Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Formaterte windows 10 og mangler nettverksdrivere


Anbefalte innlegg

Svein M skrev (9 minutter siden):

Når en installerer Windows så er det bedre å bruke en installasjon usb-minnepinne. Lastes ned fra Microsoft:

Last ned Windows 10 (microsoft.com)

Det skal normalt ikke være noe problem å ta en factory reset fra windows og starte forfra på denne måten, eller bruke en CD. 

Men, det er klart, om det ikke løser seg er det verdt et forsøk, det vil uansett bety at man ikke må oppdatere så mye om det er en eldre W10 cd. Bare man er påpasselig med velge den man har lisens til. Men W10 er relativt grei der. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NoBo skrev (5 timer siden):

Hadde samme utfordring med forløperen i218 for noen år siden og endre opp med å modde en .INF-fil så min erfaring er at problemet er reelt . Det var riktignok for å på en Windows Server 2019 på hjemmelabsever med Asus  Z170 MB men likevel; 2019 og Windows 10 deler kodebase.

@blackfish13: Last ned driver manuelt fra Windows Update Catalog og se om det hjelper. 

Vel, det du skriver er ikke det samme som TL1000 skrev.

Problemet vil i såfall mest trolig være at det er logikken i installasjonsprogrammet for driveren som ikke detekterer maskinvaren, og dermed ikke installerer driver. Det har ingen ting med Windowsversjon å gjøre.

Å laste ned fra WUC burde ikke være veldig forskjellig fra det å bruke inf-filen fra installasjonsfilen slik jeg skriver over, poenget vil være å bypasse logikkien i installasjonsfilen.

For noen vil kanskje det å laste ned fra WUC fremstå som lettere, men Intel-filen har han allerede på maskinen. 

 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Hei. Nå har jeg ikke lest tråden veldig nøye, men det enkleste vil nok være og laste ned installasjonsfila til driveren og pakke den ut og installere driverne via Enhetsbehandlingen. Altså. Ikke velg spesifikk driver, men bare velg den mappa som driverne ligger, så finner den riktig .inf fil selv. Jeg vet ikke om det er stasjonær PC eller Laptop du har, men hvis det ikke fungerer med driverne, så tror jeg rett og slett at jeg ville kjøpt enten PCI eller PCI Express Intel Nettverkskort og satt inn det. Intel nettverkskortene er bra og de koster ikke så veldig mye heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
11 hours ago, Serpentbane said:

Fint med bastante meninger, og det kan kanskje hende det stemmer, det er mye rart som skjer i IT-verden, men jeg stusser litt på det du skriver okke som.

ASUS ROG STRIX Z370-G kortet kom vel ut i 2018 eller der omkring, og I219-V støttes av Windows 8 og fikk driverstøtte for W8 helt tilbake i 2017.

Videre ser jeg ikke noen post her der det nevnes hvilken W10 versjon han har, men jeg går nesten ut i fra at han installerer fra samme installasjonsdisk som har fungert tidligere. Men det kan være den antagelsen ikke stemmer.

Jeg har aldri vært borti at en Intel nettverksadapter ikke støttes av Windows, slik at du må oppdatere Windows før du kan installere driveren. Om du ikke installerer driver kan naturligvis en USB-nettverksadapter gi deg internett, og en driver kan bli installert via Windows Update på ett eller annet tidspunkt. Det ville ikke være overraskende gitt at MS pusher utviklere ganske kraftig til å legge drivere der. Det skulle uansett ikke forhindre manuell installasjon.

Så, jeg må innrømme jeg er tilbøyelig til å ha litt vansker for å tro på det du skriver, så jeg ville i det minste gjerne sett at du la ved noen kilder, som du da mener eksisterer. Da ville vi i det minste kunne sjekke hans Windows versjon mot det som vises i eksempelvis den videoen du viser til. 

Jepp. Jeg kan være bastant ofte, men jeg skrev på en måte en "disclamer" her.
Om at det kan se ut som det jeg til min overraskelse (og skuffelse) opplevde da jeg tok opp "PC-bygger-hobby'n" for litt tilbake.
Tidligere fikk man jo en klar advarsel ved installering av en driver om at den ikke var "digital signed" selv om det jeg tar opp er en litt annen problemstilling.

I .inf filen for driver-"package" så ligger det i klartekst hvilken windows-versjon som støtter driveren.
Og det er ikke trivielt å finne ut av.

Jeg gav derfor ett tips om å ikke kaste bort tida for en som ikke er like "flink" (iherdig)til å finne en løsning på problemet slik jeg oppfattet det her.
Og det er ikke greit å gi "råd" uten å virkelig ha peiling på tema, noe jeg ofte ser her i relevant fora.
Dersom man laster ned drivere fra rett kilde (hk-produsent) og det ikke fungerer er det ikke noe poeng å fortsette å gi råd om å laste ned drivere.

Jeg kan ta feil her, men jeg vet jo ikke hvilken CD/USB med en-eller-annen-win10-versjon trådstarter har benyttet.
Win10 kom for lenge siden og jeg har en USB(Win10-image) som ikke støttet tilsvarende hw.
2018 er ikke gammelt bortsett fra for de av dere som til enhver tid har siste skrik av hw og beta-drivere for å maksimere FPS. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (1 time siden):

~

Som jeg innledet med, det kan godt mulig være det stemmer, men jeg så ikke at det var en logisk sluttning ut fra det du skrev.

Jeg kjenner heller ikke til OP's system, så jeg kan kun gi generelle råd som kan hjelpe han å finne veien, å lære litt under veis. Og da er det gret at man gjør en liten prosess. 

Altså, han har funnet ut av at LAN adapter ikke er installert vellykket da den ikke ligger under enhetsbehandling og nettverk.

Vi har konkludert med at det mangler drivere for flere komponenter. En av dem er ukjent, og det er kun denne som kan være nettverksadapter. For å avklare hva den ukjente enheten er har jeg postet en oppskrift på hvordan dette gjøres.

Hvis den ukjente driveren i enhetsbehandling identifiseres som LAN adapteren så har systemet i det minste oppdaget at den finnes, som er en bra ting. Om den ukjente er noe annet så kan det være et mer omfattende problem, inklusive maskinvarefeil. 

Selv om installasjonsprogrammet ikke er i stand til å installere driveren, så betyr ikke dette at selve driveren er problemet. Det kan være logikken i installasjonsprogrammet.

Derfor anbefaler vi å enten pakke ut driveren fra driverpakken til Intel, eller å leste den ned fra WUC, og legge den til manuelt i enhetsbehandlingen. Hvis dette fungerer så er dette en raskere og lettere løsning enn å koble til en USB nettverksadapter og vente til Windows Update gjør jobben.

Tross alt er det dette WU gjør, laster ned filen fra WUC. 

Alt det sagt, selv om jeg ikke tror det skal være tilfellet, så kan det være at selve driverfilen/driveren i seg selv krever en nyere versjon av Windows. I så tilfelle vil man kunne gå til den nettsiden jeg linket til hos Intel og lese spesifikasjonene for hver driverversjon, eller rett og slett laste ned en eldre versjon av driveren. Dette burde i så fall fungere fint. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
16 minutes ago, Serpentbane said:

Som jeg innledet med, det kan godt mulig være det stemmer, men jeg så ikke at det var en logisk sluttning ut fra det du skrev.

Jeg kjenner heller ikke til OP's system, så jeg kan kun gi generelle råd som kan hjelpe han å finne veien, å lære litt under veis. Og da er det gret at man gjør en liten prosess. 

Altså, han har funnet ut av at LAN adapter ikke er installert vellykket da den ikke ligger under enhetsbehandling og nettverk.

Vi har konkludert med at det mangler drivere for flere komponenter. En av dem er ukjent, og det er kun denne som kan være nettverksadapter. For å avklare hva den ukjente enheten er har jeg postet en oppskrift på hvordan dette gjøres.

Hvis den ukjente driveren i enhetsbehandling identifiseres som LAN adapteren så har systemet i det minste oppdaget at den finnes, som er en bra ting. Om den ukjente er noe annet så kan det være et mer omfattende problem, inklusive maskinvarefeil. 

Selv om installasjonsprogrammet ikke er i stand til å installere driveren, så betyr ikke dette at selve driveren er problemet. Det kan være logikken i installasjonsprogrammet.

Derfor anbefaler vi å enten pakke ut driveren fra driverpakken til Intel, eller å leste den ned fra WUC, og legge den til manuelt i enhetsbehandlingen. Hvis dette fungerer så er dette en raskere og lettere løsning enn å koble til en USB nettverksadapter og vente til Windows Update gjør jobben.

Tross alt er det dette WU gjør, laster ned filen fra WUC. 

Alt det sagt, selv om jeg ikke tror det skal være tilfellet, så kan det være at selve driverfilen/driveren i seg selv krever en nyere versjon av Windows. I så tilfelle vil man kunne gå til den nettsiden jeg linket til hos Intel og lese spesifikasjonene for hver driverversjon, eller rett og slett laste ned en eldre versjon av driveren. Dette burde i så fall fungere fint. 

Bare fortsett å gjenta dette.

Men det hjelper ikke trådstarter det minste er jeg redd.

Jeg deler min erfaring som definitivt er ett velment råd.

Beskrivelsen av problemet til TS er helt identisk med det jeg opplevde da jeg skulle installere Win10 på "ny" hardware.

Maskinvaren dukker opp i "Device Manager", men driver blir bare ikke installert. Får ikke engang en feilmelding.

Sett inn ett annet adapter (WiFi er greit i disse dager) som Win10 image'et gjenkjenner.

Vent etter at Win10 har blitt "tvangsoppdatert" en rekke ganger...

Plutselig er det gjenstridige LAN-adapter som ikke vil virke "automagisk" tilstede i "Networks Connections".

Edit:
Tro meg...
Jeg er mer enn middels bevandret i å finne ut av hw/sw utfordringer.
Og uansett hva jeg gjorde for å finne en passende driver både hos hk-produsent(Asus) og hos Intel hjalp ingenting etter at jeg hadde WAN-forbindelse via ett WiFi nettadapter.
Fant ut at dett var ett kjent problem for mange.. mange tråder i Asus support/community fora, men ingen gode svar der.. Mer i tråd med hva du skriver (som ikke hjelper!).
Fant en "fellow nerd" som beskrev hva problemet var, men jeg valgte å ikke tukle med dettte (noe jeg ville gjort tidligere).
Men bare ventet til jeg hadde fått alt av andre drivere installert og maskinen hadde reboot'et x antall ganger pga WU ser at OS-versjonen er "utdatert".
Plustelig etter en "upgrade" av Win10 ble Intel Lan adapter gjenkjent og driver installert korrekt.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
5 hours ago, Serpentbane said:

Vel, det du skriver er ikke det samme som TL1000 skrev.

Problemet vil i såfall mest trolig være at det er logikken i installasjonsprogrammet for driveren som ikke detekterer maskinvaren, og dermed ikke installerer driver. Det har ingen ting med Windowsversjon å gjøre.

Å laste ned fra WUC burde ikke være veldig forskjellig fra det å bruke inf-filen fra installasjonsfilen slik jeg skriver over, poenget vil være å bypasse logikkien i installasjonsfilen.

For noen vil kanskje det å laste ned fra WUC fremstå som lettere, men Intel-filen har han allerede på maskinen. 

 

Jo. Det NoBo beskriver er akkurat samme problem.
Så slutt med å "hjelpe" trådstarter.
Det er fånyttes med mindre han/hun er istand til å tukle med .inf filer og gå igjennom en del knotete steps for å få en "ikke godkjent" driver/hw installert på ett Windows OS.

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (18 minutter siden):

Bare fortsett å gjenta dette.

Men det hjelper ikke trådstarter det minste er jeg redd.

Jeg deler min erfaring som definitivt er ett velment råd.

Beskrivelsen av problemet til TS er helt identisk med det jeg opplevde da jeg skulle installere Win10 på "ny" hardware.

Maskinvaren dukker opp i "Device Manager", men driver blir bare ikke installert. Får ikke engang en feilmelding.

Sett inn ett annet adapter (WiFi er greit i disse dager) som Win10 image'et gjenkjenner.

Vent etter at Win10 har blitt "tvangsoppdatert" en rekke ganger...

Plutselig er det gjenstridige LAN-adapter som ikke vil virke "automagiks" tilstede i "Networks Connections".

Fordi windows har lastet ned driveren fra Windows Update, som ikke inkluderer installasjonsfilen Intel og Lenovo har, men kun selve driverfilene. 

Kort fortalt, de samme filene som man får om man pakker ut driverpakken manuelt, eller laster ned fra Windows Update katalogen manuelt. Så jo, det kan faktisk hende det er et poeng og at det i det minste kan hjelpe OP, igjen bastant osv.

 

For all del, jeg tviler ikke på at dette kan løses ved å sette i en usb-nettverks adapter og kjøre windows update, det var begrunnelsen i det første innlegget som var litt spesiell og som jeg stusset på. Men i alle tilfeller hjelper det lite om OP ikke har en slik. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
18 hours ago, blackfish13 said:

 

20210819_201131.thumb.jpg.d122892814bcf47ad492a10a3f4dd85f.jpg

Dette får jeg opp.

Det skulle ikke forundre meg om en av de "varseltrekantene" gjør at maskinen ikke får kontakt med nettverkskortet. Det er helt klart at du mangler flere chipset-drivere her. De kan du laste ned direkte fra Intel herfra (dersom det er Z370 chipset du har):
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/125903/intel-z370-chipset/downloads.html

Det er "Chipset INF Utility" du trenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det hadde vært fint om trådstarter oppdaterer når problemet er løst.

Jeg er ikke opptatt av å "ha rett", men det er alltid greit å få vite hva som var problemet.

Dersom man ikke har nettverk så er det jo også lite relevant å "hjelpe" med å henvise til nedlasting/installering av drivere. 👎

For min del er det lenge siden jeg bygde en PC med CD/DVD/"Brenner", men jeg ser at hw-produsenter fremdles driver og sender med installasjons-CD'er. Men det blir for dyrt å sende med en USB-stick :)

Gitt at trådstarter har tatt vare på installasjons-CD til hk'etog annen hw(skjermkort) så burde det i teorien ikke være noe problem å få installert drivere etter installering av Windows 10 (som vi ikke vet hvilken versjon det gjelder).

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (På 2021-8-20 den 18.28):

Det hadde vært fint om trådstarter oppdaterer når problemet er løst.Jeg er ikke opptatt av å "ha rett", men det er alltid greit å få vite hva som var problemet.
Dersom man ikke har nettverk så er det jo også lite relevant å "hjelpe" med å henvise til nedlasting/installering av drivere. 👎

Skjønner ikke helt hvorfor du har så mye i mot at OP får hjelp ut over å skaffe (betale for?) en WiFi adapter og vente på Windows Update.

Som jeg skrev, jeg tviler ikke på at drivere vil komme fra WU etter hvert, det var argumentasjonsrekken/forklaringen i din første post som ikke ga all verden til mening og som jeg stilte spørsmål ved. Altså at Windowsversjonen er feil.

Som jeg også skrev, det burde i praksis være ingen forskjell på å importere driverfilene fra enhetsbehandling og det å la WU gjøre det samme. Det er dette vi har anbefalt OP når installasjonsprogrammet til driverpakken har feilet.

Altså, er det tre metoder for å oppnå det samme, pakke ut driverfilene fra installasjonspakken, laste de ned fra Windows Update Catalog, eller sette i en nettverksadapter og vente på Windows Update. Hva OP velger å prøve vil avhenge av hva OP mener er mest hensiktsmessig for han, og har ikke så mye å si for min del.

Men vi kan snu på den siste setningen din over her;
Dersom man ikke har nettverks-adapter så er det jo også lite relevant å "hjelpe" med å henvise til å vente på Windows Update. 👎

Det er for øvrig mulig å koble til mobilen med USB og dele nett fra mobil over USB-kabel. Det er i det minste mulig på min.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Burde ikke la meg tirre, men heller holde kjeft da jeg har "sagt" (skrevet) hva jeg sikter til som de to siste postere foran her ikke ser ut til å skjønne.
Problemet er *ikke* det å laste ned via ett WiFi adapter, USB og mobil... det er å få installert en driver som aktuell Win10-image *ikke* aksepterer. 
Men det ser ikke ut til at trådstarter kommer til å fortelle (eller forstå) hva han/hun gjorde for å løse problemet eller gi tilbakemelding på hva løsningen var.
Kan godt hende du hadde rett Serpentbane.. at han/hun rett og slett ikke fant rett driver til det integrerte Intel LAN-adpateret. 👍
(Men da er man rimelig hjelpeløs i problemløsning).

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...