Jump to content
Mathias Klingenberg

Kvikk, komfortabel og med mye plass: Vi har kjørt Tesla Model Y

Recommended Posts

jbratter skrev (18 timer siden):

Da tror jeg du skal sjekke tilbudet ditt en gang til. Q4 koster minst 100.000 mer med samme utstyr. Den som kjøper en Q4 for under 650.000 kjøper en ganske ribbet versjon i forhold til konkurrenter som Ioniq 5. For øvrig en langt mer spennende bil.

Hadde nok valgt Ioniq 5 over Audi 💩 any day.

  • Heart 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (14 timer siden):

Nei. Audi kan du få hva du vil. Soltak, solskjerming, instrument panel, head up display osv. Sjekket konfiguratoren for begge.

Og hva blir prisen da?

  • Like 1

Share this post


Link to post
AL123 skrev (13 timer siden):

Det er mye å velge i av den type bil til den prisen. Q4, id4, enyaq, xc40, polestar2 performance, ioniq 5, eqa etc. Model Y kommer sikkert til å selge bra, men jeg tviler på at den vil selge like bra som Model 3, og ikke over like lang tid.

Vel, det viser seg allerede at du tar feil. Model Y selger mye bedre enn Model 3.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
oophus skrev (12 timer siden):

Model Y er nok ei god bil for pengene etter noen måneder/år ettersom risiko for kvalitet må inkluderes i nybilprisen. Jeg gjør som jeg stort sett alltids gjør når folk spør meg om hvilken elbil de burde kjøpe. 
Teslaer kan være ypperlig om de kjøpest brukt. Da får man innsikt i service-heftet og kan teste dem for å sjekke sannsynligheten for at de ble laget i teltet vs inne med fagfolk og ikke SolarCity ansatte. Har ikke testet MIC modeller ennå, men skal ta meg ei prøvetur for å se om man kan nærme seg en annen anbefaling.  

"Teltene" (som i realiteten er aluminiumsstrukturer) har jo faktisk nyere og mer moderne produksjonslinjer enn de opprinnelige inne i selve fabrikkbygningen. Så jeg skjønner ikke hvorfor du begynner å bable om telt og SolarCity.

Det er ingen risiko for kvalitet ved ny bil.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
onkel_jon skrev (12 timer siden):

Jeg syns heller motsatt, spesielt hvis man har unger, mye lettere å rengjøre plast seter.

Men med stoffseter blir det mindre rævsvette, for de som sliter med det.

  • Like 1

Share this post


Link to post
uname -i skrev (4 timer siden):

Dårligere holdbarhet(Y i bunn hos CR)

Stemmer ikke.

Sitat

Dårligere cruisekontroll dvs. enda flere umotiverte nedbremsinger enn Tesla?

Autopilot er den desidert beste der ute. Det finner ingen som er i nærheten engang. Hvorfor uttaler du deg om noe du ikke har prøvd selv engang?

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
4 minutes ago, StigVarmdal said:

Mente du den siste setningen ironisk, eller har du prøvd alle førerstøttesystemene der ute selv?

 

Vel mulig han har rett, vw sin løsning sliter med phantom breaking og https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406

Ford har enda ikke fått ut fingeren og gitt det til mach-e selv om de sa det skulle komme i sommer.

Vil si de eneste som slår tesla er nok supercruise men er veldig begrenset hvor man faktisk kan bruke det samt kun på motorveier.

  • Like 3

Share this post


Link to post
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Vel mulig han har rett, vw sin løsning sliter med phantom breaking og https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406

Ford har enda ikke fått ut fingeren og gitt det til mach-e selv om de sa det skulle komme i sommer.

Vil si de eneste som slår tesla er nok supercruise men er veldig begrenset hvor man faktisk kan bruke det samt kun på motorveier.

Er supercruise tilgjengelig i Norge?

  • Like 1

Share this post


Link to post
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Nei er kun for usa, kommer nok aldri hit heller.

Ja var det jeg trodde:/ merket satser vell ikke særlig her så de mapper vell heller ikke. Som er den klare begrensningen til slike systemer når alt må mappes på forhånd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
onkel_jon skrev (7 minutter siden):

Vel mulig han har rett, vw sin løsning sliter med phantom breaking og https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406

Ford har enda ikke fått ut fingeren og gitt det til mach-e selv om de sa det skulle komme i sommer.

Vil si de eneste som slår tesla er nok supercruise men er veldig begrenset hvor man faktisk kan bruke det samt kun på motorveier.

Det er fullt mulig han har rett. Poenget mitt var å høre om han gjør som han anklager andre for - å uttale seg om noe han ikke har prøvd selv. 

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
onkel_jon skrev (25 minutter siden):

Vel mulig han har rett, vw sin løsning sliter med phantom breaking og https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406

Føler nesten alle sliter med dette. Jeg har ikke opplevd det mer enn et par ganger på min Outlander på 15k km, men fikk nylig brev om at den måtte til forhandler for å oppdateres pga fantombremsing.

Share this post


Link to post
StigVarmdal skrev (29 minutter siden):

Det er fullt mulig han har rett. Poenget mitt var å høre om han gjør som han anklager andre for - å uttale seg om noe han ikke har prøvd selv. 

Kan jo lese dette ut i fra tester da, som euroncap feks. Der selve assistenten er best mens på sikkerhet leder de ikke an

  • Like 1

Share this post


Link to post
onkel_jon skrev (57 minutter siden):

Vel mulig han har rett, vw sin løsning sliter med phantom breaking og https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406

De to problemet må separeres til ulike utgangspunkt i hvorfor de er et problem. Hos Tesla så er det sanntidsdata og error-rate der som avgjør om bilen bremser eller ikke, mens hos VW så er det kartdata som er feil og som må oppdateres rundt mulig pathing bilen kan ta fra X og Y vei. Dette kan gjøres på HERE siden hvor man kan rapportere inn feil i kartdataene.  

I VW og HERE så har man "layers" man kan skru av og på, slik at feilen minimeres. Hos Tesla så kan man ikke separere ut funksjonalitet innad i ACC systemet. 

Salvesen. skrev (50 minutter siden):

Ja var det jeg trodde:/ merket satser vell ikke særlig her så de mapper vell heller ikke. Som er den klare begrensningen til slike systemer når alt må mappes på forhånd.

Det er mange firma en kan kjøpe et utgangspunkt ifra, så det er nok ikke et problem. Mobileye brukte 2 dager på å mappe alle hovedveiene i Japan som et eksempel fra scratch. Så det er ikke veldig avansert og komplisert å skulle mappe ting på kort tid. 

Tesla kjøper sine kart basert på ulike marked de også. I Kina så er det Baidu de kjøper kart fra. Her i Europa så er det blant annet Google og TomTom om jeg husker rett.

Dog de eneste markedene hvor man kan få teste Nivå 3 autonomi nå, er Tyskland og California, så vi må vente på slikt uansett. 

 

Edited by oophus

Share this post


Link to post
hekomo skrev (8 timer siden):

Vel, det viser seg allerede at du tar feil. Model Y selger mye bedre enn Model 3.

I USA , ja, men det er , og har alltid vært totalt irrelevant for det europeiske og norske markedet.

  • Innsiktsfullt 3

Share this post


Link to post
Marzo skrev (49 minutter siden):

Noen som har sett erfaringer rundt lakken på Model Y? 

Er det samme som på Model 3 eller noen forbedringer?

Mulig lakken er bedre fra Kina? I og med de beryktede miljø kravene fra cali. Aner ikke egentlig. Men som nevnt over er det jo mer plast:)

  • Like 3

Share this post


Link to post
magb skrev (1 time siden):

Lakken er garantert den samme, men Model Y har plast på kanaler og hjulbuer så det løser de fleste problemene.

Det løser noen men ikke alle.

På min TM3 er lakken i bakkant av bakre hjulbue mattet ned, plast her vil helt klart hjelpe. Foran bakhjulet er det flere mindre lakkskader fra stein som kastes opp fra fremhjulet(noe med at karrosseriet buer inn nederst..). Skadene går omtrent 1/3 opp langs siden. Usikker på om det er et problem på TMY. Nye TM3 kommer uansett med skvettlapper som tar det meste av steinspruten. Dessuten er en lav front litt mer utsatt for steinsprut, ser ikke at TMY blir veldig mye bedre. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...