Gå til innhold

BYD Tang er i Norge: Syv seter, firehjulsdrift og et helt nytt batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har enda til gode å ha eid noe kineserne har laget av eget initiativ av god kvalitet og dette inkluderer kinesisk elvarebil så litt mere bak en bare arroganse fra min side som er den samme holdningen som Dubius har.
Kina er kjent for billige produkter av lav kvalitet så forstår at mange er skeptiske til en bil fra en kinesisk bilprodusent.
Når for eksempel kineserne lar bilen gå i skillpaddemodus ved 20% SOC når det er kaldt så er det ikke en feil men en feature for å sørge for at du skal rekke fram til en ladestasjon før batteriet er tomt.
Kjempepraktisk på 4 felt motorvei med mange kilometer til nærmeste avkjørsel kan jeg se for meg men dette er hva kinesiske inegniører mener er smart når batteriet begynner å nærme seg tomt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, evo4life said:

De påstår at de Tesla bilene som produseres i Kina er av vesentlig bedre kvalitet enn de som lages i USA. Så jeg vet ikke, kanskje du får det du betaler for.. Tror kanskje ikke Apple er enig i ditt synspunkt siden de produsere uhorvelig mye der som de mener er bedre enn alle de andre

Både Tesla og Apple er amerikanske merker. BYD er kinesisk.

 

Men til "forsvar" for kina, Roborock har jo vist seg å være et relativt bra merke.

Lenke til kommentar

Altså, Kina lager mye drit, men å si at alt Kina lager er drit viser hvor lite dere faktisk vet om hvordan verden fungerer i dag. Innenfor en rekke produksjoner er Kina ledende produsent (elektronikk, datautstyr mm.), også innenfor "premium" merker som likefullt benytter seg av disse komponentene. Det er også flere etablerte bilprodusenter som helt eller delvis produserer sine biler der, som f.eks. Polestar (som er tilknyttet Volvo).

Verden har nyanser, bruk disse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"De oppgir at det skal ta 30 minutter å hurtiglade fra 30 til 80 prosent. Vi skulle gjerne sett at de brukte mer vanlige intervaller som 10-80 eller 20-80 prosent,"

Jeg vet ikke helt. De fleste vil vel i praksis lade lenge før batteriet kommer ned mot 10%. Vi ser jo ofte at ladekurvene fra 10-80% starter høyt, men går nedover veldig raskt. Det jeg lurer på da er om ladekurven på samme bil om jeg starter lading på 30% vil være omtrent samme kurve med venstre del kuttet, eller omtrent samme kurve forskjøvet mot høyre. Dvs. går ladekurven så fort ned fordi batteriet blir varmt eller "mettet" på noe vis, eller er det slik at tomme batterier kan ta imot så mye mer enn halvfulle batterier? Det strider jo mot det jeg tidligere har lært at litium-batterier trives best rundt midten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
stigmv skrev (7 minutter siden):

"De oppgir at det skal ta 30 minutter å hurtiglade fra 30 til 80 prosent. Vi skulle gjerne sett at de brukte mer vanlige intervaller som 10-80 eller 20-80 prosent,"

Jeg vet ikke helt. De fleste vil vel i praksis lade lenge før batteriet kommer ned mot 10%. Vi ser jo ofte at ladekurvene fra 10-80% starter høyt, men går nedover veldig raskt. Det jeg lurer på da er om ladekurven på samme bil om jeg starter lading på 30% vil være omtrent samme kurve med venstre del kuttet, eller omtrent samme kurve forskjøvet mot høyre. Dvs. går ladekurven så fort ned fordi batteriet blir varmt eller "mettet" på noe vis, eller er det slik at tomme batterier kan ta imot så mye mer enn halvfulle batterier? Det strider jo mot det jeg tidligere har lært at litium-batterier trives best rundt midten.

De fleste elbiler oppnår bedre hastighet jo lavere SoC er, så det er flere av oss som ikke lader når det er så høyt som 30 %, med mindre det blir for langt til neste ladestasjon. Selv oppsøker jeg hurtiglader når det er et sted mellom 10 og 20 %, litt avhengig av hvor de forskjellige operatørene holder til.

Dessuten forkludrer det sammenligningsmulighetene når det oppgis forskjellig start og slutt-prosent. Det høres fint ut med 30 - 80 % på 30 minutter, men det er fremdeles langt dårligere enn når konkurrenten lader 10 - 80 % på samme tiden. Fort gjort å glemme at 10 - 30 prosent fort kan ta 15-20 minutter, og så er plutselig reell ladetid nesten timen.

Jeg synes derfor dette er nesten like uredelig som å oppgi WLTP-tall for urban driving, når de fleste andre bruker mixed driving. Dette er alene nok for meg til å se bort fra den bilen/produsenten/importøren. Det blir for useriøst, og da er det ihvertfall ikke meg de får som kunde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
unik42 skrev (4 timer siden):

Både Tesla og Apple er amerikanske merker. BYD er kinesisk.

Kan jo nevnes at BYD hentet mye kompetanse fra EU når de kastet opp det firmaet. Når man nå ser på skaleringen hos dem, så virker det som om de styres akkurat slik store OEM's blir styrt. Rimelig imponerende fart de har om dagene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G3F198A1 skrev (1 time siden):

Temmelig arrogant, men historisk ganske interessant. Samme kommentarene ble brukt om japanske produkter for 50-70 år siden. Kopierte vestlige produkter med mindreverdig kvalitet.

Forskjellen var at bilene Japanerne lagde på den tiden faktisk var veldig bra og slitesterke. Kanskje ikke det man kaller i dag for premiumbiler men alikavel solid bygde biler som var omtrent uslitelige, der er ikke Kineserne i dag. Det er litt forskjellig mentalitet mellom de to landene og det gir seg også til kjenne i produktene de lager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...