Gå til innhold

Fornuftig brukt GPU å kjøpe? (Til 3.2GHz quad core, 8GB RAM)


Marinade87

Anbefalte innlegg

Vi har tidligere satt sammen en PC til bursdag til en nevø av meg, men som nå er moden for litt flere oppgraderinger. Det er en eller annen HP workstation "Z ....." som ble kjøpt uten HDD og GPU, og dette ble supplert med noe ræl jeg hadde liggende i reserve.

Specsene idag er:

- En ca 3.2GHz intel Xeon quad core (husker ikke eksakt hastighet)
- 8GB RAM.
- 2x 250GB HDD (ikke SSD) i RAID for tilsammen 500GB
- NVIDIA GTX 570 (en eller annen EVGA Superclocked sak med ganske kraftig kjøling)

Ting skal være rimeligst mulig. Vi tenker i første omgang å skaffe en rimelig SSD, for HDD-løsningen har alltid vært veldig treg. Nesten så han timer out mens han loader enkelte spill. Har også en 1.5TB disk liggende. GPUen må også skiftes. Det har også vært noen problemer med at PCen plutselig skrur seg av. Antagelig pga en for liten PSU. PSU lar seg ikke skifte pga det er en proprietær HP-greie uten standard plugger, og med strøm som går rett i 3.5" bayene osv. Men forstår det slik at nyere GPUer faktisk bruker mindre strøm enn gamle. I tillegg så bruker denne "superclocked" sikkert mer strøm enn en gjennomsnitts GPU.

Men jeg ser at brukte GPUer er veldig dyre for tiden. For ca 2 år siden anbefalte jeg en kompis å kjøpe en brukt GTX 970 for 650kr på finn som den gang var et greit kort. Tenkte at disse kanskje ville vært nede i 500kr nå, men koster plutselig over 1000-lappen nå 2 år senere. Det heller ingen gode kjøp å gjøre i verken 10xx, 16xx eller 20xx-serien som jeg hadde håpet. Er det noen som har litt peiling på AMD-siden, om det er gode bruktkjøp å gjøre der? Jeg tenker da på noe som yter rundt det en 970 eller 1060 gjør, og som ikke er veldig heavy på strømforbruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkort er dyre fordi mining av kryptovaluta er veldig lønnsomt, samtidig er det stor etterspørsel for halvledere i verden. Produksjon og etterspørsel av det meste med mikroprosessorer er påvirket pga Covid-19.

Tilsvarende ytelsesklasse fra AMD for det du etterspør er RX 470, 480, 570, 580, og 590. De er generelt mer etterspurt fordi de er bedre til å mine kryptovaluta.

Lenke til kommentar

Ja, mye blir brukt til mining. Men jeg hadde kanskje trodd at de eldre kortene etterhvert ikke var lønnsomme til mining lengre mtp hvor mye gevinst de gir i forhold til strømforbruk. Og at de ville komme til salgs fra utrangerte mining rigs. Men der tok jeg feil!

Jeg skal sjekke ut de kortmodellene du nevner, og se hva jeg finner, takker for tips!

Lenke til kommentar

Om du har på varsling på finn, så er det fremdeles mulig å få tak i et grafikkort til en god pris. Men da gjelder det selvfølgelig å være raskt ute. Både gtx 970, 980, 1060, 1070 og gtx 1660 som kanskje er mest aktuelt for deg, i tillegg til de kortene noreng listet opp. Du kan også vurdere gtx 780 og gtx 780 ti. De bruker litt strøm, men duger fremdeles i dag. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...