Jump to content
Redaksjonen.

Konteiner-frakt i 1000 km/t? Europas første hyperloop-testbane åpnet

Recommended Posts

Da er det like om hjørnet at man kan sende levende laks og skrei til Gourmetsentre i EU, og få friske sesongvarer som sydfrukter og grønnsaker i retur!

Edited by NERVI

Share this post


Link to post

Kan ikke være særlig miljøvennlig, dette vil jo kreve store mengder materialer. Bygg heller skinner. Eller enda smartere: bruk veiene som allerede finnes.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Så lenge som det er etterspørsel etter rask transport uten altfor store belastning på helse, miljø, natur og klima. For under 200 år siden fikk en tysk konge i hende en plan om å bygge en jernbanen fra Berlin til Potsdam. Han spurte: – Hvorfor det?

Pål Jensen

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

All den tid det ikke er noe marked for å sende gods med lyntog, ser jeg ingen grunn til at det skal være noe marked for dette. Det blir i hvertfall ikke billigere. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

De alle fleste kontainere som ankommer Hamburg havn, kommer med containerskip fra fjerne farvann, en overfart som kan ta 2-3 uker, hvor skipene ofte reduserer fart for å spare drivstoff. Da virker det heseblesende idiotisk å kreve at videre transport må gå med 1000 km/t. Dessuten skal kontainerne sendes til mange forskjellige steder over hele Europa. Det skjer best med individuell transport på trailer, eller på tog som går 300 km/t, og hvor begge benytter eksisterende transportnett. Hele hyperloop konseptet er så tåpelig at det burde legges bort av alle for godt.

  • Like 2

Share this post


Link to post

"It's just a hole in the ground, it's not that hard."

“It’s like a tube with an air hockey table, it’s just a low pressure tube, with a pod in it that runs on air bearings, on air skis."

Idioter sier idiotiske ting.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Jeg applauderer nok et tappert forsøk, men inntil man klarer å skalere det opp i fart og størrelse så er det en "pipe dream".

  • Like 2

Share this post


Link to post
Proton1 skrev (2 timer siden):

De alle fleste kontainere som ankommer Hamburg havn, kommer med containerskip fra fjerne farvann, en overfart som kan ta 2-3 uker, hvor skipene ofte reduserer fart for å spare drivstoff. Da virker det heseblesende idiotisk å kreve at videre transport må gå med 1000 km/t.

Ikkje berre det, men faren for transportskader som følge av feil pakking eller stabling er stor. Her blir det akselerasjon i alle retningar, 1000 km/t er veldig raskt. Ikkje berre skal toget/kapselen opp i 1000 km/t, den skal også bremsast ned. For ikkje å snakke om akselerasjonskreftene ved retningsendringar. Det må planleggast med store svingar og rett dosering for å endre retning utan dei stor g-krefter. 

Dette er rørpost i stor format. Og akkurat som rørpost så er det nyttig til heilt spesielle ting der uknuselege varer skal sendast fort, men tilbalt anna er det dyrt, vedlikeholdskrevande, og tek opp areal som kunnr våre utnytta betre. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Proton1 skrev (2 timer siden):

De alle fleste kontainere som ankommer Hamburg havn, kommer med containerskip fra fjerne farvann, en overfart som kan ta 2-3 uker, hvor skipene ofte reduserer fart for å spare drivstoff. Da virker det heseblesende idiotisk å kreve at videre transport må gå med 1000 km/t.

Tanken er vel at det skal være et alternativ til flyfrakt.

  • Like 1

Share this post


Link to post

De skal ha for at banen har en sving (første gang jeg hører om hyperloop som ikke går beint rett frem), men når er det egentlig mening vi skal se en fullverdig bane? Dette er tross alt «bare» maglev-bane i vakuumrør, og maglev-tog går da vitterlig ganske fort unna i Tyskland, Kina og Japan. Hva er det egentlig som er så problematisk her? Hvorfor er

Quote

En av de største utfordringene for Hyperloop, er fremdriftssystemet.

et problem når det åpenbart finnes løsninger allerede som går vesentlig kjapper enn det som er demonstrert hittil? Hva er utfordringen her? Prøver man rett og slett å finne opp hjulet på nytt igjen her?

Share this post


Link to post
Ernie skrev (10 minutter siden):

De skal ha for at banen har en sving (første gang jeg hører om hyperloop som ikke går beint rett frem), men når er det egentlig mening vi skal se en fullverdig bane? Dette er tross alt «bare» maglev-bane i vakuumrør, og maglev-tog går da vitterlig ganske fort unna i Tyskland, Kina og Japan. Hva er det egentlig som er så problematisk her? Hvorfor er

et problem når det åpenbart finnes løsninger allerede som går vesentlig kjapper enn det som er demonstrert hittil? Hva er utfordringen her? Prøver man rett og slett å finne opp hjulet på nytt igjen her?

Man plukker ikke strøm fra skinnene for å holde kompleksiteten nede derfor må poden ta med seg all energi den trenger. Lineærmotorer har fortsatt veldig stort overføringstap mye pga luftgapet mellom stator og rotor. 

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
frohmage skrev (48 minutter siden):

Tanken er vel at det skal være et alternativ til flyfrakt.

I så tilfelle ligger det veldig langt fram i tid. Eit slikt behov for varetransport kunne også fint ha blitt dekt med heilt vanleg togskinne mellom Kina og Europa, men både kostnadar og volum gjer transport på veg eller skinner lite hensiktsmessig. 

Ein del småpakkar som i dag går som flyfrakt kunne nok eit slikt system tatt unna, men grunnen til at slike småpakkar i dag blir sendt med fly er at det kostar lite å utnytte restplassen på transportføy som uansett må på vingane for å frakte varer som sendast raskt. 

Share this post


Link to post
1 minute ago, Covido said:

Man plukker ikke strøm fra skinnene for å holde kompleksiteten nede derfor må poden ta med seg all energi den trenger. Lineærmotorer har fortsatt veldig stort overføringstap mye pga luftgapet mellom stator og rotor. 

Ja, og? Det er nøyaktig hva maglev-tog også gjør. De drives også frem av magneter i banen i stedet for å hente strøm fra ledning eller skinne, og drive toget mekanisk frem. Det forbauser meg ærlig talt at dette er så vanskelig. Både Transrapid og JR Central har testet maglev som går langt kjapper enn noe hyperloop-sett hittil har gjort. Det er for meg et mysterium at man i det heltatt designer egne togsett her. Hvorfor kan man ikke ta et togsett fra Transrapid eller JR Central og putte det inn i et vakuumrør? Det er jo ærlig talt teknologisk sett det som er målet her tydeligvis.

  • Like 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, The Avatar said:

Ikkje berre det, men faren for transportskader som følge av feil pakking eller stabling er stor. Her blir det akselerasjon i alle retningar, 1000 km/t er veldig raskt. Ikkje berre skal toget/kapselen opp i 1000 km/t, den skal også bremsast ned. For ikkje å snakke om akselerasjonskreftene ved retningsendringar. Det må planleggast med store svingar og rett dosering for å endre retning utan dei stor g-krefter. 

Dette er rørpost i stor format. Og akkurat som rørpost så er det nyttig til heilt spesielle ting der uknuselege varer skal sendast fort, men tilbalt anna er det dyrt, vedlikeholdskrevande, og tek opp areal som kunnr våre utnytta betre. 

Akselerasjonene er helt overkommelige. 0,5G akselerasjon får deg opp til 1000 km/t på 57 sekunder. Ved ankomst kan man deselerere med 0,5G i 57 sekunder for å stoppe.

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Ernie skrev (1 time siden):

Ja, og? Det er nøyaktig hva maglev-tog også gjør. De drives også frem av magneter i banen i stedet for å hente strøm fra ledning eller skinne, og drive toget mekanisk frem. Det forbauser meg ærlig talt at dette er så vanskelig. Både Transrapid og JR Central har testet maglev som går langt kjapper enn noe hyperloop-sett hittil har gjort. Det er for meg et mysterium at man i det heltatt designer egne togsett her. Hvorfor kan man ikke ta et togsett fra Transrapid eller JR Central og putte det inn i et vakuumrør? Det er jo ærlig talt teknologisk sett det som er målet her tydeligvis.

Nei, du må lese det jeg skriver. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
24 minutes ago, Covido said:

Nei, du må lese det jeg skriver. 

Da tror jeg du bør forklare bedre hva du mener for jeg forstår fint lite av hva du forsøker å si her.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...