Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om arv


Yuna

Anbefalte innlegg

Dette blir anonymisert med henhold til identitet til familie. 

Min far har vært alvorlig syk i flere år og gikk bort i vår. Min farmor, altså hans mor har eid ett hus alene (farfar og hun er skilt for lenge siden). I hybel leilighet har min onkel bodd. Vi fant nå ut i vinter at de har kjøpt ut farmor av huset, til nesten 1/3del av takst/pant. Min far har ikke fått noe av denne arven. Og nå har han gått bort. Mens broren har skutt gullfuglen og fått et meget billig hus til en tullete lav sum. Det verste er at med han følger også kjæresten som også har kjøpt seg inn 50/50. 

Har ikke min far rett til noe? 

Greit å vite om jeg har en sak før jeg evt går videre med dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xaco skrev (5 minutter siden):

Ikke ulovlig å selge eiendelene sine til under takst. Hun eier huset alene og så lenge hun er vel fulle fem og ikke har blitt lurt så har du nok ingen sak.

Så man kan selge eiendom til en av to barn. Mens den andre parten får null, niks og nada? 

Lenke til kommentar

Du kan si hva du mener om det til din farmor. Si at du mener at det er dårlig gjort ovenfor deg og de andre arvingene etter din far. Men hun har sitt på det tørre om å selge til onkelen din.

Uheldigvis så skjer dette litt for ofte og det er mange familiekonflikter der ute som kommer ut av lignende omstendigheter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
xaco skrev (56 minutter siden):

Du kan si hva du mener om det til din farmor. Si at du mener at det er dårlig gjort ovenfor deg og de andre arvingene etter din far. Men hun har sitt på det tørre om å selge til onkelen din.

Uheldigvis så skjer dette litt for ofte og det er mange familiekonflikter der ute som kommer ut av lignende omstendigheter. 

Det føltes på kynisk ut. At dette skjedde mens far lå for døden. Merkelig at de ikke gjorde det når han var klar og orientert!!

Lenke til kommentar

Hva har dette med din far og gjøre igjen? Kanskje vente å snakke om arv til/når Farmor dør? Det at du ikke arver noe etter din Far er vel strengt tatt ikke din farmor eller Onkel har noe med eller hva?

Din onkel har ikke arvet noen ting. Din far har ikke arvet noen ting. Dette skjer ved dødsfall.

Du arver etter din Far.

Når farmor dør, så kan du og din onkel arve etter henne.

Lenke til kommentar
Yuna skrev (4 timer siden):

Det føltes på kynisk ut. At dette skjedde mens far lå for døden. Merkelig at de ikke gjorde det når han var klar og orientert!!

Farmoren solgte sitt hus til din bror når faren din lå for døden?
Ser ikke helt hvorfor faren skal være klar og orientert for at din farmor skal selge huset sitt til din bror, jeg antar farmor og din bror var klar og orientert? faren er tross alt ikke en part her.
Lever din farmor?

Litt usikker på hvordan det blir med den delen din far skulle ha arvet av din farmor når hun en gang dør, men vil tro din farmor i utgangspunktet gjør som hun vil så lenge hun lever.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Din farmor har sikkert borett selv om hun har solgt huset. Denne ulempen gir kraftig reduksjon av pris/takst. Normalt gjøres dette om man sitter i uskiftet bo og bør selge til takst for unngå bråk fra andre arvtagere.

Lenke til kommentar
Figaro skrev (10 timer siden):

Hva har dette med din far og gjøre igjen? Kanskje vente å snakke om arv til/når Farmor dør? Det at du ikke arver noe etter din Far er vel strengt tatt ikke din farmor eller Onkel har noe med eller hva?

Din onkel har ikke arvet noen ting. Din far har ikke arvet noen ting. Dette skjer ved dødsfall.

Du arver etter din Far.

Når farmor dør, så kan du og din onkel arve etter henne.

Nei. Det at jeg skrev arv i overskriften har blitt misvisende ser jeg. Men når svigerfar døde og svigermor ble sittende i uskiftet bo. Og hun ville selge huset til broren til min mann, så kjøpte han ut min mann sin andel. Da dette ble som en forskudd på arv. Men jeg syns det er rart at en bror kan kjøpe et hus så billig, uten at han må kjøpe ut min far sin andel av det som skulle vært arv den dag farmor blir borte. At de har valgt å gjøre det når han lå på dødsleiet...

Lenke til kommentar
aklla skrev (10 timer siden):

Farmoren solgte sitt hus til din bror når faren din lå for døden?
Ser ikke helt hvorfor faren skal være klar og orientert for at din farmor skal selge huset sitt til din bror, jeg antar farmor og din bror var klar og orientert? faren er tross alt ikke en part her.
Lever din farmor?

Litt usikker på hvordan det blir med den delen din far skulle ha arvet av din farmor når hun en gang dør, men vil tro din farmor i utgangspunktet gjør som hun vil så lenge hun lever.

Ja, dette skjedde når far lå for døden. Men jeg syns det er bare rart at en bolig som farmor eier er til fri disposisjon til å kunne selge til en slikk og ingenting til ett barn, uten at barn nr 2 skal få noe av det. 

Og ja, vet jo at dette ikke handler om arv. Men kynisk at det skjer nå... og ikke etter at far døde. 

 

Lenke til kommentar
zanta skrev (13 minutter siden):

Hva mener du med "ble som". Enten er det forskudd på arv, eller så er det en gave. Forskudd på arv skal dokumenteres slik at dette fremgår tydelig, og skal tas med i beregningen av arv. Gaver skal holdes utenfor arv.

Mer info her: https://www.advokatsmart.no/guide/forskudd-pa-arv

Jeg vet ikke helt eksakt hva det endte som. Men broren kjøpte iallefall min mann ut av boligen som han da tok over etter svigermor. Som har borett i leiligheten. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Yuna said:

Jeg vet ikke helt eksakt hva det endte som. Men broren kjøpte iallefall min mann ut av boligen som han da tok over etter svigermor. Som har borett i leiligheten. 

Hvis det ikke er dokumentert at det er forskudd på arv er det å anse som en gave, og vil falle utenfor arveoppgjøret når den som sitter i uskiftet bo faller fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...