Gå til innhold

Minus 3,2 g i Kongeparken?


Anbefalte innlegg

Jeg var i Kongeparken igår og prøvde den relativt nye attraksjonen "Stupet". Man blir løftet opp i et 80 m høyt tårn og så droppet i fritt fall og bremser relativt jevnt før man er nede igjen.

Jeg ser de påstår at man opplever "minus 3,2 g". Det forstår jeg ikke hvordan de har kommet til. Jeg opplevde fallet som fritt - dvs. 0 g. Skulle det vært 3,2 g, måtte man jo aksellerert 3,2 ganger det som er aksellerasjon i et fritt fall. Men dette er fritt fall - eller ikke? Det kalles "dropptårn".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Negativ g-kraft er når objektet (kroppen) faller raskere enn det den ville gjort normalt med tyngekraften.

Mange har opplevd "et sug i magen" ved å kjøre ned fra en bru i høy hastighet, eller en båt som klatrer på en bølge for deretter å falle ned. Eller i en heis som går rasende fort nedover. Det er følelsen av negativ g-kraft fordi blodet og det som er flytende i kroppen beveger seg raskere enn resten av kroppen. Det som da er farlig, er hvis blodet samler seg i hodet. Jeg mener at 2 til 3 negative g-krefter generelt er farlig. Men om man opplever større negative krefter i en særdeles kort periode; type 0,10 sekunder - så tror jeg ikke det er nok til at blodet rekker å forflytte seg så veldig mye opp. 

Siden 1G er "normal tilstand" er alt mellom 1G og 0G altså negativt. På 0 G er man "vektløs" da tyngdekraften er opphevet. 

Sitat

Negative G-Force Tolerance

The human body exhibits alarming symptoms at just -2gz and on a coaster a level higher than -1gz would be considered dangerous.

At -1gz, humans exhibit a sense of pressure in their head
At -2gz, there will be a severe headache, nose bleeds and swelling of the eyelids
At -3gz, Eyes will bleed, vision will fade, eyes will feel as though they are popping out their head
At -4gz, mental confusion and unconsciousness
At -5gz humans are at risk of losing their eyeballs and death.

Så med andre ord.... minus 3,2 G vil få øynene til å blø, synet til å falme og mye annet rart.

Så..... litt tvilsomt er det. Men kanskje de har målt det i et mikrosekund eller noe slikt.

(97% sikker på det jeg skrev... rett meg gjerne)

Lenke til kommentar

Bokstaven «g» står for gravitasjon. 1g tilsvarer den kraften jorden har når objektet står stille; tyngdekraften som tilsvarer en akselerasjon på 9,81 m/s². Når man utsettes for eksempel 5g så utsettes man for fem ganger tyngdekraften. Dette oppleves som om kroppen skulle veie fem ganger det den gjør i stillestående tilstand på jordoverflaten.

Ved hurtig dykk i fly eller i en berg-og-dalbane kan man oppleve at man blir vektløs, dette kalles negativ g-kraft. Når dette skjer utsettes man for 0g.

g-kraft – Wikipedia

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (58 minutter siden):

Negativ g-kraft er når objektet (kroppen) faller raskere enn det den ville gjort normalt med tyngekraften.

Mange har opplevd "et sug i magen" ved å kjøre ned fra en bru i høy hastighet, eller en båt som klatrer på en bølge for deretter å falle ned. Eller i en heis som går rasende fort nedover. Det er følelsen av negativ g-kraft fordi blodet og det som er flytende i kroppen beveger seg raskere enn resten av kroppen. Det som da er farlig, er hvis blodet samler seg i hodet. Jeg mener at 2 til 3 negative g-krefter generelt er farlig. Men om man opplever større negative krefter i en særdeles kort periode; type 0,10 sekunder - så tror jeg ikke det er nok til at blodet rekker å forflytte seg så veldig mye opp. 

Siden 1G er "normal tilstand" er alt mellom 1G og 0G altså negativt. På 0 G er man "vektløs" da tyngdekraften er opphevet. 

Så med andre ord.... minus 3,2 G vil få øynene til å blø, synet til å falme og mye annet rart.

Så..... litt tvilsomt er det. Men kanskje de har målt det i et mikrosekund eller noe slikt.

(97% sikker på det jeg skrev... rett meg gjerne)

Dette var jo bare surr. Mennesker kan fint oppleve og overleve f.eks 9 g.

Om det er negativ eller positiv g, kommer jo bare an på referanserammen. Når du bråbremser i bil, opplever du mange g med negativt fortegn i forhold til veien. Når du står stille på bakken, opplever du likevel 1 g, men motkraften fra bakken er -1 g, så du ikke faller gjennom bakken. 0 g opplever folka i ISS.

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (2 timer siden):

Fritt fall er 1 g. Hvis de bremser opp relativt fort, så kan det være -3,2 g. Det er nok denne oppbremsingen de mener når de sier -3,2g.

Fritt fall er 0 g. Nei, oppbremsingen er positiv g-kraft - for den virker i samme retning som gravitasjonskraften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (17 minutter siden):

Fritt fall er 0 g. Nei, oppbremsingen er positiv g-kraft - for den virker i samme retning som gravitasjonskraften.

Men hvis strikken var festet i beina dine, så vil oppbremsingen oppleves som en kraft i retning fra beina og opp mot hodet. Dvs det motsatte av hvordan du vanligvis opplever tyngdekraften. Da kan man (feilaktig) si at det er negativ G. Hvis det er det de mener så kan du også stå på hendene og oppleve -1G....

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (49 minutter siden):

Fritt fall er 0 g. Nei, oppbremsingen er positiv g-kraft - for den virker i samme retning som gravitasjonskraften.

Hør på begrepet da: fritt fall! Du beveger deg jo gjennom luften, altså er det en kraft (jordens gravitasjonskraft) som påvirker legemet ditt. Eneste stedet det ikke er 1 g er i verdensrommet. At man faller like raskt som en berg-og-dalsbanevogn (eller en flykabin hvis du faller fritt), gjør at det føles som om man er vektløs, men man er jo ikke det.

For å gjøre det enda vanskeligere, er man faktisk ikke upåvirket av jordens gravitasjonsfelt i rommet heller, man bare "faller" sidelengs så fort at man går i bane rundt jorda. Altså én vektor nedover, og én vektor nitti grader på den. Sammen gir det en "orbit".

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (7 minutter siden):

Hør på begrepet da: fritt fall! Du beveger deg jo gjennom luften, altså er det en kraft (jordens gravitasjonskraft) som påvirker legemet ditt. Eneste stedet det ikke er 1 g er i verdensrommet. At man faller like raskt som en berg-og-dalsbanevogn (eller en flykabin hvis du faller fritt), gjør at det føles som om man er vektløs, men man er jo ikke det

 

Kraft er det som hindrer deg i å falle: 1 g kjenner du golvet/stolen presse mot kroppen din. Når stolene i "Stupet" slipper, føles det som du er vektløs (som i verdensrommet) fordi kraften fra stolen brått går fra 1 til 0 g.

 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (2 timer siden):

Negativ g-kraft er når objektet (kroppen) faller raskere enn det den ville gjort normalt med tyngekraften.

Mange har opplevd "et sug i magen" ved å kjøre ned fra en bru i høy hastighet, eller en båt som klatrer på en bølge for deretter å falle ned. Eller i en heis som går rasende fort nedover. Det er følelsen av negativ g-kraft fordi blodet og det som er flytende i kroppen beveger seg raskere enn resten av kroppen. Det som da er farlig, er hvis blodet samler seg i hodet. Jeg mener at 2 til 3 negative g-krefter generelt er farlig. Men om man opplever større negative krefter i en særdeles kort periode; type 0,10 sekunder - så tror jeg ikke det er nok til at blodet rekker å forflytte seg så veldig mye opp. 

Siden 1G er "normal tilstand" er alt mellom 1G og 0G altså negativt. På 0 G er man "vektløs" da tyngdekraften er opphevet. 

Så med andre ord.... minus 3,2 G vil få øynene til å blø, synet til å falme og mye annet rart.

Så..... litt tvilsomt er det. Men kanskje de har målt det i et mikrosekund eller noe slikt.

(97% sikker på det jeg skrev... rett meg gjerne)

Jeg tror den bare slipper stolene. Så du går fra 1 g til 0 g plutselig. Så blir det *mer* enn 1 g i det den bremser.

Jeg vil tippe at det er oppbremsingen som er på 3,2 g, men man roter med fortegnet. g-kreftene ved oppbremsing virker jo i samme retning som gravitasjonen - så det må være + 3,2 g som er korrekt.

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (5 minutter siden):

Kraft er det som hindrer deg i å falle: 1 g kjenner du golvet/stolen presse mot kroppen din. Når stolene i "Stupet" slipper, føles det som du er vektløs (som i verdensrommet) fordi kraften fra stolen brått går fra 1 til 0 g.

 

Når du sitter på en stol, opplever man 1 g nedover, og 1 g oppover. Summen blir 0. Det er riktig. Men når man "opplever" at man er vektløs i en berg og dalbane (at det kiler i magen) er man likevel påvirket at 1 g nedover.

unnamed.jpg

Lenke til kommentar

Når man sitter i en stol blir man jo dratt med nedover av beltet. Derfor opplever man negativ g. Uten beltet så ville stolen forsvunnet under deg og du ville falt ned på 1g.

Så i fritt fall ved å hoppe ut fra et fly f.eks så opplever man kun 1g, men i fall fra en karusell eller under annen mekanisk påvirkning så vil man helt klart kunne opplevel 0g.

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (2 minutter siden):

Når du sitter på en stol, opplever man 1 g nedover, og 1 g oppover. Summen blir 0. Det er riktig. Men når man "opplever" at man er vektløs i en berg og dalbane (at det kiler i magen) er man likevel påvirket at 1 g nedover.

unnamed.jpg

OK - det er MANGE år siden jeg hadde fysikk på skolen. Men den "kraften" du mener kroppen blir trukket til jorden med, kjenner du ikke (er vel strengt tatt feil å kalle det tyngekraft). Du kjenner 1 g når du sitter på stolen og kjenner ingenting når stolen slipper (akkurat som i verdensrommet der ingen krefter virker på deg) - du føler deg vektløs (selv om du ikke er det). 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...