Gå til innhold

Kvikk, komfortabel og med mye plass: Vi har kjørt Tesla Model Y


Anbefalte innlegg

jbratter skrev (18 timer siden):

Da tror jeg du skal sjekke tilbudet ditt en gang til. Q4 koster minst 100.000 mer med samme utstyr. Den som kjøper en Q4 for under 650.000 kjøper en ganske ribbet versjon i forhold til konkurrenter som Ioniq 5. For øvrig en langt mer spennende bil.

Hadde nok valgt Ioniq 5 over Audi 💩 any day.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (13 timer siden):

Det er mye å velge i av den type bil til den prisen. Q4, id4, enyaq, xc40, polestar2 performance, ioniq 5, eqa etc. Model Y kommer sikkert til å selge bra, men jeg tviler på at den vil selge like bra som Model 3, og ikke over like lang tid.

Vel, det viser seg allerede at du tar feil. Model Y selger mye bedre enn Model 3.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (12 timer siden):

Model Y er nok ei god bil for pengene etter noen måneder/år ettersom risiko for kvalitet må inkluderes i nybilprisen. Jeg gjør som jeg stort sett alltids gjør når folk spør meg om hvilken elbil de burde kjøpe. 
Teslaer kan være ypperlig om de kjøpest brukt. Da får man innsikt i service-heftet og kan teste dem for å sjekke sannsynligheten for at de ble laget i teltet vs inne med fagfolk og ikke SolarCity ansatte. Har ikke testet MIC modeller ennå, men skal ta meg ei prøvetur for å se om man kan nærme seg en annen anbefaling.  

"Teltene" (som i realiteten er aluminiumsstrukturer) har jo faktisk nyere og mer moderne produksjonslinjer enn de opprinnelige inne i selve fabrikkbygningen. Så jeg skjønner ikke hvorfor du begynner å bable om telt og SolarCity.

Det er ingen risiko for kvalitet ved ny bil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 timer siden):

Dårligere holdbarhet(Y i bunn hos CR)

Stemmer ikke.

Sitat

Dårligere cruisekontroll dvs. enda flere umotiverte nedbremsinger enn Tesla?

Autopilot er den desidert beste der ute. Det finner ingen som er i nærheten engang. Hvorfor uttaler du deg om noe du ikke har prøvd selv engang?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, StigVarmdal said:

Mente du den siste setningen ironisk, eller har du prøvd alle førerstøttesystemene der ute selv?

 

Vel mulig han har rett, vw sin løsning sliter med phantom breaking og https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406

Ford har enda ikke fått ut fingeren og gitt det til mach-e selv om de sa det skulle komme i sommer.

Vil si de eneste som slår tesla er nok supercruise men er veldig begrenset hvor man faktisk kan bruke det samt kun på motorveier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Vel mulig han har rett, vw sin løsning sliter med phantom breaking og https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406

Ford har enda ikke fått ut fingeren og gitt det til mach-e selv om de sa det skulle komme i sommer.

Vil si de eneste som slår tesla er nok supercruise men er veldig begrenset hvor man faktisk kan bruke det samt kun på motorveier.

Er supercruise tilgjengelig i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (7 minutter siden):

Vel mulig han har rett, vw sin løsning sliter med phantom breaking og https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406

Ford har enda ikke fått ut fingeren og gitt det til mach-e selv om de sa det skulle komme i sommer.

Vil si de eneste som slår tesla er nok supercruise men er veldig begrenset hvor man faktisk kan bruke det samt kun på motorveier.

Det er fullt mulig han har rett. Poenget mitt var å høre om han gjør som han anklager andre for - å uttale seg om noe han ikke har prøvd selv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (25 minutter siden):

Vel mulig han har rett, vw sin løsning sliter med phantom breaking og https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406

Føler nesten alle sliter med dette. Jeg har ikke opplevd det mer enn et par ganger på min Outlander på 15k km, men fikk nylig brev om at den måtte til forhandler for å oppdateres pga fantombremsing.

Lenke til kommentar
StigVarmdal skrev (29 minutter siden):

Det er fullt mulig han har rett. Poenget mitt var å høre om han gjør som han anklager andre for - å uttale seg om noe han ikke har prøvd selv. 

Kan jo lese dette ut i fra tester da, som euroncap feks. Der selve assistenten er best mens på sikkerhet leder de ikke an

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (57 minutter siden):

Vel mulig han har rett, vw sin løsning sliter med phantom breaking og https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406

De to problemet må separeres til ulike utgangspunkt i hvorfor de er et problem. Hos Tesla så er det sanntidsdata og error-rate der som avgjør om bilen bremser eller ikke, mens hos VW så er det kartdata som er feil og som må oppdateres rundt mulig pathing bilen kan ta fra X og Y vei. Dette kan gjøres på HERE siden hvor man kan rapportere inn feil i kartdataene.  

I VW og HERE så har man "layers" man kan skru av og på, slik at feilen minimeres. Hos Tesla så kan man ikke separere ut funksjonalitet innad i ACC systemet. 

Salvesen. skrev (50 minutter siden):

Ja var det jeg trodde:/ merket satser vell ikke særlig her så de mapper vell heller ikke. Som er den klare begrensningen til slike systemer når alt må mappes på forhånd.

Det er mange firma en kan kjøpe et utgangspunkt ifra, så det er nok ikke et problem. Mobileye brukte 2 dager på å mappe alle hovedveiene i Japan som et eksempel fra scratch. Så det er ikke veldig avansert og komplisert å skulle mappe ting på kort tid. 

Tesla kjøper sine kart basert på ulike marked de også. I Kina så er det Baidu de kjøper kart fra. Her i Europa så er det blant annet Google og TomTom om jeg husker rett.

Dog de eneste markedene hvor man kan få teste Nivå 3 autonomi nå, er Tyskland og California, så vi må vente på slikt uansett. 

 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
magb skrev (1 time siden):

Lakken er garantert den samme, men Model Y har plast på kanaler og hjulbuer så det løser de fleste problemene.

Det løser noen men ikke alle.

På min TM3 er lakken i bakkant av bakre hjulbue mattet ned, plast her vil helt klart hjelpe. Foran bakhjulet er det flere mindre lakkskader fra stein som kastes opp fra fremhjulet(noe med at karrosseriet buer inn nederst..). Skadene går omtrent 1/3 opp langs siden. Usikker på om det er et problem på TMY. Nye TM3 kommer uansett med skvettlapper som tar det meste av steinspruten. Dessuten er en lav front litt mer utsatt for steinsprut, ser ikke at TMY blir veldig mye bedre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...