Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dårlig gjort mot eget barn å ikke gi det søsken?


Gjest 67b87...e8d

Anbefalte innlegg

Gjest 67b87...e8d

Hei. Jeg har en etisk/praktisk problemstilling i forhold til eget liv, og vil gjerne høre hva andre tenker om det.

Det har seg sånn at jeg har ett barn, og er svært fornøyd med det (yngre enn ett år). To voksne med ett barn syns jeg er en behagelig arbeidsmengde, og jeg ønsker meg absolutt ikke noen flere.

Den eneste - og virkelig den eneste - grunnen til at jeg i det hele tatt tenker på dette, er om det blir feil overfor barnet mitt å ikke gi det noen søsken. Selv har jeg jo søsken, og det er jeg glad for nå i voksen alder (selv om det var for stort aldersspenn til at vi lekte sammen i oppveksten).

Naturligvis er det noe essensiell sosialisering man går glipp av som enebarn, vil jeg tro, men i mitt hode er det ikke verre enn at man som forelder kan legge godt til rette for sosialisering med venner og utvidet familie.

Hva tenker dere rundt denne problemstillingen? Er det feil av meg å nekte mitt eget barn søsken, kun fordi jeg selv ikke vil ha flere? Har dere noen erfaringer med hvordan det er å være enebarn, enten fra deres egne liv eller folk dere kjenner?

 

Anonymous poster hash: 67b87...e8d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 1c588...2a9
Dubious skrev (7 minutter siden):

Bor du på bygda, milevis fra andre folk?  I så tilfelle bør du ha 2 barn, så de kan leke sammen, og du får fred.

Bor du i et område med andre barn, så ser jeg ikke poenget med flere enn 1 barn.

Hva om barna blir notoriske kranglefanter og bråkemakere? og så får ikke foreldrene fred, likevel? :fun:

Anonymous poster hash: 1c588...2a9

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Guest 1c588...2a9 said:

Hva om barna blir notoriske kranglefanter og bråkemakere? og så får ikke foreldrene fred, likevel? :fun:

Du kan velge å gjøre denne viktige jobben til de er 4 år, ellers blir det svært vanskelig / umulig å rette opp senere. Stort sett det som finnes av litteratur på området konkluderer med det samme. Gjøres ikke denne jobben riktig så får du mest sannsynlig problemer resten av livet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si hva som er riktig for andre 😃

Selv  er jeg enebarn. Som barn savnet jeg ikke søsken, men nå som voksen er det blitt et savn. Blant annet derfor valgte jeg selv å få flere barn og håper at de får et godt søskenforhold og kan støtte hverandre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si ja, to barn fungerer bedre enn et barn etter min mening. Det er nesten mer arbeid med enebarn. Har du to stk, med et par år mellomrom så underholder de hverandre mye. Leke, spille, ute å finner på ting osv. Et enebarn trenger mer oppmerksomhet fra foreldre. 

Endret av Randeboy
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (På 2021-8-12 den 19.36):

Det er ikke noen stor hemmelighet at det fødes for lite nye nordmenn....så da er det bare å legge sammen 2 + 2 så da må du ha minst 4 barn. 

Helt uenig. 

Vi har faktisk rekord i antall levende nordmenn. Det har aldri, never ever, eksistert flere nordmenn på denne kloden, enn det gjør i dag!

 

For all del, om du ønsker deg fire eller fjorten barn, go ahead! Men ikke innbill deg at du gjør oss andre en tjeneste.

Selv om landet vårt på ingen måte er overbefolket (~5 mill på vært enorme areal), betyr ikke det at alt blir bedre om vi får fler. 

Tvert om, Norge har beviselig klart seg veldig godt med få innbyggere. Riktignok var vi fattige og litt bakpå før krigen, men med litt bistand og olje, samt kloke politiske beslutninger, har vi i dag et ganske godt inkludert fellesskap, med gode muligheter for de fleste, uavhengig av sosiøkonomisk bakgrunn. 👍

Men selv med gj.snittlig antall fødsler rett under to, tar det "uendelig" lang tid før kloden er tom for nordmenn.

Jeg finnes ikke bekymret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/14/2021 at 9:06 PM, qualbeen said:

Helt uenig. 

Vi har faktisk rekord i antall levende nordmenn. Det har aldri, never ever, eksistert flere nordmenn på denne kloden, enn det gjør i dag!

 

For all del, om du ønsker deg fire eller fjorten barn, go ahead! Men ikke innbill deg at du gjør oss andre en tjeneste.

Selv om landet vårt på ingen måte er overbefolket (~5 mill på vært enorme areal), betyr ikke det at alt blir bedre om vi får fler. 

Tvert om, Norge har beviselig klart seg veldig godt med få innbyggere. Riktignok var vi fattige og litt bakpå før krigen, men med litt bistand og olje, samt kloke politiske beslutninger, har vi i dag et ganske godt inkludert fellesskap, med gode muligheter for de fleste, uavhengig av sosiøkonomisk bakgrunn. 👍

Men selv med gj.snittlig antall fødsler rett under to, tar det "uendelig" lang tid før kloden er tom for nordmenn.

Jeg finnes ikke bekymret.

Det forbindes dessverre ikke med noen rekorder å bare være 5 million mennesker i et såpass stort land. Hvor mange nordmenn som eksisterer på denne kloden i dag er i og for seg uvesentlig, jeg snakker kun om befolkningen i Norge. Tilveksten går ned og de gamle blir eldre og alle disse gamle menneskene er ikke spesielt fruktbare eller nyttige for samfunnet. Det er en god grunn til at Norge må importere arbeidskraft fra utlandet, og det har med hva vi selv har å ta av. Hadde vi hatt flere mennesker så hadde fellesskapet stått enda sterkere og individet blitt mindre viktig. Slike fellesskap er med på å dra med seg folk fra alle sjikt i samfunnet og viske ut ulikhetene og kanskje til og med forandre oppfatningen om hva som er viktigst og samtidig jobbe for et "felles" mål/gode. Norge er i dag et samfunn med store ulikheter blant folk mye fordi det ikke eksisterer et skikkelig fellesskap, men driven om økonomisk gevinst er viktigere og de som ikke takler presset kan finne seg noe annet å gjøre. Det blir gjerne slik med gullgutten som skal ha prinsessa og halve kongeriket. Familie er det viktigste folkens, ikke rikdom og makt. Jo flere barn jo større familie har du og som man sier, jo flere vi er sammen, jo gladere vi blir.   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...