Gå til innhold

Fremtiden til Afghanistan


Anbefalte innlegg

0laf skrev (Akkurat nå):


Jeg minner om at Kina faktisk er et demokrati, med valg osv.
Kina er et land du kan reise til, besøke attraksjoner, og som produserer mesteparten av skrotet du kjøper.
De bedriver ikke terror, bomber ikke bygninger i andre land eller lignende, selv om du tydeligvis ikke liker kineserne?

Du kan jo forsøke deg på en solferie til Afghanistan nå?

Kina er en autoritær ettpartistat, det er på ingen måte et velfungerende demokrati. Men jeg foretrekker heller kinesisk kommunisme fremfor Talibans wahhabisme når som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Laffe skrev (7 minutter siden):

Det er fordi jeg er for rettferdighet og demokrati. Hvorfor skal land som Kina få gå "fritt", som utgjør større fare og trusseø for verdens samfunnet enn en liten terrorgruppe ? Kina utgjør like mye "terror" indirekte som taliban gjør 

Hvis du fremstiller Taliban som uskyldige ofre, fordi du er opptatt av rettferdighet og demokrati er du på ville veier.

Kina driver ikke internasjonal terror slik islamister gjør. Kina planlegger ikke en militær eorbring. De kjemper for å fremme økonomiske interesser, noe vi i vesten legger til rette for på alle måter. Men hvis du ikke har merket det har Kina alltid blitt kritisert for sine menneskerettighetsbrudd.

Lenke til kommentar
0laf skrev (25 minutter siden):

Det hele var en deal som Trump godtok, når han fant ut at han skulle slutte fred med Taliban, av en eller annen merkelig grunn ...

Trump i april:

“Getting out of Afghanistan is a wonderful and positive thing to do. I planned to withdraw on May 1st, and we should keep as close to that schedule as possible.”

Trump i dag:

Spoiler

E83MHhPXEAMIhv0?format=jpg&name=medium

:S

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke noe til overs for islam, det er helt riktig. Jeg er heller ikke noen fan av hvordan muslimske land fungerer(evt. ikke fungerer). Hva er en islamofob?

når man ikke vil nyansere?

noen nevnte Indonesia, for å illustrere at ikke alle muslimske land er som Afghanistan, men magerefleksen din da var umiddelbart å peke på en ortodoks provins et sted i landet hvor det hadde forekommet pisking for et eller annet. At øvrige 95% av Indonesia nærmest fremstår som et paradis, selv etter norsk smak, hopper du bare bukk over.

Men deg om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (20 minutter siden):

Hva er en islamofob?

https://snl.no/islamofobi

Sitat

Islamofobi er et begrep benyttet om anti-muslimske fordommer, hatretorikk og propaganda, tilsvarende antisemittisme slik det benyttes om jødehat. Begrepet brukes også som samlebetegnelse for fordommer mot, og diskriminering av muslimer. Som tilfellet er med antisemittisme, kan islamofobi være basert både på forestillinger om islam som religion og på forestillinger om muslimer som kulturell og etnisk gruppe.

Begrepet er i dag i bruk på myndighetsnivå, i politisk debatt og i akademisk faglitteratur.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (21 minutter siden):

Kina er en autoritær ettpartistat, det er på ingen måte et velfungerende demokrati....


Kina er så mangt. Man kan selvfølgelig hevde det er et autoritært regime, og en ettpartistat, begge deler er delvis korrekt.
Det finnes andre partier i Kina, men grunnloven er klar på at kun kommunistpartiet kan styre.

Hvorvidt det er autoritært beror på definisjonen. Det er fremdeles en demokratisk republikk, hvor folket velger lokale ledere, som igjen velger distriktsledere, som igjen velger ... høyere ledere, helt opp til formannen for partiet, som også velges.

Det er et demokrati, men innad i et enkelt parti, i en pyramideform, som er svært annerledes enn det vi er vant til.

Hvorvidt det fungerer beror vel også på øyet som ser. Med snart 1.5 milliarder innbyggere, enorm økonomisk vekst og stadig mer innflytelse globalt, så ser det jo ut som styresettet fungerer greit, og de fleste kinesere er faktisk fornøyd. Det vil si, svært mange ønsker mer demokrati, men verdsetter stabilitet og økonomisk vekst høyere enn personlige friheter.

Nå var dog temaet Afghanistan, som ikke kommer til å ha verken valg eller demokrati i overskuelig fremtid.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (Akkurat nå):

når man ikke vil nyansere?

noen nevnte Indonesia, for å illustrere at ikke alle muslimske land er som Afghanistan, men magerefleksen din da var umiddelbart å peke på en ortodoks provins et sted i landet hvor det hadde forekommet pisking for et eller annet. At øvrige 95% av Indonesia nærmest fremstår som et paradis, selv etter norsk smak, hopper du bare bukk over.

Men deg om det.

Har jeg hevdet at alle muslimske land er som Afghanistan? Indonesia er på ingen måte et liberalt land, eller et sekulært land. Afghanistan er av de jævligste muslimske landene. Indonesia er heller ikke noe paradis. Det er definitivt ikke et kalifat aktig land som Saudi Arabia, men det er definitivt ikke sammenliknbart med noe vestlig.

Det finnes ingen sekulære, demokratiske eller likestilte muslimske land. Jeg utfordrer deg til å nevne et. Dette er åpenbart islam som er skyld i. For å si det sånn, det er ikke vestlig innblanding som gjør at slaveri er fortsatt lovlig i Mauritania, sammen med dødsstraff for blasfemi, apostasi og homofili.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Mr.Green said:

Jeg tenker bare på hvor dumme må enkelte mennesker i USA føle seg nå..

å de brukte så mye penger på militære og så tar Taliban det bare rett tilbake..

hva tror dere at USA tenker eller føler seg akkurat nå?

Amerikanere flest bryr seg lite om utenrikspolitikk. Og selv om det er mye motstand mot offentlig forbruk er de svært så tolerant når det gjelder forsvar og våpen.

Amerikanere som har tjenestegjort i Afghanistan tror jeg er skikkelig forbannet. De har ofret svært mye for å for at landet skal bli bedre, og nå har politikerne valgt å skylle innsatsen i dass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, PerBertil said:

Har jeg hevdet at alle muslimske land er som Afghanistan? Indonesia er på ingen måte et liberalt land, eller et sekulært land. Afghanistan er av de jævligste muslimske landene. Indonesia er heller ikke noe paradis. Det er definitivt ikke et kalifat aktig land som Saudi Arabia, men det er definitivt ikke sammenliknbart med noe vestlig.

Det finnes ingen sekulære, demokratiske eller likestilte muslimske land. Jeg utfordrer deg til å nevne et. Dette er åpenbart islam som er skyld i. For å si det sånn, det er ikke vestlig innblanding som gjør at slaveri er fortsatt lovlig i Mauritania, sammen med dødsstraff for blasfemi, apostasi og homofili.

Tyrkia vil jeg si er ganske liberalt muslimsk land ihvertfall frem til erdogan tok makta

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (Akkurat nå):

Tyrkia vil jeg si er ganske liberalt muslimsk land ihvertfall frem til erdogan tok makta

Spørs helt på hvor du er i Tyrkia. Noen områder er svært konservative. Det er et samfunn med mye vold mot kvinner, og lav deltakelse ia arbeidslivet fra kvinner. Selv under den religiøse fascisten Erdogan er nok Tyrkia fortsatt betraktelig mer liberalt enn Indonesia og de fleste muslimske land. Men livet ditt er vanskelig om du er åpent ateist eller kritiker av islam i Tyrkia. Om ikke staten tar deg, hender det vanlige folk gjør det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Eivind-vind said:

Flere land praktiserer dødsstraff ved brudd på loven. Et eksempel er USA, hvorfor har du ingen problem med USA? Skal ikke vi sende Europeiske styrker til USA for å tvinge dem til å endre loven?

Jojo, men i USA har tross alt tiltalte en noenlunde saklig rettssak til å frikjenne eller dømme ham, ikke tre skjeggete menn som leser fra en 1400 år gammel bok. 
Og i USA for å bli dømt til dødstraff må du ha gjort umenneskelig kriminalitet, f.eks å drepe flere mennesker på brutalt vis. 
Det holder ikke til dødsstraff i USA som kvinne å ikke gå med burka, bli voldtatt eller lignende. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (28 minutter siden):

Jojo, men i USA har tross alt tiltalte en noenlunde saklig rettssak til å frikjenne eller dømme ham, ikke tre skjeggete menn som leser fra en 1400 år gammel bok. 
Og i USA for å bli dømt til dødstraff må du ha gjort umenneskelig kriminalitet, f.eks å drepe flere mennesker på brutalt vis. 
Det holder ikke til dødsstraff i USA som kvinne å ikke gå med burka, bli voldtatt eller lignende. 

Dessuten så er i de fleste tilfeller USA sin dødstraff en livstid i fengsel, siden de fleste sitter både 20 og 30 år på dødscelle før de blir henrettet. Det er ikke å dra dem ut på nærmeste fotballbane og halshugge dem eller steine dem til døde offentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det danske forsvaret har evakuert en gruppe dansker og nordmenn fra Afghanistan, opplyser Danmarks forsvarsminister Trine Bramsen.

– Jeg kan opplyse at det søndag kveld, under meget vanskelige forhold, lykkes det danske forsvaret å evakuere en gruppe dansker og nordmenn ut av Afghanistan. Jeg har på nåværende tidspunkt ikke ytterligere opplysninger om operasjonen, skrev hun på Twitter natt til mandag.

Bramsen opplyser ikke hvor mange som er blitt evakuert.

Verken Utenriksdepartementet eller Forsvarsdepartementet i Norge kunne ved 1-tiden natt til mandag ikke bekrefte opplysningene overfor NTB.

- Vi uttaler oss ikke om detaljer av hensynet til sikkerheten til de involverte, sier pressekontakt i Utenriksdepartementet, Ane Haavardsdatter Lunde, til Dagbladet klokka 1.15.


https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=71059

Lenke til kommentar
27 minutes ago, 0laf said:

Det danske forsvaret har evakuert en gruppe dansker og nordmenn fra Afghanistan, opplyser Danmarks forsvarsminister Trine Bramsen.

– Jeg kan opplyse at det søndag kveld, under meget vanskelige forhold, lykkes det danske forsvaret å evakuere en gruppe dansker og nordmenn ut av Afghanistan. Jeg har på nåværende tidspunkt ikke ytterligere opplysninger om operasjonen, skrev hun på Twitter natt til mandag.

Bramsen opplyser ikke hvor mange som er blitt evakuert.

Verken Utenriksdepartementet eller Forsvarsdepartementet i Norge kunne ved 1-tiden natt til mandag ikke bekrefte opplysningene overfor NTB.

- Vi uttaler oss ikke om detaljer av hensynet til sikkerheten til de involverte, sier pressekontakt i Utenriksdepartementet, Ane Haavardsdatter Lunde, til Dagbladet klokka 1.15.


https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=71059

Feltsykehuset? 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Laffe said:

Det er fordi jeg er for rettferdighet og demokrati. Hvorfor skal land som Kina få gå "fritt", som utgjør større fare og trusseø for verdens samfunnet enn en liten terrorgruppe ? Kina utgjør like mye "terror" indirekte som taliban gjør 

Fordi de har mye mer makt enn Afghanistan, er det vanskelig å forstå? De eier det meste av den vestlige produksjonslinjen, til det blir slutt så vil Kina få gjøre akkurat hva de vil. Dette vet de, derfor kjøper de opp alt som er for å beholde makt selv etter vestlige land forhåpentligvis finner andre steder å produsere. 

 

Russland derimot er sanksjonert i stykker og er ikke i nærheten av hva de var før. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Feynman said:

Amerikanere flest bryr seg lite om utenrikspolitikk. Og selv om det er mye motstand mot offentlig forbruk er de svært så tolerant når det gjelder forsvar og våpen.

Amerikanere som har tjenestegjort i Afghanistan tror jeg er skikkelig forbannet. De har ofret svært mye for å for at landet skal bli bedre, og nå har politikerne valgt å skylle innsatsen i dass.

Det virker på meg som at en (USA) har tatt en overordnet og gjenomtenkt strategisk besutning. Ofte er det vel slikt at en beslutning er gitt av tidligere forhastede beskutninger - men kanskje ikke denne gang?  Ikke at jeg tror jeg forstår hva som skjer ...

Kan det hende at Thaliban har tatt seg vann over hodet?  Afganistan har jo endret seg siden de sist var ved makten. Og vi har fått Internet etc - og flere i Afganistan har fått slektninger i utlandet og som de kommuniserer med til daglig. Slik var det ikke før. Kanskje vil Thaliban også bli avhengig av hjelp utenifra? 

De mest hardbarka Thalibanerne kan bli skuffa og en får splittelse?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
7 hours ago, PerBertil said:

Det finnes ingen sekulære, demokratiske eller likestilte muslimske land. Jeg utfordrer deg til å nevne et. Dette er åpenbart islam som er skyld i. For å si det sånn, det er ikke vestlig innblanding som gjør at slaveri er fortsatt lovlig i Mauritania, sammen med dødsstraff for blasfemi, apostasi og homofili.

Bosnia-Hercegovina

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, lada1 said:

Det virker på meg som at en (USA) har tatt en overordnet og gjenomtenkt strategisk besutning. Ofte er det vel slikt at en beslutning er gitt av tidligere forhastede beskutninger - men kanskje ikke denne gang?  Ikke at jeg tror jeg forstår hva som skjer ...

Virker som ønsketenking for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...