Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man legge på seg av laks?


Nysgjerrig3

Anbefalte innlegg

mwy skrev (På 10.8.2021 den 6.12):

Får en del år siden følte jeg meg voldsomt glup. Jeg skulle bedre min egen helse og googlet all slags sunn mat. Jeg fant ut at havre senket kolestrolet, og at valnøtter og blåbær var noe av det sunneste jeg kunne spise. Jeg erstattet alle brødmåltid med havregryn, valnøtter og blåbær. med lettmelk Jeg gikk øyeblikkelig opp nesten 7 kilo i vekt, og det så ikke ut til å stoppe. Jeg spurte min bror som er lege, og han fortalte meg at det var så mye næring i disse varene at man aldri måtte jafse i seg store mengder. Det virket mot sin hensikt. Nå har jeg ingen anelse om hva jeg skal spise, for det sunne er jo usunt og det andre er også usunt. Det eneste som ser ut til å være sunt, er å sitte helt stille, holde kjeft og te seg som buddah, dvs sulte. Man må jo røre seg, men ikke slik at man får belastningsskader. 

Du har misforstått. Alt du nevner er sunt. Nøtter og havregryn har ganske høy kaloritetthet, men har også viktige næringsstoffer. Blåbær har lav kaloritetthet, og du kan dermed spise mye av det.

Selv om noe har høy kaloritetthet så betyr ikke det at det ikke er sunt.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (9 timer siden):

Du har misforstått. Alt du nevner er sunt. Nøtter og havregryn har ganske høy kaloritetthet, men har også viktige næringsstoffer. Blåbær har lav kaloritetthet, og du kan dermed spise mye av det.

Selv om noe har høy kaloritetthet så betyr ikke det at det ikke er sunt.

Jeg vet ikke om «sunt» er en merkelapp man uten videre bør klistre på en matvare.

Det er viktig å drikke vann. Mange av oss burde drikke vann heller enn cola. Men man kan også dø av å drikke for mye vann.

Avhengig av helsen din, aktivitetsnivå og hva du spiser i dag så kan det være lurt å spise mer laks, eller å erstatte enkelte andre matvarer med laks.

Den største feilen Nordmenn samlet sett gjør er nok å innta for mye energi i forhold til aktivitetsnivå slik at vi blir for tunge. En grunn til at vi gjør det er at mange spiser energi-tett mat som er lett å tygge og lett å spise mye av (sukker og alkohol holdige drikker, godteri, fast food).

Laks inneholder endel energi og er lett å tygge. Samtidig så er det en type fett som skal være bra for helsa (utenom overvekt), og proteinrik kost øker metthetsfølelsen.

Hvis vi sier at noe er generelt «sunt» så må det være en vurdering av at de fleste burde spise mer av dette. Altså at det er et godt komplement til «feilene» mange av oss gjør kostholdsmessig. Disclaimeren bør være at "men ikke nødvendigvis for alle, eller i ubegrensede mengder".

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Ville også legge til at kva som er "sunt" er litt individuelt og har alltid med seg klausulen om at det berre er "sunt" i rett mengde.

Å få i seg nok næring er openbart ein viktig del av det å leve sunt, men for dei som er overvektige så er det sunt å (i alle fall ei periode) ha litt kaloriunderskudd slik at ein går ned i vekt.
Typisk for dei fleste som slankar seg er at fokuset er på å gå ned i vekt, då blir det mindre viktig å tenke på kva næringsstoff ein får i seg. Det med å få i seg nok umetta fett og grønsaker blir ofte noko som ein går over til når ein har gått ned i vekt.

Det optimale er sjølvsagt å både ete mindre kaloriar og passe på at dei få kaloriane ein får i seg inneheld alle nødvendige næringsstoff, men det krev både god kunnskap og sjølvdisiplin, særleg når ein kjenner på at ein ikkje blir mett av ein slik diett.

Lenke til kommentar

Jeg bruker konsekvent ikke «sunt» og «usunt» om matvarer. Matvarer er enten «hensiktsmessige» eller «uhensiktsmessige» avhengig av hva som er målsetningen min. Skal jeg ned i vekt er kaloritette matvarer som junk food, snop og den typen ting uhensiktsmessige. Skal jeg opp i vekt kan de være veldig hensiktsmessige fordi det å spise enorme mengder kalorier i form av kylling og brokkoli er sykt vanskelig.

Mat med mye mikronæringsstoffer, mineraler og den typen ting er stort sett alltid hensiktsmessige, da dette er ting man trenger uansett. Mat med lite mikronæringsstoffer er stort sett uhensiktsmessige men det kan absolutt være plass til dem i mengder som passer inn med de øvrige målsetningene mine.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (45 minutter siden):

Mat med mye mikronæringsstoffer, mineraler og den typen ting er stort sett alltid hensiktsmessige, da dette er ting man trenger uansett. Mat med lite mikronæringsstoffer er stort sett uhensiktsmessige men det kan absolutt være plass til dem i mengder som passer inn med de øvrige målsetningene mine.

 

1057622_10152312265600639_1285348319_n.jpg

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (31 minutter siden):

Ja, den er også morsom. «Jeg vil ikke få i meg kjemikalier og E-stoffer!»

Vel, da er sulting det eneste alternativet, fordi absolutt alt av matvarer består av kjemikalier og E-stoffer.

Jeg tror at det store bildet er at vi, som folkeslag, får i oss for mye energi og bruker for lite. Det er det vi burde fokusere mest på.

Dernest så tror jeg at "naturlig" mat - frukt, grønnsaker, fisk og kjøtt som inneholder gjenkjennbare celler og fiber og naturlig forekommende mineraler og "mikronæringsstoffer" er noe som man kan få for lite av når man spiser veldig raffinert industrielt framstilt mat som er kvernet og kjemisk og mekanisk behandlet ned i enkelt-bestanddeler, og så piffet opp med fett, sukker og salt for å smake noe.

Så i bunn og grunn er jeg ganske enig med posten jeg quotet. Men kverulanten i meg vil gjerne innvende at selv "sunne" ting - som epler - inneholder gift som vi ikke bør få for mye av. Eller mineraler og metaller som kan være farlige i seg selv eller blokkere for opptaket av andre ting. Så etter at vi har sluttet å overspise og å spise grandiosa (gode målsettinger), så er det kanskje fremdeles lurt å spise "variert".

Det er ganske underfundig at mennesket later til å måtte spise variert for å ha en velfungerende kropp, mens pandaen spiser bambus hele livet og har det godt med det. Ulven spiser elg og trives greit. Ikke bare er vi i stand til å nyttiggjøre oss mange forskjellige matvarer, vi er også avhengig av å faktisk spise mange forskjellige for å fungere godt.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Epler danner formaldehyd i magen når det fordøyes, en del fisk inneholder kvikksølv, etc. Ingenting er bra hvis det blir for mye eller for ensidig.

Det beste er et variert kosthold, det er det ingen tvil om. Jeg er ikke tilhenger av «appeal to nature» argumentet, men whatever bakes your noodle. 🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Jeg vet ikke om «sunt» er en merkelapp man uten videre bør klistre på en matvare.

Det er viktig å drikke vann. Mange av oss burde drikke vann heller enn cola. Men man kan også dø av å drikke for mye vann.

Avhengig av helsen din, aktivitetsnivå og hva du spiser i dag så kan det være lurt å spise mer laks, eller å erstatte enkelte andre matvarer med laks.

Den største feilen Nordmenn samlet sett gjør er nok å innta for mye energi i forhold til aktivitetsnivå slik at vi blir for tunge. En grunn til at vi gjør det er at mange spiser energi-tett mat som er lett å tygge og lett å spise mye av (sukker og alkohol holdige drikker, godteri, fast food).

Laks inneholder endel energi og er lett å tygge. Samtidig så er det en type fett som skal være bra for helsa (utenom overvekt), og proteinrik kost øker metthetsfølelsen.

Hvis vi sier at noe er generelt «sunt» så må det være en vurdering av at de fleste burde spise mer av dette. Altså at det er et godt komplement til «feilene» mange av oss gjør kostholdsmessig. Disclaimeren bør være at "men ikke nødvendigvis for alle, eller i ubegrensede mengder".

-k

Nei, hvis noe er sunt så er det fordi det for eksempel inneholder viktige næringsstoffer. Blåbær er sunt. Jeg har ikke sagt noe om å spise så mye blåbær at man dør av det, så hvorfor du begynner å snakke om å drikke for mye vann skjønner jeg ikke.

Alle skjønner at ingenting er sunt i ubegrensede mengder.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Nei, hvis noe er sunt så er det fordi det for eksempel inneholder viktige næringsstoffer. Blåbær er sunt.

For noen så er det sunt å spise mer fett. For andre så er det sunt å spise mindre fett. Fett er et viktig næringsstoff, men mange av oss spiser for mye av det.

Det samme kan antagelig sies om mange av stoffene i blåbær.

Folkehelseinstituttet har for øvrig gått ut og advart folk mot å drikke for mye vann. Vann er sunt, og noen har fått det for seg at det er lurt å drikke veldig mye. Det kan i ytterste konsekvens være dødelig.

-k

Lenke til kommentar
Sitat

 

A man ate nothing but McDonald’s for 30 days and managed to lose weight to prove a point about calorie intake and weight loss

I’m eating McDonald’s every day for two WEEKS & still losing weight

A science teacher who lost 56 pounds in six months while eating nothing but McDonald's

 

Finner massevis av artikler om folk som har gått ned i vekt, kun ved å spise McDonalds.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (7 timer siden):

Om folks kropper hadde tatt opp alle kaloriene de spiste, så ville det vært sant.

Stemmer.
Faktum bør derfor beskrives slik:
"Hvis kroppen i fordøyelsessystemet tar opp flere kalorier av det du spiser, enn de kalorier kroppen siden forbrenner, så legger man på seg"

Rett skal være rett. Vi kan jo ikke ha det slik at alle tror at man automatisk legger på seg 1 kg kroppsvev bare fordi man spiser 1 kg smør.

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (22 minutter siden):

Stemmer.
Faktum bør derfor beskrives slik:
"Hvis kroppen i fordøyelsessystemet tar opp flere kalorier av det du spiser, enn de kalorier kroppen siden forbrenner, så legger man på seg"

Rett skal være rett. Vi kan jo ikke ha det slik at alle tror at man automatisk legger på seg 1 kg kroppsvev bare fordi man spiser 1 kg smør.

«...Hvis man spiser veldig mye mat (kalorier) på en gang, så vil kroppen sette ned hastigheten på fordøyelsen, for at den skal rekke å ta opp alle kaloriene og næringsstoffene....Hvis man klarer å spise ekstreme mengder på en gang, over et kort tidsrom, så kan det hende at opptakskapasiteten overskrides og at noe går ufordøyd ut igjen, men det vil være en liten mengde, og man vil uansett lagre overskuddet av de resterende kaloriene som man har klart å ta opp....»

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

https://www.ung.no/oss/mat/267440.html


Videre:

»For å finne ut hvor mye energi de ulike næringsstoffer inneholder, har man bokstavelig talt brukt dem som brensel i en fyrkjele (bombekalorimeter) og målt hvor mye energi som har blitt produsert i form av varme.... kostfiber, som er karbohydrater, ikke kan fordøyes i sin helhet og dermed kan det heller ikke gi det samme antall kalorier som f.eks. sukker, som kan opptas i sin helhet.«

http://fedonlindberg.gr/tema/er-en-kalori-en-kalori/

«Kalorier» på maten sier altså hvor mye varme man får ved å brenne den. Hvor mye  energi og evt bidrag til overvekt maten gir er mer komplekst.

 

Like fullt så gir kostholdseksperter (de som er ansatt i det offentlige og ikke skal selge oss en eller annen «kur») jevnt over råd om å spise mindre, grønnere, grovere og innta færre kalorier.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
TwoFace skrev (På 10.8.2021 den 0.16):

Aldri i verden om noen har lagt på seg eller blitt overvektige av å spise for mye laks - never!  Teorien er grei nok den, men ikke skrem trådstarter fra å spise laks. Jises! 

Så lenge du holder deg borte fra sukker, chips og slik drit, og spiser sunn mat, laks, andre fiskearter og mye grønnsaker, så går du IKKE opp i vekt. 

Var det jeg trodde😀

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...