Gå til innhold

Mageplask for Amazons planer om pakkedroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den britiske avdelingen av Amazon har gjenoppstått? Lenge redirigerte amazon.co.uk til amazon.de. Men det var jo på amazon.co.uk historikken og listene mine var så da gikk jeg over til adlibris.com/no i stedet.

Uansett, å ikke slippe pakker fra noen meters høyde er for ambisiøst? Jeg ville aldri brukt et firma som slapp pakkene mine fra et par meters høyde, spesielt så dårlig som Amazon har vært til å pakke. 20 cm er grensen for hva jeg ville tillate. Hvis det er for vanskelig vil jeg si at drone-teknologien er langt fra moden.

Lenke til kommentar

Det er jo klart at det ikke går ann å slippe en TV to meter, men dronetransport er jo forbeholdt små, lette pakker. Har vanskelig å se for meg hva som er smått og lett nok til å bli transportert med en drone, men samtidig ikke tåler å bli sluppet fra to meter med skikkelig innpakning. Det er allerede ganske høye krav til innpakning på ting som skal bli sendt med post. Tåler det ikke å bli slippet ned fra iallefall en til to meter så er det sannsynligvis ikke pakket godt nok for å kunne sendes med post heller. Post blir kastet, mistet og sparket på. Det er bare slik det er, opp til de som sender å sørge for at det er pakket skikkelig.

Det er svært stor forskjell på å ha en AI som bare trenger å forholde seg til relativt statiske objekter som bygninger og vegetasjon. Noe helt annet å måtte ta høyde for uforutsigbare dynamiske elementer som mennesker og dyr.

Sier seg selv at det er en mye bedre idé å utvikle enkel billig emballasje som tåler en støyt og eller enkle engangsfallskjermer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (4 minutter siden):

Har lest at man har brukt droner til å frakte livsviktige medikamenter ut til pasienter ute i bushen i Rwanda, tror jeg det var. Det er jo et nyttig formål, men å bruke slike resurser på likegyldige formål er jo bare tøys.

Hvorfor er at noe kan brukes til noe viktig ett argument for at samme teknologi ikke skal brukes til noe mer unyttig?
Det er jo ikke slik at Amazon stjeler dronen de bruker i Rwanda for å sende en gadget fra lageret til forbruker..

Om noe så vil Amazon bare gjøre at droner blir billigere og bedre til å levere f.eks medisiner, ettersom de vil måtte videreutvikle og masseprodusere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
aklla skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er at noe kan brukes til noe viktig ett argument for at samme teknologi ikke skal brukes til noe mer unyttig?
Det er jo ikke slik at Amazon stjeler dronen de bruker i Rwanda for å sende en gadget fra lageret til forbruker..

Om noe så vil Amazon bare gjøre at droner blir billigere og bedre til å levere f.eks medisiner, ettersom de vil måtte videreutvikle og masseprodusere.

En prioriteringssak, om perspektivet gjøres litt større i tid og rom. Det er mange udekkede behov man mangler ressurser til.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 minutt siden):

En prioriteringssak, om perspektivet gjøres litt større i tid og rom. Det er mange udekkede behov man mangler ressurser til.

Så, verden har en stort dronemangel?
Må si jeg har gått glipp av denne mangelen.

Uansett, Amazon eller andre store bedrifter kommer neppe til å utvikle droner for automatisk medisinlevering i bushen i Rwanda, men bushen i Rwanda kan nok fint benytte seg av samme droner og system som Amazon utvikler til sin pakkelevering :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"men bushen i Rwanda kan nok fint benytte seg av samme droner og system som Amazon utvikler til sin pakkelevering :)"

Rwanda har allerede et landsdekkende droneleveransesystem så de trenger ikke noe

hente et misslykket amazon prosjekt. Det ser ut til å være 5 år siden de tok det i bruk allerede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ExuZ skrev (1 minutt siden):

"men bushen i Rwanda kan nok fint benytte seg av samme droner og system som Amazon utvikler til sin pakkelevering :)"

Rwanda har allerede et landsdekkende droneleveransesystem så de trenger ikke noe

hente et misslykket amazon prosjekt. Det ser ut til å være 5 år siden de tok det i bruk allerede.

Så fint da, da får man satse på at Amazon ikke stjeler dronene deres og koder de om til å levere pakkene, da vil ikke Rwanda merke at Amazon har droner i det hele tatt :)

Er så klart grusomt om Amazon knapper dronene Rwanda bruker til levering, men det er heller tvilsomt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

2 meter? Virkelig?

Skjønner ikke helt hvordan man skal fly blind rundt uten å kræsje med fugler, folk eller om du kommer bærende på noe som er høyt uten å ødelegge noe. Har noen tenkt på konsekvensene at 27 kilo detter i bakken etter en kollisjon? Skade på folk og gjenstander?

Er merkelig hvordan selskaper kan få tillatelse til å slippe sånt i hue på folk..

Lenke til kommentar
NERVI skrev (18 timer siden):

En prioriteringssak, om perspektivet gjøres litt større i tid og rom. Det er mange udekkede behov man mangler ressurser til.

Vare skal leveres fra A til B.
Alt 1. Pakken lastes på bil og kjøres til bruker.
Alt 2. Pakken lastes på drone og flys til bruker.

Gitt at begge systemer fungerer, hva krever mest resurser?

Ellers er det lite som er mer unyttig i verden enn krig, like fullt er det lite som har ført til mer teknologisk utvikling og nyvinning enn krig. Og som Aklla skriver, at en stor aktør finpusser denne virkemåten for droner fører til at teknologien generelt blir mer tilgjengelig og funksjonell.

Du tenker kanskje at i en perfekt verden så hadde man droppet å kjøpe det man kjøper, og heller sendt pengene til Rwanda. Jeg liker å være mer realistisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bringe enhver god ide ut i verden kan ødelegges av en inkompetent organisasjon slik som her. Det syntes ganske klart at det ligger et enormt potensiale i å lunne frakte bortimot alt mulig som mennesker trenger fra en fordelingssentral til en GPS landingsplass hos hver av oss. Men her som ellers hvor utvikling skjer, kan nyvinningen også benyttes til å gjøre skade. Det kan likevel ikke sette stopper for teknologisk fremgang.

Lenke til kommentar

Kan ikke på noen som helst måte forestille meg at dette systemet kan fungere i tett befolkede områder.

F.eks. her jeg bor er det på denne tiden av året fult av gærne måser som passer på ungene sine som hauker. Hvis en pakkedrone hadde kommet inn over hustakene her hadde både dronen (og sikkert noen måser) havarert på sekundet!

Lenke til kommentar
Joooakim skrev (10 minutter siden):

Kan ikke på noen som helst måte forestille meg at dette systemet kan fungere i tett befolkede områder.

F.eks. her jeg bor er det på denne tiden av året fult av gærne måser som passer på ungene sine som hauker. Hvis en pakkedrone hadde kommet inn over hustakene her hadde både dronen (og sikkert noen måser) havarert på sekundet!

At fuglar angrip droner ser ikkje ut til å være eit utstrakt problem, unntaket er veldig små drone og store rovfuglar som falk eller ørn.
Måser angrip stort sett ved å stupbombe utan fysisk kontakt i eit forsøk på å skremme bort det som måsen anser som ein trussel.
Dronen kan også i stor grad sikrast frå både fugleangrep og frå å skade fuglar som drona eventuelt skulle kollidere med ved å beskytte rotorane. Rotorane kan beskyttast både med ein kant rundt rotorblada, og om det er nødvendig kan ein også ha eit gitter både over og under rotoren for å hindre store ting i å kome inn i rotoren.

Stor måseplage er i mine auger eit godt argument for å automatisere pakkeleveransane i staden for å måtte sende ein person ut i "den store måsekrigen" for å levere eller hente pakken.

Lenke til kommentar

Her er en idé: Last pakkene inn i en elektrisk bil og kjør dem til kundene. Da kan man frakte flere pakker på en gang og benytte en sjåfør. Droner trenger også førere men de frakter bare en pakke av gangen, om det fungerer i det hele tatt. En sjåfør behøver ikke å slippe pakken ned på bakken heller.

Lenke til kommentar
XRHOR38K skrev (3 timer siden):

Her er en idé: Last pakkene inn i en elektrisk bil og kjør dem til kundene. Da kan man frakte flere pakker på en gang og benytte en sjåfør. Droner trenger også førere men de frakter bare en pakke av gangen, om det fungerer i det hele tatt. En sjåfør behøver ikke å slippe pakken ned på bakken heller.

Eg tek det som gitt at planen er å bruke autonome droner. Skal kvar enkelt drone fjernstyrast av ein dronefører så er frakt med droner berre egna der terrenget gjer det lettare å ta luftvegen.

Slike pakkerdoner er nok uansett ikkje tenkt som alternativ til budbil, pakkerdroner er tenkt som alternativ til sykkelbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...