Gå til innhold

Rørlegger har fakturert for mye


Anbefalte innlegg

Hei.

Nylig hadde jeg et problem med varmtvannstanken min, og derfor kontaktet jeg rørlegger for å få denne byttet. Rørlegger kom på befaring og jeg fikk beskjed om at ny VVB kom til å koste 6300kr pluss 2000kr i tillegges materiell. Dette er da bare prisen for materiellet, og ikke montering. 
Når jeg etter 3 måneders masing om når de kom å monterte den, ikke fikk svar på når dette kunne skje - ringte jeg en annen rørlegger og fikk de til å montere VVB.... 

Jeg fikk nå beskjed faktura på materiell, og denne var på 16 400kr - altså nesten dobbel pris.. spørsmålet mitt er da... kan de bare gjøre dette? Har selvfølgelig ikke noe skriftlig tilbud på materiellet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eneste jeg vet,er at når jeg skal ha rørlegger her i huset neste gang,så skal jeg få det skriftlig på hvor mye det kommer til og koste,skulle montere ferdig vann/avløp til vask/oppvaskmaskin under kjøkkenbenk,og montere opp vvb,+ litt påkobling på rør i kjelleren,men var kun småtteri.

fikk de på besøk da jeg ville vite prisen først,fikk da en pris på 7-8k,som jeg syntes var en grei pris,så de startet samme dag,når jeg fikk regningen,så var den på over 28k,og 3 tett skrevne a4 sider med deler de hadde brukt,dyreste delen var vel vannstoppe kranen under kjøkkenbenken til ca 1000kr,men er jo umulig og vite om alt ble brukt her,arbeidsprisen lå på ca 8k.

så heretter,så skal jeg ha prisen svart på hvitt,får jeg ikke det,finner jeg noen andre

Lenke til kommentar
nightowl skrev (46 minutter siden):

Når ingenting ble levert eller montert slik som avtalt skal du selvsagt ikke betale

Her tror jeg det er snakk om to ulike rørlegger-firma. TS fikk tilbud på rundt 8k fra et firma, men de dukket aldri opp, så TS kontaktet et annet firma og regnet med at de lå på samme prisnivå. 
 

Det gjorde de tydeligvis ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får altså pris fra en rørlegger som ikke utfører jobben, når da så en annen rørlegger utfører jobben tar han seg nesten dobbelt betalt.
Ser ingen problem i det ettersom den andre rørleggeren på ingen måte er forpliktet til å utføre jobben til en pris et annet firma har gitt deg tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rutgerus skrev (2 minutter siden):

Her tror jeg det er snakk om to ulike rørlegger-firma. TS fikk tilbud på rundt 8k fra et firma, men de dukket aldri opp, så TS kontaktet et annet firma og regnet med at de lå på samme prisnivå. 
 

Det gjorde de tydeligvis ikke. 

I såfall sitter han fint i det.

Lenke til kommentar

Som det påpekes ovenfor tror jeg ikke du har så mye du skulle ha sagt. 
 

Jeg hadde likevel gitt firmaet full slakt og elendige anmeldelser, dersom dette er noe du kan legge igjen over nett og åpent for andre. Det er i det minste et lite «fuck you, og en advarsel til andre som i fremtiden ikke kommer til å hente inn pristilbud før jobben gjøres. 

Lenke til kommentar

Mulig jeg har gjort meg utydelig her. Men Spørsmålet handler kun om prisen på materiellet. Det var denne som endret seg fra 8k til 16k. Den nye rørleggeren som kom, når det første firmaet ikke møtte opp - har jeg ingen klager på. Han monterte opp materiellet som det første firmaet bestilte og fakturerte for.

Så spørsmålet er... kan det fakturere 16k for materiell når prisen muntlig var forespeilet til 8k? 

Lenke til kommentar

Ettersom pristilbudet du fikk bare var muntlig kan de teknisk sett ta seg betalt slik de gjorde.
Argumentet deres kan være at ettersom andre gjorde jobben fikk de ikke fortjeneste på timene og økte prisen fordi de ikke fikk utføre jobben.
Høres alikavel ikke bra ut.
Er du heldig kan det være at de som fakturerte ikke vet hva du er lovet og er villig til å endre på det om du kontakter de.

Lenke til kommentar
RingOpel skrev (16 minutter siden):

Mulig jeg har gjort meg utydelig her. Men Spørsmålet handler kun om prisen på materiellet. Det var denne som endret seg fra 8k til 16k. Den nye rørleggeren som kom, når det første firmaet ikke møtte opp - har jeg ingen klager på. Han monterte opp materiellet som det første firmaet bestilte og fakturerte for.

Da synes jeg det blir noe litt annet, selv om du kanskje ikke har en veldig god sak uansett. 
 

Jeg hadde ringt inn og klagd. Har du fått tilbud på 8k skal jo det være gjeldende. Kanskje be firmaet vise til faktura for lignende arbeid tidligere? 

Lenke til kommentar
RingOpel skrev (2 timer siden):

Hei.

Nylig hadde jeg et problem med varmtvannstanken min, og derfor kontaktet jeg rørlegger for å få denne byttet. Rørlegger kom på befaring og jeg fikk beskjed om at ny VVB kom til å koste 6300kr pluss 2000kr i tillegges materiell. Dette er da bare prisen for materiellet, og ikke montering. 
Når jeg etter 3 måneders masing om når de kom å monterte den, ikke fikk svar på når dette kunne skje - ringte jeg en annen rørlegger og fikk de til å montere VVB.... 

Jeg fikk nå beskjed faktura på materiell, og denne var på 16 400kr - altså nesten dobbel pris.. spørsmålet mitt er da... kan de bare gjøre dette? Har selvfølgelig ikke noe skriftlig tilbud på materiellet. 

I teorien er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig. Og et prisoverslag kan avvike med maks 15% med mindre det kommuniseres og avtales. 

Problemet er at begge parter må anerkjenne den muntlige avtalen. Så det er det første du må finne ut av. 

Priser på selve jobben kan være vanskelig å treffe på, men priser på varer burde ikke avvike enormt, gitt at det ikke har gått lang tid fra tilbud ble gitt til faktisk kjøp. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
RingOpel skrev (3 timer siden):

*snip*

Leste igjennom et par ganger til nå ..

1. Første rørleggerfirma bestilte+leverte ny VVB og noe materiell? Som så stod ubrukt i 3 mnd (!) uten å bli installert. ("For alle klarer seg jo uten skikkelig VVB i noen måneder ..")

2. Og først nå dukker det opp faktura, hvor denne er dobbelt så stor.

Herregud for en horribel kundebehandling. Litt avvik i pris kan forventes, men ikke en dobling. Hadde det vært meg hadde jeg betalt opprinnelig avtalt pris og sagt ifra (skriftlig) at de bare kan glemme resten. Jeg ville også undersøkt priser på VVB+materiell og henvist til dette i all fremtidig kontakt når de truer med inkasso.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (På 2021-8-9 den 0.35):

Leste igjennom et par ganger til nå ..

1. Første rørleggerfirma bestilte+leverte ny VVB og noe materiell? Som så stod ubrukt i 3 mnd (!) uten å bli installert. ("For alle klarer seg jo uten skikkelig VVB i noen måneder ..")

2. Og først nå dukker det opp faktura, hvor denne er dobbelt så stor.

Herregud for en horribel kundebehandling. Litt avvik i pris kan forventes, men ikke en dobling. Hadde det vært meg hadde jeg betalt opprinnelig avtalt pris og sagt ifra (skriftlig) at de bare kan glemme resten. Jeg ville også undersøkt priser på VVB+materiell og henvist til dette i all fremtidig kontakt når de truer med inkasso.

Slik skjønner jeg også dette, selv om det er skrevet litt utvetydig: 

TS får tilbud på installasjon, ny bereder med monteringsmateriell for kr 8.300 fra Selskap A. 

Selskap A sender materiellet, som etter tre måneder blir installert av Selskap B for en ikke navngitt sum. Når TS får faktura fra Selskap A for bereder og materiellet de har sendt, fakturer de dobbelt; kr 16.000. 

Som tidligere nevnt er en muntlig avtale bindene. Så lenge du bestrider kravet du har fått, skal du, så vidt jeg skjønner det, kunne utsette betalingen til du har funnet en løsning med selger eller i værste fall gått gjennom forbrukerrådet/forbrukerklageutvalget. 

Mitt tips er å skriv ned alt, enten på sms eller e-post og be om bekreftelser i framtidig kommunikasjon med rørlegger.

Lenke til kommentar

Siden TS ikke har betalt for varene som ble sendt så er selskap A eier.
Tilbudet selskap A har gitt er pluss montering.
Det er kjent at det ofte gies rabatterte varer når de skal ta betalt for monteringen.

Selskap B har dermed montert tyvegods.
Selskap A vil ikke ha tilbake brukte varer, så de fakturer full pris på varene.

Lenke til kommentar

Kunde burde nesten sende regning på lagring når det tar så lang tid. En som leier en bolig, og avslutter leieforholdet risikerer å måte betale for lagring hvis ikke alle eiendelene blir hentet, så hvorfor skal det ikke gjelde for materiell som ikke blir installert innen rimelig tid?

Lenke til kommentar

Uansett hva det gjelder, få alltid på plass et skriftlig prisoverslag som ikke skal overstiges. Få gjerne prisoverslag fra flere firmaer og få et innblikk i hva det koster. Om du bare ringer snekker, maler, rørlegger, elektriker eller andre håndverkere for å få en jobb gjort uten å få et skriftlig prisoverslag, kan de naturligvis sette en saftig pris på deler og arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...