Gå til innhold

Netgear Orbi - ruter er i 172.168.x.x-subnettet. Satelitt gir tilbkoblede (WiFi og kablet) klienter IPer fra 10.0.0.x-serien?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en RBK50 ruter og RBS50 satelitt. Nylig har jeg flyttet til en leilighet hvor topologien er helt elendig (og trolig årsaken til problemet mitt..), hvor utleier bor i 1. etg. og har trådløst internett. Jeg får internett via WiFi extender (Telenor) som står hos utleier og hos meg. Denne WiFi extenderen på min side har to LAN/ethernet inn/ut. Jeg har koblet en TP-kabel mellom min Orbi ruter og LAN-tilkoblingen på WiFi-extenderen. Utleiers nett er på 10.0.0.x, mitt nett har jeg satt opp på 172.16.x.x. 

Ruteren min virker å gjøre alt rett, hvor egen IP er lik den jeg har satt på ruterens admin-side (172.16.x.x) og DHCPen gir ut IPer (kablet og WiFi) i korrekt 172.16. nett. Satellitten på den andre siden, gir ut adresser både i 172.16.-nettet, OG i 10.0.0.x nettet. I tillegg er satellittens egen IP også i feil nett (10.0.0.x). Hvorfor i alle dager gjør den det, og hvorfor har satellitten "feil" (10.0.0.x) IP når jeg har satt 172.16.x.x. på ruteren?? Dette gjør at noen klienter (samtlige kablede klienter tilkoblet satelitten, og random WiFi-klienter) tilkoblet satellitten naturligvis ikke kommer seg ut på internettet. 

Skrur jeg av satellitten virker det som at alle klientene - også de som tidligere var koblet (WiFi) mot satellitten -  får IP fra riktig subnett (172.16.x.x). Skrur jeg satellitten på igjen, virker det som at klientene nærmest satellitten (best signalstyrke) får tilbake IP-adresser i feil subnett (10.0.0.x), og dermed slutter å fungere. 

 

Ting jeg har forsøkt:

Oppdatere ruter og satelitt til samme FW. Restarte. Resette, sette opp alt på nytt. Sette "IP-reservasjon" på klientene og Orbi-satelitten, fungerer ikke for satellitten.

 

Spørsmål:

1) Sitter DHCP-serveren i ruteren, eller både i ruter og satelitt? Hvorfor gir ruteren ut korrekte IP-er i 172.16.x.x. rangen, mens satelitten gir ut 10.0.0.x til alle kablede enheter (IKEA bridge, og en NAS) samt noen random WiFi-klienter (min iPhone noen ganger, div IoTs..)? 

2) Hva kan jeg gjøre for å løse dette?

3) Jeg mistenker at problemet kommer av at jeg dobbel-NATer "under" ett 10.0.0.x nettverk. Kan dette være årsaken? Kan jo være fristende å frakoble min ruters "WAN" (TP mellom min ruter og WiFi-ekstenderen på utleiers nett) for å se om alt fungerer da internt. Andre forslag?

4) Les EDIT-2, "mulig fix" først. Spørsmål: Kan det virkelig være sånn at en klient med statisk IP i "feil" subnett (eg. en NAS med statisk IP 10.0.0.8) koblet mot en Orbi-satellitt på et 172.16.x..-nett kan gjøre at trådløse klienter (eg. Netamo værstasjon og Ring doorbell) på samme satellitt får IP-adresse i feil nett (10.0.0.x) fra dhcp-serveren?

 

Takk for hjelp!

EDIT: 

  1. lagt til at satelliten selv også har IP i feil nett (10.0.0.x, når den jo skal ha samme subnett som ruteren i 172.16.x.x. nettet). 
  2. MULIG LØSNING, uten at jeg helt skjønner hvorfor: Jeg tror muligens to av klientene som var kablet mot Orbi-satellitten hadde statisk IP i 10.0.0.x rangen (fra min tidligere bolig, hadde da 10.0.0.x nettet). Da jeg fikk resatt nettverksinnstillingene på disse enhetene fikk de ny IP fra DHCP-serveren i riktig serie (172.16.x.x). Da jeg restartet nettverket (ruter+satellitt) fikk også de trådløse enhetene (bl.a. Netamo værstasjon og Ring doorbell) ny IP fra korrekt serie  (172.16.x.x), uten at jeg forstår hvordan dette henger sammen.. 
Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...