobbet på NAF stasjon, og da var han raskt ute med å si at en av de større modellene fra samme periode var den aller dårligste bilen på den tiden. Vi snakker jo 20+ år tilbake i tid så sånt er jo vanskelig ta han på. Konklusjonen hans var at siden den dyrere og større versjonen var norges dårligste bil så var også den billigere og mindre modellen fiasko. Det trenger jo faktisk ikke ha noen sammenheng. Det kan ha men trenger ikke. Dessuten er det jo ikke sikkert at det stemmer at den dyrere modellen var blant de minst driftssikre bilene i landet. Jeg tror rett og slett han har et generelt Tesla hat som er så sterkt også har han brukt alle mulige skitne triks i debatter for å råke Tesla i så lang tid at han rett og slett bare er blitt vant til en uredelig debattstil. Det er sikkert ikke gjort i ondskap. 

Tesla kan oppdatere alle styreenhetene sine, akkurat som alle andre, men de kan ikke skrive egne program til alle. Det gjelder bla bremser, ESP og airbagcomputere

Ellers kan du jo forhøre deg med fagpersonell på ditt lokale verksted før du sier alt for mye dumt? På slutten av 90-tallet jobbet jeg på et merkeverksted for et europeisk merke, og hadde da den lokale Hyundaiforhandleren vegg i vegg. Har også taksert en del dusin Hyundaier fra denne perioden så jeg kjenner godt til de. Eller, du kan jo ta kontakt med NAF? De har sikkert oversikt fra mange år tilbake.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Så skjedde det igjen. Versjon 10.3 av det de kaller Full Selvkjøring ble utsatt i siste liten fordi det har problemer med venstresvinger. Løsning. La noen  script kids på Red Bull og Cheetos jobbe ræva av seg slik at versjonen kan bli sluppet et døgn senere.

Høres det ut som en betryggende utviklingsprosess for et system som ratter rundt på to tonn blant syklister og barnevogner? Venter spent på fasiten.

  • Like 6

Share this post


Link to post

Selv er jeg vel mer opptatt av at NHTSA kanskje ikke er helt nøytrale akkurat nå pga Dr Cummins posisjon i NHTSA og ikke minst hennes tette bånd til en av konkurrentene. FSD per idag er i beta, fører har alt ansvar og skal kunne gripe inn umiddelbart. FSD er langt fra ferdig, og det er jo alt som ikke er bra som skal lukes ut fremover gjennom beta. Likevel, dette ser vel ikke helt bra ut vel?

 

 

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
bojangles skrev (3 minutter siden):

Selv er jeg vel mer opptatt av at NHTSA kanskje ikke er helt nøytrale akkurat nå pga Dr Cummins posisjon i NHTSA og ikke minst hennes tette bånd til en av konkurrentene.

For noe tøys. Hva gjør det firmaet hun var i styret for nå før de ble kjøpt opp? Vet du i det hele tatt dette? Og kan du forklare hvorfor LIDAR som Tesla selv bruker for å trene opp VIDAR systemet er en konkurrent mot VIDAR? Du vet at samtlige AV firma som utnytter LIDAR itillegg bruker VIDAR? 

bojangles skrev (6 minutter siden):

FSD per idag er i beta, fører har alt ansvar og skal kunne gripe inn umiddelbart.

En beta som testes som om dette var Candy Crush. NHTSA har null innsikt og kontroll på hvordan dette utvikles, testes og implementeres, og det tenker du er en god ide for et kontrollorgan som skal sikre sikkerhet for alle som bruker veiene? 

bojangles skrev (7 minutter siden):

Likevel, dette ser vel ikke helt bra ut vel?

Mener du uttalelsen der? Er det feil? 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Av rapportene å dømme så ser denne versjonen ut til å være full av regressive feil dvs. whack-a-mole hvor man trykker inn en knapp ett sted og det spretter ut en annen knapp et helt annet sted. Folk roper på en umiddelbar release av 10.3.1.

Og det ser ut som en feil et minimum med testing ville avdekket.

En eller annen gang når historien skrives vil publikum få et innblikk i utviklingsmiljøet hos Tesla. Mitt tips: Det totale shit show.

Edited by uname -i
  • Like 5

Share this post


Link to post
AL123 skrev (På 22.10.2021 den 17.44):

Les det du kommer over om Bosch sine styreenheter og hvordan de hindrer kundene tilgang til å programmere de. Finnes flere artikler og foredrag om det. Det burde jo uansett være kjent for Teslamenigheten, all den tid deres kritikk av andre bilfabrikker går på hvor lite kontroll de har på software (som for europeiske produsenter sin del skyldes at den ofte tilhører Bosch). Autoliv har forøvrig samme policy.

En annen ting er at Tesla ikke har adgang til kollisjonsdata fra bilene. Det er forbudt iflg amerikansk lov å hente ut disse dataene uten rettslig kjennelse.

Jeg ser ikke hvordan jeg skal komme over disse artiklene du refererer til, og er dessverre ikke i noen menighet som kan peke meg i riktig retning. Begynner å mistenke at du bare har meninger og ikke kan underbygge det? Jeg håpet å lære noe.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 3

Share this post


Link to post

Det er verre enn man trodde. 10.3 av den såkalte FSD er helt bananas og det er panikksendt en oppdatering/rollback. Det er nå det totale kaos. De som har fått oppdatering er ute av FSD programmet, for andre virker den ikke og flere eiere vurderer å parkere Tesalen sin inntil videre. Kollisjonsvarsling og autobrems er deaktivert for de tilfellene hvor rollback ikke fungerte. Null kommunikasjon fra selskapet annet enn at de fant noen bugs.

Så ingen tilstrekkelig testing/validering før koden slippes og på toppen av det ingen robust metode for rollback.  Candy Crush ble nevnt, men de har sannsynligvis mer orden i sysakene enn et Tesla som utvikler selvkjøring for to tonn bil. Tech company.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Heart 3

Share this post


Link to post
13 hours ago, 3irik said:

Jeg ser ikke hvordan jeg skal komme over disse artiklene du refererer til, og er dessverre ikke i noen menighet som kan peke meg i riktig retning. Begynner å mistenke at du bare har meninger og ikke kan underbygge det? Jeg håpet å lære noe.

Holder det ikke for deg at han/hun påstår at

  • det ikke finnes mange i Norge som har bedre oversikt over bilteknikk etc
  • han/hun har flere hyllemeter med dokumentasjon ved siden av skrivebordet?

🙄

Begge punktene oppe er egne uttalelser av vedkommende her, men sikkert ikke ordrett - gidder ikke å søke.

Men det finnes svært få med en slik påstått bakgrunn som leverer så lite referanser/kilder til egne påstander - jeg kan ikke huske å ha sett en eneste, men så leser jeg bare svært få av vedkommendes innlegg siden jeg vanligvis slutter å følge Tesla-tråder når bikkjeslagsmålet begynner og ellers bruker killfile på originalinnlegg..

Edited by trikola
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Vi setter en strek for persondiskusjonen her. Diskuter saklig, ikke person. Fjernet samtidig noen innlegg. 

/Mod

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...