Gå til innhold

Ny metode: Slik økte forskerne strømproduksjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, nok et eksempel på galskap. Det vil ta mange år før et tre vokser opp til 10 meter, og det må være et bartre som er grønt hele året. Og dessuten, vinden kommer jo fra forskjellige retninger, så det betyr jo at hver mølle må innhegnes av en 10 meter høy tremur på alle sider. Ja, galskapen vil visst ikke noen ende ta, for dette må jo da være useriøst

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, da er det bare å fortelle trærne at de må slutte å vokse i riktig høyde... kan jo genmodifisere de, for det er sikkert bra. Forøvrig vil de bruke halve parkens levetid, minst, på å nå den høyden, så det er nok best å hive opp noen betongtårn, mye raskere...... 

Viser bare hvor hyklersk det er. I industriområdene på snaufjellet.. skal de da endre fauna for å øke profitten? Høres miljøvennligt ut... Er grunn til at det er snaut.

Og på havet? Plante trær? Eller tapetsere med flere flytende installasjoner?

Jada, det er flott som alltid med disse turbinene...

 

 

Endret av EremittPåTur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, RJohannesen said:

Er det useriøst å forske på hva som påvirker effektiviteten positivt og negativt? De skriver jo også at det er flere ting som må undersøkes først, men å plante noen grantrær foran, eller i ring runt vindturbinene er jo et mye mindre inngrep, og veldig mye billigere enn å bygge 10% flere vindturbiner.

Dersom du planter "noen" grantrær blir det relativt raskt gran overalt, dersom det er vekstvilkår for trær da, noe det gjerne ikke er der vindturbiner plasseres. Med kostnader til beskjæring og krav om tilbakeføring av naturen når konsesjonsperioden utløper spørs det uansett om det er noe å spare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Johannes Taranger skrev (5 timer siden):

Ja, nok et eksempel på galskap. Det vil ta mange år før et tre vokser opp til 10 meter, og det må være et bartre som er grønt hele året. Og dessuten, vinden kommer jo fra forskjellige retninger, så det betyr jo at hver mølle må innhegnes av en 10 meter høy tremur på alle sider. Ja, galskapen vil visst ikke noen ende ta, for dette må jo da være useriøst

Det er sikker bare for å få grønt lys til å bygge vindturbiner i skogene også :)

ser det for meg: det tar for lang tid å plante trær. Men hva om vi bare plasserer vindturbinene i eksisterende skoger? Også kappet vi toppene på alle trærne slik at de er 10meter? Super ide, her ta deg en bonus.

Lenke til kommentar

Ser dette som en genial ide faktisk.

Enn om modellen kunne tilpasset hus og byer. Da kunne de plassert vindmøllene i byen like ved de som vil da de mest.

Ser gjerne en vindmølle i Oslo sentrum jeg, midt innenfor ring 3. Eller på Løvebakken.

Litt ironisk men også litt seriøst siden det er en del motstand mot vindmøller som lokalt som roter til naturen, men mange av de som sloss for møllene bor i byene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
53 minutes ago, gruffern said:

Enn om modellen kunne tilpasset hus og byer. Da kunne de plassert vindmøllene i byen like ved de som vil da de mest.

Ser gjerne en vindmølle i Oslo sentrum jeg, midt innenfor ring 3. Eller på Løvebakken.

Litt ironisk men også litt seriøst siden det er en del motstand mot vindmøller som lokalt som roter til naturen, men mange av de som sloss for møllene bor i byene.

Dersom noe kommer alle til gode, så betyr ikke det at de negative konsekvensene bør berøre alle.

Jordbruk er negativt for de som bor i umiddelbar nærhet til åkeren, men det betyr ikke at alle som spiser brød må ha reservere en liten del av hagen til kornåker og regelmessig få besøk av en traktor/tresker for at det skal være rettferdig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, WiiBoy said:

Dersom noe kommer alle til gode, så betyr ikke det at de negative konsekvensene bør berøre alle.

Jordbruk er negativt for de som bor i umiddelbar nærhet til åkeren, men det betyr ikke at alle som spiser brød må ha reservere en liten del av hagen til kornåker og regelmessig få besøk av en traktor/tresker for at det skal være rettferdig.

Jasså, så jordbruk er negativt for alle i nærheten av åkeren???? Har du noen gang vert i nærheten av en åker eller  vet hva det er?? Det var dagens mest tøvete kommentar og forsøk på å rasjonalisere de negative påvirkningene fra vindturbiner. 

Er vel også enklere for en del å godta en såkalt gode når de negative konsekvensene ikke rammer en selv... 

Endret av EremittPåTur
  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (55 minutter siden):

Dersom noe kommer alle til gode, så betyr ikke det at de negative konsekvensene bør berøre alle.

Jordbruk er negativt for de som bor i umiddelbar nærhet til åkeren, men det betyr ikke at alle som spiser brød må ha reservere en liten del av hagen til kornåker og regelmessig få besøk av en traktor/tresker for at det skal være rettferdig.

Den sammenligningen må du dra lenger bort fra landet med. Jeg har en kornåker som nærmeste nabo på en side, og det er omtrent den beste naboen jeg har hatt. Bortsett fra kanskje 5 dager med litt støy fra traktor og skurtresker og en eller to dager med litt lukt fra gjødsling, ligger den der bare og gror helt stille. De fleste menneskelige naboer jeg har hatt har bråket mer enn det, og da jeg bodde i Trondhjem ble alt utendørs dekket med et tykt støvlag på en dag eller to, og så var det verkstedet i nabolaget som drev med brenning av alskens stinkende avfall helt til de ble anmeldt av kommunelegen til slutt, men det var mange advarsler før det kom så langt. For ikke å glemme rundkjøringen i nærheten hvor mange sliter med veigrepet på fredag og lørdag kveld. Så nei, en kornåker er omtrent den beste naboen du kan ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, EremittPåTur said:

Jasså, så jordbruk er negativt for alle i nærheten av åkeren???? Har du noen gang vert i nærheten av en åker eller  vet hva det er?? Det var dagens mest tøvete kommentar og forsøk på å rasjonalisere de negative påvirkningene fra vindturbiner. 

Er vel også enklere for en del å godta en såkalt gode når de negative konsekvensene ikke rammer en selv... 

Slutt å være så skråsikker. Jeg er vokst opp på landet, og selv om vi er og alltid vil være glad i arbeidet til bønder, så medfører drift noen utfordring.

Bekkeløp i nærheten av gårdene ble forurenset av den generelle driften, og den lokale elven fikk ofte farevarsel pga tarmbakterier (som stammer fra forurenset vann fra gårdene). Farevarslene gikk som regel ut på å la være å bade i vannet. Med flom (skjedde opptil flere ganger i året) måtte også vann ofte kokes pga de samme bakteriene.

 

Jeg gjentar, landbruk er bra og vi er takknemlig for arbeidet til bønder, men vi må løfte blikket og se nyansene.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, EremittPåTur said:

Jasså, så jordbruk er negativt for alle i nærheten av åkeren???? Har du noen gang vert i nærheten av en åker eller  vet hva det er?? Det var dagens mest tøvete kommentar og forsøk på å rasjonalisere de negative påvirkningene fra vindturbiner. 

Er vel også enklere for en del å godta en såkalt gode når de negative konsekvensene ikke rammer en selv... 

Det mest tøvet er vel å tro at noen ikke vet hva en åker er. Skriv på en ordentlig måte, så skal jeg gi deg et ordentlig svar..

 

52 minutes ago, stigmv said:

Den sammenligningen må du dra lenger bort fra landet med. Jeg har en kornåker som nærmeste nabo på en side, og det er omtrent den beste naboen jeg har hatt. Bortsett fra kanskje 5 dager med litt støy fra traktor og skurtresker og en eller to dager med litt lukt fra gjødsling, ligger den der bare og gror helt stille. De fleste menneskelige naboer jeg har hatt har bråket mer enn det, og da jeg bodde i Trondhjem ble alt utendørs dekket med et tykt støvlag på en dag eller to, og så var det verkstedet i nabolaget som drev med brenning av alskens stinkende avfall helt til de ble anmeldt av kommunelegen til slutt, men det var mange advarsler før det kom så langt. For ikke å glemme rundkjøringen i nærheten hvor mange sliter med veigrepet på fredag og lørdag kveld. Så nei, en kornåker er omtrent den beste naboen du kan ha.

En kornåker har mer støy enn urørtnatur, derfor har det en negativ innvirkning dog er den liten.

Poenget er ikke om kornåker er bedre/verre enn vindmøller, poenget er at alle som høster godene av noe ikke nødvendigvis må føle de negative sidene på kroppen for at det skal være greit å være for tingen..  
Påstander som "Da kunne de plassert vindmøllene i byen like ved de som vil da de mest. Ser gjerne en vindmølle i Oslo sentrum jeg, midt innenfor ring 3. Eller på Løvebakken." blir derfor idiotiske og skadelig for samfunnsutviklingen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, farten øker når trykket senkes mente vel noen. Vindmøllener går på fart, og barrieren reduserer kanskje trykket bak? Men vindretningen er vel ikke konstant, så man må kanskje bygge vegg i en videre sektor? 

Ellers så er det vel ingen grenser for hva ma KAN gjøre..

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Smart konsept. Hvis skjermingen bygges opp med trær vil det skjule en liten del av den visuelle forurensingen vindmøller på land er. Det er et velkjent prinsipp at vindskjerming på bakken f.eks langs veier på vidda, eller skavl-dannende topper i terrenget, at skjerming former vinden et stykke oppover i lufta. Telting om vinteren også.

Skjermingen gir en viss trakt-lignende effekt. Kan sikkert monteres på havvindturbiner også og da følge vindretninga.

Lenke til kommentar

 

5 hours ago, WiiBoy said:

Det mest tøvet er vel å tro at noen ikke vet hva en åker er. Skriv på en ordentlig måte, så skal jeg gi deg et ordentlig svar..

Dette blir villere og villere. Her krever de at folk skal kommentere på en "ordentlig måte" ... men sjølv så kommer de med påstander om at "Jordbruk er negativt for de som bor i umiddelbar nærhet til åkeren" og bruker det som ett argument for vindturbiner???. 

Støy fra en åker? ... 

Jo du, det er helt legitimt å stille spørsmålstegn om du vet hva en åker er.. 

 

En stk vindturbin derimot, den støyer langt mere enn noen åker... 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (16 timer siden):

Støy fra en åker? ... 

Selve åkeren støyer ikke men traktoren som kjører der støyer, skurtreskeren også, landbruksmaskinene lager kø når kjører til og fra, om det brukes naturgjødsel lukter det bokstavelig talt dritt. Dessuten er åkre monokulturer som ikke gir mye til omgivelsene. Avrenning fra jordene er allerede nevnt..

Jeg tror du forveksler 'visuelt inntrykk' med 'miljø'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...