Gå til innhold

Konteiner-frakt i 1000 km/t? Europas første hyperloop-testbane åpnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De alle fleste kontainere som ankommer Hamburg havn, kommer med containerskip fra fjerne farvann, en overfart som kan ta 2-3 uker, hvor skipene ofte reduserer fart for å spare drivstoff. Da virker det heseblesende idiotisk å kreve at videre transport må gå med 1000 km/t. Dessuten skal kontainerne sendes til mange forskjellige steder over hele Europa. Det skjer best med individuell transport på trailer, eller på tog som går 300 km/t, og hvor begge benytter eksisterende transportnett. Hele hyperloop konseptet er så tåpelig at det burde legges bort av alle for godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (2 timer siden):

De alle fleste kontainere som ankommer Hamburg havn, kommer med containerskip fra fjerne farvann, en overfart som kan ta 2-3 uker, hvor skipene ofte reduserer fart for å spare drivstoff. Da virker det heseblesende idiotisk å kreve at videre transport må gå med 1000 km/t.

Ikkje berre det, men faren for transportskader som følge av feil pakking eller stabling er stor. Her blir det akselerasjon i alle retningar, 1000 km/t er veldig raskt. Ikkje berre skal toget/kapselen opp i 1000 km/t, den skal også bremsast ned. For ikkje å snakke om akselerasjonskreftene ved retningsendringar. Det må planleggast med store svingar og rett dosering for å endre retning utan dei stor g-krefter. 

Dette er rørpost i stor format. Og akkurat som rørpost så er det nyttig til heilt spesielle ting der uknuselege varer skal sendast fort, men tilbalt anna er det dyrt, vedlikeholdskrevande, og tek opp areal som kunnr våre utnytta betre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (2 timer siden):

De alle fleste kontainere som ankommer Hamburg havn, kommer med containerskip fra fjerne farvann, en overfart som kan ta 2-3 uker, hvor skipene ofte reduserer fart for å spare drivstoff. Da virker det heseblesende idiotisk å kreve at videre transport må gå med 1000 km/t.

Tanken er vel at det skal være et alternativ til flyfrakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De skal ha for at banen har en sving (første gang jeg hører om hyperloop som ikke går beint rett frem), men når er det egentlig mening vi skal se en fullverdig bane? Dette er tross alt «bare» maglev-bane i vakuumrør, og maglev-tog går da vitterlig ganske fort unna i Tyskland, Kina og Japan. Hva er det egentlig som er så problematisk her? Hvorfor er

Quote

En av de største utfordringene for Hyperloop, er fremdriftssystemet.

et problem når det åpenbart finnes løsninger allerede som går vesentlig kjapper enn det som er demonstrert hittil? Hva er utfordringen her? Prøver man rett og slett å finne opp hjulet på nytt igjen her?

Lenke til kommentar
Ernie skrev (10 minutter siden):

De skal ha for at banen har en sving (første gang jeg hører om hyperloop som ikke går beint rett frem), men når er det egentlig mening vi skal se en fullverdig bane? Dette er tross alt «bare» maglev-bane i vakuumrør, og maglev-tog går da vitterlig ganske fort unna i Tyskland, Kina og Japan. Hva er det egentlig som er så problematisk her? Hvorfor er

et problem når det åpenbart finnes løsninger allerede som går vesentlig kjapper enn det som er demonstrert hittil? Hva er utfordringen her? Prøver man rett og slett å finne opp hjulet på nytt igjen her?

Man plukker ikke strøm fra skinnene for å holde kompleksiteten nede derfor må poden ta med seg all energi den trenger. Lineærmotorer har fortsatt veldig stort overføringstap mye pga luftgapet mellom stator og rotor. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (48 minutter siden):

Tanken er vel at det skal være et alternativ til flyfrakt.

I så tilfelle ligger det veldig langt fram i tid. Eit slikt behov for varetransport kunne også fint ha blitt dekt med heilt vanleg togskinne mellom Kina og Europa, men både kostnadar og volum gjer transport på veg eller skinner lite hensiktsmessig. 

Ein del småpakkar som i dag går som flyfrakt kunne nok eit slikt system tatt unna, men grunnen til at slike småpakkar i dag blir sendt med fly er at det kostar lite å utnytte restplassen på transportføy som uansett må på vingane for å frakte varer som sendast raskt. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Covido said:

Man plukker ikke strøm fra skinnene for å holde kompleksiteten nede derfor må poden ta med seg all energi den trenger. Lineærmotorer har fortsatt veldig stort overføringstap mye pga luftgapet mellom stator og rotor. 

Ja, og? Det er nøyaktig hva maglev-tog også gjør. De drives også frem av magneter i banen i stedet for å hente strøm fra ledning eller skinne, og drive toget mekanisk frem. Det forbauser meg ærlig talt at dette er så vanskelig. Både Transrapid og JR Central har testet maglev som går langt kjapper enn noe hyperloop-sett hittil har gjort. Det er for meg et mysterium at man i det heltatt designer egne togsett her. Hvorfor kan man ikke ta et togsett fra Transrapid eller JR Central og putte det inn i et vakuumrør? Det er jo ærlig talt teknologisk sett det som er målet her tydeligvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Avatar said:

Ikkje berre det, men faren for transportskader som følge av feil pakking eller stabling er stor. Her blir det akselerasjon i alle retningar, 1000 km/t er veldig raskt. Ikkje berre skal toget/kapselen opp i 1000 km/t, den skal også bremsast ned. For ikkje å snakke om akselerasjonskreftene ved retningsendringar. Det må planleggast med store svingar og rett dosering for å endre retning utan dei stor g-krefter. 

Dette er rørpost i stor format. Og akkurat som rørpost så er det nyttig til heilt spesielle ting der uknuselege varer skal sendast fort, men tilbalt anna er det dyrt, vedlikeholdskrevande, og tek opp areal som kunnr våre utnytta betre. 

Akselerasjonene er helt overkommelige. 0,5G akselerasjon får deg opp til 1000 km/t på 57 sekunder. Ved ankomst kan man deselerere med 0,5G i 57 sekunder for å stoppe.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ernie skrev (1 time siden):

Ja, og? Det er nøyaktig hva maglev-tog også gjør. De drives også frem av magneter i banen i stedet for å hente strøm fra ledning eller skinne, og drive toget mekanisk frem. Det forbauser meg ærlig talt at dette er så vanskelig. Både Transrapid og JR Central har testet maglev som går langt kjapper enn noe hyperloop-sett hittil har gjort. Det er for meg et mysterium at man i det heltatt designer egne togsett her. Hvorfor kan man ikke ta et togsett fra Transrapid eller JR Central og putte det inn i et vakuumrør? Det er jo ærlig talt teknologisk sett det som er målet her tydeligvis.

Nei, du må lese det jeg skriver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...